Page 320 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 320
AFET VE KRİZ DÖNEMLERİNDE EĞİTİM ÇALIŞMALARI
> “Kayıp ve Yas” Konusunda Öğrencilere yönelik; öğrencilerin ruh sağlığının desteklemek ve ihtiyaç > 2023-2024 eğitim öğretim yılının başlamasıyla birlikte Hatay, Kahramanmaraş, Adıyaman,
duyan öğrencilerle yapılacak olan çalışmalarında kullanılmak üzere “Yas Yaşantılarımız Kayıp ve Malatya ve Adana illerinde yürütülen çalışmalarda Gaziantep’in İslahiye ve Nurdağı ilçeleri ile
Yası, Anlamlandırmak Duyguları Yönetmek, Kayıp Sonrası Yaşam, Sosyal Destek ve Güçlendirme” birlikte toplam 49 ilçede görev yapan 2.744 rehber öğretmen/psikolojik danışmana yönelik
başlıklarında hazırlanan her kademeye özgü “Yas Psikoeğitim Programı” öğrencilerle yapılan akademik eğitimler ve psikososyal çalışmalar yürütülmüştür
çalışmalarda kullanılmıştır.
> 2023-2024 eğitim öğretim yılının başlamasıyla birlikte Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme
> Zorlayıcı yaşam olayları sonrasında ileri düzeyde etkilenen öğrencilerle yapılacak olan çalışmalar Genel Müdürlüğünün Hatay, Kahramanmaraş, Adıyaman, Malatya ve Gaziantep (Nurdağı ve
için rehber öğretmen/psikolojik danışmanlara yönelik “Travma Sonrası Grup Temelli Müdahale İslahiye) illerinde göreve yeni başlayan öğretmenlerle yapacak olduğu çalışma ile ilgili Özel Eğitim
(TS-GTM)” programı hazırlanmıştır ve ihtiyaç duyan öğrencilerle hazırlanan bu program yolu ile ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü olarak Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri
çalışmalar yapılmıştır. kapsamında; Gelişimsel ve Önleyici Hizmetler, İyileştirici Hizmetler ve Destek Hizmetler
> Saha çalışmalarında bulunan öğretmenlerimize, afetlerde destek hizmeti sunmanın sonucunda konularında toplam 1.370 öğretmene bilgi verilmiştir.
ortaya çıkabilecek stres tepkilerini fark etme, yoğun düzeyde strese maruz kalma sonucunda > Özel eğitim ihtiyacı bulunan, süreğen rahatsızlığı oluşan ve olumsuz yaşantılar sonrasında uzuv
ortaya çıkabilecek psikolojik zorlanmaları fark etme ve işlevsel olmayan başa çıkma stratejilerini kaybı yaşamış çocukların hayata adaptasyonlarını sağlamak, ruh sağlıklarını korumak, uzuvlarını
belirleme, konularında becerileri edinmelerini sağlayıcı “Çalışana Destek” ile ilgili çalışmalar işlevsel şekilde kullanabilmelerine yönelik modül hazırlanmıştır
yapılmıştır.
Depremden etkilenen bölgelerde devam eden psikososyal destek hizmetlerine ek olarak, afet nedeniyle
> Okulların açıldığı yerlerde ilk gün öğrencilerle bir araya gelecek öğretmenlere rehber başka illere göç eden ve Bakanlığın ilgili kurumlarına yerleştirilen öğrenci ve velilere yönelik de psikososyal
niteliğinde bilgilendirici bir metin (Öğrencilerle İlk Ders Saati) hazırlanarak okul/kurumlarımız ile destek sağlanmıştır. Bu kapsamda yürütülen çalışmaların verileri aşağıdaki Tablo 5’te paylaşılmıştır.
paylaşılmıştır.
Tablo 5. Psikososyal destek çalışmaları verileri
> Depremden yoğun etkilenen 10 ilde bulunan 41 rehberlik ve araştırma merkezinde psikososyal
destek hizmetleri yaz döneminde sunulmaya devam etmiştir. Öğrenci Grup Çalışmalarına
Öğrenci bireysel görüşme Veli Görüşmeleri Toplam
Katılan Kişi
> Deprem bölgesinde bulunan; 11.848.036 öğrenci, 513.650 veli ve 954.414 öğretmen olmak üzere
440654 215094 470948 1126696
318 toplam 13.316.100 görüşme yapılarak psikososyal destek hizmeti sunulmuştur. 319
Kaynak: T.C. MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı, 2024
> Deprem bölgesindeki özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin eğitim ve öğretime erişimlerini
Eğitim kurumları toplumun normalleşme sürecine katkıda bulunmada önemli bir rol oynamaktadır.
sağlamak üzere ihtiyaç doğrultusunda 82 özel eğitim destek çadırı/alanı açılmıştır. Kademeli
Zira bu kurumlar, sağladıkları eğitim ve destek hizmetleriyle bireylerin toplumsal uyumlarını güçlendirir
olarak okulların eğitim ve öğretime başlatılmasıyla birlikte söz konusu destek çadırlarının sayısı
ve onlara geleceğe dair umut aşılar (Dinçer, 2003; Ünsal ve Koyuncu, 2023). Ayrıca bu kurumlar yeniden
azaltılmıştır. Depremin yaşandığı ilk günlerden bu tarafa hizmet sunulan özel eğitim destek
yapılanma sürecinde toplumun direncini artırarak depremin yol açtığı olumsuz etkilerin hafifletilmesine
çadırlarında 29 saha koordinatörü ve 684 özel eğitim öğretmeni gönüllük esasıyla görev almıştır.
önemli ölçüde katkı sağlar. Bu gerekçeyle deprem sonrası eğitim altyapısının yeniden inşasında
Deprem felaketinden etkilenen 10 ilde hastanede yatarak tedavisini sürdüren öğrencilerimizin
önemli adımlar atılmıştır. Bakanlık, hasar tespit çalışmalarının tamamlanmasının ardından 11 ilde
eğitime erişimlerinin sağlanması amacıyla 110 Hastane Sınıfı açılmıştır.
yaklaşık 82,262,6 milyar TL değerinde 19.78422.039 derslik yapımını planlamış;, 501 okul, 7.274 derslik
> Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü ve UNICEF iş birliği ile başlatılan proje bu dersliklerden 2.571’i tamamlanarak yeni eğitim-öğretime dönemine hazır hale getirilmiştir. Kalan
kapsamında zorlayıcı yaşam olayları sonrasında ileri düzeyde etkilenen öğrencilere yönelik dersliklerin yapım süreçleri ise devam etmektedir. Aynı zamanda, 45.000 derslikte58.832 derslikte
hazırlanan «Travma Sonrası Grup Temelli Müdahale Programı (TS-GTM) Eğitimleri» yapılmıştır. onarım çalışmaları tamamlanmış ve bu derslikler öğrencilerin kullanımına sunulmuştur. Ayrıca ihtiyaç
Söz konusu eğitimler şimdiye kadar toplam 1.113 rehber öğretmen/psikolojik danışmana duyulan eğitim materyalleri ve öğretim araçlarının temini ile öğrencilerin eğitime erişimi sağlanmıştır .
verilmiştir.