Page 315 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 315

AFET VE KRİZ DÖNEMLERİNDE EĞİTİM ÇALIŞMALARI
 Tablo 2.  Eğitim Kurumlarının İllere Göre Dağılımı (2021-2022)    >  Deprem  bölgesinde  eğitim  gören  öğrenciler,  istedikleri  takdirde  Türkiye  genelinde  ikamet
                   adresine  bakılmaksızın  ve  herhangi  bir  şart  aranmaksızın  eş  değer  okul  türlerine  nakil

 Anaokulu  İlkokul  Ortaokul  Lise  Öğretmenevi  Eğitim   Mesleki  Özel Eğitim  yapabileceklerdir. Bu kapsamda yaklaşık 254 bin öğrenci başka illere nakil olmuştur.
 Halk
 Uygulama
 Eğitim
 İl  Merkezi  Merkezi  Okulu RAM  Toplam    >  Depremden etkilenen on ilde (Kahramanmaraş, Hatay, Gaziantep, Osmaniye, Malatya, Diyarbakır,
                   Şanlıurfa, Adıyaman, Adana ve Kilis) eğitim gören öğrenciler, 2022-2023 eğitim öğretim yılının
 Adana  157  490  321  220  16  20  5  30  1.259  ikinci döneminde devam şartından muaf tutulmuştur.
 Adıyaman  78  402  215  88  7  9  4  21  824    >  Bu on ilden diğer illere nakil olan öğrenciler için de devamsızlık hükümleri uygulanmayacaktır.

 Diyarbakır  129  851  419  179  21  17  5  23  1.644
                   >  Depremden  etkilenen  illerden  diğer  illere  nakledilen  öğrenciler,  2022-2023  eğitim-öğretim
 Gaziantep  233  572  352  212  9  11  7  30  1.426
                   yılının ikinci döneminde devamsızlıkla ilgili kurallardan muaf tutulmuştur. Ayrıca Liselere Geçiş
 Elâzığ  36  185  127  72  8  10  5  8  451
                   Sınavı’na  (LGS)  girecek  olan  8.  sınıf  öğrencileri  ile  Yükseköğretim  Kurumları  Sınavı’na  (YKS)
 Hatay  165  558  415  160  12  15  5  38  1.368
                   katılacak olan 12. sınıf öğrencileri, ikinci dönem derslerinin sorumluluğundan muaf bırakılmıştır.
 Kahramanmaraş  69  440  295  145  8  12  4  23  996
 Kilis  20  98  42  25  1  5  2  9  202    >  Bu süreçte, depremden etkilenen öğrencilerin LGS ve YKS sınavlarına hazırlanabilmeleri için 510
 Malatya  60  272  210  111  7  13  1  12  686  destekleme ve yetiştirme kursu noktası oluşturulmuştur.
 Osmaniye  42  164  113  63  3  7  4  17  413    >  Özel öğretim kurumlarına ait kontenjanların yüzde 3’lük tam burslu öğrenci kotası, yüzde 10’a

 Şanlıurfa  179  1260  712  219  9  13  5  33  2.430
                   yükseltilmiş ve 35 bin 280 öğrenci özel okullara geçiş yapmıştır.
 Bölge Toplamı  1168  5292  3221  1494  101  132  47  244  11.699
                   >  Ortaokul ve lise öğrencilerine, nakil oldukları illerde pansiyonlu okullarda ücretsiz yatılı kalma
 Kaynak: MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı, 2024
                   hakkı tanınmıştır.

 Deprem sonrasında, ülke genelinde eğitim-öğretim faaliyetlerine 20 Şubat 2023 tarihine kadar ara     >  Anne, baba veya vasisini kaybeden öğrenciler, 2022-2023 eğitim yılı sonuna kadar burslu öğrenci
 verilmiş olup depremden etkilenen illerde eğitim öğretim süreçlerinin yeniden başlatılması, okulların yapı
                   olarak kabul edilmiştir.
 güvenliği raporlarına göre farklı tarihlerde gerçekleşmiştir. Bu doğrultuda; Kilis, Diyarbakır ve Şanlıurfa’da
 312               >  Deprem  bölgesindeki  öğrencilere  yönelik  1  Ağustos-1  Eylül  tarihlerinde  telafi  programı   313
 hem  il  merkezlerinde  hem  de  tüm  ilçelerde  1  Mart  2023  itibarıyla  eğitim-öğretime  başlanmıştır.
                   düzenlenmiş, iki aylık bir süreçle öğrenme kayıplarını gidermek amaçlanmıştır.
 Gaziantep,  Adana  ve  Osmaniye’de  bu  tarih  13  Mart  2023  olarak  belirlenmişken  Adıyaman,  Malatya,
 Kahramanmaraş  ve  Hatay  illerinde  eğitim-öğretim  faaliyetleri  27  Mart  2023’e  kadar  ertelenmiştir.     >  Diğer  illere  nakil  olan  11  bin  64  öğrenci,  bölgedeki  okulların  açılmasıyla  tekrar  kendi  illerine
 Depremden etkilenen illerde bulunan toplam 166.238 öğrenci, tercih ettikleri illere nakledilmiştir. Ayrıca   dönmüştür.
 OHAL ilan edilen illerdeki ortaokul ve lise öğrencileri, talep etmeleri halinde eğitimlerine devam edecekleri     >  Depremden  etkilenen  öğrencilerin  eğitim  sürecinin  kesintisiz  devam  etmesi  için  bir  izleme

 illerdeki yatılı okullara ücretsiz olarak yerleştirilmişlerdir. Bu bağlamda, 2022-2023 eğitim-öğretim yılının
                   ve  takip  sistemi  kurulmuş,  bu  sistem  kapsamında  gönüllü  öğretmenler  görevlendirilerek
 ikinci döneminde, e-Devlet sistemi üzerinden deprem bölgesindeki 10 ilden 24.226 ilköğretim ve 12.986
                   depremden  nakil  gelen  öğrencilerin  bulunduğu  okullar  düzenli  aralıklarla  ziyaret  edilerek
 ortaöğretim öğrencisinin nakil işlemleri gerçekleştirilmiş olup toplamda 37.212 öğrenci yer değiştirmiştir
                   ihtiyaçların karşılanması hedeflenmiştir.
 (Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı, 2024, s.39).
               Deprem sonrası başka okullara nakil olan öğrenciler için oluşturulan takip ve izleme sistemi, bu süreçte
 2023 yılı şubat ayında Türkiye’de yaşanan depremler sonrasında bu afetten etkilenen öğrenciler ile   önemli  bir  adım  olarak  öne  çıkmaktadır.  Öğrencilerin  karşılaşabileceği  sorunların  belirlenip  kayıtlara
 ilgili alınan bazı kararlar şu şekilde özetlenebilir (MEB, 2023a, 2023b, 2023c, 2023d, 2023e, 2023f):  geçmesini ve düzenli olarak ele alınmasını sağlayan bu sistem, aynı zamanda ihtiyaçların tespit edilip ilgili

            birimlerle iş birliği içinde hızlı çözümler üretilmesine katkı sağlamaktadır (Atalay, 2023). Bu tür bir sistem,
            doğal afetlerin çocuklar üzerindeki derin etkilerini daha etkin şekilde yönetebilmek adına büyük önem
   310   311   312   313   314   315   316   317   318   319   320