Page 353 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 353
14. Okuma Becerileri Yeterlik Düzeyleri 15. PISA Döngüleri Sonuçları
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME İLE KADEMELER ARASI GEÇİŞ
Öğrencilerin PISA araştırması okuma becerileri alanında neleri başarıp neleri başaramadıklarını elde Türkiye’nin katıldığı ilk PISA uygulaması 2003 uygulamasıdır. Tablo 5’te döngülere göre PISA sonuçları
ettikleri puanlara göre gösteren sekiz yeterlik düzeyine ait örnekler Tablo 4’te tanımlanmıştır (MEB, verilmiştir (MEB, 2023b).
2023b)
Tablo 5. PISA Döngüleri Sonuçları
Tablo 4. PISA Okuma Becerileri Alanı Yeterlilik Düzeyine göre Davranış Örnekleri
Matematik Okuryazarlığı Alanı
Düzey Yeterlik Düzeyleri PISA PISA PISA PISA PISA PISA PISA
ÜLKELER
6 Bu düzeydeki öğrenciler, istenilen bilginin metin içerisinde saklı olduğu uzun ve soyut metinleri anlayabilir. 2003 2006 2009 2012 2015 2018 2022
5 Bu düzeydeki öğrenciler, uzun metinlerde konuyla ilgili saklı bilgileri bularak bu metinleri kavrayabilir. OECD 500 498 496 494 490 489 472
4 Bu düzeydeki öğrenciler, bir veya birden çok metinde yer alan uzun paragrafları anlayabilir. Tüm ülkeler 486 472 465 470 461 459 438
3 Bu düzeydeki öğrenciler, açık şekilde sunulmadığı durumlarda da metnin genel anlamını ifade edilebilir. Türkiye 423 424 445 448 420 454 453
2 Bu düzeydeki öğrenciler, orta uzunluktaki metinlerin ana düşüncesini belirleyebilir. Fen Okuryazarlığı Alanı
1a Bu düzeydeki öğrenciler, cümlelerin veya kısa paragrafların gerçek anlamını kavrayabilir. PISA PISA PISA PISA PISA PISA PISA
ÜLKELER
1b Bu düzeydeki öğrenciler, basit cümlelerin gerçek anlamlarını değerlendirebilir. 2003 2006 2009 2012 2015 2018 2022
1c Bu düzeydeki öğrenciler, kısa ve basit cümlelerin anlamını kavrayabilir. OECD 500 498 495 501 493 489 485
*Tablo tüm yeterlik düzeyi tanımlamalarını içermemektedir Tüm ülkeler 496 478 471 477 465 458 447
Türkiye 434 424 454 463 425 468 476
Okuma Becerileri Alanı
PISA
PISA PISA PISA PISA PISA PISA
ÜLKELER
2003 2006 2009 2012 2015 2018 2022
OECD 494 492 493 496 493 487 476
350 351
Tüm ülkeler 482 465 464 471 460 453 435
Türkiye 441 447 464 475 428 466 456
Tablo 5’e göre Türkiye’nin matematik alanındaki ortalama puanları, 2003 ile 2022 yılları arasındaki
PISA döngülerinde 423 ila 454 arasında değişmektedir. PISA 2018 uygulamasında Türkiye’nin ortalama
matematik puanı, en yüksek düzeye ulaşırken 2022’de 2018 uygulamasına göre 1 puan azalmıştır.
Ancak PISA 2018 ve 2022 döngüleri arasındaki bu ortalama matematik puanları farkı istatistiksel olarak
anlamlı değildir. Bu nedenle Türkiye’nin PISA 2018 ve 2022 uygulamalarında ortalama matematik
puanları aynı düzeydedir yorumu yapılabilir. Tabloya göre Türkiye’nin 2003- 2022 yılları arasında fen
alanındaki ortalama puanı 424 ila 476 arasında değişmektedir. Türkiye, PISA 2018 uygulamasında tüm
ülkeler arasında fen alanında ortalama puanını en fazla artıran ülkedir. PISA 2022 döngüsünde puanını
8 puan arttırmış ve Türkiye’nin fen alanındaki ortalama performansı 2003’ten bu yana en yüksek
düzeye ulaşmıştır. Türkiye’nin okuma becerileri alanında 2003- 2022 PISA döngüleri arasında ortalama
puanlarının 428 ila 475 arasında olduğu görülmektedir. Türkiye’nin okuma becerileri ortalama puanı