Page 361 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 361

19.   Ulusal Geniş Ölçekli İzleme ve Değerlendirme Çalışmaları    >  Bağlamsal değerlendirme kapsamında, öğrenci başarılarıyla ilişkili duyuşsal özellikler, okul ve
 ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME İLE KADEMELER ARASI GEÇİŞ
                   aile özellikleri, geliştirilen tutum ölçekleri ve anketler yoluyla belirlenmektedir.
 19.1. Dört Beceride Türkçe Dil Sınavı
                   >  Araştırma iki yılda bir uygulanmaktadır.
 Dört Beceride Türkçe Dil Sınavı, 2023 Eğitim Vizyonu kapsamında, öğrencilerin anadildeki dört temel
                   >  Araştırma  kapsamında  il  düzeyinde  örneklem  seçilmektedir.  ABİDE  2016  araştırması
 dil becerisini (dinleme, okuma, yazma ve konuşma) ölçmek amacıyla Millî Eğitim Bakanlığı tarafından
                   kapsamında 8. sınıf düzeyi için toplam 16118 okul ve 48091 sınıf üzerinden çalışmalar yapılmıştır.
 gerçekleştirilmektedir.  Bu  sınav,  ilk  kez  tamamen  elektronik  ortamda  ve  standart  bir  ölçme  aracı
                   Örneklem  çalışması  81  il  için  yapılmış  ve  her  bir  il  için  yaklaşık  400  öğrenci  seçilmesinin
 kullanılarak yapılmıştır. Sınav, Dört Beceride Türkçe Dil Yeterliklerinin Belirlenmesi ve Ölçülmesi Projesi
                   yeterli  olacağı  düşünülmüştür  (p=0,5,  q=0,5;  maksimum  varyans=0,25,  d=0,05).  Her  bir  il  için
 kapsamında gerçekleştirilmekte olup, öğrencilerin anadildeki temel dil becerilerini uluslararası düzeyde
                   şubelerin ortalama sayıları belirlenmiş ve 400 öğrencinin her bir il için ne kadarlık bir sınıf sayısı
 kabul edilen standartlara uygun bir şekilde ölçmeyi amaçlamaktadır (MEB, 2023e)
                   oluşturduğu ortaya konmuştur. İl örneklemlerinin il evrenini daha iyi temsil etmesi için örneklem
 19.2. ABİDE (Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi)  tabakaları  oluşturulmuş  ve  sınıflar  tabakalı  örnekleme  yoluyla  alt  tabakalara  dağıtılmıştır.  Bu

                   kapsamda her bir il için seçilen örneklem öncelikle kent-kır, sonrasında devlet-özel olarak alt
 Açılımı  ‘Akademik  Becerilerin  İzlenmesi  ve  Değerlendirilmesi’  olan  ABİDE  araştırması  Ölçme
                   düzeylere dağıtılmış ardından devlet okulları ikili-normal öğretim ve İkili ve Normal Öğretime
 Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü tarafından iki yıllık dönemler hâlinde; 4, 8 ve 10.
                   sahip okulların her biri de Genel, İmam Hatip ve YBO olacak şekilde olacak şekilde alt düzeylere
 sınıf  düzeylerinde  eğitim  gören  öğrencilere  uygulanır.  Bu  sınıf  düzeylerindeki  öğrencilerin  Türkçe,
                   sınıf sayılarıyla orantılı ayrılmıştır.
 matematik ve fen bilimleri alanlarında okulda kazanmış oldukları bilgi ve becerileri gündelik yaşamda
 kullanabilme durumlarını ulusal düzeyde değerlendiren bir araştırmadır. ABİDE araştırması kapsamında     >  Araştırma sonucunda il ve ülke raporu hazırlanmaktadır
 bilişsel  becerilerin  yanında  öğrenci  başarısıyla  ilişkili  faktörler;  öğrenci,  öğretmen  ve  okul  yöneticisi
               ABİDE 2016 araştırması süreçleri temel alınarak ABİDE araştırması süreçleri şu şekilde özetlenebilir
 anketleriyle  ölçülmektedir.  Araştırma  kapsamında  geliştirilen  başarı  testleri  ve  anketleri,  ülkemizde
            (MEB, 2017b):
 8 ,4 ve 10. sınıf düzeylerinde eğitim gören öğrencilerin bulunduğu örgün eğitim kurumlarında Nisan-

