Page 325 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 325
KAYNAKÇA
AFET VE KRİZ DÖNEMLERİNDE EĞİTİM ÇALIŞMALARI
Bölüm Değerlendirmesi 5902 Sayılı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında
Kanunu, 19/02/2011 tarih ve 27851 sayılı Resmî Gazete.
Afet ve kriz dönemlerinde eğitim, toplumsal dayanıklılığı güçlendirmek ve kriz sonrası iyileşme
Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı. (2017). Türkiye’de çocuklara yönelik koruyucu ve ön-
süreçlerini desteklemek açısından son derece önemlidir. Bu çalışma, Türkiye ve dünya genelinde leyici politikaları değerlendirme çalıştayı raporu. Ankara: Aile ve Sosyal Politikalar Ba-
uygulanan kriz yönetimi politikaları çerçevesinde afet süreçlerinde eğitimin sürdürülebilirliğine kanlığı Yayınları.
odaklanmaktadır. Özellikle COVID-19 pandemisi ve 6 Şubat Kahramanmaraş depremleri gibi kritik
AFAD (2022) Tamp Türkiye Afet Müdahale Planı. Ankara, T.C. İçişleri Bakanlığı Afet ve
kriz anlarında, eğitim sistemlerinin adaptasyon süreçleri, dijitalleşme ve uzaktan eğitim uygulamaları, Acil Durum Yönetimi Başkanlığı.
öğrencilerin psikososyal destek gereksinimleri ile eğitimde fırsat eşitliğinin sağlanması gibi konular
AFAD. (2023). 06 Şubat 2023 Pazarcık-Elbistan Kahramanmaraş (Mw: 7.7 – Mw: 7.6) Dep-
kapsamlı bir şekilde incelenmiştir.
remleri Raporu. Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı.
Salgın sürecinde dijital dönüşüm, eğitimde önemli bir araç haline gelmiş; uzaktan eğitim uygulamaları
Aral, N. (2023). Depremin çocuklara etkileri. Çocuk ve Gelişim Dergisi, 6(11), 93-105. htt-
sayesinde öğrencilerin öğrenme kayıplarını en aza indirme çabaları sürdürülmüştür. 6 Şubat 2023 ps://doi.org/10.36731/cg.1299175
tarihinde meydana gelen Kahramanmaraş depremleri, özellikle bölgedeki eğitim sistemine yönelik
Atalay, A. (2023). Afet sonrası iç göç ve eğitimde zincirleme reaksiyonlar. Dokuz Eylül Üni-
önemli etkiler yaratmıştır. Deprem sonrası dönemde, bazı bölgelerde yaşanan fiziksel ve psikososyal
versitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 57, 1716-1734.
kayıplar, Millî Eğitim Bakanlığının hızla devreye soktuğu destek programları ve yeniden yapılanma
Atış, D. (2022). The use of learning management systems in education during Covid-19
çalışmaları ile telafi edilmeye çalışılmıştır. Bu bağlamda eğitim sistemlerinin esneklik, sürdürülebilirlik
pandemic: A case study of teachers’ perspectives. Political Economy and Management of
ve kapsayıcılık ilkelerine uygun şekilde yapılandırılması gerektiği ortaya çıkmaktadır. Kriz yönetimi
Education, 3(1), 20-43.
çerçevesinde geliştirilecek politikaların hem fiziksel altyapıyı güçlendirmeye hem de öğretmen ve
Baz, F. Ç. (2017). FATİH projesi üzerine bir içerik analizi çalışması. Batman Üniversitesi
öğrencilerin psikososyal ihtiyaçlarına yönelik kapsamlı destek programlarını içermesi, gelecekte benzer
Yaşam Bilimleri Dergisi, 7(2/1), 93-103.
krizlerde eğitim hizmetlerinin sürdürülebilirliğini artıracak bir strateji olarak değerlendirilmektedir.
Bird, L. (2009). Promoting resilience: developing capacity within education systems affec-
Sonuç olarak COVID-19 pandemisi, Türkiye’nin eğitim sistemi üzerinde derin ve kalıcı etkiler bırakmış;
ted by conflict. Think piece commissioned for the EFA Global Monitoring Report 2011:
eğitim politikalarının yeniden şekillenmesine zemin hazırlamıştır. Uzaktan eğitim uygulamalarının, The Hidden Crisis–Armed Conflict and Education.
322
Eğitim Bilişim Ağı (EBA) ve TRT iş birliği ile geliştirilen EBA TV aracılığıyla geniş kitlelere ulaşılması,
Bozkurt, Ö. (1998). Kamu Yönetimi Sözlüğü. Ankara: Bizim Büro Basımevi.
eğitimdeki fırsat eşitsizliklerinin azaltılmasında önemli bir adım olmuştur. Türkiye’nin FATİH Projesi,
dijital dönüşüm konusunda hazırlık yapılmasına olanak tanıyarak uzaktan eğitimde hızlı bir adaptasyon Bulu, D. (2023). Sınıf öğretmenlerinin afet bilinci algı düzeylerinin belirlenmesi [Yayınlan-
süreci yaşanmasına katkıda bulunmuştur. mamış yüksek lisans tezi], Bartın Üniversitesi.
Can, N., & Köroğlu, Y. (2020). Covid-19 döneminde yaygınlaşan uzaktan eğitimin değer-
Bu süreçte öğretmenler, teknoloji okuryazarlığı yeterliklerini artırarak yenilikçi öğretim stratejilerine
lendirilmesi ve eğitim emekçileri açısından incelenmesi. Madde, Diyalektik ve Toplum,
yönelmişlerdir. Kahramanmaraş depremleri sonrası eğitim sisteminin güçlendirilmesi çabaları da
3(4), 370-380.
Türkiye’nin eğitim politikaları gündeminde önemli bir yer tutmaktadır. Buradan hareketle eğitimde
Dagdia, Z. C., & Silva, A. C. S. E. (2022). Effects of COVID-19 pandemic on education and
esnek ve yenilikçi modellerin geliştirilmesinin, kriz ve afet dönemlerinde eğitimin kesintisiz sürmesi için
society. STEM Education, 2.
kritik bir gereklilik haline geldiğini göstermiştir. Türkiye Cumhuriyeti, elde edilen tecrübe ve kazanımları
uzun vadeli stratejilere entegre ederek uluslararası standartlara ulaşmayı hedeflemekte ve eğitimde Davran, İ. (2020). Pandemi sürecinin toplum, kültür ve eğitime etkisi ile ilgili görüşlerin
eşitsizlikleri gidermek için daha kapsayıcı politikalar geliştirmeye özen göstermektedir. Bu çabalar, değerlendirilmesi. In 2nd International Conference on Interdisciplinary Educational Ref-
lections (pp. 46-67).
gelecekte yaşanabilecek olası krizlere karşı eğitim sisteminin dayanıklılığını artıracaktır.