Page 364 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 364

>  Millî  Eğitim  Bakanlığının  katılım  sağladığı  diğer  uluslararası  izleme  araştırması  Uluslararası     Meksika, Hollanda, Portekiz, Romanya) ek olarak Türkiye’de de zorunludur.
        ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME İLE KADEMELER ARASI GEÇİŞ
                   Matematik  ve  Fen  Eğilimleri  Araştırması  (TIMSS)’dır.  Bu  araştırma,  4  ve  8  sınıf  düzeylerinde
                                                                                                                                 >  18-24 yaşları arasında olmasına rağmen eğitim veya işgücü piyasasına geçiş yapamayan (NEET)
                   öğrencilerin  matematik  ve  fen  bilimlerindeki  başarıları  değerlendirilmektedir.  TIMSS
                                                                                                                                  gençlerin oranı ülkemizde 2016 yılında %33 iken 2023 yılında %31,1’e düşmüştür.
                   araştırmasının  en  son  döngüsü  olan  2019  sonuçlarına  göre;  Türkiye,  her  iki  sınıf  düzeyinde
                                                                                                                                 >  Genel  programlarda  devlet  kurumlarında  çalışan  ortaokul  öğretmenlerinin  yılda  ortalama
                   şimdiye kadar katıldığı uygulamalardaki en yüksek puanı almıştır. 4. sınıf matematik alanında
                                                                                                                                  706 saat ders vermeleri gerekmektedir. Öğretim süresi Bulgaristan, Finlandiya, Kore, Polonya,
                   523,  fen  bilimleri  alanında  526  ve  8.  sınıf  düzeyinde  matematik  alanında  496,  fen  bilimleri
                                                                                                                                  Romanya gibi Türkiye’de de 600 saatin altındadır.
                   alanında ise 515 puan almıştır.
                                                                                                                                 >  İlkokul öğretmenleri, ortaokul öğretmenlerinden ortalama %9 daha fazla saat ders vermektedir.
                   >  Türkiye, her iki sınıf düzeyinde de puanlarını arttırmayı başararak 4. sınıf düzeyinde matematik
                                                                                                                                  Türkiye’de bu fark %30’a ulaşmaktadır.
                   ve fen bilimleri alanlarında, 8. düzeyinde ise fen bilimleri alanında TIMSS ölçek ortalaması olan
                   500 puanı ilk defa geçmiştir.                                                                                 >  Türkiye,  2022/2023  akademik  yılı  için  herhangi  bir  öğretmen  sıkıntısı  bildirmemiştir.  18  OECD
                   >  Bu sonuçlarla birlikte Türkiye, TIMSS’deki ülke sıralamasında da iyileşme göstermeyi başarmıştır.           üyesi ülke bu dönem için öğretmen sıkıntısı yaşadığını bildirmiştir.

                   4. sınıf düzeyinde TIMSS 2015 uygulamasına katılan ülke sayısı 49 iken 2019 uygulamasında 58                  >  İstifa, Avusturya, Danimarka, Estonya, İngiltere (Birleşik Krallık), Belçika’nın Flaman Topluluğu,

                   olmuştur. Ülke sayısı artmasına rağmen matematik alanında 36. sıradan 23. sıraya, fen bilimleri                Polonya, Slovakya Cumhuriyeti ve İsveç olmak üzere sekiz ülkede ve diğer katılımcılarda mesleği
                   alanında ise 35. sıradan 19. sıraya yükselmeyi başarmıştır.                                                    bırakmanın  ana  nedenini  oluşturmaktadır.  Buna  karşılık,  Fransa,  Yunanistan,  İrlanda  gibi
                   >  Son  on  yılda,  Türkiye,  ilkokul  resmi  başlama  yaşına  bir  yıl  kala  çocukların  katılım  oranında   Türkiye’de de 2022/2023 yıllarında mesleği bırakmanın ana nedeni emekliliktir.

                   yaklaşık %30 bir artışla dikkat çekmektedir.
                                                                                                                              Bölüm Değerlendirmesi
                   >  Türkiye’de,  3  yaş  altı  çocukların  kayıt  oranları  düşük,  ancak  çocuklar  büyüdükçe  bu  oranlar
                   yükselmektedir.                                                                                            Bu  bölümde,  Millî  Eğitim  Bakanlığı  tarafından  yürütülen  başlıca  ölçme  ve  değerlendirme  süreçleri

                   >  Türkiye’de, zorunlu eğitimin uzatılması, kentsel ve kırsal çocuklar arasındaki eğitim başarı farkını   paylaşılmıştır. Öncelikle ilköğretimden ortaöğretime geçiş sistemleri geçmişten günümüze tanıtılmıştır.
                                                                                                                           Daha sonra ülkemizdeki ulusal ve uluslararası geniş ölçekli izleme ve değerlendirme çalışmalarına yer
                   önemli ölçüde daraltmıştır. Bu reform, kentsel-kırsal ayrımını, 17 yaşındaki erkek çocuklar için
    362            0,5 yıl, kadınlar için ise 0,7-0,8 yıl azaltmıştır.                                                     verilmiştir. Uluslararası izleme ve değerlendirme çalışmaları genel olarak Türkiye’nin yükselen bir başarı   363
                                                                                                                           eğilimine sahip olduğunu göstermektedir. Ayrıca gerçekleştirilen ulusal izleme çalışmaları Millî Eğitim
                   >  Türkiye’de 25-34 yaş aralığında lise mezunu olmayan genç yetişkinlerin oranı 2016 yılından bu
                                                                                                                           Bakanlığının  ölçme  ve  değerlendirme  çalışmalarına  ve  veriye  dayalı  politika  üretimine  verdiği  önemi
                   yana %10’dan fazla azalma göstermektedir.
                                                                                                                           göstermektedir.  Bunun  yanında  ulusal  izleme  ve  değerlendirme  çalışmaları,  Millî  Eğitim  Bakanlığı’nın
                   >  Türkiye’de lise diploması olmayan genç kadınlar arasında büyük iyileşmeler görülmüş olup, bu         ülkemizin öğrenci, öğretmen, okul ve müfredat özelliklerine tamamen yönelebilen geçerli ve güvenilir

                   oran 2016-2023 dönemi için %49’dan %31’e düşmüştür.                                                     değerlendirmeler gerçekleştirmeyi amaçladığını göstermektedir.
                   >  Genç yetişkinler (25-34 yaş) arasında yükseköğretim diplomasına sahip olanların oranı, OECD

                   ülkelerinde 2016 ile 2023 yılları arasında ortalama %5 artmışken Türkiye’de %10’un üzerinde

                   artış gözlemlenmiştir.
                   >  Türkiye’de, 2016 ile 2023 yılları arasında, lise mezunu olmayan yetişkinlerin istihdamı açısından

                   Doğu  Karadeniz  (en  yüksek  istihdam  oranına  sahip  bölge)  ile  Güneydoğu  Anadolu  Doğu  (en
                   düşük istihdam oranına sahip bölge) arasındaki fark %10’dan fazla azalmıştır.

                   >  Lise  eğitiminin  tamamı  11  eğitim  sistemine  (Belçika,  Brezilya,  Kanada,  Şili,  Kosta  Rika,  İsrail,
   359   360   361   362   363   364   365   366   367   368   369