Page 349 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 349

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME İLE KADEMELER ARASI GEÇİŞ
                                       Verileri ve bulguları bilimsel olarak yorumlama
                    >  Verileri ve bulguları bilimsel olarak yorumlama

                    >  Veriyi bir gösterimden diğerine dönüştürme
                    >  Veriyi analiz etme, yorumlama ve veriden yola çıkarak uygun sonuçlara ulaşma
                    >  Fen alanındaki metinlerde yer alan varsayımları, bulguları ve mantığı tanımlama

                    >  Bilimsel bulgulara ve kurama dayalı argümanlarla görüşlere dayalı argümanları birbirinden
                    ayırt etme
                    >  Farklı kaynaklardaki bilimsel argümanları ve bulguları değerlendirme






            11. Fen Okuryazarlığı Değerlendirmesi Bilgi Boyutu

 Şekil 3. Fen Okuryazarlığı Değerlendirme Çerçevesinin Boyutları (MEB, 2016)
            İçerik  Bilgisi:  Bu  türden  bir  bilgi  bireyin  doğal  dünyayı  anlaması  ve  kişisel,  yerel/ulusal  ve  küresel
 10.   Fen Okuryazarlığı Değerlendirmesi Bilimsel Yeterlilikler  bağlamlardaki  deneyimlerini  anlamlandırılması  için  gereklidir.  Değerlendirme  çerçevesinde  içerik

            bilgisinin göstergeleri ‘bilimler’ yerine ‘sistemler’ olarak adlandırılmıştır (OECD, 2017).
 PISA değerlendirmesi fen okuryazarlığı yeterlilikleri Tablo 2’de verilmiştir (MEB, 2016; MEB 2023b).
                   >  Fizik Sistemleri: Maddenin yapı, maddenin kimyasal özellikleri vb.
 Tablo 2. Fen Okuryazarlığı Yeterlikleri
                   >  Canlı sistemleri: Hücreler, organizma kavramı, popülasyonlar, ekosistemler vb.

 Olguları bilimsel olarak açıklama    >  Yer ve Uzay sistemleri: Dünyanın katmanları, Uzayda Dünya, Dünya tarihi vb.
   >  Uygun olan bilimsel bilgiyi hatırlama ve uygulama
   >  Açıklayıcı modelleri tanımlama kullanma ve oluşturma   Süreç Bilgisi: Bilim insanlarının güvenilir ve geçerli veri elde etmek için kullandıkları yöntemlerin bilgisidir.

 346    >  Uygun tahminler yapma ve bu tahminleri doğrulama   Bu tür bilgi hem bilimsel araştırma yapmak hem de belirli iddiaları desteklemek için sunulan kanıtları   347
   >  Açıklayıcı hipotezler önerme   eleştirmek için gereklidir (OECD, 2017).

   >  Bilimsel bilginin toplum için olan potansiyel çıkarımlarını açıklama   Epistemik Bilgi: Fen alanında bilginin oluşturulması sürecinde gerekli olan özelliklerin tanımlanması ve
   >  Bilimsel Sorgulamayı tasarlama ve değerlendirme  belirli yapıların anlaşılması demektir. Bu tür bilgiye sahip bireyler bilimsel teori ile hipotez veya bilimsel

            gerçek ile gözlem arasındaki ayrımı örneklerle açıklayabilir (OECD, 2017).
 Bilimsel Sorgulama Yöntemi Tasarlama ve Değerlendirme
   >  Bilimsel bir çalışmadaki araştırma konusu olan soruyu ayırt etme  12.   Fen Okuryazarlığı Değerlendirmesi Yeterlik Düzeyleri
   >  Bilimsel araştırma konusu olabilecek soruları ayırt etme
               PISA değerlendirmesi fen okuryazarlığı alanında öğrencilerin puanlarına göre neleri yapabileceklerini
   >  Bir soruyu bilimsel yolla araştırma için bir yöntem önerme
            gösteren yedi yeterlik düzeyi belirlenmiştir. Tablo 3’te Fen okuryazarlığı kapsamında tanımlanan yedi
   >  Bilimsel yolla bir soruyu araştırma yollarını değerlendirme
            yeterlik düzeyine ilişkin bazı yeterlik davranış örnekleri verilmiştir. Fen okuryazarlığı alanında Türkiye’deki
   >  Bilim  insanları  tarafından  verileri  güvenirliği  ve  açıklamaların  genellenebilirliğinin  ve
            öğrencilerin  yeterlik  düzeylerine  göre  dağılımı  incelendiğinde  %75’inin  asgari  performans  düzeyine
 tarafsızlığının nasıl sağlandığını ifade etme ve değerlendirme
            ulaştığı görülmüştür. Diğer deyişle, PISA fen alanında tanımlanan temel düzey yeterliklere Türkiye’deki
            her dört öğrenciden üçü sahiptir (MEB, 2023b).
   344   345   346   347   348   349   350   351   352   353   354