Page 348 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 348

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME İLE KADEMELER ARASI GEÇİŞ
                                                                                                                                                     Verileri ve bulguları bilimsel olarak yorumlama
                                                                                                                                  >  Verileri ve bulguları bilimsel olarak yorumlama

                                                                                                                                  >  Veriyi bir gösterimden diğerine dönüştürme
                                                                                                                                  >  Veriyi analiz etme, yorumlama ve veriden yola çıkarak uygun sonuçlara ulaşma
                                                                                                                                  >  Fen alanındaki metinlerde yer alan varsayımları, bulguları ve mantığı tanımlama

                                                                                                                                  >  Bilimsel bulgulara ve kurama dayalı argümanlarla görüşlere dayalı argümanları birbirinden
                                                                                                                                   ayırt etme
                                                                                                                                  >  Farklı kaynaklardaki bilimsel argümanları ve bulguları değerlendirme






                                                                                                                           11. Fen Okuryazarlığı Değerlendirmesi Bilgi Boyutu

            Şekil 3. Fen Okuryazarlığı Değerlendirme Çerçevesinin Boyutları (MEB, 2016)
                                                                                                                           İçerik  Bilgisi:  Bu  türden  bir  bilgi  bireyin  doğal  dünyayı  anlaması  ve  kişisel,  yerel/ulusal  ve  küresel
            10.     Fen Okuryazarlığı Değerlendirmesi Bilimsel Yeterlilikler                                               bağlamlardaki  deneyimlerini  anlamlandırılması  için  gereklidir.  Değerlendirme  çerçevesinde  içerik

                                                                                                                           bilgisinin göstergeleri ‘bilimler’ yerine ‘sistemler’ olarak adlandırılmıştır (OECD, 2017).
               PISA değerlendirmesi fen okuryazarlığı yeterlilikleri Tablo 2’de verilmiştir (MEB, 2016; MEB 2023b).
                                                                                                                                 >  Fizik Sistemleri: Maddenin yapı, maddenin kimyasal özellikleri vb.
            Tablo 2. Fen Okuryazarlığı Yeterlikleri
                                                                                                                                 >  Canlı sistemleri: Hücreler, organizma kavramı, popülasyonlar, ekosistemler vb.

                                            Olguları bilimsel olarak açıklama                                                    >  Yer ve Uzay sistemleri: Dünyanın katmanları, Uzayda Dünya, Dünya tarihi vb.
                    >  Uygun olan bilimsel bilgiyi hatırlama ve uygulama
                    >  Açıklayıcı modelleri tanımlama kullanma ve oluşturma                                                Süreç Bilgisi: Bilim insanlarının güvenilir ve geçerli veri elde etmek için kullandıkları yöntemlerin bilgisidir.

    346             >  Uygun tahminler yapma ve bu tahminleri doğrulama                                                    Bu tür bilgi hem bilimsel araştırma yapmak hem de belirli iddiaları desteklemek için sunulan kanıtları   347
                    >  Açıklayıcı hipotezler önerme                                                                        eleştirmek için gereklidir (OECD, 2017).

                    >  Bilimsel bilginin toplum için olan potansiyel çıkarımlarını açıklama                                Epistemik Bilgi: Fen alanında bilginin oluşturulması sürecinde gerekli olan özelliklerin tanımlanması ve
                    >  Bilimsel Sorgulamayı tasarlama ve değerlendirme                                                     belirli yapıların anlaşılması demektir. Bu tür bilgiye sahip bireyler bilimsel teori ile hipotez veya bilimsel

                                                                                                                           gerçek ile gözlem arasındaki ayrımı örneklerle açıklayabilir (OECD, 2017).
                                   Bilimsel Sorgulama Yöntemi Tasarlama ve Değerlendirme
                    >  Bilimsel bir çalışmadaki araştırma konusu olan soruyu ayırt etme                                    12.    Fen Okuryazarlığı Değerlendirmesi Yeterlik Düzeyleri
                    >  Bilimsel araştırma konusu olabilecek soruları ayırt etme
                                                                                                                              PISA değerlendirmesi fen okuryazarlığı alanında öğrencilerin puanlarına göre neleri yapabileceklerini
                    >  Bir soruyu bilimsel yolla araştırma için bir yöntem önerme
                                                                                                                           gösteren yedi yeterlik düzeyi belirlenmiştir. Tablo 3’te Fen okuryazarlığı kapsamında tanımlanan yedi
                    >  Bilimsel yolla bir soruyu araştırma yollarını değerlendirme
                                                                                                                           yeterlik düzeyine ilişkin bazı yeterlik davranış örnekleri verilmiştir. Fen okuryazarlığı alanında Türkiye’deki
                    >  Bilim  insanları  tarafından  verileri  güvenirliği  ve  açıklamaların  genellenebilirliğinin  ve
                                                                                                                           öğrencilerin  yeterlik  düzeylerine  göre  dağılımı  incelendiğinde  %75’inin  asgari  performans  düzeyine
                    tarafsızlığının nasıl sağlandığını ifade etme ve değerlendirme
                                                                                                                           ulaştığı görülmüştür. Diğer deyişle, PISA fen alanında tanımlanan temel düzey yeterliklere Türkiye’deki
                                                                                                                           her dört öğrenciden üçü sahiptir (MEB, 2023b).
   343   344   345   346   347   348   349   350   351   352   353