Page 358 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 358

Tablo 9. TIMSS 4. Sınıf Döngülere Matematik Başarısı                                                           ülkeleri arasında puanını en fazla artıran ülke olarak kayıtlara geçmiş ve bu alandaki performansıyla
        ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME İLE KADEMELER ARASI GEÇİŞ
                                                                                                                           İsveç, Avustralya, ABD, İtalya, Norveç ve Fransa gibi ülkeleri geride bırakmıştır.
                  Döngü             Ortalama Puan            Ülke Sırası         Katılımcı Ülke Sayısı

                   2023                 503                      8                      58                                    Dördüncü  sınıf  düzeyinde  ortalama  matematik  performansını  da  TIMSS  2011’den  itibaren  sürekli
                   2019                 523                     23                      58                                 arttıran Türkiye; TIMSS 2023’te 553 ortalama puanı ile 58 ülke arasında 8’inci sıraya yerleşmiştir. Rapora
                   2015                 483                     36                      49                                 göre Türkiye, bu alanda bir önceki TIMSS döngüsündeki OECD üyesi ülkeler arası sıralamasını 11 basamak
                   2011                 469                     35                      50                                 yükselterek  4’üncü  sıraya  yerleşmiştir.  Türkiye,  4’üncü  sıraya  yükseldiği  bu  alandaki  performansıyla

                                                                                                                           İngiltere,  Polonya,  İrlanda,  Hollanda,  Letonya  ve  Norveç  gibi  ülkeleri  geride  bırakarak  bu  alanda  tüm
               Türkiye,  4.sınıf  matematik  alanında  2015  döngüsünde  483  olan  ortalama  puanını  2019  yılında  40
                                                                                                                           Avrupa ülkeleri arasında ise 2’nci sırada yer almıştır. Rapora göre, Türkiye, hem 4’üncü sınıf hem de 8’inci
            puanlık artırarak 523’e yükseltti. Böylece 4. sınıf düzeyinde matematik alanında 2015 döngüsünde 49
                                                                                                                           sınıf düzeyinde her iki alanda da puanını artıran 5 ülke arasında yer almıştır.
            ülke arasında 36. sırada yer alırken 2019 döngüsünde 58 ülke arasında 23. sıraya yükseldi (MEB, 2020).
                                                                                                                              TIMSS  2023’e  göre;  Türkiye’nin  4’üncü  sınıf  düzeyinde  fen  bilimleri  ortalama  performansı  TIMSS
            Tablo 10. TIMSS 4. Sınıf Döngülere Fen Başarısı                                                                2011 döngüsünden itibaren artış göstererek TIMSS 2023’te ortalama fen bilimleri puanını TIMSS 2019’a
                                                                                                                           göre 44 puan arttırmış, böylece 494 olan uluslararası fen bilimleri ortalamasını geçerek puanı en yüksek
                  Döngü             Ortalama Puan            Ülke Sırası         Katılımcı Ülke Sayısı
                                                                                                                           olan ilk 5 ülke arasına girmiştir. Sonuç olarak Türkiye, TIMSS 2023’te 4. sınıf fen bilimleri alanında 570
                   2023                 494                      4                      58
                                                                                                                           ortalama  puanı  ile  58  ülke  arasında  4’üncü  sıraya  yerleşmiştir.  Bu  kategoride  OECD  ülkeleri  arasında
                   2019                 526                     19                      58
                                                                                                                           ise Güney Kore’den sonra 2’nci sırada yer almış, yine bu alandaki puanıyla tüm Avrupa ülkelerinin de
                   2015                 483                     35                      47
                                                                                                                           üzerinde performans göstererek birinci sıraya yerleşmiştir.
                   2011                 463                     36                      50
                                                                                                                           18.    PIRLS (Uluslararası Okuma Becerilerinde Gelişim Araştırması)
               Türkiye,  2015  döngüsünde  483  olan  4.sınıf  fen  puanını  43  puan  artırarak  526’ya  yükseltti.  4.  sınıf
                                                                                                                              PIRLS araştırması ülkemizin de üyesi olduğu Uluslararası Eğitim Başarılarını Değerlendirme Kuruluşu
            düzeyinde  fen  alanında  2015  yılında  47  ülke  arasında  35.  sırada  yer  alırken  2019  döngüsüne  58  ülke
                                                                                                                           (IEA)  tarafından  beş  yıllık  döngülerle  uygulanan  uluslararası  geniş  ölçekli  izleme  çalışmasıdır.  PIRLS,
            arasında  19.  sıraya  yükseldi.  TIMSS  2019  sonuçları  değerlendirildiğinde  Türkiye,  matematik  ve  fen
                                                                                                                           ilkokul 4. sınıf düzeyindeki öğrencilerin farklı metin türlerini okuma ve anlama becerilerini, ayrıca okuma
            alanlarında katılım gösterilen tüm sınıf düzeylerinde TIMSS ölçek orta noktası veya üzerinde bir başarı
    356                                                                                                                                                                                                                  357
                                                                                                                           alışkanlıklarını  değerlendirmeyi  amaçlamaktadır.  Bu  kapsamda,  öğrencilerin  okuma  becerileri  bilişsel
            göstermiştir (MEB, 2020)
                                                                                                                           testler aracılığıyla değerlendirilirken, bu becerileriyle ilişkili faktörleri belirlemek amacıyla okul, öğretmen,
               TIMSS  araştırmasının  2023  yılı  sonuçlarına  göre  ise  4’üncü  sınıf  düzeyinde  58  ülke,  8’inci  sınıf   öğrenci  ve  veli  anketleri  uygulanmaktadır.  PIRLS  araştırmasının  hedef  kitlesi,  örgün  eğitime  devam

