Page 323 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 323

AFET VE KRİZ DÖNEMLERİNDE EĞİTİM ÇALIŞMALARI
 Afet  ve  benzeri  olağanüstü  durumlar  sırasında  ülkelerde  eğitimin  devamlılığının  sağlanması,   Öztürk,  2022).  Afet  yönetiminin  yalnızca  fiziksel  altyapıların  güçlendirilmesiyle  sınırlı  olmadığı,  aynı
 koruyucu  önlemlerin  alınması  açısından  büyük  bir  önem  taşımaktadır.  Eğitim,  paylaşılan  değerler  ve   zamanda öğrencilerin, öğretmenlerin ve diğer okul çalışanlarının potansiyel afet veya acil durumlardan

 ilettiği mesajlar nedeniyle toplumda uzlaşmayı teşvik edici bir rol üstlenmektedir (Tawil & Harley, 2004).   etkilenmemesi ya da etkilerinin en aza indirilmesi için öğretmenlerin rollerinin güçlendirilmesi, okul-aile
 Bu sebeple, deprem bölgelerinde öğretmen açığının kapatılması ve eğitim kalitesinin artırılması da bu   iş birliğinin geliştirilmesi ve her okulun bir afet ve acil durum planına sahip olması ile bu planın etkin bir
 sürece hayati bir katkı sunmaktadır. Millî Eğitim Bakanlığı tarafından deprem felaketi sonrası yapılan bu   şekilde hayata geçirilmesi gerektiği önem arz etmektedir (Özmen vd., 2015; Yıldırım, 2024). Bu bağlamda
 alandaki çalışmalara bakıldığında, ilk olarak Personel Genel Müdürlüğü tarafından 2023 Mart sözleşmeli   eğitim,  deprem  riski  konusunda  toplumsal  farkındalığı  artırmak  ve  toplumun  afetlere  karşı  daha

 öğretmen  atama  sürecinde,  toplam  44.573  öğretmenin  ataması  gerçekleştirilmiş  olup  bu  sayıdan   dayanıklı hale gelmesine katkıda bulunmak açısından kritik bir rol oynamaktadır.
 21.569’unun deprem bölgesinde yer alan 10 ilde atanmış olması göze çarpmaktadır (T.C. MEB Strateji
               Ayrıca afet riskini azaltma eğitiminin müfredata entegre edilmesi, öğrenciler ve personel arasında
 Geliştirme Başkanlığı, 2024).
            farkındalığı  artırırken  ilk  yardım  ve  acil  durum  müdahalesi  konularındaki  yaşam  becerileri  eğitimi  de
 Deprem sonrası onarım ihtiyacı olan 11 ildeki eğitim yapılarının bakım ve onarım çalışmaları başarıyla
            onlara temel yetkinlikler kazandırır (Kus, 2018). Örneğin bir okulda düzenlenen seminerlerde doğal afetler,
 tamamlanmıştır. Bu süreçte yaklaşık 45.000 derslik onarılmış ve öğrencilerin kullanımına sunulmuştur.
            tahliye prosedürleri ve acil durum çantalarının içeriği gibi konular ele alınarak öğrencilerin bu durumlara
 Bununla birlikte güçlendirilmesi gereken eğitim yapılarında tahkik işlemleri ve güçlendirme çalışmaları
            hazırlıklı olmaları sağlanabilir. Bu tür eğitimler; afet öncesi hazırlık, afet sırasında yapılması gerekenler ve
 devam etmektedir. Deprem bölgesinde eğitim gören öğrencilerin öğrenme kayıplarını telafi etmek ve
            afet sonrası yardım süreçlerini kapsayarak öğrencilerin bilgi ve becerilerini geliştirmektedir.
 merkezi  sınavlara  hazırlık  süreçlerinin  aksamamasını  sağlamak  amacıyla  2023-2024  eğitim  öğretim
 döneminde 11 Eylül-6 Ekim 2023 tarihleri arasında bir program uygulanmıştır. Bu program kapsamında,   Etkili iletişim ve uzaktan öğrenme için teknolojinin kullanımı ile gerekli kaynakların tahsisini sağlayan

 26 telafi eğitimi destek materyali hazırlanmış ve öğrencilere sunulmuştur. Ayrıca afet bölgelerinde özel   güçlü yönetim politikaları kritik bir öneme sahiptir (Bird, 2009). Okul yönetimi, afet planlarını uygulamak için
 eğitim destek çadırları kurulmuş ve okullar için çeşitli eğitim materyalleri hazırlanıp dağıtılmıştır. Özellikle   yerel yönetim ve uzmanlarla iş birliği yaparak afet durumunda nasıl hareket edeceklerine dair net bir yol
 “Afet  Sonrası  Uyum  Etkinlikleri”  kitabı  ile  “Özel  Çocuklara  Özel  Materyaller”  projesi  çerçevesinde,  özel   haritası oluşturabilir (Ishiwatari, 2021). Bu tür iş birliği, kaynakların etkin bir şekilde tahsis edilmesini ve her
 eğitim  gereksinimi  olan  öğrencilere  yönelik  kaynaklar  sağlanmıştır.  Bu  öğrencilerin  eğitimine  destek   bir okulun ihtiyacına özel planların geliştirilmesini sağlar. Ayrıca bu planların periyodik olarak güncellenmesi
 olmak  amacıyla  7  adet  kurs  programı  geliştirilmiş  ve  afet  bölgesindeki  okullara  çeşitli  ders  kitapları   ve  simülasyon  tatbikatları  yapılması,  personelin  ve  öğrencilerin  bu  durumlara  daha  da  hazırlıklı  hale

