Page 344 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 344

5. Matematik Okuryazarlığı Değerlendirmesinde Matematiksel Süreçler                                            problemi bağlamında matematiksel çözümler, sonuçlar veya çıkarımlar üzerinde ayrıntılı düşünme ve
        ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME İLE KADEMELER ARASI GEÇİŞ
                                                                                                                           yorumlama  becerisini  içerir.  Bu  süreçteki  davranışlara;  Bir  matematik  kazanımını  bağlam  yönünden
               PISA matematik değerlendiresinde ele alınan her bir matematiksel süreç için alt ölçekler oluşturulur
                                                                                                                           değerlendirme, Grafiksel form ya da diyagramda verilen bilgileri yorumlama ve elde edilen matematiksel
            ve  testteki  her  bir  soru  bu  süreçlerden  birini  değerlendirme  amacıyla  tasarlanmıştır.  PISA  2022
                                                                                                                           bir sonucu yine gerçek yaşam bağlamında değerlendirme verilebilir (OECD, 2018; OECD, 2023)
            uygulamasında yer alan matematiksel süreçler şu şekilde sıralanabilir (MEB, 2023b):
                                                                                                                           6. Matematik Okuryazarlığı Değerlendirmesi İçerik Alanları
                   >  Matematiksel akıl yürütme
                                                                                                                              Bilimsel, sosyal, mesleki veya kişisel bağlamlarda verilen bir problemi, matematiksel akıl yürütme
                   >  Durumları matematiksel biçimde formüle etme
                                                                                                                           ve problemleri çözme süreçlerini kullanarak yorumlamak belirli matematiksel içerik bilgisini gerektirir.
                   >  Matematiksel kavram, olgu ve süreçleri kullanma                                                      Aşağıda  PISA  2022  uygulaması  içerik  alanları  (PISA  2012  uygulamasında  da  kullanılmış)  ve  bu  içerik

                   >  Matematiksel çıktıları yorumlama, uygulama ve değerlendirme                                          alanlarında öne çıkan konular parantez içinde verilmiştir (OECD, 2018; OECD, 2023)

                                                                                                                                 >  Değişim ve ilişkiler (Büyüme Olgusu)
            Matematiksel  akıl  yürütme:  Hem  tümdengelim  hem  de  tümevarım  Matematiksel  akıl  yürütme;
            matematiksel  durumları  değerlendirmeyi,  uygun  stratejileri  seçmeyi,  mantıklı  çıkarımlar  yapmayı,             >  Uzay ve şekil (Geometrik yaklaşma)

            probleme  çözüm  geliştirmeyi  ve  çözümü  fark  etmeyi  ve  bu  çözümlere  nasıl  başvurabileceğini
                                                                                                                                 >  Nicelik (Bilgisayar Simulasyonları)
            kavramayı içerir (OECD, 2018; OECD 2023) Matematiksel akıl yürütme “Matematiksel düşünme” olarak
                                                                                                                                 >  Belirsizlik ve veri (Koşullu karar verme)
            da  adlandırılabilir  ve    gerçek  yaşamdaki  problemleri  ve  durumları  kavramsallaştırarak  bunlara  ilişkin
            çözümler üretmek amacıyla matematiksel araçları, kavramları ve mantığı kullanma yeterliliğidir. Bunun          Değişim  ve  İlişkiler:  Değişimi  tahmin  etmek  ve  tanımlamak  amacıyla  matematiksel  modellerlerden
            için  birey  öncelikle  bir  problemin  doğasında  var  olan  matematiksel  yapıyı  tanımalı  ve  bu  problemi   uygun olanını kullanmak için temel değişim türlerini anlamak ve bunların ne zaman meydana geldiklerini

            çözmek  için  stratejiler  geliştirebilmelidir.  Bir  problemin  çözülmesi,  alakalı  ve  alakasız  bilgiler  arasında   fark etmek gibi konuları ve davranışları kapsar. Bu içerik alanı davranışlarına; uygun fonksiyonların ve
            ayrım  yapayı,  bilgi  işlemsel  düşünmeyi  mantıksal  sonuçlar  çıkarmayı  ve  gerçek  yaşam  bağlamında      denklem/eşitsizliklerin yanısıra ilişkilerin grafiksel ve simgesel gösterimleri arasında yorumlama yapma
            problem çözümlerin nasıl uygulanabileceğini bilmeyi gerektirir. Akıl yürütme süreci diğer üç süreçten          ve dönüştürme işlemleri örnek verilebilir (MEB, 2023b).