            düzeyinde  ise  44  ülke  katılmıştır.  Türkiye’nin,  8’inci  sınıf  matematik  puanı  TIMSS  1999  döngüsünden   eden  4.  sınıf  öğrencileridir.  Araştırma  kapsamında  kullanılan  örneklem  yöntemi,  tabakalandırılmış
            itibaren sürekli artış göstermiştir. TIMSS 2019 uygulamasına göre bu alanda 13 puan artırarak TIMSS            küme  örnekleme  yöntemidir.  İlk  aşamada  okullar  ikinci  aşamada  ise  sınıflar  seçilmektedir.    Katılımcı
            2023’te en fazla puan artışı gösteren 4’üncü ülke olan Türkiye, ilk defa TIMSS ölçek orta noktası olan 500     ülkelerin örneklemleri, Uluslararası Merkez tarafından belirlenmektedir. PIRLS araştırması kapsamında
            puanı ve TIMSS uluslararası ortalama puanını geçmiştir. Türkiye, TIMSS 2023 uygulamasında bu alanda            öğrencilerin  okuma  becerilerini  değerlendiren  bilişsel  testler,  edebi  ve  bilgilendirici  metinleri  içeren

            elde ettiği 509 puan ile 44 ülke arasında 13’üncü sırada yer almış, OECD ülkeleri arasında ise puanını en      kitapçıklardan oluşmaktadır. Ayrıca 4. sınıf öğrencilerinin okuma becerilerini etkileyen faktörleri ortaya
            fazla artıran 2’nci ülke olmuştur.                                                                             koymak  amacıyla  öğrenci  anketi,  katılan  sınıfların  öğretmenleri  için  bir  öğretmen  anketi,  okulların
                                                                                                                           müdürleri  için  bir  okul  anketi  ve  öğrenci  velileri  için  bir  veli  anketi  uygulanmaktadır.  Ülkemiz  PIRLS
               TIMSS 2023’e göre; Türkiye’nin 8’inci sınıf düzeyinde ortalama fen bilimleri performansı TIMSS 1999
                                                                                                                           araştırmasının 2001 ve 2021 uygulamalarına katılmıştır (MEB, 2021). Türkiye, PIRLS 2001 döngüsünde
            döngüsünden  itibaren  artış  göstermiş,  TIMSS  2023’te  8’inci  sınıf  fen  bilimleri  alanında  530  ortalama
                                                                                                                           449  olan  ortalama  puanını  2021  döngüsünde  47  puan  artırarak  496’ya  yükseltmiştir.  PIRLS  2001
            puanı ile 44 ülke arasında 7’nci sırada yer almış ve bu kategoride en fazla puan artışı gösteren 2’nci ülke
                                                                                                                           uygulamasında 35 ülke arasında 28. sırada olan Türkiye PIRLS 2021 uygulamasında 57 ülke arasında 39.
            olmuştur. Aynı alanda OECD üyesi ülkeler arasındaki sıralamasında ise 5’inciliğe yükselen Türkiye, OECD
                                                                                                                           sıraya yükselmiştir (Mullis vd., 2023).
   353   354   355   356   357   358   359   360   361   362   363