Page 345 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 345

5. Matematik Okuryazarlığı Değerlendirmesinde Matematiksel Süreçler  problemi bağlamında matematiksel çözümler, sonuçlar veya çıkarımlar üzerinde ayrıntılı düşünme ve
 ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME İLE KADEMELER ARASI GEÇİŞ
            yorumlama  becerisini  içerir.  Bu  süreçteki  davranışlara;  Bir  matematik  kazanımını  bağlam  yönünden
 PISA matematik değerlendiresinde ele alınan her bir matematiksel süreç için alt ölçekler oluşturulur
            değerlendirme, Grafiksel form ya da diyagramda verilen bilgileri yorumlama ve elde edilen matematiksel
 ve  testteki  her  bir  soru  bu  süreçlerden  birini  değerlendirme  amacıyla  tasarlanmıştır.  PISA  2022
            bir sonucu yine gerçek yaşam bağlamında değerlendirme verilebilir (OECD, 2018; OECD, 2023)
 uygulamasında yer alan matematiksel süreçler şu şekilde sıralanabilir (MEB, 2023b):
            6. Matematik Okuryazarlığı Değerlendirmesi İçerik Alanları
   >  Matematiksel akıl yürütme
               Bilimsel, sosyal, mesleki veya kişisel bağlamlarda verilen bir problemi, matematiksel akıl yürütme
   >  Durumları matematiksel biçimde formüle etme
            ve problemleri çözme süreçlerini kullanarak yorumlamak belirli matematiksel içerik bilgisini gerektirir.
   >  Matematiksel kavram, olgu ve süreçleri kullanma   Aşağıda  PISA  2022  uygulaması  içerik  alanları  (PISA  2012  uygulamasında  da  kullanılmış)  ve  bu  içerik

   >  Matematiksel çıktıları yorumlama, uygulama ve değerlendirme  alanlarında öne çıkan konular parantez içinde verilmiştir (OECD, 2018; OECD, 2023)

                   >  Değişim ve ilişkiler (Büyüme Olgusu)
 Matematiksel  akıl  yürütme:  Hem  tümdengelim  hem  de  tümevarım  Matematiksel  akıl  yürütme;
 matematiksel  durumları  değerlendirmeyi,  uygun  stratejileri  seçmeyi,  mantıklı  çıkarımlar  yapmayı,     >  Uzay ve şekil (Geometrik yaklaşma)

 probleme  çözüm  geliştirmeyi  ve  çözümü  fark  etmeyi  ve  bu  çözümlere  nasıl  başvurabileceğini
                   >  Nicelik (Bilgisayar Simulasyonları)
 kavramayı içerir (OECD, 2018; OECD 2023) Matematiksel akıl yürütme “Matematiksel düşünme” olarak
                   >  Belirsizlik ve veri (Koşullu karar verme)
 da  adlandırılabilir  ve    gerçek  yaşamdaki  problemleri  ve  durumları  kavramsallaştırarak  bunlara  ilişkin
 çözümler üretmek amacıyla matematiksel araçları, kavramları ve mantığı kullanma yeterliliğidir. Bunun   Değişim  ve  İlişkiler:  Değişimi  tahmin  etmek  ve  tanımlamak  amacıyla  matematiksel  modellerlerden
 için  birey  öncelikle  bir  problemin  doğasında  var  olan  matematiksel  yapıyı  tanımalı  ve  bu  problemi   uygun olanını kullanmak için temel değişim türlerini anlamak ve bunların ne zaman meydana geldiklerini

 çözmek  için  stratejiler  geliştirebilmelidir.  Bir  problemin  çözülmesi,  alakalı  ve  alakasız  bilgiler  arasında   fark etmek gibi konuları ve davranışları kapsar. Bu içerik alanı davranışlarına; uygun fonksiyonların ve
 ayrım  yapayı,  bilgi  işlemsel  düşünmeyi  mantıksal  sonuçlar  çıkarmayı  ve  gerçek  yaşam  bağlamında   denklem/eşitsizliklerin yanısıra ilişkilerin grafiksel ve simgesel gösterimleri arasında yorumlama yapma
 problem çözümlerin nasıl uygulanabileceğini bilmeyi gerektirir. Akıl yürütme süreci diğer üç süreçten   ve dönüştürme işlemleri örnek verilebilir (MEB, 2023b).

