Page 357 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 357
Tablo 6. TIMSS 2019 Değerlendirme Çerçevelerinin Sınıf Düzeyi ve İçerik Alanlarına göre Yüzdelik veriler ve diğer çalışmaya ait veri ve dosyalar IEA’e iletilir (Martin, von Davier ve Mullis, 2020).
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME İLE KADEMELER ARASI GEÇİŞ
Dağılımları
17. TIMSS Araştırmasının Döngülere Göre Sonuçları
Dördündü Sınıf
Katıldığı her bir TIMSS döngüsünde Türkiye fen ve matematik alanında ortalama puanını yükseltmiştir.
İçerik Alanları Yüzdelikler
Sayılar %50 Açıklanan son TIMSS araştırması olan TIMSS 2019 uygulamasına göre Türkiye 5. sınıf matematik ve fen
Ölçme ve Geometri %30 alanında ve 8. sınıf fen alanında TIMSS değerlendirmelerinde için referans olarak görülen ölçek orta
Veri %20
noktasının (500 puan) üstüne çıkmıştır (MEB, 2020) Aşağıda verilen tablolarda Türkiye’nin katıldığı her
Sekizinci Sınıf
bir TIMSS döngüsündeki ortalama puanını ve ülke sıralamasını göstermektedir (MEB EARGED, 2008,
Öğrenme Alanları Yüzdelikler
MEB, 2014b; MEB, 2014c; MEB, 2016; MEB, 2020; Mullis ve diğerleri, 2000).
Sayılar %30
Cebir %30
Tablo 7. TIMSS 8. Sınıf Döngülere göre Matematik Başarısı
Geometri %20
Veri ve Olasılık %20 Döngü Ortalama Puan Ülke Sırası Katılımcı Ülke Sayısı
Bilişsel Alanlar Yüzdelikler 2023 478 13 44
4. sınıf 8. sınıf 2019 496 20 39
Bilme %40 %35
2015 458 24 39
Uygulama %40 %40
2011 452 24 42
Akıl Yürütme %20 %25
2007 432 30 50
Dördüncü sınıf seviyesinde matematik içerik alanı; veri, sayılar ve ölçme ve geometri olarak üç 1999 429 31 38
alana ayrılırken sekizinci sınıf seviyesinde cebir, geometri, sayı, veri ve olasılık olarak dört alana ayrılır.
Türkiye, 8. sınıf matematik ortalama puanını 2015 döngüsüne göre 38 puan artırarak 496’ya
Dördüncü sınıf seviyesinde fen bilimleri içerik alanı yer bilimi, yaşam bilimi ve fiziksel bilimler olmak üzere
yükseltmiştir. TIMSS 2019 Uluslararası raporuna göre Türkiye’nin 8. sınıf matematik alanındaki puanı
üç alana ayrılırken sekizinci sınıf düzeyinde fizik, biyoloji, yer bilimleri ve kimya olmak üzere dört alana
ölçek orta noktası puanından anlamlı düzeyde farklılık göstermemektedir. Türkiye, 8. sınıf düzeyinde
354 ayrılmaktadır. Her iki sınıf düzeyi için bilişsel alanlar aynıdır fakat ağırlıkları sınıf düzeyine göre değişir 355
matematik alanında 2015 döngüsünde 24. sırada yer alırken 2019 döngüsünde 20. sıraya yükseldi (MEB,
(Mullis ve diğerleri, 2020).
2020; Mullis ve diğerleri, 2020).
Çalışmanın ikinci yılında ülkeler değerlendirme çerçevelerine göre IEA’ın belirlediği standartlar Tablo 8. TIMSS 8. Sınıf Döngülere Göre Fen Bilimleri Başarı
doğrultusunda TIMSS madde yazım çalıştayında soru yazarlar. İkinci yılda ayrıca pilot uygulama için
Döngü Ortalama Puan Ülke Sırası Katılımcı Ülke Sayısı
örneklem çalışmaları başlamaktadır. Araştırmanın üçüncü yılında anket maddeleri ve başarı testi ve çeviri
2023 478 7 44
ve uyarlama süreçleri tamamlanmış olur ve örneklem çalışmalarına son hali verilir. Pilot uygulamadan
2019 515 15 39
önce IEA katılımcı ülkelere açık uçlu soru puanlama eğitimi verir. Pilot (Deneme) uygulama sayesinde
2015 493 21 39
veri toplama araçları uyarlama işlemlerinin uygun olup olmadığı, veri toplama araçlarının öğrenciler
2011 483 21 42
tarafından açık bir şekilde anlaşılıp anlaşılmadığı veya maddelerin değerlendirmenin amacına uygun
2007 454 31 50
olarak çalışıp çalışmadığı konusunda veri toplanır. Pilot uygulama sonrasında açık uçlu sorular puanlanır
1999 433 33 38
ve veriler işlenmek üzere Uluslararası Merkeze gönderilir. Üçüncü yılda ayrıca nihai uygulama örneklem
alışması ve veri toplama araçlarına son hali verilme süreci başlar. Dördüncü yılın başlarında IEA yine Türkiye, 8.sınıf fen alanında 2015 döngüsünde 493 olan ortalama puanını 2019 döngüsünde 22 puan
katılımcı ülkelere açık uçlu soru puanlama eğitimi verir. Nihai uygulama gerçekleştirildikten elde edilen artırarak 515’e yükseltmiştir. Buna göre 8. sınıf düzeyinde fen alanında 2015 döngüsünde 21. sırada iken
2019 yılında 15. sıraya yükselmiştir.