Page 316 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 316

AFET VE KRİZ DÖNEMLERİNDE EĞİTİM ÇALIŞMALARI
            taşımaktadır. Özellikle depremler, çocuklarda duygusal ve davranışsal sorunlara neden olabilecek kalıcı           Depremden  etkilenen  ve  göç  alan  illerdeki  okulların  fiziki  koşullarını  iyileştirmek  ve  öğrencilerin
            izler bırakmakta ve güvenli ortamın kaybedilmesi, yas süreci, taşınma ve yeni yaşam koşullarına uyum           eğitim ortamlarını zenginleştirmek amacıyla MEB ve UNICEF iş birliğiyle “Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı

            sağlama gibi zorluklar çocuklar için ciddi sorunlar teşkil etmektedir (Aral, 2023; Yılmazer & Yavuz, 2024).    Resmî Okulların Güçlendirilmesi Projesi” geliştirilmiştir. Bu proje kapsamında, okulların hafif onarımları
            Takip ve izleme sisteminin çocukların bu zorluklarla başa çıkmasına yardımcı olabilecek bir mekanizma          ve donatım malzemelerinin temini için UNICEF, depremden zarar gören illerdeki okullara 56 milyon 655
            oluşturması, afet sonrası iyileşme sürecinin hızlanmasına katkı sağlayacaktır.                                 bin TL’lik nakit desteği sağlamıştır.


               Cumhuriyet tarihinin en büyük can ve mal kaybına yol açan felaketlerinden biri olan bu depremler               Travmalar;  çocukların  ve  gençlerin  alışık  oldukları  düzenin  bozulmasına,  güven  duygularının
            sonrasında  Kahramanmaraş,  Malatya,  Elâzığ,  Diyarbakır,  Şanlıurfa,  Gaziantep,  Kilis,  Hatay,  Adana,     sarsılmasına,  geleceğe  dair  kaygılarının  artmasına  ve  yeterlilik  hissinin  azalmasına  yol  açabilir.  (Öz,
            Osmaniye  ve  Adıyaman  illerinde  meydana  gelen  tahribatı  gidermek  amacıyla  MEB  tarafından  çeşitli     2020; Shonkoff vd., 2009). Erken yaşta kayıp, fiziksel travmaya tanık olma veya ölümleri görme gibi
            çalışmalar  yürütülmüştür.  Bu  kapsamda  gerçekleştirilen  çalışmalar;  “arama  kurtarma”,  “bakım  ve        olaylar, duygusal bağlanmalarını kesintiye uğratabilir. Bu tür travmaların doğru şekilde ele alınmaması,

            onarım”,  “okulların  eğitim  öğretime  hazırlanması”,  “psikososyal  destek”,  “üretim”,  “taşımalı  eğitim”,   ilerleyen dönemde psikolojik ve sosyal sorunlara zemin hazırlayabilir (Terr, 2003). Bu gerekçeyle deprem
            “barınma ve beslenme”, “tablet ve kırtasiye dağıtımı”, “LGS ve YKS hazırlık kursları”, “halk eğitimi kursları”,   sonrasında, afetin erken evresinde karşılaşılabilecek zorluklara yönelik olarak ruh sağlığı hizmeti sunan
            “öğretmenlere yönelik hizmet içi eğitimler”, “MEB AKUB ekiplerinin faaliyetleri” ve “deprem bölgesindeki       profesyonel  gruplar  arasında  bilgi,  belge  ve  eğitim  ihtiyacı  doğmuştur.  Psikososyal  destek  ve  sağlık

            öğrencilere  yönelik  geleneksel  oyunlar  ile  bilim  şenlikleri”  gibi  çeşitli  başlıklar  altında  toplanmaktadır   hizmeti sunan tüm ilgili kurumlar, afetin etkilerini hafifletmek ve iyileşme sürecini başlatmak amacıyla
            (MEB, 2024c; Sensin & Gokmenoglu, 2024).                                                                       hızlı  bir  şekilde  müdahalede  bulunmuştur.  Türkiye  Afet  Müdahale  Planı’nda  psikososyal  hizmetlerin
                                                                                                                           büyük  bir  kısmının  Aile  ve  Sosyal  Hizmetler  Bakanlığı  tarafından  sağlanması  öngörülmüş  olmasına
               Depremden etkilenen bölgelerde eğitim faaliyetlerinin kesintisiz bir şekilde sürdürülmesi amacıyla
                                                                                                                           rağmen (AFAD, 2022) MEB de hem öğretmenlere hem de öğrencilere yönelik çeşitli psikososyal destek
            Millî  Eğitim  Bakanlığı  gerek  merkez  teşkilata  bağlı  genel  müdürlükleri  gerekse  yerelde  İl  Millî  Eğitim
                                                                                                                           programları sunmuştur. Bunun yanı sıra öğretmenlerin bu alanda daha etkili olabilmesi amacıyla pek
            Müdürlükleri  nezdinde  bazı  çalışmalar  yürütmüştür.  Örneğin  İnşaat  ve  Emlak  Genel  Müdürlüğü,
                                                                                                                           çok hizmet içi eğitim programı başlatılmış ve bu yolla afetin yarattığı olumsuz etkilerin en kısa sürede
            depremden  etkilenen  bölgelerdeki  öğretmenlerin  barınma  ihtiyaçlarını  belirlemek  amacıyla  mevcut
                                                                                                                           giderilmesi  için  adımlar  atılmıştır.  Öğretmen  Yetiştirme  ve  Geliştirme  Genel  Müdürlüğü  tarafından
            ve  yeni  atanan  öğretmenlerle  birebir  görüşmeler  yaparak  ilçe  düzeyinde  konteyner  ihtiyacını  tespit
                                                                                                                           öğretmenlere sağlanan hizmet içi eğitimler Tablo 4’te sunulmaktadır.
            etmiştir. Planlama, öğretmenlerin aileleriyle birlikte konaklayabilmeleri için yapılmış ve belirlenen 11.076
    314     konteynerin  AFAD  tarafından  sevki  gerçekleştirilmiştir  (T.C.  MEB  Strateji  Geliştirme  Başkanlığı,  2024).                                                                                            315
            İllere göre yapılan konteyner çalışmaları Tablo 3’te görülebilir.


            Tablo 3. Öğretmenlerin konaklaması için kurulan konteynerlere ilişkin veriler

                                  İl                                    Konteyner sayısı
                                Hatay                                        6343

                               Adıyaman                                      1278
                             Kahramanmaraş                                   1500
                                Malatya                                      893

                               Şanlıurfa                                      51
                               Gaziantep                                     411
                               Osmaniye                                      400
                                 Kilis                                       200
            Kaynak: MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı, 2024
   311   312   313   314   315   316   317   318   319   320   321