Page 315 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 315
AFET VE KRİZ DÖNEMLERİNDE EĞİTİM ÇALIŞMALARI
Tablo 2. Eğitim Kurumlarının İllere Göre Dağılımı (2021-2022) > Deprem bölgesinde eğitim gören öğrenciler, istedikleri takdirde Türkiye genelinde ikamet
adresine bakılmaksızın ve herhangi bir şart aranmaksızın eş değer okul türlerine nakil
Anaokulu İlkokul Ortaokul Lise Öğretmenevi Eğitim Mesleki Özel Eğitim yapabileceklerdir. Bu kapsamda yaklaşık 254 bin öğrenci başka illere nakil olmuştur.
Halk
Uygulama
Eğitim
İl Merkezi Merkezi Okulu RAM Toplam > Depremden etkilenen on ilde (Kahramanmaraş, Hatay, Gaziantep, Osmaniye, Malatya, Diyarbakır,
Şanlıurfa, Adıyaman, Adana ve Kilis) eğitim gören öğrenciler, 2022-2023 eğitim öğretim yılının
Adana 157 490 321 220 16 20 5 30 1.259 ikinci döneminde devam şartından muaf tutulmuştur.
Adıyaman 78 402 215 88 7 9 4 21 824 > Bu on ilden diğer illere nakil olan öğrenciler için de devamsızlık hükümleri uygulanmayacaktır.
Diyarbakır 129 851 419 179 21 17 5 23 1.644
> Depremden etkilenen illerden diğer illere nakledilen öğrenciler, 2022-2023 eğitim-öğretim
Gaziantep 233 572 352 212 9 11 7 30 1.426
yılının ikinci döneminde devamsızlıkla ilgili kurallardan muaf tutulmuştur. Ayrıca Liselere Geçiş
Elâzığ 36 185 127 72 8 10 5 8 451
Sınavı’na (LGS) girecek olan 8. sınıf öğrencileri ile Yükseköğretim Kurumları Sınavı’na (YKS)
Hatay 165 558 415 160 12 15 5 38 1.368
katılacak olan 12. sınıf öğrencileri, ikinci dönem derslerinin sorumluluğundan muaf bırakılmıştır.
Kahramanmaraş 69 440 295 145 8 12 4 23 996
Kilis 20 98 42 25 1 5 2 9 202 > Bu süreçte, depremden etkilenen öğrencilerin LGS ve YKS sınavlarına hazırlanabilmeleri için 510
Malatya 60 272 210 111 7 13 1 12 686 destekleme ve yetiştirme kursu noktası oluşturulmuştur.
Osmaniye 42 164 113 63 3 7 4 17 413 > Özel öğretim kurumlarına ait kontenjanların yüzde 3’lük tam burslu öğrenci kotası, yüzde 10’a
Şanlıurfa 179 1260 712 219 9 13 5 33 2.430
yükseltilmiş ve 35 bin 280 öğrenci özel okullara geçiş yapmıştır.
Bölge Toplamı 1168 5292 3221 1494 101 132 47 244 11.699
> Ortaokul ve lise öğrencilerine, nakil oldukları illerde pansiyonlu okullarda ücretsiz yatılı kalma
Kaynak: MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı, 2024
hakkı tanınmıştır.
Deprem sonrasında, ülke genelinde eğitim-öğretim faaliyetlerine 20 Şubat 2023 tarihine kadar ara > Anne, baba veya vasisini kaybeden öğrenciler, 2022-2023 eğitim yılı sonuna kadar burslu öğrenci
verilmiş olup depremden etkilenen illerde eğitim öğretim süreçlerinin yeniden başlatılması, okulların yapı
olarak kabul edilmiştir.
güvenliği raporlarına göre farklı tarihlerde gerçekleşmiştir. Bu doğrultuda; Kilis, Diyarbakır ve Şanlıurfa’da
312 > Deprem bölgesindeki öğrencilere yönelik 1 Ağustos-1 Eylül tarihlerinde telafi programı 313
hem il merkezlerinde hem de tüm ilçelerde 1 Mart 2023 itibarıyla eğitim-öğretime başlanmıştır.
düzenlenmiş, iki aylık bir süreçle öğrenme kayıplarını gidermek amaçlanmıştır.
Gaziantep, Adana ve Osmaniye’de bu tarih 13 Mart 2023 olarak belirlenmişken Adıyaman, Malatya,
Kahramanmaraş ve Hatay illerinde eğitim-öğretim faaliyetleri 27 Mart 2023’e kadar ertelenmiştir. > Diğer illere nakil olan 11 bin 64 öğrenci, bölgedeki okulların açılmasıyla tekrar kendi illerine
Depremden etkilenen illerde bulunan toplam 166.238 öğrenci, tercih ettikleri illere nakledilmiştir. Ayrıca dönmüştür.
OHAL ilan edilen illerdeki ortaokul ve lise öğrencileri, talep etmeleri halinde eğitimlerine devam edecekleri > Depremden etkilenen öğrencilerin eğitim sürecinin kesintisiz devam etmesi için bir izleme
illerdeki yatılı okullara ücretsiz olarak yerleştirilmişlerdir. Bu bağlamda, 2022-2023 eğitim-öğretim yılının
ve takip sistemi kurulmuş, bu sistem kapsamında gönüllü öğretmenler görevlendirilerek
ikinci döneminde, e-Devlet sistemi üzerinden deprem bölgesindeki 10 ilden 24.226 ilköğretim ve 12.986
depremden nakil gelen öğrencilerin bulunduğu okullar düzenli aralıklarla ziyaret edilerek
ortaöğretim öğrencisinin nakil işlemleri gerçekleştirilmiş olup toplamda 37.212 öğrenci yer değiştirmiştir
ihtiyaçların karşılanması hedeflenmiştir.
(Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı, 2024, s.39).
Deprem sonrası başka okullara nakil olan öğrenciler için oluşturulan takip ve izleme sistemi, bu süreçte
2023 yılı şubat ayında Türkiye’de yaşanan depremler sonrasında bu afetten etkilenen öğrenciler ile önemli bir adım olarak öne çıkmaktadır. Öğrencilerin karşılaşabileceği sorunların belirlenip kayıtlara
ilgili alınan bazı kararlar şu şekilde özetlenebilir (MEB, 2023a, 2023b, 2023c, 2023d, 2023e, 2023f): geçmesini ve düzenli olarak ele alınmasını sağlayan bu sistem, aynı zamanda ihtiyaçların tespit edilip ilgili
birimlerle iş birliği içinde hızlı çözümler üretilmesine katkı sağlamaktadır (Atalay, 2023). Bu tür bir sistem,
doğal afetlerin çocuklar üzerindeki derin etkilerini daha etkin şekilde yönetebilmek adına büyük önem