Page 309 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 309

AFET VE KRİZ DÖNEMLERİNDE EĞİTİM ÇALIŞMALARI
 Tablo 1. Pandemi Dönemi Eğitim Bilişim Ağı İstatistikleri  teknolojik yeterliliklerini artırmaları zorunlu hale gelmiştir (Şensin ve du Merac, 2020). Özellikle çevrim içi
            içerik tasarımı, sanal sınıf yönetimi ve öğrenci etkileşimini artıracak stratejiler konusunda yeni beceriler
 Kategori  İstatistik
            edinmeleri önem kazanmıştır (Seufert et al., 2022; McGarr, 2021). Öğrenciler açısından ise uzaktan eğitim,
 EBA Web Sitesi Tıklama Sayısı  3,5 milyar
            kendi öğrenme süreçlerini yönetme sorumluluğunu üstlenmeleri gereken farklı bir deneyim olmuştur.
 EBA Web Sitesi Dünya Sıralaması  En çok ziyaret edilen 3. eğitim sitesi
            Çevrim  içi  öğrenme  ortamlarında  başarılı  olabilmek  için  öğrencilerin  yüksek  düzeyde  öz-disiplin,
 EBA Web Sitesi Türkiye Sıralaması  En çok ziyaret edilen 10. web sitesi
            motivasyon ve zaman yönetimi becerilerine sahip olmaları gerekmektedir.
 EBA Mobil Uygulama Android İndirme Sayısı  16 milyon 700 bin

 EBA Mobil Uygulama IOS İndirme Sayısı  1 milyon 800 bin
               Pandemi süreci öğrencilerin eğitim fırsatlarına erişiminde bazı zorluklar yaratmıştır. Özellikle dijital
 EBA Öğrenci Kullanıcı Sayısı  8 milyon
            erişim eksiklikleri, uzaktan eğitim süreçlerine katılımı etkilemiş ve fırsat eşitliği üzerinde olumsuz bir etki
 EBA Öğretmen Kullanıcı Sayısı  1 milyon
            bırakmıştır. Bu durum, teknolojik altyapıya sahip olmayan öğrencilerin geri kalmasına ve sosyoekonomik
 TRT EBA TV Yayın Süresi (23 Mart- 9 Haziran 2020)  2 bin 516 saat
            farklılıkların artmasına neden olmuştur. Ayrıca uzaktan eğitim sürecinin sosyal etkileşimleri sınırlaması,
 TRT EBA TV Öğrenci Kullanıcı Sayısı  7 milyon 383 bin 213 öğrenci
            öğrencilerin yalnızlık ve motivasyon kaybı gibi psikolojik zorluklarla karşılaşmalarına yol açmıştır (Can
 TRT EBA TV Öğretmen Kullanıcı Sayısı  1 milyon 30 bin 516
            & Köroğlu, 2020; Kılıç, 2021; Ülger, 2021). Bu zorluklar, eğitimin teknik boyutlarının yanı sıra duygusal
 Kaynak: MEB, 2020d
            ve  sosyal  boyutlarının  da  önemini  vurgulamaktadır.  Eğitim  sistemlerinin  kriz  dönemlerine  hazırlıklı
            olabilmesi  için  teknolojik  çözümler  kadar  öğrencilerin  psikososyal  ihtiyaçlarını  dikkate  alan  bütüncül
 Türkiye’de  MEB  tarafından  2020  yılında  başlayan  pandemi  nedeniyle  başlatılan  uzaktan  eğitim
            yaklaşımlar  geliştirilmesi  gerektiği  anlaşılmaktadır.  Eğitimde  karşılaşılan  eşitsizlikleri  gidermek  ve
 programının sonuçlarının oldukça olumlu ve etkili olduğu anlaşılmaktadır. MEB tarafından hizmete açılan
            uzaktan  eğitim  sürecini  daha  kapsayıcı  hale  getirmek  için  çeşitli  önlemler  alınmıştır.  Bu  kapsamda,
 Eğitim Bilişim Ağı (EBA) web sitesi, toplamda 3,5 milyar tıklama sayısına ulaşmıştır. EBA, Türkiye’de en çok
            Türkiye’de  MEB  tarafından  EBA  Destek  Noktaları  oluşturulmuştur.  Bu  noktalar,  evinde  bilgisayar
 ziyaret edilen onuncu web sitesi olurken dünyada en çok ziyaret edilen popüler eğitim siteleri arasında
            ve  internet  erişimi  olmayan  öğrencilerin  Eğitim  Bilişim  Ağı  (EBA)  platformuna  erişimini  sağlamak
 üçüncü  sırada  yer  almıştır.  EBA  Mobil  uygulaması  da  oldukça  yaygın  olarak  kullanılmış  olup  Android
            amacıyla  okul  ve  kurumlarda  kurulan  alanlardır.  EBA  Destek  Noktaları,  öğrencilerin  uzaktan  eğitim
 cihazlar için 16 milyon 700 bin, IOS cihazlar için ise 1 milyon 800 bin kez indirme sayısına ulaşmıştır. Ayrıca
            süreçlerine katılımını artırarak eğitimde fırsat eşitliğini sağlamak için önemli bir adım olmuştur. Ayrıca
 EBA’yı etkin bir şekilde kullanan öğrenci sayısı 8 milyonu aşarken siteye 1 milyonun üzerinde öğretmen
            EBA Akademik Destek programı sayesinde öğrencilerin kişiselleştirilmiş eğitim materyallerine erişimi
 de senkron ve asenkron olarak aktif katılım sağlamıştır. Bu veriler, pandemi döneminde öğrencilerin
 306                                                                                                       307
            sağlanarak öğrenme süreçleri desteklenmiştir (Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü, 2020).
