Page 363 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 363

hali verildikten sonra ABİDE araştırmasının esas uygulaması 2016 Nisan-Mayıs aylarında 81 ilde   Uluslararası Raporlarda Türkiye’nin Görünümü
 ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME İLE KADEMELER ARASI GEÇİŞ
 gerçekleştirilmiştir. Esas uygulamanın standartlara uygun şekilde gerçekleşmesi için öncesinde
                   >  Türkiye PISA araştırmasına 2003 yılından itibaren katılmaktadır. PISA 2023’e yönelik bulgular şu
 test  uygulama  kılavuzları  geliştirilmiş  ve  uygulamada  görev  alacak  Millî  Eğitim  Bakanlığı
                   şekildedir: Türkiye, matematik alanında 453, okuma becerileri alanında 456 ve fen alanında ise
 personeline eğitim verilmiştir.
                   476 puan almıştır. PISA 2018 sonuçları ile kıyaslandığında matematik ve fen bilimleri alanlarında
 19.3. Okul Tabanlı İzleme
                   OECD  ortalamalarında  düşüş  olmasına  rağmen  Türkiye’nin  fen  alanında  puanı  arttırmış,
                   matematik alanında ise mevcut başarısını korumayı başarmıştır.
 Okul  Tabanlı  İzleme  Araştırması,  öğrencilerin  akademik  çıktıları  yoluyla  öğretim  programlarını
 değerlendirmek amacıyla yapılmaktadır. Okul tabanlı izleme araştırması sürecinde aşağıdaki çalışmalar     >  OECD  raporunda  ülkelerin  uzun  dönem  performansları  incelenmiştir.  Uzun  dönem
 yapılmaktadır:    performansına göre Türkiye, matematik ve fen alanlarında performansını istikrarlı bir şekilde

                   artıran 4 ülkeden biridir. Bu performansı ile Türkiye, “istikrarlı bir şekilde pozitif grubunda yer
   >  Öğrencilerin  ilgili  sınıf  düzeyleri  kapsamında  belirlenen  derslere  yönelik  edindikleri  bilgi  ve
                   almıştır.
 beceriler izlenmektedir ve öğrenci ve öğretmenlere geri dönüt verilmektedir.
                   >  2000 yılından itibaren OECD ve PISA’ya katılan tüm ülkeler ortalamasında düşüş gözlenirken
   >  Bağlamsal  değerlendirme  kapsamında  öğrencilerin  başarılarını  etkileyen  faktörler  geliştirilen
                   Türkiye’nin puanlarındaki artış dikkat çekmektedir.
 anketler ve tutum ölçekleri ile değerlendirilmektedir.
                   >  Türkiye’deki dezavantajlı öğrencilerin yaklaşık %12’si matematik performansında en üst çeyrekte
   >  Araştırmanın örneklemi, ili temsil edecek şekilde belirlenmektedir (MEB, 2023a).
                   yer  alabilmiştir.  Bu  öğrenciler,  sosyo-ekonomik  dezavantajlarına  rağmen  kendi  ülkelerindeki
 19.4. Ölçme Değerlendirme Uygulamalarını İzleme, Araştırma Geliştirme Projesi
                   öğrencilerle  kıyaslandığında  eğitimde  daha  iyi  sonuçlar  elde  ettikleri  için  akademik  açıdan
 Ölçme  Değerlendirme  Uygulamalarını  İzleme,  Araştırma  Geliştirme  Projesi,  örgün  eğitimdeki   dayanıklı olarak değerlendirilebilirler. Türkiye’de sosyo-ekonomik ölçeğin alt diliminde yer alan

 öğrencilerin kazanım düzeylerini belirlemeyi ve bu kazanımları etkileyen faktörleri analiz ederek eğitimin   öğrenciler, 424 puanla diğer ülkelerdeki benzer öğrenciler arasında en yüksek puanı almıştır.
 kalitesini artırmayı amaçlamaktadır. Proje kapsamında, illerin ölçme ve değerlendirme kapasitelerinin     >  Türkiye’de  son  on  yıllık  süreçte  avantajlı  ve  dezavantajlı  öğrenciler  arasında  sosyoekonomik
 geliştirilmesi,  öğrenci  ve  öğretmenlere  geri  bildirim  sağlanması,  öğretmenlerin  daha  nitelikli  sınavlar   bir değişiklik görülmemiştir ancak hem dezavantajlı hem de avantajlı öğrencilerin matematik
 yapabilmesi için Soru Bankası yazılımının kullanılması ve il genelinde ortak sınav yapma kapasitesinin   alanındaki performanslarında artış olduğu görülmüştür. Bu durum öğrencilerin sosyoekonomik
 360                                                                                                       361
 artırılması  hedeflenmektedir.  Ayrıca,  fiziki  ve  insan  kaynakları  kapasitelerinin  geliştirilmesi,  izleme   durumlarında  bir  değişiklik  olmamasına  rağmen  okullarda  verilene  sunulduğunu  ve
 sisteminin  oluşturulması,  pilot  izleme  çalışmaları  ve  destekleme  mekanizmalarının  kurulması  gibi   dolayısıyla  fırsat  eşitliğinin  sağlanmasına  yönelik  yapılan  çalışmaların  olumlu  sonuç  verdiğini
 çalışmalar  da  proje  kapsamında  gerçekleştirilmektedir.  Bu  sayede,  eğitimde  kaliteyi  artırmak  için   göstermektedir.
 kapsamlı bir yaklaşım benimsenmektedir (MEB, 2018). Aşağıdaki Şekil 4’te Projenin bileşenleri verilmiştir.
                   >  PISA’da eğitim materyali eksiliğinden dolayı öğretimin aksama düzeyi OECD ortalamasına göre

                   daha iyi durumdadır. Eğitim materyali eksikliği indeksi Türkiye için -0,57 iken OECD için -0,17
                   bulunmuştur. İndeks değerin daha düşük olması, eğitim materyali eksikliğinin daha az olduğu
                   göstermektedir.

                   >  PISA’da  incelenen  bir  diğer  değişken  ise  dijital  öğrenmedir.  Bu  bağlamda  dijital  öğrenmeye
                   hazırlık  indeksi  hesaplanmış  ve  bu  indeks  değeri  Türkiye  için  0,37  ve  OECD  ülkeleri  için  ise

                   0,02’dir. Bu durum, Türkiye’nin OECD’ye kıyasla dijital öğrenme için daha hazır olduğu anlamına
                   gelmektedir. 2018 ve 2022 yılları arasında okulların dijital öğrenmeye hazır olma durumlarında
                   gözlemlenen en büyük iyileşmenin etkili bir çevrim içi öğrenme destek platformunun olması
                   tespit edilmiştir.

 Şekil 4. Ölçme Değerlendirme Uygulamalarını İzleme, Araştırma Geliştirme Projesi Bileşenleri (MEB, 2018)
   358   359   360   361   362   363   364   365   366   367   368