Page 357 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 357

Tablo  6.  TIMSS  2019  Değerlendirme  Çerçevelerinin  Sınıf  Düzeyi  ve  İçerik  Alanlarına  göre  Yüzdelik   veriler ve diğer çalışmaya ait veri ve dosyalar IEA’e iletilir (Martin, von Davier ve Mullis, 2020).
 ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME İLE KADEMELER ARASI GEÇİŞ
 Dağılımları
            17. TIMSS Araştırmasının Döngülere Göre Sonuçları
 Dördündü Sınıf
               Katıldığı her bir TIMSS döngüsünde Türkiye fen ve matematik alanında ortalama puanını yükseltmiştir.
 İçerik Alanları                                                                                  Yüzdelikler
 Sayılar                                                                                                    %50  Açıklanan son TIMSS araştırması olan TIMSS 2019 uygulamasına göre Türkiye 5. sınıf matematik ve fen
 Ölçme ve Geometri                                                                            %30  alanında  ve  8.  sınıf  fen  alanında  TIMSS  değerlendirmelerinde  için  referans  olarak  görülen  ölçek  orta
 Veri                                                                                                          %20
            noktasının (500 puan) üstüne çıkmıştır (MEB, 2020) Aşağıda verilen tablolarda Türkiye’nin katıldığı her
 Sekizinci Sınıf
            bir  TIMSS  döngüsündeki  ortalama  puanını  ve  ülke  sıralamasını  göstermektedir  (MEB  EARGED,  2008,
 Öğrenme Alanları                                                                         Yüzdelikler
            MEB, 2014b; MEB, 2014c; MEB, 2016; MEB, 2020; Mullis ve diğerleri, 2000).
 Sayılar                                                                                                      %30
 Cebir                                                                                                         %30
            Tablo 7. TIMSS 8. Sınıf Döngülere göre Matematik Başarısı
 Geometri                                                                                                 %20
 Veri ve Olasılık                                                                                        %20  Döngü  Ortalama Puan  Ülke Sırası  Katılımcı Ülke Sayısı

 Bilişsel Alanlar                                                              Yüzdelikler  2023  478  13  44
                                                                                          4. sınıf                                           8. sınıf  2019  496  20  39
 Bilme                                                                                    %40                                           %35
                   2015                  458                      24                    39
 Uygulama                                                                           %40                                            %40
                   2011                  452                      24                    42
 Akıl Yürütme                                                                      %20                                            %25
                   2007                  432                      30                    50
 Dördüncü  sınıf  seviyesinde  matematik  içerik  alanı;  veri,  sayılar  ve  ölçme  ve  geometri  olarak  üç   1999  429  31  38
 alana ayrılırken sekizinci sınıf seviyesinde cebir, geometri, sayı, veri ve olasılık olarak dört alana ayrılır.
               Türkiye,  8.  sınıf  matematik  ortalama  puanını  2015  döngüsüne  göre  38  puan  artırarak  496’ya
 Dördüncü sınıf seviyesinde fen bilimleri içerik alanı yer bilimi, yaşam bilimi ve fiziksel bilimler olmak üzere
            yükseltmiştir.  TIMSS  2019  Uluslararası  raporuna  göre  Türkiye’nin  8.  sınıf  matematik  alanındaki  puanı
 üç alana ayrılırken sekizinci sınıf düzeyinde fizik, biyoloji, yer bilimleri ve kimya olmak üzere dört alana
            ölçek orta noktası puanından anlamlı düzeyde farklılık göstermemektedir. Türkiye, 8. sınıf düzeyinde
 354  ayrılmaktadır. Her iki sınıf düzeyi için bilişsel alanlar aynıdır fakat ağırlıkları sınıf düzeyine  göre değişir   355
            matematik alanında 2015 döngüsünde 24. sırada yer alırken 2019 döngüsünde 20. sıraya yükseldi (MEB,
 (Mullis ve diğerleri, 2020).
            2020; Mullis ve diğerleri, 2020).
 Çalışmanın  ikinci  yılında  ülkeler  değerlendirme  çerçevelerine  göre  IEA’ın  belirlediği  standartlar    Tablo 8. TIMSS 8. Sınıf Döngülere Göre Fen Bilimleri Başarı
 doğrultusunda  TIMSS  madde  yazım  çalıştayında  soru  yazarlar.  İkinci  yılda  ayrıca  pilot  uygulama  için
                  Döngü             Ortalama Puan            Ülke Sırası         Katılımcı Ülke Sayısı
 örneklem çalışmaları başlamaktadır. Araştırmanın üçüncü yılında anket maddeleri ve başarı testi ve çeviri
                   2023                 478                      7                      44
 ve uyarlama süreçleri tamamlanmış olur ve örneklem çalışmalarına son hali verilir. Pilot uygulamadan
                   2019                 515                     15                      39
 önce IEA katılımcı ülkelere açık uçlu soru puanlama eğitimi verir. Pilot (Deneme) uygulama sayesinde
                   2015                 493                     21                      39
 veri  toplama  araçları  uyarlama  işlemlerinin  uygun  olup  olmadığı,  veri  toplama  araçlarının  öğrenciler
                   2011                 483                     21                      42
 tarafından  açık  bir  şekilde  anlaşılıp  anlaşılmadığı  veya  maddelerin  değerlendirmenin  amacına  uygun
                   2007                 454                     31                      50
 olarak çalışıp çalışmadığı konusunda veri toplanır. Pilot uygulama sonrasında açık uçlu sorular puanlanır
                   1999                 433                     33                      38
 ve veriler işlenmek üzere Uluslararası Merkeze gönderilir. Üçüncü yılda ayrıca nihai uygulama örneklem
 alışması  ve  veri  toplama  araçlarına  son  hali  verilme  süreci  başlar.  Dördüncü  yılın  başlarında  IEA  yine   Türkiye, 8.sınıf fen alanında 2015 döngüsünde 493 olan ortalama puanını 2019 döngüsünde 22 puan

 katılımcı ülkelere açık uçlu soru puanlama eğitimi verir. Nihai uygulama gerçekleştirildikten elde edilen   artırarak 515’e yükseltmiştir. Buna göre 8. sınıf düzeyinde fen alanında 2015 döngüsünde 21. sırada iken
            2019 yılında 15. sıraya yükselmiştir.
   352   353   354   355   356   357   358   359   360   361   362