Page 354 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 354

PISA 2018 uygulamasında 466 puana ulaşmış ve PISA 2022 döngüsünde ise 2018 uygulamasına göre                   30 olan bir ülkede 150 okul örnekleme seçildiğinde yaklaşık 4500 civarında bir öğrenci örneklemi elde
        ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME İLE KADEMELER ARASI GEÇİŞ
            ortalama puanı 10 puan düşmüştür (MEB , 2023a)                                                                 edilebilir.  Eğer  katılımcı  ülke  okul  etkisini  daha  iyi  tahmin  etmek  istiyorsa  her  okulda  2  sınıf  seçebilir

                                                                                                                           (LaRoche,  Joncas  ve  Foy,  2020).  Türkiye,  TIMSS  2019  döngüsüne  dördüncü  sınıf  düzeyinde  180  okul
            16.     TIMSS (Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması)
                                                                                                                           ve 4.028 öğrencinin ile katılım göstermiştir. Sekizinci sınıf düzeyinde ise uygulama 181 okuldaki 4.077
               IEA (International Asssociation for the Evaluation of Educational Achievement-Uluslararası Eğitim           öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir (MEB, 2020).

            Başarılarını  Değerlendirme  Kuruluşu)  tarafından  dört  yıllık  döngülerle  uygulanan  TIMSS  araştırması,
                                                                                                                              TIMSS araştırması kapsamındaki çalışmalar şu şekilde özetlenebilmektedir:
            4.  ve  8.  sınıf  düzeyinde  fen  ve  matematik  alanındaki  öğrenci  başarılarını  ve  bu  başarılarla  ilişkili
            öğrenci,  öğretmen,  okul  yöneticisi,  eğitim  programı,  okul  ve  öğrenme  ortamı  düzeyindeki  faktörleri        >  Bakanlıkça  belirlenen  sınıf  düzeylerinde  öğrencilere  matematik  ve  fen  alanlarında  geliştirilen
            değerlendirmektedir.  İlk  uygulaması  1995  yılında  gerçekleşen  TIMSS  araştırmasına,  ülkemiz  1999  ve           başarı testleri ve anketler uygulanmaktadır.

            2007  yıllarında  8.  sınıf  düzeyinde  katılım  sağlamıştır.  2011  yılından  itibaren  ise  iki  sınıf  düzeyinde  de     >  Araştırma  sonucunda  TIMSS  uluslararası  raporun  yayımlandıktan  sonra  TIMSS  ulusal  raporu
            katılım sağlamaktadır. TIMSS araştırması, 2019 yılından itibaren kâğıt-kalem tabanlı değerlendirmeden
                                                                                                                                  hazırlanmaktadır (MEB 2023a).
            bilgisayar tabanlı değerlendirmeye geçmiştir. Bu döngüde ülkelere kâğıt-kalem tabanlı ya da bilgisayar
                                                                                                                              TIMSS  araştırmasının  her  bir  döngüsü  4  yıllık  bir  çalışma  sürecini  kapsar.  Çalışmaların  ilk  yılında
            tabanlı uygulamaya katılım seçenekleri sunulmuştur. Ölçme Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel
                                                                                                                           bir  önceki  TIMSS  döngüsünden  elde  edilen  bulgular  raporlaştırılır.  Raporlaştırma  aşamasında  IEA,
            Müdürlüğü seçilen uygulama türünün öğrenci başarısı üzerinde herhangi bir etkisinin olup olmadığını
                                                                                                                           ulusal merkezlerin görüşlerini alarak TIMSS uluslararası sonuç raporunu hazırlarken ülkeler de kendi
            belirlemek amacıyla IEA belirlediği standartlara uygun olarak 2017 yılında 836 öğrenci üzerinde ön-pilot
                                                                                                                           ulusal  raporlarını  hazırlamaktadır.  İlk  yılda    IEA’ın  SMIRC  komisyonu  (Fen  ve  Matematik  Soru/Madde
            çalışması yapmıştır. Bu ön-pilot çalışması sonucuna göre Türkiye 2019 uygulamasına bilgisayar tabanlı
                                                                                                                           İnceleme komisyonu/Science and Mathematics Item Review Committee) bir sonraki döngü için TIMSS
            ortamda katılmaya karar vermiştir (MEB, 2017a; MEB 2020).
                                                                                                                           değerlendirme  çerçevelerini  güncelledikten  sonra  katılımcı  ülkeler  bu  değerlendirme  çerçevelerini
               TIMSS araştırmasının hedef kitlesini ilkokul 4. sınıf ve ortaokul 8. sınıf öğrenciler oluşturmaktadır.      kendi  öğretim  programlarıyla  karşılaştırır.  TIMSS  uygulaması  fen  ve  matematik  değerlendirme
            IEA’ın  belirlediği  standartlara  göre  TIMSS  uygulamasına  katılım  sağlayacak  olan  öğrencilerin  yaş     çerçeveleri,  araştırmaya  katılan  ülkelerle  iş  birliği  halinde  geliştirilir.  TIMSS  Değerlendirme  Çerçeveleri

