Page 320 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 320

AFET VE KRİZ DÖNEMLERİNDE EĞİTİM ÇALIŞMALARI
                   >  “Kayıp ve Yas” Konusunda Öğrencilere yönelik; öğrencilerin ruh sağlığının desteklemek ve ihtiyaç           >  2023-2024  eğitim  öğretim  yılının  başlamasıyla  birlikte  Hatay,  Kahramanmaraş,  Adıyaman,
                   duyan öğrencilerle yapılacak olan çalışmalarında kullanılmak üzere “Yas Yaşantılarımız Kayıp ve                Malatya  ve  Adana  illerinde  yürütülen  çalışmalarda  Gaziantep’in  İslahiye  ve  Nurdağı  ilçeleri  ile

                   Yası, Anlamlandırmak Duyguları Yönetmek, Kayıp Sonrası Yaşam, Sosyal Destek ve Güçlendirme”                    birlikte  toplam  49  ilçede  görev  yapan  2.744  rehber  öğretmen/psikolojik  danışmana  yönelik
                   başlıklarında  hazırlanan  her  kademeye  özgü  “Yas  Psikoeğitim  Programı”  öğrencilerle  yapılan            akademik eğitimler ve psikososyal çalışmalar yürütülmüştür
                   çalışmalarda kullanılmıştır.
                                                                                                                                 >  2023-2024  eğitim  öğretim  yılının  başlamasıyla  birlikte  Öğretmen  Yetiştirme  ve  Geliştirme
                   >  Zorlayıcı yaşam olayları sonrasında ileri düzeyde etkilenen öğrencilerle yapılacak olan çalışmalar          Genel  Müdürlüğünün  Hatay,  Kahramanmaraş,  Adıyaman,  Malatya  ve  Gaziantep  (Nurdağı  ve
                   için rehber öğretmen/psikolojik danışmanlara yönelik “Travma Sonrası Grup Temelli Müdahale                     İslahiye) illerinde göreve yeni başlayan öğretmenlerle yapacak olduğu çalışma ile ilgili Özel Eğitim

                   (TS-GTM)” programı hazırlanmıştır ve ihtiyaç duyan öğrencilerle hazırlanan bu program yolu ile                 ve  Rehberlik  Hizmetleri  Genel  Müdürlüğü  olarak  Rehberlik  ve  Psikolojik  Danışma  Hizmetleri
                   çalışmalar yapılmıştır.                                                                                        kapsamında;  Gelişimsel  ve  Önleyici  Hizmetler,  İyileştirici  Hizmetler  ve  Destek  Hizmetler
                   >  Saha çalışmalarında bulunan öğretmenlerimize, afetlerde destek hizmeti sunmanın sonucunda                   konularında toplam 1.370 öğretmene bilgi verilmiştir.

                   ortaya çıkabilecek stres tepkilerini fark etme, yoğun düzeyde strese maruz kalma sonucunda                    >  Özel eğitim ihtiyacı bulunan, süreğen rahatsızlığı oluşan ve olumsuz yaşantılar sonrasında uzuv
                   ortaya çıkabilecek psikolojik zorlanmaları fark etme ve işlevsel olmayan başa çıkma stratejilerini             kaybı yaşamış çocukların hayata adaptasyonlarını sağlamak, ruh sağlıklarını korumak, uzuvlarını

                   belirleme,  konularında  becerileri  edinmelerini  sağlayıcı  “Çalışana  Destek”  ile  ilgili  çalışmalar      işlevsel şekilde kullanabilmelerine yönelik modül hazırlanmıştır
                   yapılmıştır.
                                                                                                                              Depremden etkilenen bölgelerde devam eden psikososyal destek hizmetlerine ek olarak, afet nedeniyle
                   >  Okulların  açıldığı  yerlerde  ilk  gün  öğrencilerle  bir  araya  gelecek  öğretmenlere  rehber     başka illere göç eden ve Bakanlığın ilgili kurumlarına yerleştirilen öğrenci ve velilere yönelik de psikososyal

