Page 346 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 346

7. Matematik Okuryazarlığı Değerlendirmesi Bağlamları                                                          Tablo 1. Matematik  Yeterlik Düzeylerine Göre Örnek Davranışlar*
        ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME İLE KADEMELER ARASI GEÇİŞ
                                                                                                                             Düzey                                   Yeterlik Düzeyleri
            Kişisel  Durumlar: Bu bağlamlarda verilen matematiksel problemler bireyin kendisi, ailesi veya akran
                                                                                                                               6     Bu düzeydeki öğrenciler; soyut problemler üzerinde çalışabilir, çözüm geliştirmek için yaratıcılık ve esnek düşünme
            grubuyla ile ilgili aktiviteleri temel alır. Bu bağlamlara örnek olarak; yemek hazırlama, alışveriş yapma,               becerisi sergileyebilir.

            boş zaman etkinliği, spor etkinlikleri verilebilir (OECD, 2018; OECD, 2023)                                        5     Bu düzeydeki öğrenciler, var olan kısıtlamaları belirleyerek veya yeni kısıtlamalar getirerek ve varsayımları
                                                                                                                                     tanımlayarak karmaşık durumlar için modeller geliştirebilir ve bu modellerle çalışabilir. D.
                                                                                                                               4     Bu düzeydeki öğrenciler, bazen iki değişken içeren karmaşık somut durumlarda açıkça tanımlanmış modellerle
            Mesleki  Durumlar: Bu bağlamda sınıflandırılan problemler iş dünyasını merkeze alır. Bu kapsamdaki
                                                                                                                                     etkili bir şekilde çalışabilir ve daha karmaşık bir bilgi işlemsel düşünme yaklaşımı kullanarak oluşturdukları
            matematiksel bağlamlara; muhasebe, kalite kontrol, ölçme ve programlama/envanter örnek verilebilir                       tanımlanmamış modellerle çalışma becerisi gösterebilir.
                                                                                                                               3     Bu düzeydeki öğrenciler, bilindik kavramların anlaşılmasında aşamalı karar verme becerisi veya esneklik
            (OECD, 2018; OECD, 2023).
                                                                                                                                     gerektiren stratejiler de dâhil olmak üzere çözüm stratejileri geliştirebilir.
                                                                                                                               2     Bu düzeydeki öğrenciler, çözüm stratejilerinin bir bileşeni olarak tek değişken içeren basit simülasyonlar kullanmak
            Sosyal Durumlar: Bu bağlam kategorisinden sınıflandırılan problemler bireyin içinde yer aldığı topluma                   da dâhil olmak üzere problemleri çözmek için basit stratejiler tasarlamaları gereken durumları fark edebilir.
                                                                                                                               1a    Bu düzeydeki öğrenciler, gerekli tüm bilgilerin mevcut olduğu ve soruların açıkça tanımlandığı basit bağlamları
            (yerel, ulusal, ya da küresel olabilir) odaklanır. Sosyal bağlamlara şu örnekler verilebilir: Toplu taşıma,
                                                                                                                                     içeren soruları yanıtlayabilir.
            kamu politikaları, reklam ve sağlık (OECD, 2018; OECD, 2023).                                                      1b    Bu düzeydeki öğrenciler; ihtiyaç duyulan tüm bilgilerin basit bir gösterimle (ör. tablo veya grafik) açıkça verildiği,
                                                                                                                                     anlaşılması kolay bağlamları içeren sorulara yanıt verebilir, gerektiğinde bazı bilgilerin gereksiz olduğunu ve
                                                                                                                                     sorulan belirli bir soru açısından göz ardı edilebileceğini fark edebilir.
            Bilimsel  Durumlar:  Bu  sınıflandırmada  yer  alan  problemler,  bilim  ve  teknoloji  ile  ilişkili  konular  ve
                                                                                                                               1c    Bu düzeydeki öğrenciler; ilgili tüm bilgilerin basit, tanıdık bir formatta (ör. küçük bir tablo veya resim) açıkça
            matematiğin doğal dünyaya uygulanması ile ilgilidir. Bilimsel bağlamlara; hava veya iklim, ekoloji, uzay                 verildiği ve çok kısa, söz dizimsel olarak basit bir metinde tanımlandığı, anlaşılması kolay bağlamları içeren
                                                                                                                                     sorulara yanıt verebilir.
            ve genetik verilebilir (OECD, 2018; OECD, 2023)
                                                                                                                           * Tablo tüm yeterlik düzeyi tanımlamalarını içermemektedir.
            8. Matematik Okuryazarlığı Değerlendirmesi Yeterlik Düzeyleri
                                                                                                                           9. Fen Okuryazarlığı Değerlendirme Çerçevesi

               PISA araştırmasındaki yeterlik düzeyleri, 15 yaş öğrencilerin akademik başarısına yönelik daha net
                                                                                                                              Etkin bir vatandaş olarak fenle ile ilgili fikirlerle ve fenle alakalı problemlerle uğraşabilme becerisi
            bilgi sunmak için öğrencilerin elde ettikleri puana göre ilgili alanda neleri başarıp neleri başaramadıklarını
                                                                                                                           fen  okuryazarlığı  olarak  tanımlanmaktadır.  Fen  okuryazarlığı;  olguları  bilimsel  olarak  açıklama,
            gösteren bir ölçektir. Bu ölçek, yeterlik düzeylerini, yeterlik düzeylerinin alt puanlarını ve düzeye göre
                                                                                                                           bilimsel  sorgulama  yöntemi  tasarlama  ve  değerlendirme  ile  verileri  ve  bulguları  bilimsel  olarak
            öğrenci  yeterliklerini  tanımlar.  PISA  2022  döngüsü  matematik  okuryazarlığı  alanında  sekiz  yeterlik
                                                                                                                           yorumlama yeterliliklerini gerektirir. Fen alanında okuryazar olan bir kişi fen ve teknoloji alanında belli
    344                                                                                                                                                                                                                  345
            düzeyi (1a, 1b, 1c, 2, 3, 4, 5 ve 6) belirlenmiştir. Bu yeterlik düzeyleri içinde 2. yeterlik düzeyi, asgari (temel)
                                                                                                                           bir mantık çerçevesinde yapılan söylemlere katılmaya isteklidir (OECD, 2017). Aşağıda fen okuryazarlığı
            yeterlik düzeyi olarak kabul edilir. Bu yeterlik düzeyindeki öğrenciler matematik bilgi ve becerisini basit
                                                                                                                           değerlendirme çerçevesinin boyutları verilmiştir (MEB, 2016).
            gerçek yaşam durumlarında kullanma becerisi ve iradesi göstermeye başlar. Bu düzeydeki öğrenciler
            asgari  performans  düzeyine  ulaşan  öğrenciler  olarak  tanımlanır.  PISA  2022  uygulaması,  Türkiye’de
            öğrencilerin  %61’i  matematikte  asgari  performans  düzeyine  ulaştığını  göstermektedir.  (MEB  2023b)
            PISA 2022 Matematik yeterlik düzeylerine ilişkin örnek yeterlik davranışları Tablo 1’de verilmiştir (MEB

            2023b).
   341   342   343   344   345   346   347   348   349   350   351