Page 316 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 316
AFET VE KRİZ DÖNEMLERİNDE EĞİTİM ÇALIŞMALARI
taşımaktadır. Özellikle depremler, çocuklarda duygusal ve davranışsal sorunlara neden olabilecek kalıcı Depremden etkilenen ve göç alan illerdeki okulların fiziki koşullarını iyileştirmek ve öğrencilerin
izler bırakmakta ve güvenli ortamın kaybedilmesi, yas süreci, taşınma ve yeni yaşam koşullarına uyum eğitim ortamlarını zenginleştirmek amacıyla MEB ve UNICEF iş birliğiyle “Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı
sağlama gibi zorluklar çocuklar için ciddi sorunlar teşkil etmektedir (Aral, 2023; Yılmazer & Yavuz, 2024). Resmî Okulların Güçlendirilmesi Projesi” geliştirilmiştir. Bu proje kapsamında, okulların hafif onarımları
Takip ve izleme sisteminin çocukların bu zorluklarla başa çıkmasına yardımcı olabilecek bir mekanizma ve donatım malzemelerinin temini için UNICEF, depremden zarar gören illerdeki okullara 56 milyon 655
oluşturması, afet sonrası iyileşme sürecinin hızlanmasına katkı sağlayacaktır. bin TL’lik nakit desteği sağlamıştır.
Cumhuriyet tarihinin en büyük can ve mal kaybına yol açan felaketlerinden biri olan bu depremler Travmalar; çocukların ve gençlerin alışık oldukları düzenin bozulmasına, güven duygularının
sonrasında Kahramanmaraş, Malatya, Elâzığ, Diyarbakır, Şanlıurfa, Gaziantep, Kilis, Hatay, Adana, sarsılmasına, geleceğe dair kaygılarının artmasına ve yeterlilik hissinin azalmasına yol açabilir. (Öz,
Osmaniye ve Adıyaman illerinde meydana gelen tahribatı gidermek amacıyla MEB tarafından çeşitli 2020; Shonkoff vd., 2009). Erken yaşta kayıp, fiziksel travmaya tanık olma veya ölümleri görme gibi
çalışmalar yürütülmüştür. Bu kapsamda gerçekleştirilen çalışmalar; “arama kurtarma”, “bakım ve olaylar, duygusal bağlanmalarını kesintiye uğratabilir. Bu tür travmaların doğru şekilde ele alınmaması,
onarım”, “okulların eğitim öğretime hazırlanması”, “psikososyal destek”, “üretim”, “taşımalı eğitim”, ilerleyen dönemde psikolojik ve sosyal sorunlara zemin hazırlayabilir (Terr, 2003). Bu gerekçeyle deprem
“barınma ve beslenme”, “tablet ve kırtasiye dağıtımı”, “LGS ve YKS hazırlık kursları”, “halk eğitimi kursları”, sonrasında, afetin erken evresinde karşılaşılabilecek zorluklara yönelik olarak ruh sağlığı hizmeti sunan
“öğretmenlere yönelik hizmet içi eğitimler”, “MEB AKUB ekiplerinin faaliyetleri” ve “deprem bölgesindeki profesyonel gruplar arasında bilgi, belge ve eğitim ihtiyacı doğmuştur. Psikososyal destek ve sağlık
öğrencilere yönelik geleneksel oyunlar ile bilim şenlikleri” gibi çeşitli başlıklar altında toplanmaktadır hizmeti sunan tüm ilgili kurumlar, afetin etkilerini hafifletmek ve iyileşme sürecini başlatmak amacıyla
(MEB, 2024c; Sensin & Gokmenoglu, 2024). hızlı bir şekilde müdahalede bulunmuştur. Türkiye Afet Müdahale Planı’nda psikososyal hizmetlerin
büyük bir kısmının Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı tarafından sağlanması öngörülmüş olmasına
Depremden etkilenen bölgelerde eğitim faaliyetlerinin kesintisiz bir şekilde sürdürülmesi amacıyla
rağmen (AFAD, 2022) MEB de hem öğretmenlere hem de öğrencilere yönelik çeşitli psikososyal destek
Millî Eğitim Bakanlığı gerek merkez teşkilata bağlı genel müdürlükleri gerekse yerelde İl Millî Eğitim
programları sunmuştur. Bunun yanı sıra öğretmenlerin bu alanda daha etkili olabilmesi amacıyla pek
Müdürlükleri nezdinde bazı çalışmalar yürütmüştür. Örneğin İnşaat ve Emlak Genel Müdürlüğü,
çok hizmet içi eğitim programı başlatılmış ve bu yolla afetin yarattığı olumsuz etkilerin en kısa sürede
depremden etkilenen bölgelerdeki öğretmenlerin barınma ihtiyaçlarını belirlemek amacıyla mevcut
giderilmesi için adımlar atılmıştır. Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü tarafından
ve yeni atanan öğretmenlerle birebir görüşmeler yaparak ilçe düzeyinde konteyner ihtiyacını tespit
öğretmenlere sağlanan hizmet içi eğitimler Tablo 4’te sunulmaktadır.
etmiştir. Planlama, öğretmenlerin aileleriyle birlikte konaklayabilmeleri için yapılmış ve belirlenen 11.076
314 konteynerin AFAD tarafından sevki gerçekleştirilmiştir (T.C. MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı, 2024). 315
İllere göre yapılan konteyner çalışmaları Tablo 3’te görülebilir.
Tablo 3. Öğretmenlerin konaklaması için kurulan konteynerlere ilişkin veriler
İl Konteyner sayısı
Hatay 6343
Adıyaman 1278
Kahramanmaraş 1500
Malatya 893
Şanlıurfa 51
Gaziantep 411
Osmaniye 400
Kilis 200
Kaynak: MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı, 2024