Page 337 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 337

Giriş             soruların  dizgisini  yapmak  ve  soru  kitapçıklarının,  cevap  kâğıtlarının  ve  ilgili  evrakın  baskısı,
 ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME İLE KADEMELER ARASI GEÇİŞ
                   sınav evrakının sevke hazırlanması, sınavın uygulanması, değerlendirilmesi, sınav sonuçlarının
 Eğitim  sistemindeki  hızlı  değişim  ve  gelişmeler,  öğretim  programlarının  öğrencilerde  üst  düzey   belirlenen usulle duyurulması çalışmalarını gerçekleştirmek.
 düşünmeyi  teşvik  eden  bir  anlayışa  evrilmesini,  öğretim  yöntem  ve  tekniklerinin  öğrenci  merkezli
                   >  Ölçme ve değerlendirme teknikleri alanında öğretmen ve okul yöneticilerini bilgilendirmek ve
 bir  yapıya  dönüşmesini  ve  ölçme  ve  değerlendirme  yaklaşımlarının  ise  bilgilerin  kazanılma  düzeyi  ile
                   Genel Müdürlük tarafından verilen eğitimlerin ilde yaygınlaştırılması için çalışmalar yapmak.
 günlük  yaşamda  nasıl  kullanılabildiğini  ölçen  bir  yapıya  dönüşmesini  gerektirmektedir.  Bu  bağlamda
                   >  Okullarda  öğretmenler  tarafından  yapılan  yazılı  sınavlar  ile  diğer  ölçme  değerlendirme
 değişime ayak uydurmak ve eğitim öğretim faaliyetlerini bu doğrultuda düzenlemek ve geliştirmek her
 zamankinden daha önemli hale gelmektedir  uygulamalarının etkinliği ve objektifliğinin artırılmasına yönelik çalışmalar yapmak.
                   >  Eğitim  öğretim  faaliyetlerinin  geliştirilmesine  yönelik  olarak  yapılacak  ulusal  ve  uluslararası
 Türk  eğitim  sistemi,  Millî  Eğitim  Temel  Kanunu’na  göre  şekillenmiş  olup,  örgün  ve  yaygın  eğitim
                   çalışma ve projelerde diğer kurum ve kuruluşlarla ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde iş birliği
 şeklinde iki ana bölümden oluşmaktadır. Örgün eğitim; okul öncesi eğitim, ilköğretim, ortaöğretim ve
                   yapmak.
 yükseköğretim  kademelerine  ayrılmaktadır  (MEB,  2024).  Öğrencilerin  ilgilerine  ve  kabiliyetlerine  göre
                   >  Sınavlara yönelik analiz çalışmaları yapmak.
 çeşitli programlara veya okullara yönlendirilmesi ile kademe geçişleri sağlanmakta geçiş süreçleri ise
 zaman içinde çeşitli reformlar ve yeniliklerle geliştirilmeye devam edilmektedir.     >  İl sınıf/alan zümreleri toplantılarına katılım sağlamak.

                   >  Ulusal  izleme  araştırmalarına  yönelik  il  raporları  hazırlamak,  ülke  raporlarının  hazırlanmasına
 25/8/2011 tarih ve 652 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile Millî Eğitim Bakanlığı’nın teşkilat yapısı
 ve görevleri yeniden düzenlenmiştir. Bu düzenlemenin ardından, 2014 yılına kadar önemli bir değişiklik   destek vermek.
 olmamıştır.    Ancak,  14.03.2014  tarihli  ve  28941  sayılı  Resmî  Gazete’de  yayımlanan  Millî  Eğitim  Temel     >  ıGenel  Müdürlük  ve  il  millî  eğitim  müdürlüklerince  Merkezin  görev  alanlarına  yönelik  verilen

 Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile “Ölçme,   diğer işleri yapmak.
 Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü (ÖDSGM) kurulmuş ve MEB teşkilat şemasındaki
            1.  İlköğretimden Ortaöğretime Geçiş
 yerini almıştır. Genel Müdürlüğün kurulmasıyla birlikte, çalışmalar daha düzenli ve sistematik bir yapıya
 kavuşmuştur. Merkezî Sistem Sınavları, PISA, TIMSS, PIRLS gibi uluslararası izleme araştırmaları ile diğer   Millî Eğitim Bakanlığı, öğrencilerin gelişimlerini takip etmek ve eğitim sisteminin kalitesini artırmak
 kurumlarla yapılan protokol sınavlarının tüm süreçleri Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel
 334        amacıyla kademeler arası geçişte çeşitli ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanmaktadır. 2002-2024   335
 Müdürlüğü tarafından yürütülmektedir. Kamu adına yapılan bu sınavların kalitesini artırmak ve gelişen   yılları arasında Türkiye’de kademeler arası geçiş süreçlerinde yaşanan önemli değişimler, öğrencilerin
 teknolojilere uygun olarak kurumsal kapasiteyi geliştirmek amacıyla yenilikçi çalışmalar yapılmaktadır.  daha adil ve kapsamlı bir şekilde değerlendirilmesini sağlamıştır. Kademeler arası geçişte farklı modeller

            uygulanmış,  bu  modellerde  kademeler  arası  geçişte  seçmeye  dayalı  yerleştirme  yapılmış  ve  seçme
 2017/6/24  tarihli  ve  30106  sayılı  Resmî  Gazete’de  yayımlanan  Millî  Eğitim  Bakanlığı  Kurum  Açma,
            işlemi, çoktan seçmeli sorulardan oluşan sınavlara dayandırılmıştır.
 Kapatma ve Ad Verme Yönetmeliği hükümlerine göre Genel Müdürlük teklifi üzerine Bakanlıkça açılabilen
 ve  aynı  usulle  kapatılabilen  Ölçme  Değerlendirme  Merkezi  Müdürlüklerinin  görev  ve  sorumlulukları   İlköğretimden ortaöğretime geçiş, kademeler arası geçişin ilk basamağıdır. Kademeler arası geçişte
 şunlardır (MEB, 2023a):  okul çeşitliliği ve özelliklerine bağlı olarak merkezi ortak sınav sistemleri uygulanmıştır. ‘Liselere Geçiş

   >  Ülke  ve  il/ilçe  genelinde  yapılacak  ortak  yazılı  sınavları  koordine  etmek  ve  sonuçlarını   Sistemi Kapsamında Merkezi Sınav (LGS), Ortaöğretim Kurmları Merkezi Sınavı (OKS), Seviye Belirleme
            Sınavı (SBS) ve Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) Sistemi (TEOG) gibi sistemler, Türkiye’de tüm
 değerlendirmek.
            öğrencilere eşit fırsatlar sunmak, eğitimde bölgesel farklılıkları gidermek ve sınav kaygısını azaltarak
   >  Genel Müdürlükçe yürütülen ulusal ve uluslararası izleme araştırmalarını il düzeyinde yürütmek.
            öğrencilerin potansiyellerini daha iyi ortaya çıkarmalarını sağlamak amacıyla uygulamaya konulmuştur.
   >  İl/ilçe geneli ortak yazılı sınav sorularını hazırlamak, hazırlatmak veya koordine etmek.
               LGS, OKS ve SBS sistemleri tek bir sınavın sonucuna odaklanırken, TEOG Sistemi ile öğrencilerin yıl
   >  Genel Müdürlükçe yürütülen ulusal/uluslararası izleme araştırması kapsamında soru hazırlamak,
            boyunca  gösterdiği  performansın  ortalaması  alınarak  daha  kapsamlı  bir  değerlendirme  yapılması
   332   333   334   335   336   337   338   339   340   341   342