Page 314 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 314

AFET VE KRİZ DÖNEMLERİNDE EĞİTİM ÇALIŞMALARI
            Tablo 2.  Eğitim Kurumlarının İllere Göre Dağılımı (2021-2022)                                                       >  Deprem  bölgesinde  eğitim  gören  öğrenciler,  istedikleri  takdirde  Türkiye  genelinde  ikamet
                                                                                                                                  adresine  bakılmaksızın  ve  herhangi  bir  şart  aranmaksızın  eş  değer  okul  türlerine  nakil

                                Anaokulu  İlkokul  Ortaokul  Lise  Öğretmenevi  Eğitim   Mesleki  Özel Eğitim                     yapabileceklerdir. Bu kapsamda yaklaşık 254 bin öğrenci başka illere nakil olmuştur.
                                                                 Halk
                                                                                  Uygulama
                                                                         Eğitim
                   İl                                           Merkezi  Merkezi  Okulu RAM  Toplam                              >  Depremden etkilenen on ilde (Kahramanmaraş, Hatay, Gaziantep, Osmaniye, Malatya, Diyarbakır,
                                                                                                                                  Şanlıurfa, Adıyaman, Adana ve Kilis) eğitim gören öğrenciler, 2022-2023 eğitim öğretim yılının
                 Adana       157    490    321    220     16      20        5        30       1.259                               ikinci döneminde devam şartından muaf tutulmuştur.
                Adıyaman     78     402    215    88      7       9         4        21       824                                >  Bu on ilden diğer illere nakil olan öğrenciler için de devamsızlık hükümleri uygulanmayacaktır.

                Diyarbakır   129    851    419    179     21      17        5        23       1.644
                                                                                                                                 >  Depremden  etkilenen  illerden  diğer  illere  nakledilen  öğrenciler,  2022-2023  eğitim-öğretim
                Gaziantep    233    572    352    212     9       11        7        30       1.426
                                                                                                                                  yılının ikinci döneminde devamsızlıkla ilgili kurallardan muaf tutulmuştur. Ayrıca Liselere Geçiş
                 Elâzığ      36     185    127    72      8       10        5        8         451
                                                                                                                                  Sınavı’na  (LGS)  girecek  olan  8.  sınıf  öğrencileri  ile  Yükseköğretim  Kurumları  Sınavı’na  (YKS)
                 Hatay       165    558    415    160     12      15        5        38       1.368
                                                                                                                                  katılacak olan 12. sınıf öğrencileri, ikinci dönem derslerinin sorumluluğundan muaf bırakılmıştır.
              Kahramanmaraş  69     440    295    145     8       12        4        23       996
                  Kilis      20     98     42     25      1       5         2        9        202                                >  Bu süreçte, depremden etkilenen öğrencilerin LGS ve YKS sınavlarına hazırlanabilmeleri için 510
                 Malatya     60     272    210    111     7       13        1        12       686                                 destekleme ve yetiştirme kursu noktası oluşturulmuştur.
                Osmaniye     42     164    113    63      3       7         4        17        413                               >  Özel öğretim kurumlarına ait kontenjanların yüzde 3’lük tam burslu öğrenci kotası, yüzde 10’a

                Şanlıurfa    179   1260    712    219     9       13        5        33       2.430
                                                                                                                                  yükseltilmiş ve 35 bin 280 öğrenci özel okullara geçiş yapmıştır.
              Bölge Toplamı  1168  5292   3221   1494    101      132      47       244       11.699
                                                                                                                                 >  Ortaokul ve lise öğrencilerine, nakil oldukları illerde pansiyonlu okullarda ücretsiz yatılı kalma
            Kaynak: MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı, 2024
                                                                                                                                  hakkı tanınmıştır.

