Page 339 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 339

amaçlanmıştır. Günümüzde uygulanan LGS bu süreçte elde edilen deneyimler doğrultusunda daha sade   2. Ulusal ve Uluslararası Geniş Ölçekli İzleme ve Değerlendirme Çalışmaları
 ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME İLE KADEMELER ARASI GEÇİŞ
 ve öğrenci merkezli bir yapıya kavuşturulmuştur. Bu değişimler, eğitim sistemindeki genel reformlarla
               Millî Eğitim Bakanlığı, geçmişten günümüze uluslararası düzeyde birçok geniş ölçekli değerlendirme
 birlikte, liselere geçiş sürecinin daha adil ve şeffaf hale gelmesini hedeflemektedir.
            çalışmalarına  katılım  sağlamış  ve  bu  çalışmalardan  elde  edilen  bulgular  yoluyla  eğitim  sistemimize
 1997’den 2004’e kadar LGS, 2004’ten 2008’e kadar OKS, 2008’ten 2013’e kadar SBS, 2014’ten 2018’e   yönelik  kanıta  dayalı  politikalar  üretme  fırsatı  ve  eğitim  sistemimizi  dünya  genelindeki  diğer  eğitim

 kadar TEOG sınavları ile, 2018’den itibaren ise LGS ile yerleştirme yapılmıştır. 17. MEB Şûrası kararlarında,   sistemleri ile karşılaştırma fırsatı elde etmiştir. Bakanlığımızın katıldığı uluslararası geniş ölçekli izleme ve
 ilköğretim 8. sınıf sonunda yapılan OKS’nin kaldırılması ve bunun yerine öğrenci başarısının, zihinsel ve   değerlendirme çalışmaları şu şekilde sıralanabilir (MEB, 2023a; MEB, 2021):
 sosyal gelişimlerinin izlenmesine yönelik rehberlik hizmetlerine, öğretmenler kuruluyla ailelerin kararına
                   >  PISA  (Uluslararası  Öğrenci  Değerlendirme  Programı-Programme  for  International  Student
 dayalı bir yönlendirme sistemine ağırlık verilmesi gerektiği önerilmiştir. OKS, 2007 yılında kaldırılmış ve
                   Asessment)
 Millî Eğitim Bakanlığı, OKS’nin kaldırılmasının gerekçisi olarak yenilenen müfredatın farklı bir ölçme ve
                   >
 değerlendirme yaklaşımını gerektirdiği belirtilmiştir.   TIMSS (Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması-Trends in Mathematics and Science
                   Study)
 Kaldırılan OKS’nin yerine altıncı, yedinci ve sekizinci sınıfların tümünde uygulanan SBS’ler getirilmiştir.
                   >  PILRS  (Uluslararası  Okuma  Becerilerinde  Gelişim  Araştırması-Progress  in  Reading  Literacy
 2011-2013 yıllarında ise sadece sekizinci sınıf öğrencilerine  SBS’nin uygulanması kararı alınmıştır. 18. MEB
                   Study)
 Şûrası kararlarında uygulanacak sistemde SBS’nin ortaöğretimde yerleştirmede %70 oranında; altıncı,
 yedinci ve sekizinci sınıf not ortalamalarının ise %30 oranında etkili olması kararlaştırılmıştır.   Uluslararası  geniş  ölçekli  izleme  ve  değerlendirme  araştırmaları  katılımcı  ülkelerin  için  öğretim