 gönderilmiştir  (T.C.  MEB  Strateji  Geliştirme  Başkanlığı,  2024).  Ek  olarak  ‘Mobil  Bilim  Merkezi  Projesi’   gelmesini sağlayacaktır. Ek olarak afete hazırlık stratejilerinin uzmanlarla iş birliği içinde sürekli izlenmesi ve
 320  ile  öğrencilere  psikososyal  destek  sağlanmış;  bu  proje  kapsamında  yaklaşık  25.000  öğrenciye  farklı   değerlendirilmesi, en iyi uygulamaların uyarlanmasını kolaylaştıracaktır (Işık vd., 2012). Böylece okullar, yıllık   321
 disiplinlerde bilimsel deney setleri sunularak öğrenirken eğlenmeleri teşvik edilmiştir. Mobil Bilim Merkezi   afet hazırlık değerlendirmesi yaparak tatbikatlar ve eğitimlerden elde edilen verileri toplayabilir; bu veriler,

 faaliyetleri;  Kahramanmaraş,  Gaziantep  ve  Malatya’daki  çadır  kentler  ile  depremzede  vatandaşların   sonraki eğitimlerin iyileştirilmesine ve en iyi uygulamaların belirlenmesine katkı sağlayabilir.
 kaldığı yurt ve konteyner bölgelerinde gerçekleştirilmiştir.
               Son olarak ruh sağlığı hizmetleri ve toplumsal destek ağları aracılığıyla öğrencilerin ve personelin
 2. Geleceğe Yönelik Öneriler ve Çıkarımlar  duygusal  ile  psikolojik  ihtiyaçlarının  karşılanması,  afet  sonrası  dayanıklılığın  artırılması  açısından  son

            derece önemlidir. Afet sonrasında öğrencilerin ve okul personelinin duygusal ve psikolojik ihtiyaçlarının
 Afetlere dirençli eğitim sistemlerinin geliştirilmesi, risk değerlendirmesi, altyapı geliştirme, müfredat
            karşılanması  hem  bireysel  hem  de  toplumsal  iyileşme  sürecinin  kritik  bir  parçasıdır  (Kılıç,  2020).  Bu
 entegrasyonu, toplum katılımı ve politika yönetimini içeren kapsamlı ve çok yönlü bir yaklaşım gerektirir.
            süreçte;  kriz  danışmanlığı,  psikososyal  destek  hizmetleri  ve  travma  sonrası  stres  bozukluğu  (TSSB)
 Böyle bir yaklaşım, krize müdahale liderliğini geliştirir, istişare ve iletişimi teşvik eder ve risk yönetimi
            tedavisi  gibi  profesyonel  ruh  sağlığı  hizmetleri  devreye  girebilir  (Kukuoğlu,  2018).  Ayrıca  okullarda
 kapasitelerini  geliştirir  (IIEP-UNESCO,  2020).  Bu  durum,  tahliye  protokollerini  ve  kaynak  tahsisini
            öğretmenler  ve  veliler  tarafından  oluşturulan  destek  grupları,  öğrencilerin  duygusal  paylaşımlarını
 kapsayan afete hazırlık planlarının oluşturulmasının yanı sıra bölgeye özgü riskleri belirlemek için zarar
            teşvik  ederek  topluluk  içinde  güven  duygusunu  yeniden  inşa  edebilir.  Okul  çapında  düzenlenen
 görebilirlik değerlendirmelerinin yapılmasını gerektirir (Pektaş, 2012).
            farkındalık seminerleri ve güvenli alan etkinlikleri ise hem öğrencilerin hem de personelin afet sonrası
 Bir  diğer  önemli  husus  da  altyapı  iyileştirmeleri,  afete  dayanıklı  okul  binaları  inşa  etmeye  ve   dayanıklılıklarını artırmak için önemli adımlar arasında yer alır (Bulu, 2023). Bu tür bütüncül yaklaşımlar,
 toplum  sığınakları  olarak  hizmet  verebilecek  çok  amaçlı  tesisler  tasarlamaya  odaklanmaktır  (Of  &   afetlerin uzun vadeli psikolojik etkilerinin hafifletilmesine katkı sağlar.
   318   319   320   321   322   323   324   325   326   327   328