            farklı olarak problem çözme sürecinin tüm adımlarında düşünmeyi gerektiren bir süreçtir ve diğer üç
                                                                                                                           Uzay ve şekil: Bu içerik alanı görsel ve fiziksel dünyamızda her yerde karşılaştığımız geniş çeşitlilikteki
    342                                                                                                                                                                                                                  343
            matematiksel sürecin temelini oluşturur (MEB, 2023b)
                                                                                                                           olguları karşılar. Örüntüler, konumlar ve yönlendirmeler, görsel bilgiyi kodlama ve çözme ve uzaydaki
            Durumları  Matematiksel  Olarak  Formülleştirme:  Bir  matematik  problemiyle  karşılaştıklarında              olayları tahmin etme becerisi bu içerik alanında yer almaktadır (OECD, 2018; OECD, 2023)

            Matematik  okuryazarlığına  sahip  öğrenciler,  problemin  temelindeki  matematiksel  kavramları  ve
                                                                                                                           Nicelik  Gerçek  dünyanın  sayılarla  ifade  edebilmek  için  ölçümlerin,  sayıların,  büyüklüklerin,  birimlerin,
            fikirleri  fark  edip  bu  problemlere  matematiksel  bir  yapı  kazandırarak  problemleri  matematiksel
                                                                                                                           göstergelerin,  göreceli  büyüklüğün  ve  sayısal  trendlerin  ve  örüntülerin  anlaşılmasını  gerekmektedir.
            terimlerle formülleştirebilir. Bir bağlamda kurgusal olarak verilen bir durumu açık olarak tanımlanmış
                                                                                                                           Matematik okuryazarlığının nicelik özünde Sayı duyusu, sayıların çoklu gösterimi, zihinsel hesaplama,
            bir  matematik  problemine  dönüştürülmesi  karşılaşılan  problemleri  çözmek  için  uygun  matematiksel
                                                                                                                           sonuçların  mantıklılığının  değerlendirilmesi  ve  tahmini  gibi  niceliksel  akıl  yürütmenin  değişik  yönleri
            araçların kullanılmasını sağlar (MEB, 2023b)
                                                                                                                           bulunur. (OECD, 2018; OECD, 2023)
            Matematiksel  kavramları,  bilgileri,  süreçleri  işe  koşma  ve  akıl  yürütme:  Bu  süreç,  matematiksel
                                                                                                                           Belirsizlik ve Veri. Bu içerik alanı olasılık ve istatistik teorisinin merkezinde bulunan bir olgudur. Belirsizlik
            sonuçlar  elde  etmek  için  matematiksel  olarak  formüle  edilmiş  problemleri  çözerken  matematiksel
                                                                                                                           ve  veri  içerik  kategorisi;  varyasyonun  (değişimin)  niceliğini  anlama  ve  ilgili  çıkarımlarda  belirsizliği
            bilgileri  kavramları,  süreçleri  ve  akıl  yürütmeyi  uygulayabilmeyi  içerir.  Basit  bir  hesaplama  yapma,
                                                                                                                           ve hatayı kabul etme dahil olmak üzere gerçek dünyada değişimin yerini fark etmeyi kapsar. Bunun
            verilen listeden uygun stratejiyi seçme, probleme uygun matematiksel çözümler bulmak için stratejiler
                                                                                                                           yanında belirsizliğin verildiği durumlardan çıkarılan sonuçların formüle edilmesini, yorumlanmasını ve
            tasarlama ve uygulama bu süreç davranışlarına örnek olarak verilebilir (OECD, 2018; OECD, 2023)
                                                                                                                           değerlendirilmesini kapsar (OECD, 2018; OECD, 2023).

            Matematiksel sonuçları yorumlama, uygulanma ve değerlendirme: Bu süreç bireylerin gerçek yaşam
   339   340   341   342   343   344   345   346   347   348   349