Page 351 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 351

Tablo 3. Fen Okuryazarlığı Alanı Yeterlik Düzeyleri Örnek Davranışlar  edilen cümlelerden meydana gelir. Roman ve hikâye sürekli metinlere örnek verilebilir. Süreksiz
 ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME İLE KADEMELER ARASI GEÇİŞ
                   metinler sürekli metinlerden farklı biçimlerde daha çok listelerden oluşur. Tablo, grafik ve grafik
 Düzey  Yeterlik Düzeyleri
                   süreksiz metinlere örnek verilebilir. Karma metinlerde hem sürekli hem de süreksiz metinler
 Bu düzeydeki öğrenciler; yeni bilimsel olgular, olaylar ve süreçler için hipotezler sunmak veya tahminler yapmak
 6  için içerik, süreç ve epistemik bilgilerini kullanabilir. Fizik, canlı, uzay ve yer bilimlerindeki fikir ve kavramları   bulunur. Yazar, bilgiyi iletmek için birden fazla sunum (yazı, tablo, şekil) kullanabilir. Dergi ve
 anlayabilir.
                   rapor karma metinlere örnek verilebilir.
 Bu düzeydeki öğrenciler; soyut bilimsel kavramları nedensellik bağlantıları içeren karmaşık olguları, olayları ve
 5
 süreçleri açıklamak için kullanabilir.     >  Metnin kaynağı (tekil ve çoklu metinler): Çoklu metinler belli bir amaç için bir araya gelmiş farklı
 Bu düzeydeki öğrenciler, görece karmaşık olan durumları açıklamak için kendilerine sunulan veya hatırladıkları
 4                 metinlerin oluşturduğu gruplardır.
 diğer karmaşık durumları kullanabilir.
 Bu düzeydeki öğrenciler, kısmen karışık konu alanlarında olguları tanımlayabilir ve açıklayabilir. Aşina olmadıkları     >  Metnin  türü:  betimleme,  tartışma,  yönerge  ve  etkileşim  türündeki  metinler  olarak  örnek
 3
 durumlarda kendilerine sunulan ipucu ve destekler ile açıklama yapabilir. S
                   verilebilir.
 Bu düzeydeki öğrenciler; günlük konulardaki bilgilerini ve temel düzeydeki yöntem bilgilerini kullanarak bilimsel
 2
 açıklama yapabilir, veriyi yorumlayabilir.
             Okuyucunun metinle etkileşime girdiği bilişsel süreçler
 Bu düzeydeki öğrenciler, günlük konulardaki bilgilerini ve temel düzeydeki bilgilerini bilimsel olguları açıklamak
 1a
 için kullanabilir
               PISA  araştırması  okuma  becerileri  alanı  değerlendirme  çerçevesi  kapsamında  bir  metni  okurken
 Bu düzeydeki öğrenciler, basit bir olgunun özelliklerini ayırt etmek için temel düzeydeki ve günlük bilgilerini
            okuyucu  aktif  olarak  dört  farklı  bilişsel  süreç  sergiler.  Bu  bilişsel  süreçler;  “bilgiye  tespit  etme,
 1b  kullanabilir. Verideki basit örüntüleri tanımlayabilir, basit bilimsel terimleri ayırt edebilir ve bilimsel bir süreci
 izlemek için açık olan yönergeleri takip edebilir.  “yorumlama”, ve “akıcı okuma”dır. Akıcı okuma süreci diğer süreçlerin temelini oluşturmaktadır. Okuma
 *Tablo tüm yeterlik düzeyi tanımlamalarını içermemektedir   becerileri alanında bilişsel süreçler alt süreçlerle birlikte şu şekilde sınıflandırılır (MEB, 2019; OECD, 2019):

 13.   Okuma Becerileri Alanı    >  Bilgiyi Tespit Etme: İlgili bilgiyi metinde araştırma ve bulma; İlgili metni araştırıp seçme

                   >  Yorumlama: Metinde yer alan bilgileri sunma; Çıkarımlar yapma ve bu çıkarımları birleştirme
 Okuma Becerileri konu alanı kapsamında bireyin hedeflerini gerçekleştirmek, bilgi ve potansiyelini
 artırmak  ve  topluma  katılmak  için  metinleri  anlama,  kullanma,  değerlendirme  ve  metinler  üzerinde     >  Değerlendirme yapma ve derinlemesine düşünme: Nitelik ve güvenirliğin değerlendirme; Biçim
 derinlemesine  düşünme  becerilerini  ölçülmesi  amaçlanmıştır.  PISA  araştırması  kapsamında  okuma   ve içerik hakkında derinlemesine düşünme; Çelişkiyi saptamak ve ele alma
 becerilerini değerlendirmek amacıyla farklı boyutlar tanımlanmıştır (OECD, 2019; MEB, 2019) Bu boyutlar
                   >  Akıcı Okuma
 348  şunlardır:                                                                                           349
             Okuma Becerileri Değerlendirmesi Bağlamlar
   >  Farklı metin türleri
               PISA okuma becerileri alanında kullanılan bağlamlar şunlardır (OECD, 2019):
   >   Okuyucunun metinle etkileşime girdiği bilişsel süreçler
                   >  Kişisel Durumlar: Bireyin kişisel ilgilerini karşılamak amacıyla oluşturulmuş metinlerde kullanılan
   >   Bağlamlar
                   bağlamlardır.  Kişisel mektuplar ve biyografi kişisel bağlamlara örnek verilebilir.
 Farklı Metin Türleri
                   >  Kamusal Durumlar: Daha çok toplumu ilgilendiren konularda oluşturulmuş metinlerde kullanılan
 PISA  okuma  becerileri  alanı  değerlendirme  çerçevesine  göre  metinle  ilgili  özelikler  şu  şekilde   bağlamlardır. İlan panoları, haberler ve web siteleri bu bağlamlara örnek verilebilir.
 sıralanabilir (MEB, 2019; OECD, 2019)
                   >  Mesleki  Durumlar:  Bu  bağlamda  oluşturulmuş  olan  metinlerde  okuyucudan  belli  yönergeleri
   >  Metnin organizasyonu (statik ve dinamik metinler): Statik metinler basit bir organizasyona ve   gerçekleştirilmesi istenir. Gazete ilanında iş aramak ya da iş yerinde bazı kurallara uymak bu

 daha az navigasyona sahiptir. Dinamik metinler daha karmaşık şekilde düzenlenmiştir ve daha   bağlama örnek verilebilir.
 fazla navigasyon içerir.     >  Eğitsel Durumlar: Özellikle öğretim amacıyla tasarlanmış olan metinlerde kullanılan bağlamlardır.

   >  Metnin biçimi (sürekli, süreksiz ve karma metinler): Sürekli metin: paragraflar halinde organize   Basılı ve elektronik ders kitapları bu bağlamlara örnektir.
   346   347   348   349   350   351   352   353   354   355   356