 farklı olarak problem çözme sürecinin tüm adımlarında düşünmeyi gerektiren bir süreçtir ve diğer üç
            Uzay ve şekil: Bu içerik alanı görsel ve fiziksel dünyamızda her yerde karşılaştığımız geniş çeşitlilikteki
 342                                                                                                       343
 matematiksel sürecin temelini oluşturur (MEB, 2023b)
            olguları karşılar. Örüntüler, konumlar ve yönlendirmeler, görsel bilgiyi kodlama ve çözme ve uzaydaki
 Durumları  Matematiksel  Olarak  Formülleştirme:  Bir  matematik  problemiyle  karşılaştıklarında   olayları tahmin etme becerisi bu içerik alanında yer almaktadır (OECD, 2018; OECD, 2023)

 Matematik  okuryazarlığına  sahip  öğrenciler,  problemin  temelindeki  matematiksel  kavramları  ve
            Nicelik  Gerçek  dünyanın  sayılarla  ifade  edebilmek  için  ölçümlerin,  sayıların,  büyüklüklerin,  birimlerin,
 fikirleri  fark  edip  bu  problemlere  matematiksel  bir  yapı  kazandırarak  problemleri  matematiksel
            göstergelerin,  göreceli  büyüklüğün  ve  sayısal  trendlerin  ve  örüntülerin  anlaşılmasını  gerekmektedir.
 terimlerle formülleştirebilir. Bir bağlamda kurgusal olarak verilen bir durumu açık olarak tanımlanmış
            Matematik okuryazarlığının nicelik özünde Sayı duyusu, sayıların çoklu gösterimi, zihinsel hesaplama,
 bir  matematik  problemine  dönüştürülmesi  karşılaşılan  problemleri  çözmek  için  uygun  matematiksel
            sonuçların  mantıklılığının  değerlendirilmesi  ve  tahmini  gibi  niceliksel  akıl  yürütmenin  değişik  yönleri
 araçların kullanılmasını sağlar (MEB, 2023b)
            bulunur. (OECD, 2018; OECD, 2023)
 Matematiksel  kavramları,  bilgileri,  süreçleri  işe  koşma  ve  akıl  yürütme:  Bu  süreç,  matematiksel
            Belirsizlik ve Veri. Bu içerik alanı olasılık ve istatistik teorisinin merkezinde bulunan bir olgudur. Belirsizlik
 sonuçlar  elde  etmek  için  matematiksel  olarak  formüle  edilmiş  problemleri  çözerken  matematiksel
            ve  veri  içerik  kategorisi;  varyasyonun  (değişimin)  niceliğini  anlama  ve  ilgili  çıkarımlarda  belirsizliği
 bilgileri  kavramları,  süreçleri  ve  akıl  yürütmeyi  uygulayabilmeyi  içerir.  Basit  bir  hesaplama  yapma,
            ve hatayı kabul etme dahil olmak üzere gerçek dünyada değişimin yerini fark etmeyi kapsar. Bunun
 verilen listeden uygun stratejiyi seçme, probleme uygun matematiksel çözümler bulmak için stratejiler
            yanında belirsizliğin verildiği durumlardan çıkarılan sonuçların formüle edilmesini, yorumlanmasını ve
 tasarlama ve uygulama bu süreç davranışlarına örnek olarak verilebilir (OECD, 2018; OECD, 2023)
            değerlendirilmesini kapsar (OECD, 2018; OECD, 2023).

 Matematiksel sonuçları yorumlama, uygulanma ve değerlendirme: Bu süreç bireylerin gerçek yaşam
   340   341   342   343   344   345   346   347   348   349   350