            ortalamaları  4.  sınıf  düzeyinde  9,5  ve  8.  sınıf  düzeyinde  13,5’in  altında  olmalıdır.  Bununla  birlikte  IEA,   iki boyuttan oluşur: birinci boyut içerik boyutu ve ikinci boyut bilişsel boyuttur. İçerik boyutunda TIMSS
            katılımcı ülkelere ilgili sınıf düzeyinin yaş ortalamasını dikkate alarak 4. sınıf yerine 5. veya 6. sınıfta; 8.   değerlendirmesinde  yer  alacak  içerik  alanları  bulunurken  bilişsel  boyutta  TIMSS  sorularının  çözümü
    352                                                                                                                                                                                                                  353
            sınıf yerine ise 9. sınıfta katılım olanağı sunmuştur (LaRoche, Joncas ve Foy, 2020 ).                         sürecinde başvurulan düşünme süreçleri bulunur. (Mullis ve diğerleri, 2020).


               TIMSS araştırması kapsamında 4. ve 8. sınıf Türkiye öğrenci evrenini temsil eden örneklem seçilirken           IEA  TIMSS  2019  uygulamasında  bilgisayar  tabanlı  değerlendirmeye  (e-TIMSS)  geçiş  sürecini
            tabakalandırılmış iki aşamalı küme örnekleme yöntemi kullanılır. İlk aşamada Uluslararası Merkezden            başlatmıştır. Bu süreçte değerlendirme çerçeveleri de bilgisayar tabanlı uygulama sunduğu imkanlardan
            örneklem  çalışmalarıyla  sorumlu  birim  Ulusal  merkezlerle  TIMSS  örneklem  tabakaları  üzerinde           yararlanabilecek  şekilde  güncellenmiştir.  Geçiş  sürecinde  değerlendirme  çerçeveleri  hem  kâğıt  kalem
            görüşür. TIMSS uygulamalarında kullanılan örneklem tabakalarına okul türü, bölge, okul büyüklüğü ve            tabanlı  hem  de  bilgisayar  tabanlı  uygulamaya  uyumlu  hale  getirilmiştir.  Akıl  yürütme  ve  uygulama

            okulun  konumu  örnek  olarak  verilebilir.  Tabakalar  belirlendikten  sonra  ilgili  sınıf  düzeylerindeki  okul   bilişsel alanlarında daha nitelikli ve yenilikçi değerlendirme yöntemlerini kullanmak için bilgisayar tabanlı
            evreni IEA’ya iletilir. IEA, tabakalara göre okulları seçkisiz olarak seçer ve ulusal merkeze bildirir. Ulusal   değerlendirmenin fırsatlarından yararlanılması hedeflenmiştir (Mullis ve Martin, 2017). Tablo 6’da TIMSS
            merkezler örnekleme seçilen her bir okulda hangi sınıfların uygulamaya katılacağını belirlemek amacıyla        2019 Değerlendirme Çerçevelerinin içerik alanı ve sınıf düzeyine göre yüzdelik dağılımları verilmiştir.

            IEA’ın sağladığı özel bir yazılımla sınıfları seçkisiz (tesadüfi) olarak seçer (LaRoche, Joncas ve Foy, 2020 ).

               IEA,  TIMSS  araştırmasına  katılan  ülkelerin  çoğu  için  örnekleme  en  az  150  okuldan  en  az  4000
            öğrencinin her bir uygulama düzeyi (4. sınıf ya da 8. sınıf)yeterli olduğunu belirtmektedir. Her bir okuldan

            ortalama sınıf sayısına göre bir sınıfın örneklem olarak seçilmesi yeterli olabilir. Örneğin sınıf ortalama
   349   350   351   352   353   354   355   356   357   358   359