Page 337 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 337
Giriş soruların dizgisini yapmak ve soru kitapçıklarının, cevap kâğıtlarının ve ilgili evrakın baskısı,
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME İLE KADEMELER ARASI GEÇİŞ
sınav evrakının sevke hazırlanması, sınavın uygulanması, değerlendirilmesi, sınav sonuçlarının
Eğitim sistemindeki hızlı değişim ve gelişmeler, öğretim programlarının öğrencilerde üst düzey belirlenen usulle duyurulması çalışmalarını gerçekleştirmek.
düşünmeyi teşvik eden bir anlayışa evrilmesini, öğretim yöntem ve tekniklerinin öğrenci merkezli
> Ölçme ve değerlendirme teknikleri alanında öğretmen ve okul yöneticilerini bilgilendirmek ve
bir yapıya dönüşmesini ve ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarının ise bilgilerin kazanılma düzeyi ile
Genel Müdürlük tarafından verilen eğitimlerin ilde yaygınlaştırılması için çalışmalar yapmak.
günlük yaşamda nasıl kullanılabildiğini ölçen bir yapıya dönüşmesini gerektirmektedir. Bu bağlamda
> Okullarda öğretmenler tarafından yapılan yazılı sınavlar ile diğer ölçme değerlendirme
değişime ayak uydurmak ve eğitim öğretim faaliyetlerini bu doğrultuda düzenlemek ve geliştirmek her
zamankinden daha önemli hale gelmektedir uygulamalarının etkinliği ve objektifliğinin artırılmasına yönelik çalışmalar yapmak.
> Eğitim öğretim faaliyetlerinin geliştirilmesine yönelik olarak yapılacak ulusal ve uluslararası
Türk eğitim sistemi, Millî Eğitim Temel Kanunu’na göre şekillenmiş olup, örgün ve yaygın eğitim
çalışma ve projelerde diğer kurum ve kuruluşlarla ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde iş birliği
şeklinde iki ana bölümden oluşmaktadır. Örgün eğitim; okul öncesi eğitim, ilköğretim, ortaöğretim ve
yapmak.
yükseköğretim kademelerine ayrılmaktadır (MEB, 2024). Öğrencilerin ilgilerine ve kabiliyetlerine göre
> Sınavlara yönelik analiz çalışmaları yapmak.
çeşitli programlara veya okullara yönlendirilmesi ile kademe geçişleri sağlanmakta geçiş süreçleri ise
zaman içinde çeşitli reformlar ve yeniliklerle geliştirilmeye devam edilmektedir. > İl sınıf/alan zümreleri toplantılarına katılım sağlamak.
> Ulusal izleme araştırmalarına yönelik il raporları hazırlamak, ülke raporlarının hazırlanmasına
25/8/2011 tarih ve 652 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile Millî Eğitim Bakanlığı’nın teşkilat yapısı
ve görevleri yeniden düzenlenmiştir. Bu düzenlemenin ardından, 2014 yılına kadar önemli bir değişiklik destek vermek.
olmamıştır. Ancak, 14.03.2014 tarihli ve 28941 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Temel > ıGenel Müdürlük ve il millî eğitim müdürlüklerince Merkezin görev alanlarına yönelik verilen
Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile “Ölçme, diğer işleri yapmak.
Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü (ÖDSGM) kurulmuş ve MEB teşkilat şemasındaki
1. İlköğretimden Ortaöğretime Geçiş
yerini almıştır. Genel Müdürlüğün kurulmasıyla birlikte, çalışmalar daha düzenli ve sistematik bir yapıya
kavuşmuştur. Merkezî Sistem Sınavları, PISA, TIMSS, PIRLS gibi uluslararası izleme araştırmaları ile diğer Millî Eğitim Bakanlığı, öğrencilerin gelişimlerini takip etmek ve eğitim sisteminin kalitesini artırmak
kurumlarla yapılan protokol sınavlarının tüm süreçleri Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel
334 amacıyla kademeler arası geçişte çeşitli ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanmaktadır. 2002-2024 335
Müdürlüğü tarafından yürütülmektedir. Kamu adına yapılan bu sınavların kalitesini artırmak ve gelişen yılları arasında Türkiye’de kademeler arası geçiş süreçlerinde yaşanan önemli değişimler, öğrencilerin
teknolojilere uygun olarak kurumsal kapasiteyi geliştirmek amacıyla yenilikçi çalışmalar yapılmaktadır. daha adil ve kapsamlı bir şekilde değerlendirilmesini sağlamıştır. Kademeler arası geçişte farklı modeller
uygulanmış, bu modellerde kademeler arası geçişte seçmeye dayalı yerleştirme yapılmış ve seçme
2017/6/24 tarihli ve 30106 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Kurum Açma,
işlemi, çoktan seçmeli sorulardan oluşan sınavlara dayandırılmıştır.
Kapatma ve Ad Verme Yönetmeliği hükümlerine göre Genel Müdürlük teklifi üzerine Bakanlıkça açılabilen
ve aynı usulle kapatılabilen Ölçme Değerlendirme Merkezi Müdürlüklerinin görev ve sorumlulukları İlköğretimden ortaöğretime geçiş, kademeler arası geçişin ilk basamağıdır. Kademeler arası geçişte
şunlardır (MEB, 2023a): okul çeşitliliği ve özelliklerine bağlı olarak merkezi ortak sınav sistemleri uygulanmıştır. ‘Liselere Geçiş
> Ülke ve il/ilçe genelinde yapılacak ortak yazılı sınavları koordine etmek ve sonuçlarını Sistemi Kapsamında Merkezi Sınav (LGS), Ortaöğretim Kurmları Merkezi Sınavı (OKS), Seviye Belirleme
Sınavı (SBS) ve Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) Sistemi (TEOG) gibi sistemler, Türkiye’de tüm
değerlendirmek.
öğrencilere eşit fırsatlar sunmak, eğitimde bölgesel farklılıkları gidermek ve sınav kaygısını azaltarak
> Genel Müdürlükçe yürütülen ulusal ve uluslararası izleme araştırmalarını il düzeyinde yürütmek.
öğrencilerin potansiyellerini daha iyi ortaya çıkarmalarını sağlamak amacıyla uygulamaya konulmuştur.
> İl/ilçe geneli ortak yazılı sınav sorularını hazırlamak, hazırlatmak veya koordine etmek.
LGS, OKS ve SBS sistemleri tek bir sınavın sonucuna odaklanırken, TEOG Sistemi ile öğrencilerin yıl
> Genel Müdürlükçe yürütülen ulusal/uluslararası izleme araştırması kapsamında soru hazırlamak,
boyunca gösterdiği performansın ortalaması alınarak daha kapsamlı bir değerlendirme yapılması