               Deprem sonrasında, ülke genelinde eğitim-öğretim faaliyetlerine 20 Şubat 2023 tarihine kadar ara                  >  Anne, baba veya vasisini kaybeden öğrenciler, 2022-2023 eğitim yılı sonuna kadar burslu öğrenci
            verilmiş olup depremden etkilenen illerde eğitim öğretim süreçlerinin yeniden başlatılması, okulların yapı
                                                                                                                                  olarak kabul edilmiştir.
            güvenliği raporlarına göre farklı tarihlerde gerçekleşmiştir. Bu doğrultuda; Kilis, Diyarbakır ve Şanlıurfa’da
    312                                                                                                                          >  Deprem  bölgesindeki  öğrencilere  yönelik  1  Ağustos-1  Eylül  tarihlerinde  telafi  programı   313
            hem  il  merkezlerinde  hem  de  tüm  ilçelerde  1  Mart  2023  itibarıyla  eğitim-öğretime  başlanmıştır.
                                                                                                                                  düzenlenmiş, iki aylık bir süreçle öğrenme kayıplarını gidermek amaçlanmıştır.
            Gaziantep,  Adana  ve  Osmaniye’de  bu  tarih  13  Mart  2023  olarak  belirlenmişken  Adıyaman,  Malatya,
            Kahramanmaraş  ve  Hatay  illerinde  eğitim-öğretim  faaliyetleri  27  Mart  2023’e  kadar  ertelenmiştir.           >  Diğer  illere  nakil  olan  11  bin  64  öğrenci,  bölgedeki  okulların  açılmasıyla  tekrar  kendi  illerine
            Depremden etkilenen illerde bulunan toplam 166.238 öğrenci, tercih ettikleri illere nakledilmiştir. Ayrıca            dönmüştür.
            OHAL ilan edilen illerdeki ortaokul ve lise öğrencileri, talep etmeleri halinde eğitimlerine devam edecekleri        >  Depremden  etkilenen  öğrencilerin  eğitim  sürecinin  kesintisiz  devam  etmesi  için  bir  izleme

            illerdeki yatılı okullara ücretsiz olarak yerleştirilmişlerdir. Bu bağlamda, 2022-2023 eğitim-öğretim yılının
                                                                                                                                  ve  takip  sistemi  kurulmuş,  bu  sistem  kapsamında  gönüllü  öğretmenler  görevlendirilerek
            ikinci döneminde, e-Devlet sistemi üzerinden deprem bölgesindeki 10 ilden 24.226 ilköğretim ve 12.986
                                                                                                                                  depremden  nakil  gelen  öğrencilerin  bulunduğu  okullar  düzenli  aralıklarla  ziyaret  edilerek
            ortaöğretim öğrencisinin nakil işlemleri gerçekleştirilmiş olup toplamda 37.212 öğrenci yer değiştirmiştir
                                                                                                                                  ihtiyaçların karşılanması hedeflenmiştir.
            (Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı, 2024, s.39).
                                                                                                                              Deprem sonrası başka okullara nakil olan öğrenciler için oluşturulan takip ve izleme sistemi, bu süreçte
               2023 yılı şubat ayında Türkiye’de yaşanan depremler sonrasında bu afetten etkilenen öğrenciler ile          önemli  bir  adım  olarak  öne  çıkmaktadır.  Öğrencilerin  karşılaşabileceği  sorunların  belirlenip  kayıtlara
            ilgili alınan bazı kararlar şu şekilde özetlenebilir (MEB, 2023a, 2023b, 2023c, 2023d, 2023e, 2023f):          geçmesini ve düzenli olarak ele alınmasını sağlayan bu sistem, aynı zamanda ihtiyaçların tespit edilip ilgili

                                                                                                                           birimlerle iş birliği içinde hızlı çözümler üretilmesine katkı sağlamaktadır (Atalay, 2023). Bu tür bir sistem,
                                                                                                                           doğal afetlerin çocuklar üzerindeki derin etkilerini daha etkin şekilde yönetebilmek adına büyük önem
   309   310   311   312   313   314   315   316   317   318   319