 ve  eğitimcilerin  teknolojiye  olan  yoğun  ilgilerini  yansıtmaktadır  (MEB,  2020d).  Türkiye’de  pandemi
 döneminde uzaktan eğitim faaliyetlerinin yürütülmesi sanal sınıflar üzerinden sağlanmıştır.
               Millî Eğitim Bakanlığı, teknolojik eşitsizliklerle mücadele etmek amacıyla çeşitli stratejiler geliştirmiştir.
            Bu  stratejiler  arasında  yer  alan  Bireysel  Öğrenme  Platformu  (MEBİ)  ve  Eğitimde  Bilgi  ve  İletişim
 Eğitimde Dijital Dönüşüm ve Psikososyal Etkileri
            Teknolojileri  Kursu  gibi  uygulamalar,  öğretmenlerin  ve  öğrencilerin  teknolojik  becerilerini  artırmayı
 COVID-19 salgınıyla birlikte eğitim sistemleri büyük ölçüde yüz yüze eğitimi bırakıp uzaktan eğitime
            hedeflemektedir.  MEBİ  (Millî  Eğitim  Bakanlığı  Bireysel  Öğrenme  Platformu),  lise  öğrencileri  için  yapay
 geçiş yapmak zorunda kalmıştır. Bu ani değişim hem öğretmenler hem de öğrenciler için önemli bir
            zekâ destekli bir eğitim platformu olarak 2024 yılında kullanıma sunulmuştur. Platformu Millî Eğitim
 dönüşüm sürecini tetiklemiştir (du Merac, Sensin, & Livi, 2022). Öğretmenler, geleneksel sınıf ortamının
            Bakanlığına  bağlı  okullarda  öğrenim  gören  öğrenciler,  mezun  öğrenciler,  öğretmenler  ve  veliler  EBA,
 sunduğu  doğrudan  etkileşim  ve  gözlem  olanaklarından  uzaklaşarak  dijital  platformlarda  yeni  bir
            e-Devlet  veya  MEBBİS  şifreleri  ile  giriş  yaparak  ücretsiz  bir  şekilde  kullanabilirler.  Platformun  temel
 eğitim  deneyimi  sunmak  durumunda  kalmışlardır.  Türkiye’de,  öğretmenlerin  büyük  bir  kısmı  MEB
            amacı, öğrencilere YKS’ye [Yükseköğretim Kurumları Sınavı] hazırlık sürecinde destek olmak ve bireysel
 tarafından sağlanan EBA sanal sınıf platformunu kullanarak öğrencilerine ulaşmaktadır. Atış’ın (2022)
            öğrenme  imkânı  sağlamaktır.  MEBİ,  yapay  zekâ  desteğiyle  öğrencilerin  öğrenme  süreçlerini  takip
 araştırmasından elde edilen bulgulara göre EBA, öğretmenler tarafından yaygın şekilde tercih edilen ve
            ederek geri bildirimler sunmakta ve çalışma planlarını yeniden şekillendirmelerine yardımcı olmaktadır.
 işlevselliği kabul gören bir araç olarak öne çıkmaktadır. Benzeri çevrim içi öğrenme ortamlarının etkili
            Platform; konu anlatım videoları, konu özetleri, videolu çözümler, deneme sınavları ve kişisel rehberlik
 bir şekilde yönetilebilmesi için öğretmenlerin pedagojik yaklaşımlarını yeniden gözden geçirmeleri ve
            gibi  modüllerle  öğrencilerin  eğitimlerine  katkı  sağlamaktadır.  Platformun  yapay  zekâ  destekli  sanal
   304   305   306   307   308   309   310   311   312   313   314