            programlarını temel alıp ortak bir değerlendirme çerçevesine göre değerlendirme yaptığından dolayı
 2013-2014  eğitim  öğretim  yılından  itibaren  4+4+4  eğitim  sistemine  geçilmesiyle  SBS  uygulaması
            tüm  ülkelerin  öğretim  programına  tamamen  uyan  bir  değerlendirme  yapması  mümkün  değildir.
 yerine  TEOG  sistemi  uygulanmaya  başlamıştır.  TEOG,  Millî  Eğitim  Bakanlığı  tarafından  “İlköğretim
            Bu  yüzden  Ölçme  Değerlendirme  ve  Sınav  Hizmetleri  Genel  Müdürlüğü  Öğretim  Programlarımızı
 Kurumları Yönetmeliği” ve “Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği’ esas alınarak hazırlanan “Ortaöğretim
            kapsayan ve ülkemizin öğrenci özelliklerini dikkate alan ulusal değerlendirmeler yapılmaktadır. Ölçme
 Kurumlarına Geçiş Yönergesi” ile kamuoyu bilgisine sunulmuştur (Tebliğler Dergisi, Ocak 2014). TEOG
            Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü tarafından yapılan Ulusal İzleme ve Değerlendirme
 sınavı,  önceki  sınavlardan  farklı  olarak  yılda  iki  kez  yapılmış  ve  sadece  o  ders  dönemi  kazanımlarını
            çalışmaları şu şekilde sıralanabilir (MEB 2023a, MEB 2018):
 kapsamıştır. Ayrıca, öğrencilere mazeret sınavı imkânı sunulmuş ve liselere giriş puanı okul başarısıyla
 336                                                                                                       337
 birlikte değerlendirilmiştir.     >  Dört Beceride Türkçe Dil Sınavı, Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi (ABİDE)
                   >  Ölçme Değerlendirme Uygulamalarını İzleme, Araştırma Geliştirme Projesi
 2018  yılında  TEOG  sınavından  LGS’ye  geçiş  yapılmıştır.  Liselere  Geçiş  Sistemi’nde  liselere  öğrenci
                   >
 yerleştirme,  iki  farklı  yöntemle  yapılmaktadır.  Liselere  geçiş  sistemine  ilişkin  sınav,  Millî  Eğitim   Okul Tabanlı İzleme Sistemi olarak belirtilmektedir.
 Bakanlığı’na  bağlı  eğitim  kurumlarında  öğrenim  görmekte  olan  öğrencilere  yönelik  olarak,  81  il  ve
            3. Uluslararası Geniş Ölçekli İzleme ve Değerlendirme Çalışmaları
 bağlı  ilçeler  ile  belirlenen  yurt  dışı  sınav  merkezlerinde,  Ölçme,  Değerlendirme  ve  Sınav  Hizmetleri
             3.1. PISA (Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı)
 Genel Müdürlüğü tarafından eş zamanlı olarak uygulanan merkezi bir sınavdır. Bu sınav, resmî ve özel
 ortaokullar, imam hatip ortaokulları ve geçici eğitim merkezlerinin sekizinci sınıflarında öğrenim gören   OECD  (Organization  for  Economic  Cooperation  and  Development-  Ekonomik  İşbirliği  ve  Kalkınma

 öğrencilerin  fen  liseleri,  sosyal  bilimler  liseleri,  proje  okulları  ile  mesleki  ve  teknik  Anadolu  liselerinin   Teşkılatı)  tarafından  yürütülen  PISA  araştırması,  öğrencilerin  okulda  edindikleri  bilgi  ve  becerileri
 Anadolu teknik programlarına yerleştirilmesi amacıyla Millî Eğitim Bakanlığı tarafından yapılmaktadır.   günlük  yaşamlarında  ne  derece  etkili  bir  şekilde  kullanabildiklerini  değerlendirmeyi  amaçlamaktadır.
 Yerel  yerleştirme  merkezi  sınava  katılma  durumundan  bağımsız  olarak,  öğrencilerin  ikamet  ettikleri   İlk olarak 2000 yılında uygulanmaya başlanan PISA araştırmasına, ülkemiz 2003 yılından itibaren üçer
 veya  yakın  bölgelerdeki  sınavsız  öğrenci  alan  okullara  tercihleri  doğrultusunda  yerleştirilmesini  ifade   yıllık  dönemler  halinde  gerçekleştirilen  uygulamalarla  katılmaya  başlamıştır.  PISA  araştırması,  15  yaş
 etmektedir (MEB, 2019).     grubundaki  öğrencileri  matematik  okuryazarlığı,  fen  okuryazarlığı  ve  okuma  becerileri  alanlarında

            ve  her  döngüde  belirlenen  bir  yenilikçi  alanda  (ör.  finansal  okur  yazarlık,  küresel  yeterlilikler)
   334   335   336   337   338   339   340   341   342   343   344