 Mayıs  ayları  içerisinde  uygulanır.  ABİDE  geniş  ölçekli  ulusal  izleme  ve  değerlendirme  çalışması  ilk     >  Soruların Hazırlanması: ABİDE araştırması kapsamında öncelikle “Açık Uçlu ve Çoktan Seçmeli
 olarak 2016 yılında 8. sınıf düzeyindeki öğrencilere Türkçe, matematik, fen bilimleri ve sosyal bilimler   Soru  Yazma”  eğitimleri  verildikten  sonra  farklı  soru  türleri  (çoktan  seçmeli  ve  açık  uçlu)
 alanlarında uygulanmıştır. ABİDE 2018 döngüsünde aynı alanlarda 4. ve 8. sınıflar düzeyinde uygulama   kullanılarak  başarı  testleri  geliştirilmiştir.  Türkçe,  Matematik,  Fen  Bilimleri  ve  Sosyal  Bilgiler
 358                                                                                                       359
 yapılmıştır. Covid- 19 pandemisi nedeniyle 2020’de yapılması planlanan döngü 2022 yılına ertelenmiştir.   alanlarından  sorular,  akademisyenlerin  ve  öğretmenlerin  katılımıyla  öğretim  programından

 ABİDE  2022  uygulaması  Türkçe,  matematik  ve  fen  bilimleri  alanlarında  4,  8  ve  10.  sınıflar  düzeyinde   yararlanarak oluşturulan beceriler dikkate alınarak geliştirilmiştir. Ayrıca öğretim programı ve
 gerçekleştirilmiştir.  Değerlendirme  kapsamında  çoktan  seçmeli,  çoklu  seçim  ve  açık  uçlu  soru  türleri   ilgili literatür dikkate alınarak her bir alan için hazırlanan ABİDE Değerlendirme çerçeveleri, soru
 kullanılmakta ve başarı testleri, kâğıt-kalemle; anketler ise elektronik ortamda uygulanmaktadır. Her bir   yazımına kaynaklık etmiştir. Bu sorulara daha sonra alan uzmanları, ölçme ve değerlendirme
 ABİDE döngüsünden sonra el edilen sonuçlara göre ulusal bir rapor hazırlanmaktadır (MEB, 2023d).  uzmanları ve dil uzmanları tarafından son şekli verilmiştir.

                   >  Pilot Uygulama Çalışması: ABİDE 2016 araştırmasın 8. sınıf düzeyi için pilot uygulama 3 Haziran
 Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi (ABİDE) araştırması, öğrencilerin gerçek yaşam
                   2015  tarihinde  Ankara’da  tesadüfi  olarak  seçilen  26  ortaokulda  yaklaşık  5000  öğrenci,  300
 senaryoları aracılığıyla problem çözme, eleştirel düşünme, muhakeme ve yorum yapma gibi üst düzey
                   öğretmen  ve  26  okul  yöneticisi  ile  gerçekleştirilmiştir.  Pilot  uygulama  açık  uçlu  soruları  Millî
 düşünme becerilerinin il düzeyinde izlenmesi ve değerlendirilmesini hedefleyen bir çalışmadır. Bu araştırma,
                   Eğitim  Bakanlığı  tarafından  geliştirilen  değerlendirme  yazılımı  aracılığıyla  puanlanmıştır.
 elde  edilen  bulguların  yıllar  itibarıyla  karşılaştırmalı  analizini  sunan  bir  çalışmadır.  ABİDE  araştırmaları
                   Puanlamaya katılan öğretmenlere öncesinde değerlendirme eğitimi verilmiştir.
 kapsamında yapılan çalışmalar aşağıdaki gibi özetlenebilmektedir (MEB, 2017b; MEB, 2023a):
                   >  Esas  Uygulama  Çalışmaları:  Başarı  testlerine  yönelik  madde  ve  test  istatistikleri  pilot
   >  İlgili  sınıf  düzeylerinde  öğrencilerin  belirlenen  alanlardaki  bilişsel  becerilere  ne  derece  sahip
                   uygulamada  elde  edilmiştir.  Pilot  uygulama  verileri  incelenerek  başarı  testlerinde  yer  alan
 oldukları geliştirilen bilişsel testler yoluyla değerlendirilmektedir.
                   sorular ile anket soruları incelenerek gerekli düzeltmeler yapılmıştır. Veri toplama araçlarına son
   356   357   358   359   360   361   362   363   364   365   366