Page 356 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 356

Tablo  6.  TIMSS  2019  Değerlendirme  Çerçevelerinin  Sınıf  Düzeyi  ve  İçerik  Alanlarına  göre  Yüzdelik   veriler ve diğer çalışmaya ait veri ve dosyalar IEA’e iletilir (Martin, von Davier ve Mullis, 2020).
        ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME İLE KADEMELER ARASI GEÇİŞ
            Dağılımları
                                                                                                                           17. TIMSS Araştırmasının Döngülere Göre Sonuçları
              Dördündü Sınıf
                                                                                                                              Katıldığı her bir TIMSS döngüsünde Türkiye fen ve matematik alanında ortalama puanını yükseltmiştir.
              İçerik Alanları                                                                                  Yüzdelikler
             Sayılar                                                                                                    %50  Açıklanan son TIMSS araştırması olan TIMSS 2019 uygulamasına göre Türkiye 5. sınıf matematik ve fen
             Ölçme ve Geometri                                                                            %30              alanında  ve  8.  sınıf  fen  alanında  TIMSS  değerlendirmelerinde  için  referans  olarak  görülen  ölçek  orta
             Veri                                                                                                          %20
                                                                                                                           noktasının (500 puan) üstüne çıkmıştır (MEB, 2020) Aşağıda verilen tablolarda Türkiye’nin katıldığı her
              Sekizinci Sınıf
                                                                                                                           bir  TIMSS  döngüsündeki  ortalama  puanını  ve  ülke  sıralamasını  göstermektedir  (MEB  EARGED,  2008,
              Öğrenme Alanları                                                                         Yüzdelikler
                                                                                                                           MEB, 2014b; MEB, 2014c; MEB, 2016; MEB, 2020; Mullis ve diğerleri, 2000).
             Sayılar                                                                                                      %30
             Cebir                                                                                                         %30
                                                                                                                           Tablo 7. TIMSS 8. Sınıf Döngülere göre Matematik Başarısı
             Geometri                                                                                                 %20
             Veri ve Olasılık                                                                                        %20         Döngü             Ortalama Puan             Ülke Sırası        Katılımcı Ülke Sayısı

              Bilişsel Alanlar                                                              Yüzdelikler                           2023                  478                     13                     44
                                                                                                       4. sınıf                                           8. sınıf  2019  496   20                     39
             Bilme                                                                                    %40                                           %35
                                                                                                                                  2015                 458                      24                     39
             Uygulama                                                                           %40                                            %40
                                                                                                                                  2011                  452                     24                     42
             Akıl Yürütme                                                                      %20                                            %25
                                                                                                                                  2007                  432                     30                     50
               Dördüncü  sınıf  seviyesinde  matematik  içerik  alanı;  veri,  sayılar  ve  ölçme  ve  geometri  olarak  üç       1999                  429                     31                     38
            alana ayrılırken sekizinci sınıf seviyesinde cebir, geometri, sayı, veri ve olasılık olarak dört alana ayrılır.
                                                                                                                              Türkiye,  8.  sınıf  matematik  ortalama  puanını  2015  döngüsüne  göre  38  puan  artırarak  496’ya
            Dördüncü sınıf seviyesinde fen bilimleri içerik alanı yer bilimi, yaşam bilimi ve fiziksel bilimler olmak üzere
                                                                                                                           yükseltmiştir.  TIMSS  2019  Uluslararası  raporuna  göre  Türkiye’nin  8.  sınıf  matematik  alanındaki  puanı
            üç alana ayrılırken sekizinci sınıf düzeyinde fizik, biyoloji, yer bilimleri ve kimya olmak üzere dört alana
                                                                                                                           ölçek orta noktası puanından anlamlı düzeyde farklılık göstermemektedir. Türkiye, 8. sınıf düzeyinde
    354     ayrılmaktadır. Her iki sınıf düzeyi için bilişsel alanlar aynıdır fakat ağırlıkları sınıf düzeyine  göre değişir                                                                                             355
                                                                                                                           matematik alanında 2015 döngüsünde 24. sırada yer alırken 2019 döngüsünde 20. sıraya yükseldi (MEB,
            (Mullis ve diğerleri, 2020).
                                                                                                                           2020; Mullis ve diğerleri, 2020).
               Çalışmanın  ikinci  yılında  ülkeler  değerlendirme  çerçevelerine  göre  IEA’ın  belirlediği  standartlar    Tablo 8. TIMSS 8. Sınıf Döngülere Göre Fen Bilimleri Başarı
            doğrultusunda  TIMSS  madde  yazım  çalıştayında  soru  yazarlar.  İkinci  yılda  ayrıca  pilot  uygulama  için
                                                                                                                                 Döngü            Ortalama Puan             Ülke Sırası         Katılımcı Ülke Sayısı
            örneklem çalışmaları başlamaktadır. Araştırmanın üçüncü yılında anket maddeleri ve başarı testi ve çeviri
                                                                                                                                  2023                 478                     7                      44
            ve uyarlama süreçleri tamamlanmış olur ve örneklem çalışmalarına son hali verilir. Pilot uygulamadan
                                                                                                                                  2019                 515                     15                     39
            önce IEA katılımcı ülkelere açık uçlu soru puanlama eğitimi verir. Pilot (Deneme) uygulama sayesinde
                                                                                                                                  2015                 493                     21                     39
            veri  toplama  araçları  uyarlama  işlemlerinin  uygun  olup  olmadığı,  veri  toplama  araçlarının  öğrenciler
                                                                                                                                  2011                483                      21                     42
            tarafından  açık  bir  şekilde  anlaşılıp  anlaşılmadığı  veya  maddelerin  değerlendirmenin  amacına  uygun
                                                                                                                                  2007                454                      31                     50
            olarak çalışıp çalışmadığı konusunda veri toplanır. Pilot uygulama sonrasında açık uçlu sorular puanlanır
                                                                                                                                  1999                 433                     33                     38
            ve veriler işlenmek üzere Uluslararası Merkeze gönderilir. Üçüncü yılda ayrıca nihai uygulama örneklem
            alışması  ve  veri  toplama  araçlarına  son  hali  verilme  süreci  başlar.  Dördüncü  yılın  başlarında  IEA  yine   Türkiye, 8.sınıf fen alanında 2015 döngüsünde 493 olan ortalama puanını 2019 döngüsünde 22 puan

            katılımcı ülkelere açık uçlu soru puanlama eğitimi verir. Nihai uygulama gerçekleştirildikten elde edilen      artırarak 515’e yükseltmiştir. Buna göre 8. sınıf düzeyinde fen alanında 2015 döngüsünde 21. sırada iken
                                                                                                                           2019 yılında 15. sıraya yükselmiştir.
   351   352   353   354   355   356   357   358   359   360   361