Page 318 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 318
AFET VE KRİZ DÖNEMLERİNDE EĞİTİM ÇALIŞMALARI
Tablo 4. Deprem sonrasındaki süreçte öğretmenlere yönelik olarak gerçekleştirilen hizmet içi eğitim > Çalışmalara ait uygulamalar Psikososyal Destek Eylem Planı Uygulama Esasları çerçevesinde
faaliyetleri yürütülmüştür.
Eğitim adı Eğitim sayısı > Afetten etkilenen 10 ilde; 416 çadır/birimde, 4574 rehber öğretmen/psikolojik danışman ile
Okul Tabanlı Afet Eğitimi Kursu 7 psikososyal destek çalışmaları yürütülmüştür.
Afet Sonrası Ruh Sağlığı Semineri 32
> 10 ilde deprem afetinden hemen sonra Psikososyal Destek Ekipleri tarafından etkilenme düzeyi
Afet Sonrası Okul Öncesi Öğretmenlerinin Psikososyal Destek Becerilerinin Geliştirilmesi Semineri 23
dikkate alınarak ilk aşamada Psikolojik İlk Yardım (PİY) Desteği sağlanıştır. Rehber öğretmen/
Afet Sonrası İlkokul Öğretmenlerinin Psikososyal Destek Becerilerinin Geliştirilmesi Semineri 23
psikolojik danışmanlar tarafından öğrenci, öğretmen ve velilere psikolojik ilk yardım (PİY)
Afet Sonrası Ortaokul Öğretmenlerinin Psikososyal Destek Becerilerinin Geliştirilmesi Semineri 23
uygulanmıştır.
Afet Sonrası Ortaöğretim Öğretmenlerinin Psikososyal Destek Becerilerinin Geliştirilmesi
23
Semineri > Deprem gibi zorlayıcı yaşam olaylarının hemen sonrasında öğrencilerimizin normalleşme
Afet ve Acil Durum Temel Kavramlar Semineri 20 sürecine dönüşlerini kolaylaştırmak amacıyla psikososyal destek ile ilgili yapılacak olan
Afet ve Acil Durum Hazırlık Eğitimi Kursu 28 etkinliklerde kullanılmak üzere oyun kitabı, resim defteri, boya kalemleri, makas, balon, top,
Afet ve Acil Durumlarda Motivasyon ve Destek Eğitimi Semineri 1 yapıştırıcı gibi malzemelerin bulunduğu “Psikososyal Destek Kiti” hazırlanmıştır. Psikososyal
Afet ve Acil Durumlarda Psikososyal Destek Eğitimi Kursu 1 destek çalışmalarının daha etkin yürütülebilmesi amacıyla depremden doğrudan etkilenen illere
Deprem Sonrası Psikolojik Destek Semineri 1 4.267 psikososyal destek kiti hazırlanarak gönderilmiştir.
Çocuk ve Ergenlerde Kayıp ve Yas Semineri 32
> Okul öncesi ve ilkokul öğrencilerine yönelik zorlayıcı yaşam olaylarına ilişkin çocukların psikolojik
Deprem Bölgesinde Göreve Yeni Başlayan Öğretmenlerin Mesleğe Başlama Eğitimi 7
sağlamlıklarını destekleyici ve güçlendirici 24 adet hikâye kitabı ile bu hikâye kitaplarına ilişkin
Deprem Bölgesinde Çalışan Öğretmenlerin İyi Oluş Hallerinin Geliştirilmesi Projesi 4
animasyonlar hazırlanmıştır. Deprem bölgesinde çocuklarla yapılan çalışmalarda bu içeriklerden
Toplam 225
yararlanılmıştır.
Kaynak: MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı, 2024
> Travmatik yaşam olayları sonrasında psikolojik sağlamlığımızı korumak amacıyla hazırlanan
Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü ile Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü “Travmatik Yaşam Olayları Sonrasında Ailede Psikolojik Sağlamlık” ile “Travmatik Yaşam Olayları
316 iş birliğiyle depremden etkilenen vatandaşlar ve öğrencilere psikososyal destek sağlamak amacıyla Sonrasında Okulda Psikolojik Sağlamlık” ilgili bilgilendirici kitapçık saha çalışmalarında ailelere ve 317
Adıyaman, Gaziantep, Hatay ve Malatya’da gönüllü rehber danışmanlar görevlendirilmiştir. Görev süreleri öğretmenlere yönelik bilgi verme çalışmalarında kullanılmaktadır.
7 veya 14 gün olarak belirlenen danışmanlar, toplamda 47 kişiden oluşmaktadır. Ayrıca PIKTES Sosyal
> Ailelerimiz için normalleşme süreçlerine destek sunmak ve psikolojik iyi oluşlarını güçlendirmek
Uyum Birimi tarafından hazırlanan psikososyal malzeme kitleri, deprem bölgelerinde çadır ve konteyner
amacıyla “Veli Psikoeğitim Programı” hazırlanmıştır. Veli Psikoeğitim Programı travmatik olaylar
kentlerde kurulan psikososyal müdahale çadırlarında kullanılmıştır. Bu kitler hem Türk hem de yabancı
sonrasında velilerin tepkilerini normalleştirmek ve zorlayıcı yaşantıların etkileri konusunda baş
uyruklu öğrenci ve velilere yönelik etkinliklerde yer almıştır.
etme becerilerini güçlendirmek amaçlanmıştır.
Ayrıca Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü tarafından gerçekleştirilen diğer > Öğretmenlerimizin ruh sağlığını güçlendirerek öğrencilerimize dolaylı yoldan destek sunmak
çalışmalara aşağıda yer verilmiştir. amacıyla “Zorlayıcı Yaşam Olayları Sonrası Öğretmen Psikoeğitim Programı” hazırlanmıştır.
> Deprem bölgesine yönelik hizmetlerin daha hızlı, etkili, verimli bir şekilde yürütülmesi amacıyla > “Zorlayıcı Yaşam Olayları Sonrası Öğrenci Psikoeğitim Programı” travmatik olaylar sonrasında
Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü bünyesinde 39 uzmandan oluşan öğrencilerin tepkilerini normalleştirmek ve zorlayıcı yaşantıların etkileri konusunda baş etme
Psikososyal Koordinasyon Birimi oluşturulmuştur. becerilerini güçlendirmek amacıyla hazırlanmıştır.
> Afet bölgesi illeri ve afetten doğrudan etkilenmeyen diğer illere yönelik Psikososyal Destek > “Kayıp ve Yas” Konusunda Ailelere ve Öğretmenlere yönelik sunu içerikleri ve broşürler
Eylem Planı hazırlanarak il millî eğitim müdürlükleri ile paylaşılmıştır. hazırlanmıştır.