Page 359 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 359

Tablo 9. TIMSS 4. Sınıf Döngülere Matematik Başarısı  ülkeleri arasında puanını en fazla artıran ülke olarak kayıtlara geçmiş ve bu alandaki performansıyla
 ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME İLE KADEMELER ARASI GEÇİŞ
            İsveç, Avustralya, ABD, İtalya, Norveç ve Fransa gibi ülkeleri geride bırakmıştır.
 Döngü  Ortalama Puan  Ülke Sırası  Katılımcı Ülke Sayısı

 2023  503  8  58  Dördüncü  sınıf  düzeyinde  ortalama  matematik  performansını  da  TIMSS  2011’den  itibaren  sürekli
 2019  523  23  58  arttıran Türkiye; TIMSS 2023’te 553 ortalama puanı ile 58 ülke arasında 8’inci sıraya yerleşmiştir. Rapora
 2015  483  36  49  göre Türkiye, bu alanda bir önceki TIMSS döngüsündeki OECD üyesi ülkeler arası sıralamasını 11 basamak
 2011  469  35  50  yükselterek  4’üncü  sıraya  yerleşmiştir.  Türkiye,  4’üncü  sıraya  yükseldiği  bu  alandaki  performansıyla

            İngiltere,  Polonya,  İrlanda,  Hollanda,  Letonya  ve  Norveç  gibi  ülkeleri  geride  bırakarak  bu  alanda  tüm
 Türkiye,  4.sınıf  matematik  alanında  2015  döngüsünde  483  olan  ortalama  puanını  2019  yılında  40
            Avrupa ülkeleri arasında ise 2’nci sırada yer almıştır. Rapora göre, Türkiye, hem 4’üncü sınıf hem de 8’inci
 puanlık artırarak 523’e yükseltti. Böylece 4. sınıf düzeyinde matematik alanında 2015 döngüsünde 49
            sınıf düzeyinde her iki alanda da puanını artıran 5 ülke arasında yer almıştır.
 ülke arasında 36. sırada yer alırken 2019 döngüsünde 58 ülke arasında 23. sıraya yükseldi (MEB, 2020).
               TIMSS  2023’e  göre;  Türkiye’nin  4’üncü  sınıf  düzeyinde  fen  bilimleri  ortalama  performansı  TIMSS
 Tablo 10. TIMSS 4. Sınıf Döngülere Fen Başarısı  2011 döngüsünden itibaren artış göstererek TIMSS 2023’te ortalama fen bilimleri puanını TIMSS 2019’a
            göre 44 puan arttırmış, böylece 494 olan uluslararası fen bilimleri ortalamasını geçerek puanı en yüksek
 Döngü  Ortalama Puan  Ülke Sırası  Katılımcı Ülke Sayısı
            olan ilk 5 ülke arasına girmiştir. Sonuç olarak Türkiye, TIMSS 2023’te 4. sınıf fen bilimleri alanında 570
 2023  494  4  58
            ortalama  puanı  ile  58  ülke  arasında  4’üncü  sıraya  yerleşmiştir.  Bu  kategoride  OECD  ülkeleri  arasında
 2019  526  19  58
            ise Güney Kore’den sonra 2’nci sırada yer almış, yine bu alandaki puanıyla tüm Avrupa ülkelerinin de
 2015  483  35  47
            üzerinde performans göstererek birinci sıraya yerleşmiştir.
 2011  463  36  50
            18.     PIRLS (Uluslararası Okuma Becerilerinde Gelişim Araştırması)
 Türkiye,  2015  döngüsünde  483  olan  4.sınıf  fen  puanını  43  puan  artırarak  526’ya  yükseltti.  4.  sınıf
               PIRLS araştırması ülkemizin de üyesi olduğu Uluslararası Eğitim Başarılarını Değerlendirme Kuruluşu
 düzeyinde  fen  alanında  2015  yılında  47  ülke  arasında  35.  sırada  yer  alırken  2019  döngüsüne  58  ülke
            (IEA)  tarafından  beş  yıllık  döngülerle  uygulanan  uluslararası  geniş  ölçekli  izleme  çalışmasıdır.  PIRLS,
 arasında  19.  sıraya  yükseldi.  TIMSS  2019  sonuçları  değerlendirildiğinde  Türkiye,  matematik  ve  fen
            ilkokul 4. sınıf düzeyindeki öğrencilerin farklı metin türlerini okuma ve anlama becerilerini, ayrıca okuma
 alanlarında katılım gösterilen tüm sınıf düzeylerinde TIMSS ölçek orta noktası veya üzerinde bir başarı
 356                                                                                                       357
            alışkanlıklarını  değerlendirmeyi  amaçlamaktadır.  Bu  kapsamda,  öğrencilerin  okuma  becerileri  bilişsel
 göstermiştir (MEB, 2020)
            testler aracılığıyla değerlendirilirken, bu becerileriyle ilişkili faktörleri belirlemek amacıyla okul, öğretmen,
 TIMSS  araştırmasının  2023  yılı  sonuçlarına  göre  ise  4’üncü  sınıf  düzeyinde  58  ülke,  8’inci  sınıf   öğrenci  ve  veli  anketleri  uygulanmaktadır.  PIRLS  araştırmasının  hedef  kitlesi,  örgün  eğitime  devam

