Page 341 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 341

değerlendirmektedir. Öğrencilerin elde ettikleri bilgi ve becerilerin yanı sıra, öz-yeterlik algıları, öğrenme
 ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME İLE KADEMELER ARASI GEÇİŞ
 motivasyonları,  öğrenme  stilleri,  okul  ortamları  ve  aileleri  hakkında  da  veriler  toplanmaktadır.  PISA

 araştırmasında  “okuryazarlık”  kavramı,  öğrencilerin  bilgi  ve  potansiyellerini  geliştirmelerine  yardımcı
 olarak  topluma  daha  etkin  bir  şekilde  katılmalarını  sağlamayı  amaçlayan,  yazılı  kaynakları  bulma,
 kullanma, anlama ve değerlendirme yeteneğini ifade etmektedir (MEB 2023b, MEB 2023c)


 PISA araştırması kapsamında yapılan çalışmalar aşağıdaki gibi tanımlanabilmektedir:

   >  Ülkemiz  ve  diğer  ülkelerdeki  öğrencilerin  akademik  becerilerine  yönelik  eğilimler
 değerlendirilmektedir.

   >  Araştırma  sonucunda  uluslararası  raporun  yanı  sıra,  ulusal  rapor  da  hazırlanmaktadır  (MEB,
 2023a)


 PISA  uygulamalarında  her  bir  döngüde  fen  okuryazarlığı,  matematik  okuryazarlığı  ve  okuma   Şekil 1. Ülkemizin Katıldığı PISA Döngüleri ve Her bir Döngüdeki Ağırlıklı alanlar (MEB, 2023b)
 becerileri alanlarından biri ağırlıklı alan olarak belirlenir ve ağırlıklı alana yönelik PISA uygulamasında
             3.2. PISA Uygulaması Aşamaları
 daha fazla sayıda soru bulunur. Böylece değerlendirme çerçevesindeki boyutlar daha detaylı incelebilir.

 Bağlamsal  değerlendirme  kapsamında  uygulanan  anketlerde  de  ağırlıklı  alana  ilişkin  ayrıntılı  sorular   PISA uygulamasının temel aşamaları şu şekilde sıralanabilir:
 sorulur bu sayede bu alana ilişkin kapsamlı bulgular edilebilir (MEB, 2023b)
                   >  PISA uygulamasında yer alacak ve Türkiye evrenindeki okulları temsil edecek okulları seçmek
 PISA uygulamalarının her bir döngüsünde, 2012 yılından itibaren PISA Yönetim Kurulu tarafından   için örneklem tabakaları belirlenir. PISA uygulamasında kullanılan örneklem tabakalarına örnek

 belirlenen  bir  yenilikçi  bir  alanda  da  öğrencilerin  sahip  olduğu  temel  bilgi  ve  becerilerin  düzeyi   olarak: İstatistikî Bölge Birimleri Sınıflaması (İBBS) Düzey 1, okul türü (ör, fen lisesi, meslek lisesi
 değerlendirilmektedir. Her bir PISA uygulaması için belirlenen yenilikçi alanlar; yaratıcı problem çözme   vb.) okulun idari biçimi, cinsiyet dağılımı ve okulun konumu verilebilir. Uluslararası Merkez ve
 (PISA 2012), iş birlikçi problem çözme PISA 2015, Küresel Yeterlikler (PISA 2018) ve Yaratıcı Düşünme   PISA  araştırması  ulusal  merkezi  örneklem  seçiminde  kullanılacak  tabakalarına  birlikte  karar
 338  Becerileri (PISA 2022) olarak belirlenmiştir (MEB, 2023b).  verir. Belirlenen örneklem tabakalarına göre Uluslararası Merkez tarafından belirlenen okullarda   339
                   bilgisayar tabanlı ya da kâğıt kalem tabanlı uygulamaya katılacak olan 15 yaş grubu öğrenciler
 Tüm  alanlarda  Bilgisayar  tabanlı  uygulamaya  PISA  2015  döngüsünde  geçilse  de  bazı  ülkeler  hâlâ
                   Maple adlı bilgisayar programı yardımıyla tesadüfi (seçkisiz) olarak seçilir. PISA 2022 döngüsüne
 kâğıt-kalem  uygulamasına  devam  etmektedir.  PISA  ayrıca  her  çocuğun  ve  gencin  matematik  ve
                   81 katılımcı ülkedeki 15 yaş grubu 29 milyon öğrenci temsil eden örnekleme seçilen 690.000’den
 okumada en azından temel yeterlik düzeylerine ulaşmasını hedefleyen ve Birleşmiş Milletler tarafından
                   fazla öğrenci katılmıştır. Türkiye’de PISA 2022 uygulaması 196 okulda 7250 öğrencinin katılımıyla
 2015 yılında kabul edilen Eğitimde Sürdürülebilir Kalkınma Hedefi çerçevesinde veri sağlamaktadır (MEB,
                   19 Nisan–13 Mayıs 2022 tarihlerinde bilgisayar tabanlı değerlendirme olarak gerçekleştirilmiştir
 2023b). Şekil 1’de Türkiye’nin katıldığı PISA döngüleri ve ağırlıklı alanlar sunulmuştur.
                   (MEB 2019, MEB, 2022; MEB 2023b)
                   >  PISA  uygulaması  için  geliştirilen  yeni  bilişsel  değerlendirme  için  test  maddeleri  ve  bağlamsal

                   değerlendirme  için  anket  sorularının  çevirileri  yapılır  ve  daha  sonra  dil,  alan  ve  ölçme
                   değerlendirme uzmanları tarafından sorulara son hali verilir. PISA 2022 uygulamasında ağırlık
                   alan  olan  matematik  okur-yazarlığı  alanında  236  soru,  fen  okur  yazarlığı  alanında  115  soru,

                   okuma  becerileri  alanında  197  soru  ve  yaratıcı  düşünme  becerileri  alanında  ise  37  soru  yer
                   almıştır (MEB, 2023b).
   336   337   338   339   340   341   342   343   344   345   346