Page 365 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 365
> Millî Eğitim Bakanlığının katılım sağladığı diğer uluslararası izleme araştırması Uluslararası Meksika, Hollanda, Portekiz, Romanya) ek olarak Türkiye’de de zorunludur.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME İLE KADEMELER ARASI GEÇİŞ
Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması (TIMSS)’dır. Bu araştırma, 4 ve 8 sınıf düzeylerinde
> 18-24 yaşları arasında olmasına rağmen eğitim veya işgücü piyasasına geçiş yapamayan (NEET)
öğrencilerin matematik ve fen bilimlerindeki başarıları değerlendirilmektedir. TIMSS
gençlerin oranı ülkemizde 2016 yılında %33 iken 2023 yılında %31,1’e düşmüştür.
araştırmasının en son döngüsü olan 2019 sonuçlarına göre; Türkiye, her iki sınıf düzeyinde
> Genel programlarda devlet kurumlarında çalışan ortaokul öğretmenlerinin yılda ortalama
şimdiye kadar katıldığı uygulamalardaki en yüksek puanı almıştır. 4. sınıf matematik alanında
706 saat ders vermeleri gerekmektedir. Öğretim süresi Bulgaristan, Finlandiya, Kore, Polonya,
523, fen bilimleri alanında 526 ve 8. sınıf düzeyinde matematik alanında 496, fen bilimleri
Romanya gibi Türkiye’de de 600 saatin altındadır.
alanında ise 515 puan almıştır.
> İlkokul öğretmenleri, ortaokul öğretmenlerinden ortalama %9 daha fazla saat ders vermektedir.
> Türkiye, her iki sınıf düzeyinde de puanlarını arttırmayı başararak 4. sınıf düzeyinde matematik
Türkiye’de bu fark %30’a ulaşmaktadır.
ve fen bilimleri alanlarında, 8. düzeyinde ise fen bilimleri alanında TIMSS ölçek ortalaması olan
500 puanı ilk defa geçmiştir. > Türkiye, 2022/2023 akademik yılı için herhangi bir öğretmen sıkıntısı bildirmemiştir. 18 OECD
> Bu sonuçlarla birlikte Türkiye, TIMSS’deki ülke sıralamasında da iyileşme göstermeyi başarmıştır. üyesi ülke bu dönem için öğretmen sıkıntısı yaşadığını bildirmiştir.
4. sınıf düzeyinde TIMSS 2015 uygulamasına katılan ülke sayısı 49 iken 2019 uygulamasında 58 > İstifa, Avusturya, Danimarka, Estonya, İngiltere (Birleşik Krallık), Belçika’nın Flaman Topluluğu,
olmuştur. Ülke sayısı artmasına rağmen matematik alanında 36. sıradan 23. sıraya, fen bilimleri Polonya, Slovakya Cumhuriyeti ve İsveç olmak üzere sekiz ülkede ve diğer katılımcılarda mesleği
alanında ise 35. sıradan 19. sıraya yükselmeyi başarmıştır. bırakmanın ana nedenini oluşturmaktadır. Buna karşılık, Fransa, Yunanistan, İrlanda gibi
> Son on yılda, Türkiye, ilkokul resmi başlama yaşına bir yıl kala çocukların katılım oranında Türkiye’de de 2022/2023 yıllarında mesleği bırakmanın ana nedeni emekliliktir.
yaklaşık %30 bir artışla dikkat çekmektedir.
Bölüm Değerlendirmesi
> Türkiye’de, 3 yaş altı çocukların kayıt oranları düşük, ancak çocuklar büyüdükçe bu oranlar
yükselmektedir. Bu bölümde, Millî Eğitim Bakanlığı tarafından yürütülen başlıca ölçme ve değerlendirme süreçleri
> Türkiye’de, zorunlu eğitimin uzatılması, kentsel ve kırsal çocuklar arasındaki eğitim başarı farkını paylaşılmıştır. Öncelikle ilköğretimden ortaöğretime geçiş sistemleri geçmişten günümüze tanıtılmıştır.
Daha sonra ülkemizdeki ulusal ve uluslararası geniş ölçekli izleme ve değerlendirme çalışmalarına yer
önemli ölçüde daraltmıştır. Bu reform, kentsel-kırsal ayrımını, 17 yaşındaki erkek çocuklar için
362 0,5 yıl, kadınlar için ise 0,7-0,8 yıl azaltmıştır. verilmiştir. Uluslararası izleme ve değerlendirme çalışmaları genel olarak Türkiye’nin yükselen bir başarı 363
eğilimine sahip olduğunu göstermektedir. Ayrıca gerçekleştirilen ulusal izleme çalışmaları Millî Eğitim
> Türkiye’de 25-34 yaş aralığında lise mezunu olmayan genç yetişkinlerin oranı 2016 yılından bu
Bakanlığının ölçme ve değerlendirme çalışmalarına ve veriye dayalı politika üretimine verdiği önemi
yana %10’dan fazla azalma göstermektedir.
göstermektedir. Bunun yanında ulusal izleme ve değerlendirme çalışmaları, Millî Eğitim Bakanlığı’nın
> Türkiye’de lise diploması olmayan genç kadınlar arasında büyük iyileşmeler görülmüş olup, bu ülkemizin öğrenci, öğretmen, okul ve müfredat özelliklerine tamamen yönelebilen geçerli ve güvenilir
oran 2016-2023 dönemi için %49’dan %31’e düşmüştür. değerlendirmeler gerçekleştirmeyi amaçladığını göstermektedir.
> Genç yetişkinler (25-34 yaş) arasında yükseköğretim diplomasına sahip olanların oranı, OECD
ülkelerinde 2016 ile 2023 yılları arasında ortalama %5 artmışken Türkiye’de %10’un üzerinde
artış gözlemlenmiştir.
> Türkiye’de, 2016 ile 2023 yılları arasında, lise mezunu olmayan yetişkinlerin istihdamı açısından
Doğu Karadeniz (en yüksek istihdam oranına sahip bölge) ile Güneydoğu Anadolu Doğu (en
düşük istihdam oranına sahip bölge) arasındaki fark %10’dan fazla azalmıştır.
> Lise eğitiminin tamamı 11 eğitim sistemine (Belçika, Brezilya, Kanada, Şili, Kosta Rika, İsrail,