Page 340 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 340

değerlendirmektedir. Öğrencilerin elde ettikleri bilgi ve becerilerin yanı sıra, öz-yeterlik algıları, öğrenme
        ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME İLE KADEMELER ARASI GEÇİŞ
            motivasyonları,  öğrenme  stilleri,  okul  ortamları  ve  aileleri  hakkında  da  veriler  toplanmaktadır.  PISA

            araştırmasında  “okuryazarlık”  kavramı,  öğrencilerin  bilgi  ve  potansiyellerini  geliştirmelerine  yardımcı
            olarak  topluma  daha  etkin  bir  şekilde  katılmalarını  sağlamayı  amaçlayan,  yazılı  kaynakları  bulma,
            kullanma, anlama ve değerlendirme yeteneğini ifade etmektedir (MEB 2023b, MEB 2023c)


               PISA araştırması kapsamında yapılan çalışmalar aşağıdaki gibi tanımlanabilmektedir:

                   >  Ülkemiz  ve  diğer  ülkelerdeki  öğrencilerin  akademik  becerilerine  yönelik  eğilimler
                   değerlendirilmektedir.

                   >  Araştırma  sonucunda  uluslararası  raporun  yanı  sıra,  ulusal  rapor  da  hazırlanmaktadır  (MEB,
                   2023a)


               PISA  uygulamalarında  her  bir  döngüde  fen  okuryazarlığı,  matematik  okuryazarlığı  ve  okuma          Şekil 1. Ülkemizin Katıldığı PISA Döngüleri ve Her bir Döngüdeki Ağırlıklı alanlar (MEB, 2023b)
            becerileri alanlarından biri ağırlıklı alan olarak belirlenir ve ağırlıklı alana yönelik PISA uygulamasında
                                                                                                                           3.2. PISA Uygulaması Aşamaları
            daha fazla sayıda soru bulunur. Böylece değerlendirme çerçevesindeki boyutlar daha detaylı incelebilir.

            Bağlamsal  değerlendirme  kapsamında  uygulanan  anketlerde  de  ağırlıklı  alana  ilişkin  ayrıntılı  sorular    PISA uygulamasının temel aşamaları şu şekilde sıralanabilir:
            sorulur bu sayede bu alana ilişkin kapsamlı bulgular edilebilir (MEB, 2023b)
                                                                                                                                 >  PISA uygulamasında yer alacak ve Türkiye evrenindeki okulları temsil edecek okulları seçmek
               PISA uygulamalarının her bir döngüsünde, 2012 yılından itibaren PISA Yönetim Kurulu tarafından                     için örneklem tabakaları belirlenir. PISA uygulamasında kullanılan örneklem tabakalarına örnek

            belirlenen  bir  yenilikçi  bir  alanda  da  öğrencilerin  sahip  olduğu  temel  bilgi  ve  becerilerin  düzeyi       olarak: İstatistikî Bölge Birimleri Sınıflaması (İBBS) Düzey 1, okul türü (ör, fen lisesi, meslek lisesi
            değerlendirilmektedir. Her bir PISA uygulaması için belirlenen yenilikçi alanlar; yaratıcı problem çözme              vb.) okulun idari biçimi, cinsiyet dağılımı ve okulun konumu verilebilir. Uluslararası Merkez ve
            (PISA 2012), iş birlikçi problem çözme PISA 2015, Küresel Yeterlikler (PISA 2018) ve Yaratıcı Düşünme                 PISA  araştırması  ulusal  merkezi  örneklem  seçiminde  kullanılacak  tabakalarına  birlikte  karar
    338     Becerileri (PISA 2022) olarak belirlenmiştir (MEB, 2023b).                                                            verir. Belirlenen örneklem tabakalarına göre Uluslararası Merkez tarafından belirlenen okullarda   339
                                                                                                                                  bilgisayar tabanlı ya da kâğıt kalem tabanlı uygulamaya katılacak olan 15 yaş grubu öğrenciler
               Tüm  alanlarda  Bilgisayar  tabanlı  uygulamaya  PISA  2015  döngüsünde  geçilse  de  bazı  ülkeler  hâlâ
                                                                                                                                  Maple adlı bilgisayar programı yardımıyla tesadüfi (seçkisiz) olarak seçilir. PISA 2022 döngüsüne
            kâğıt-kalem  uygulamasına  devam  etmektedir.  PISA  ayrıca  her  çocuğun  ve  gencin  matematik  ve
                                                                                                                                  81 katılımcı ülkedeki 15 yaş grubu 29 milyon öğrenci temsil eden örnekleme seçilen 690.000’den
            okumada en azından temel yeterlik düzeylerine ulaşmasını hedefleyen ve Birleşmiş Milletler tarafından
                                                                                                                                  fazla öğrenci katılmıştır. Türkiye’de PISA 2022 uygulaması 196 okulda 7250 öğrencinin katılımıyla
            2015 yılında kabul edilen Eğitimde Sürdürülebilir Kalkınma Hedefi çerçevesinde veri sağlamaktadır (MEB,
                                                                                                                                  19 Nisan–13 Mayıs 2022 tarihlerinde bilgisayar tabanlı değerlendirme olarak gerçekleştirilmiştir
            2023b). Şekil 1’de Türkiye’nin katıldığı PISA döngüleri ve ağırlıklı alanlar sunulmuştur.
                                                                                                                                  (MEB 2019, MEB, 2022; MEB 2023b)
                                                                                                                                 >  PISA  uygulaması  için  geliştirilen  yeni  bilişsel  değerlendirme  için  test  maddeleri  ve  bağlamsal

                                                                                                                                  değerlendirme  için  anket  sorularının  çevirileri  yapılır  ve  daha  sonra  dil,  alan  ve  ölçme
                                                                                                                                  değerlendirme uzmanları tarafından sorulara son hali verilir. PISA 2022 uygulamasında ağırlık
                                                                                                                                  alan  olan  matematik  okur-yazarlığı  alanında  236  soru,  fen  okur  yazarlığı  alanında  115  soru,

                                                                                                                                  okuma  becerileri  alanında  197  soru  ve  yaratıcı  düşünme  becerileri  alanında  ise  37  soru  yer
                                                                                                                                  almıştır (MEB, 2023b).
   335   336   337   338   339   340   341   342   343   344   345