 düzeyinde  ise  44  ülke  katılmıştır.  Türkiye’nin,  8’inci  sınıf  matematik  puanı  TIMSS  1999  döngüsünden   eden  4.  sınıf  öğrencileridir.  Araştırma  kapsamında  kullanılan  örneklem  yöntemi,  tabakalandırılmış
 itibaren sürekli artış göstermiştir. TIMSS 2019 uygulamasına göre bu alanda 13 puan artırarak TIMSS   küme  örnekleme  yöntemidir.  İlk  aşamada  okullar  ikinci  aşamada  ise  sınıflar  seçilmektedir.    Katılımcı
 2023’te en fazla puan artışı gösteren 4’üncü ülke olan Türkiye, ilk defa TIMSS ölçek orta noktası olan 500   ülkelerin örneklemleri, Uluslararası Merkez tarafından belirlenmektedir. PIRLS araştırması kapsamında
 puanı ve TIMSS uluslararası ortalama puanını geçmiştir. Türkiye, TIMSS 2023 uygulamasında bu alanda   öğrencilerin  okuma  becerilerini  değerlendiren  bilişsel  testler,  edebi  ve  bilgilendirici  metinleri  içeren

 elde ettiği 509 puan ile 44 ülke arasında 13’üncü sırada yer almış, OECD ülkeleri arasında ise puanını en   kitapçıklardan oluşmaktadır. Ayrıca 4. sınıf öğrencilerinin okuma becerilerini etkileyen faktörleri ortaya
 fazla artıran 2’nci ülke olmuştur.   koymak  amacıyla  öğrenci  anketi,  katılan  sınıfların  öğretmenleri  için  bir  öğretmen  anketi,  okulların
            müdürleri  için  bir  okul  anketi  ve  öğrenci  velileri  için  bir  veli  anketi  uygulanmaktadır.  Ülkemiz  PIRLS
 TIMSS 2023’e göre; Türkiye’nin 8’inci sınıf düzeyinde ortalama fen bilimleri performansı TIMSS 1999
            araştırmasının 2001 ve 2021 uygulamalarına katılmıştır (MEB, 2021). Türkiye, PIRLS 2001 döngüsünde
 döngüsünden  itibaren  artış  göstermiş,  TIMSS  2023’te  8’inci  sınıf  fen  bilimleri  alanında  530  ortalama
            449  olan  ortalama  puanını  2021  döngüsünde  47  puan  artırarak  496’ya  yükseltmiştir.  PIRLS  2001
 puanı ile 44 ülke arasında 7’nci sırada yer almış ve bu kategoride en fazla puan artışı gösteren 2’nci ülke
            uygulamasında 35 ülke arasında 28. sırada olan Türkiye PIRLS 2021 uygulamasında 57 ülke arasında 39.
 olmuştur. Aynı alanda OECD üyesi ülkeler arasındaki sıralamasında ise 5’inciliğe yükselen Türkiye, OECD
            sıraya yükselmiştir (Mullis vd., 2023).
   354   355   356   357   358   359   360   361   362   363   364