                   niteliğinde bilgilendirici bir metin (Öğrencilerle İlk Ders Saati) hazırlanarak okul/kurumlarımız ile   destek sağlanmıştır. Bu kapsamda yürütülen çalışmaların verileri aşağıdaki Tablo 5’te paylaşılmıştır.
                   paylaşılmıştır.
                                                                                                                           Tablo 5. Psikososyal destek çalışmaları verileri
                   >  Depremden yoğun etkilenen 10 ilde bulunan 41 rehberlik ve araştırma merkezinde psikososyal
                   destek hizmetleri yaz döneminde sunulmaya devam etmiştir.                                                                       Öğrenci Grup Çalışmalarına
                                                                                                                             Öğrenci bireysel görüşme                        Veli Görüşmeleri         Toplam
                                                                                                                                                         Katılan Kişi
                   >  Deprem bölgesinde bulunan; 11.848.036 öğrenci, 513.650 veli ve 954.414 öğretmen olmak üzere
                                                                                                                                    440654                215094                 470948               1126696
    318            toplam 13.316.100 görüşme yapılarak psikososyal destek hizmeti sunulmuştur.                                                                                                                           319
                                                                                                                           Kaynak: T.C. MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı, 2024
                   >  Deprem  bölgesindeki  özel  eğitim  ihtiyacı  olan  öğrencilerin  eğitim  ve  öğretime  erişimlerini
                                                                                                                              Eğitim kurumları toplumun normalleşme sürecine katkıda bulunmada önemli bir rol oynamaktadır.
                   sağlamak  üzere  ihtiyaç  doğrultusunda  82  özel  eğitim  destek  çadırı/alanı  açılmıştır.  Kademeli
                                                                                                                           Zira bu kurumlar, sağladıkları eğitim ve destek hizmetleriyle bireylerin toplumsal uyumlarını güçlendirir
                   olarak okulların eğitim ve öğretime başlatılmasıyla birlikte söz konusu destek çadırlarının sayısı
                                                                                                                           ve onlara geleceğe dair umut aşılar (Dinçer, 2003; Ünsal ve Koyuncu, 2023). Ayrıca bu kurumlar yeniden
                   azaltılmıştır.  Depremin  yaşandığı  ilk  günlerden  bu  tarafa  hizmet  sunulan  özel  eğitim  destek
                                                                                                                           yapılanma sürecinde toplumun direncini artırarak depremin yol açtığı olumsuz etkilerin hafifletilmesine
                   çadırlarında 29 saha koordinatörü ve 684 özel eğitim öğretmeni gönüllük esasıyla görev almıştır.
                                                                                                                           önemli  ölçüde  katkı  sağlar.  Bu  gerekçeyle  deprem  sonrası  eğitim  altyapısının  yeniden  inşasında
                   Deprem felaketinden etkilenen 10 ilde hastanede yatarak tedavisini sürdüren öğrencilerimizin
                                                                                                                           önemli  adımlar  atılmıştır.  Bakanlık,  hasar  tespit  çalışmalarının  tamamlanmasının  ardından  11  ilde
                   eğitime erişimlerinin sağlanması amacıyla 110 Hastane Sınıfı açılmıştır.
                                                                                                                           yaklaşık 82,262,6 milyar TL değerinde 19.78422.039 derslik yapımını planlamış;, 501 okul, 7.274 derslik
                   >  Özel  Eğitim  ve  Rehberlik  Hizmetleri  Genel  Müdürlüğü  ve  UNICEF  iş  birliği  ile  başlatılan  proje   bu  dersliklerden  2.571’i  tamamlanarak  yeni  eğitim-öğretime  dönemine  hazır  hale  getirilmiştir.  Kalan
                   kapsamında  zorlayıcı  yaşam  olayları  sonrasında  ileri  düzeyde  etkilenen  öğrencilere  yönelik     dersliklerin  yapım  süreçleri  ise  devam  etmektedir.  Aynı  zamanda,  45.000  derslikte58.832  derslikte

                   hazırlanan «Travma Sonrası Grup Temelli Müdahale Programı (TS-GTM) Eğitimleri» yapılmıştır.             onarım çalışmaları tamamlanmış ve bu derslikler öğrencilerin kullanımına sunulmuştur. Ayrıca ihtiyaç
                   Söz  konusu  eğitimler  şimdiye  kadar  toplam  1.113  rehber  öğretmen/psikolojik  danışmana           duyulan eğitim materyalleri ve öğretim araçlarının temini ile öğrencilerin eğitime erişimi sağlanmıştır  .
                   verilmiştir.
   315   316   317   318   319   320   321   322   323   324   325