Page 358 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 358
Tablo 9. TIMSS 4. Sınıf Döngülere Matematik Başarısı ülkeleri arasında puanını en fazla artıran ülke olarak kayıtlara geçmiş ve bu alandaki performansıyla
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME İLE KADEMELER ARASI GEÇİŞ
İsveç, Avustralya, ABD, İtalya, Norveç ve Fransa gibi ülkeleri geride bırakmıştır.
Döngü Ortalama Puan Ülke Sırası Katılımcı Ülke Sayısı
2023 503 8 58 Dördüncü sınıf düzeyinde ortalama matematik performansını da TIMSS 2011’den itibaren sürekli
2019 523 23 58 arttıran Türkiye; TIMSS 2023’te 553 ortalama puanı ile 58 ülke arasında 8’inci sıraya yerleşmiştir. Rapora
2015 483 36 49 göre Türkiye, bu alanda bir önceki TIMSS döngüsündeki OECD üyesi ülkeler arası sıralamasını 11 basamak
2011 469 35 50 yükselterek 4’üncü sıraya yerleşmiştir. Türkiye, 4’üncü sıraya yükseldiği bu alandaki performansıyla
İngiltere, Polonya, İrlanda, Hollanda, Letonya ve Norveç gibi ülkeleri geride bırakarak bu alanda tüm
Türkiye, 4.sınıf matematik alanında 2015 döngüsünde 483 olan ortalama puanını 2019 yılında 40
Avrupa ülkeleri arasında ise 2’nci sırada yer almıştır. Rapora göre, Türkiye, hem 4’üncü sınıf hem de 8’inci
puanlık artırarak 523’e yükseltti. Böylece 4. sınıf düzeyinde matematik alanında 2015 döngüsünde 49
sınıf düzeyinde her iki alanda da puanını artıran 5 ülke arasında yer almıştır.
ülke arasında 36. sırada yer alırken 2019 döngüsünde 58 ülke arasında 23. sıraya yükseldi (MEB, 2020).
TIMSS 2023’e göre; Türkiye’nin 4’üncü sınıf düzeyinde fen bilimleri ortalama performansı TIMSS
Tablo 10. TIMSS 4. Sınıf Döngülere Fen Başarısı 2011 döngüsünden itibaren artış göstererek TIMSS 2023’te ortalama fen bilimleri puanını TIMSS 2019’a
göre 44 puan arttırmış, böylece 494 olan uluslararası fen bilimleri ortalamasını geçerek puanı en yüksek
Döngü Ortalama Puan Ülke Sırası Katılımcı Ülke Sayısı
olan ilk 5 ülke arasına girmiştir. Sonuç olarak Türkiye, TIMSS 2023’te 4. sınıf fen bilimleri alanında 570
2023 494 4 58
ortalama puanı ile 58 ülke arasında 4’üncü sıraya yerleşmiştir. Bu kategoride OECD ülkeleri arasında
2019 526 19 58
ise Güney Kore’den sonra 2’nci sırada yer almış, yine bu alandaki puanıyla tüm Avrupa ülkelerinin de
2015 483 35 47
üzerinde performans göstererek birinci sıraya yerleşmiştir.
2011 463 36 50
18. PIRLS (Uluslararası Okuma Becerilerinde Gelişim Araştırması)
Türkiye, 2015 döngüsünde 483 olan 4.sınıf fen puanını 43 puan artırarak 526’ya yükseltti. 4. sınıf
PIRLS araştırması ülkemizin de üyesi olduğu Uluslararası Eğitim Başarılarını Değerlendirme Kuruluşu
düzeyinde fen alanında 2015 yılında 47 ülke arasında 35. sırada yer alırken 2019 döngüsüne 58 ülke
(IEA) tarafından beş yıllık döngülerle uygulanan uluslararası geniş ölçekli izleme çalışmasıdır. PIRLS,
arasında 19. sıraya yükseldi. TIMSS 2019 sonuçları değerlendirildiğinde Türkiye, matematik ve fen
ilkokul 4. sınıf düzeyindeki öğrencilerin farklı metin türlerini okuma ve anlama becerilerini, ayrıca okuma
alanlarında katılım gösterilen tüm sınıf düzeylerinde TIMSS ölçek orta noktası veya üzerinde bir başarı
356 357
alışkanlıklarını değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Bu kapsamda, öğrencilerin okuma becerileri bilişsel
göstermiştir (MEB, 2020)
testler aracılığıyla değerlendirilirken, bu becerileriyle ilişkili faktörleri belirlemek amacıyla okul, öğretmen,
TIMSS araştırmasının 2023 yılı sonuçlarına göre ise 4’üncü sınıf düzeyinde 58 ülke, 8’inci sınıf öğrenci ve veli anketleri uygulanmaktadır. PIRLS araştırmasının hedef kitlesi, örgün eğitime devam
düzeyinde ise 44 ülke katılmıştır. Türkiye’nin, 8’inci sınıf matematik puanı TIMSS 1999 döngüsünden eden 4. sınıf öğrencileridir. Araştırma kapsamında kullanılan örneklem yöntemi, tabakalandırılmış
itibaren sürekli artış göstermiştir. TIMSS 2019 uygulamasına göre bu alanda 13 puan artırarak TIMSS küme örnekleme yöntemidir. İlk aşamada okullar ikinci aşamada ise sınıflar seçilmektedir. Katılımcı
2023’te en fazla puan artışı gösteren 4’üncü ülke olan Türkiye, ilk defa TIMSS ölçek orta noktası olan 500 ülkelerin örneklemleri, Uluslararası Merkez tarafından belirlenmektedir. PIRLS araştırması kapsamında
puanı ve TIMSS uluslararası ortalama puanını geçmiştir. Türkiye, TIMSS 2023 uygulamasında bu alanda öğrencilerin okuma becerilerini değerlendiren bilişsel testler, edebi ve bilgilendirici metinleri içeren
elde ettiği 509 puan ile 44 ülke arasında 13’üncü sırada yer almış, OECD ülkeleri arasında ise puanını en kitapçıklardan oluşmaktadır. Ayrıca 4. sınıf öğrencilerinin okuma becerilerini etkileyen faktörleri ortaya
fazla artıran 2’nci ülke olmuştur. koymak amacıyla öğrenci anketi, katılan sınıfların öğretmenleri için bir öğretmen anketi, okulların
müdürleri için bir okul anketi ve öğrenci velileri için bir veli anketi uygulanmaktadır. Ülkemiz PIRLS
TIMSS 2023’e göre; Türkiye’nin 8’inci sınıf düzeyinde ortalama fen bilimleri performansı TIMSS 1999
araştırmasının 2001 ve 2021 uygulamalarına katılmıştır (MEB, 2021). Türkiye, PIRLS 2001 döngüsünde
döngüsünden itibaren artış göstermiş, TIMSS 2023’te 8’inci sınıf fen bilimleri alanında 530 ortalama
449 olan ortalama puanını 2021 döngüsünde 47 puan artırarak 496’ya yükseltmiştir. PIRLS 2001
puanı ile 44 ülke arasında 7’nci sırada yer almış ve bu kategoride en fazla puan artışı gösteren 2’nci ülke
uygulamasında 35 ülke arasında 28. sırada olan Türkiye PIRLS 2021 uygulamasında 57 ülke arasında 39.
olmuştur. Aynı alanda OECD üyesi ülkeler arasındaki sıralamasında ise 5’inciliğe yükselen Türkiye, OECD
sıraya yükselmiştir (Mullis vd., 2023).