Page 353 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 353

14.   Okuma Becerileri Yeterlik Düzeyleri  15.   PISA Döngüleri Sonuçları
 ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME İLE KADEMELER ARASI GEÇİŞ

 Öğrencilerin PISA araştırması okuma becerileri alanında neleri başarıp neleri başaramadıklarını elde   Türkiye’nin katıldığı ilk PISA uygulaması 2003 uygulamasıdır. Tablo 5’te döngülere göre PISA sonuçları
 ettikleri  puanlara  göre  gösteren  sekiz  yeterlik  düzeyine  ait  örnekler  Tablo  4’te  tanımlanmıştır  (MEB,   verilmiştir (MEB, 2023b).

 2023b)
            Tablo 5. PISA Döngüleri Sonuçları
 Tablo 4. PISA Okuma Becerileri Alanı Yeterlilik Düzeyine göre Davranış Örnekleri
                                                 Matematik Okuryazarlığı Alanı
 Düzey  Yeterlik Düzeyleri  PISA    PISA   PISA    PISA     PISA     PISA            PISA
                ÜLKELER
 6  Bu düzeydeki öğrenciler, istenilen bilginin metin içerisinde saklı olduğu uzun ve soyut metinleri anlayabilir.   2003  2006   2009   2012   2015  2018    2022
 5  Bu düzeydeki öğrenciler, uzun metinlerde konuyla ilgili saklı bilgileri bularak bu metinleri kavrayabilir.  OECD  500  498  496  494  490  489  472
 4  Bu düzeydeki öğrenciler, bir veya birden çok metinde yer alan uzun paragrafları anlayabilir.   Tüm ülkeler  486  472  465  470  461  459  438

 3  Bu düzeydeki öğrenciler, açık şekilde sunulmadığı durumlarda da metnin genel anlamını ifade edilebilir.   Türkiye  423  424  445  448  420  454  453
 2  Bu düzeydeki öğrenciler, orta uzunluktaki metinlerin ana düşüncesini belirleyebilir.   Fen Okuryazarlığı Alanı
 1a  Bu düzeydeki öğrenciler, cümlelerin veya kısa paragrafların gerçek anlamını kavrayabilir.   PISA    PISA   PISA   PISA   PISA    PISA   PISA
                ÜLKELER
 1b  Bu düzeydeki öğrenciler, basit cümlelerin gerçek anlamlarını değerlendirebilir.    2003  2006   2009   2012   2015  2018   2022
 1c  Bu düzeydeki öğrenciler, kısa ve basit cümlelerin anlamını kavrayabilir.   OECD  500  498  495  501  493  489  485

 *Tablo tüm yeterlik düzeyi tanımlamalarını içermemektedir  Tüm ülkeler  496  478  471  477  465  458  447
                 Türkiye    434    424     454     463      425     468               476
                                                Okuma Becerileri Alanı
                                                                                     PISA
                            PISA   PISA    PISA    PISA     PISA    PISA
                ÜLKELER
                            2003   2006    2009    2012     2015    2018             2022
                 OECD       494    492     493     496      493      487              476
 350                                                                                                       351
               Tüm ülkeler  482    465     464      471     460     453               435
                 Türkiye    441    447     464     475      428     466               456


               Tablo 5’e göre Türkiye’nin matematik alanındaki ortalama puanları, 2003 ile 2022 yılları arasındaki
            PISA döngülerinde 423 ila 454 arasında değişmektedir.  PISA 2018 uygulamasında Türkiye’nin ortalama

            matematik  puanı,  en  yüksek  düzeye  ulaşırken  2022’de  2018  uygulamasına  göre  1  puan  azalmıştır.
            Ancak PISA 2018 ve 2022 döngüleri arasındaki bu ortalama matematik puanları farkı istatistiksel olarak
            anlamlı  değildir.  Bu  nedenle  Türkiye’nin  PISA  2018  ve  2022  uygulamalarında  ortalama  matematik
            puanları aynı düzeydedir yorumu yapılabilir. Tabloya göre Türkiye’nin 2003- 2022 yılları arasında fen

            alanındaki ortalama puanı 424 ila 476 arasında değişmektedir. Türkiye, PISA 2018 uygulamasında tüm
            ülkeler arasında fen alanında ortalama puanını en fazla artıran ülkedir. PISA 2022 döngüsünde puanını
            8  puan  arttırmış  ve  Türkiye’nin  fen  alanındaki  ortalama  performansı  2003’ten  bu  yana  en  yüksek
            düzeye ulaşmıştır. Türkiye’nin okuma becerileri alanında 2003- 2022 PISA döngüleri arasında ortalama

            puanlarının  428  ila  475  arasında  olduğu  görülmektedir.  Türkiye’nin  okuma  becerileri  ortalama  puanı
   348   349   350   351   352   353   354   355   356   357   358