Page 347 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 347

7. Matematik Okuryazarlığı Değerlendirmesi Bağlamları  Tablo 1. Matematik  Yeterlik Düzeylerine Göre Örnek Davranışlar*
 ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME İLE KADEMELER ARASI GEÇİŞ
               Düzey                                  Yeterlik Düzeyleri
 Kişisel  Durumlar: Bu bağlamlarda verilen matematiksel problemler bireyin kendisi, ailesi veya akran
                 6    Bu düzeydeki öğrenciler; soyut problemler üzerinde çalışabilir, çözüm geliştirmek için yaratıcılık ve esnek düşünme
 grubuyla ile ilgili aktiviteleri temel alır. Bu bağlamlara örnek olarak; yemek hazırlama, alışveriş yapma,   becerisi sergileyebilir.

 boş zaman etkinliği, spor etkinlikleri verilebilir (OECD, 2018; OECD, 2023)  5  Bu düzeydeki öğrenciler, var olan kısıtlamaları belirleyerek veya yeni kısıtlamalar getirerek ve varsayımları
                      tanımlayarak karmaşık durumlar için modeller geliştirebilir ve bu modellerle çalışabilir. D.
                 4    Bu düzeydeki öğrenciler, bazen iki değişken içeren karmaşık somut durumlarda açıkça tanımlanmış modellerle
 Mesleki  Durumlar: Bu bağlamda sınıflandırılan problemler iş dünyasını merkeze alır. Bu kapsamdaki
                      etkili bir şekilde çalışabilir ve daha karmaşık bir bilgi işlemsel düşünme yaklaşımı kullanarak oluşturdukları
 matematiksel bağlamlara; muhasebe, kalite kontrol, ölçme ve programlama/envanter örnek verilebilir   tanımlanmamış modellerle çalışma becerisi gösterebilir.
                 3    Bu düzeydeki öğrenciler, bilindik kavramların anlaşılmasında aşamalı karar verme becerisi veya esneklik
 (OECD, 2018; OECD, 2023).
                      gerektiren stratejiler de dâhil olmak üzere çözüm stratejileri geliştirebilir.
                 2    Bu düzeydeki öğrenciler, çözüm stratejilerinin bir bileşeni olarak tek değişken içeren basit simülasyonlar kullanmak
 Sosyal Durumlar: Bu bağlam kategorisinden sınıflandırılan problemler bireyin içinde yer aldığı topluma   da dâhil olmak üzere problemleri çözmek için basit stratejiler tasarlamaları gereken durumları fark edebilir.
                1a    Bu düzeydeki öğrenciler, gerekli tüm bilgilerin mevcut olduğu ve soruların açıkça tanımlandığı basit bağlamları
 (yerel, ulusal, ya da küresel olabilir) odaklanır. Sosyal bağlamlara şu örnekler verilebilir: Toplu taşıma,
                      içeren soruları yanıtlayabilir.
 kamu politikaları, reklam ve sağlık (OECD, 2018; OECD, 2023).  1b  Bu düzeydeki öğrenciler; ihtiyaç duyulan tüm bilgilerin basit bir gösterimle (ör. tablo veya grafik) açıkça verildiği,
                      anlaşılması kolay bağlamları içeren sorulara yanıt verebilir, gerektiğinde bazı bilgilerin gereksiz olduğunu ve
                      sorulan belirli bir soru açısından göz ardı edilebileceğini fark edebilir.
 Bilimsel  Durumlar:  Bu  sınıflandırmada  yer  alan  problemler,  bilim  ve  teknoloji  ile  ilişkili  konular  ve
                1c    Bu düzeydeki öğrenciler; ilgili tüm bilgilerin basit, tanıdık bir formatta (ör. küçük bir tablo veya resim) açıkça
 matematiğin doğal dünyaya uygulanması ile ilgilidir. Bilimsel bağlamlara; hava veya iklim, ekoloji, uzay   verildiği ve çok kısa, söz dizimsel olarak basit bir metinde tanımlandığı, anlaşılması kolay bağlamları içeren
                      sorulara yanıt verebilir.
 ve genetik verilebilir (OECD, 2018; OECD, 2023)
            * Tablo tüm yeterlik düzeyi tanımlamalarını içermemektedir.
 8. Matematik Okuryazarlığı Değerlendirmesi Yeterlik Düzeyleri
            9. Fen Okuryazarlığı Değerlendirme Çerçevesi

 PISA araştırmasındaki yeterlik düzeyleri, 15 yaş öğrencilerin akademik başarısına yönelik daha net
               Etkin bir vatandaş olarak fenle ile ilgili fikirlerle ve fenle alakalı problemlerle uğraşabilme becerisi
 bilgi sunmak için öğrencilerin elde ettikleri puana göre ilgili alanda neleri başarıp neleri başaramadıklarını
            fen  okuryazarlığı  olarak  tanımlanmaktadır.  Fen  okuryazarlığı;  olguları  bilimsel  olarak  açıklama,
 gösteren bir ölçektir. Bu ölçek, yeterlik düzeylerini, yeterlik düzeylerinin alt puanlarını ve düzeye göre
            bilimsel  sorgulama  yöntemi  tasarlama  ve  değerlendirme  ile  verileri  ve  bulguları  bilimsel  olarak
 öğrenci  yeterliklerini  tanımlar.  PISA  2022  döngüsü  matematik  okuryazarlığı  alanında  sekiz  yeterlik
            yorumlama yeterliliklerini gerektirir. Fen alanında okuryazar olan bir kişi fen ve teknoloji alanında belli
 344                                                                                                       345
 düzeyi (1a, 1b, 1c, 2, 3, 4, 5 ve 6) belirlenmiştir. Bu yeterlik düzeyleri içinde 2. yeterlik düzeyi, asgari (temel)
            bir mantık çerçevesinde yapılan söylemlere katılmaya isteklidir (OECD, 2017). Aşağıda fen okuryazarlığı
 yeterlik düzeyi olarak kabul edilir. Bu yeterlik düzeyindeki öğrenciler matematik bilgi ve becerisini basit
            değerlendirme çerçevesinin boyutları verilmiştir (MEB, 2016).
 gerçek yaşam durumlarında kullanma becerisi ve iradesi göstermeye başlar. Bu düzeydeki öğrenciler
 asgari  performans  düzeyine  ulaşan  öğrenciler  olarak  tanımlanır.  PISA  2022  uygulaması,  Türkiye’de
 öğrencilerin  %61’i  matematikte  asgari  performans  düzeyine  ulaştığını  göstermektedir.  (MEB  2023b)
 PISA 2022 Matematik yeterlik düzeylerine ilişkin örnek yeterlik davranışları Tablo 1’de verilmiştir (MEB

 2023b).
   342   343   344   345   346   347   348   349   350   351   352