Page 343 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 343

>  Türkiye  PISA  2022  Bilgisayar  tabanlı  değerlendirmesine  katıldığı  için  uygulamanın  sağlıklı   birbiriyle ilişkili üç yönden analiz edilebilir (MEB, 2022; MEB 2023b):
 ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME İLE KADEMELER ARASI GEÇİŞ
 bir  şekilde  ilerlemesi  için  Genel  Müdürlükler  tarafından  örneklem  okulların  teknik  altyapıları
                   >  Matematiksel  Akıl  yürütme  (tümevarım  ve  tümdengelim  ile)  ve  problem  çözme.  Problem
 güçlendirilmiştir (MEB, 2023b).
                   çözme bireylerin problemin bağlamını ve matematiği ilişkilendirerek neler yaptığını tanımlayan
   >  PISA Uygulamasının belirlenen uluslararası standartlara göre yapılması için Millî Eğitim Bakanlığı   matematiksel süreçleri içerir.

 ve  Ölçme  Değerlendirme  Merkezlerinde  görevli  personellerden  seçilen  test  uygulayıcılarına
                   >  Matematik değerlendirmesi sorularında kullanılmak üzere matematiksel içerik
 eğitim verilmiştir (MEB, 2023b).
                   >  Değerlendirme  sorularının  yer  aldığı  bağlamlar.  Bu  bağlamlar  Matematiksel  okuryazarlığı
   >  Uluslararası Merkez tarafından paylaşılan puanlama rehberlerine uygun olarak açık uçlu sorular
                   destekler ve 21. yüzyıl becerileriyle birleştirilir.
 puanlanmış ve veriler uluslararası merkeze gönderilmiştir (MEB, 2023b).


 PISA değerlendirmeleri bilişsel değerlendirme ve bağlamsal değerlendirme olmak üzere iki başlıkta
 incelenebilir. Bilişsel değerlendirmenin bileşenlerini matematik okuryazarlığı, fen okuryazarlığı, okuma
 becerileri ve yenilikçi alan oluşturmaktadır. Bağlamsal değerlendirmenin bileşenleri ise öğrenci anketi,
 öğretmen anketi, okul anketi, veli anketi, eğitim kariyer anketi ve Bilgi ve iletişim teknolojileri anketidir
 (MEB, 2022)


 3.3. PISA Bilişsel Değerlendirmesi Değerlendirme Çerçeveleri

 PISA uygulamalarında bilişsel değerlendirme kapsamında okuma becerileri, matematik okuryazarlığı,
 fen okuryazarlığı ve ilgili yenilikçi alanda özel değerlendirme çerçeveleri hazırlanır. Bu çerçeveler, her

 alanda yeterlilik kavramını belirgin olarak ortaya koyar.  Her bir döngüde ağırlıklı alana ait değerlendirme
 çerçevesi güncellenir. PISA 2022 uygulamasında, matematik alanı ağırlıklı alan olduğu için matematik
 okuryazarlığı değerlendirme çerçevesi güncellenirken fen ve okuma becerileri değerlendirme çerçevesi
 güncellenmemiş ve bu kapsamda trend sorular kullanılmıştır (MEB, 2023b).
 340                                                                                                       341

 4. Matematik Okuryazarlığı Değerlendirme Çerçevesi

 Matematik  okuryazarlığı,  PISA  araştırması  2000,  2003,  2006,  2009,  2012,  2015,  2018  ve  2022

 döngülerinde  değerlendirilmiş  olmasına  rağmen  2003,  2012  ve  2022  döngülerinde  ağırlıklı  alan
 olarak değerlendirilmiştir. PISA 2022 matematik okuryazarlığı değerlendirme çerçevesinde şu şekilde
 tanımlanmıştır  (OECD,  2018;  OECD  2023):  ‘Matematik  okur-yazarlığı  bireyin  matematiksel  olarak  akıl
 yürütmek ve çeşitli gerçek dünya bağlamlarındaki problemleri çözmek için matematiği formüle etme,

 kullanma ve yorumlama kapasitesidir. Olayları tanımlamak, açıklamak ve önceden tahmin etmek için   Şekil 2. PISA 2022 Matematik Okuryazarlığı Değerlendirmesinin Boyutları (MEB, 2023b)
 kavramlar, prosedürler, olgular ve araçlar içermektedir.


 PISA 2012 uygulamasındaki ağırlıklı alan matematik okuryazarlığı olmuştur. PISA 2022 döngüsünde
 matematik tekrar ağırlıklı alan olduğunda problem çözme süreçleri devam ettirilmiş ve her bir süreçte
 akıl yürütme de öne çıkmıştır (OECD 2018; OECD, 2023). Şekil 2 ‘de PISA 2022 Matematik Okuryazarlığı
 değerlendirmesinin  boyutları  verilmiştir  (MEB,  2023b).  Matematik  okuryazarlığının  PISA  2021  tanımı
   338   339   340   341   342   343   344   345   346   347   348