Page 305 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 305

AFET VE KRİZ DÖNEMLERİNDE EĞİTİM ÇALIŞMALARI
            bir kurum ya da örgütün hızlı bir şekilde tepki vermesi gereken olumsuz gelişmeler, süreçler ve gerginlik
 Giriş
            durumları olarak anlaşılmaktadır (Tağraf ve Arslan, 2003, s. 150). Bu tanım, afetlerin toplum üzerindeki

 Dünya  genelinde  ve  Türkiye’de  yaşanan  afetler  ile  kriz  dönemlerinin  eğitim  sistemleri  üzerindeki   geniş kapsamlı etkilerini ve bu etkilerin yönetilmesine yönelik ihtiyacı vurgulamaktadır.
 etkileri,  titizlikle  incelenmesi  gereken  öncelikli  bir  çalışma  alanı  olarak  karşımıza  çıkmaktadır.  Bu
               Kriz  yönetimi;  potansiyel  sorun  ve  tehlikelere  yönelik  uygun  yanıt  ve  çözüm  yöntemlerinin
 bağlamda,  afet  ve  kriz  dönemlerinde  eğitim  çalışmalarının  genel  çerçevesi  ele  alınarak  afet  ve  kriz
            belirlenmesi,  krize  karşı  koyacak  önlemlerin  uygulanması  ve  sürecin  değerlendirilmesini  içeren
 süreçlerinin  tanımı,  kriz  yönetimi  ve  bu  dönemlerin  eğitime  etkileri  konularına  odaklanılmaktadır.
            sistemli  bir  süreçtir  (Sarı  &  Sarı,  2020).  Çoğunlukla  sorun,  risk,  belirsizlik,  stres,  gerginlik  ve  çatışma
 Konunun  öneminin  vurgulanması,  uluslararası  politika  belgelerindeki  mevcut  durum  ve  eğilimler
            gibi  kavramlarla  ilişkilendirilen  kriz  dönemleri  olumsuz  bir  bağlamda  ele  alınır.  Bu  dönemlerde  kriz
 üzerinden açıklanacak; ardından uluslararası düzeydeki çalışmaların yanı sıra Türkiye’deki gelişmelerin
            yönetimi olağan yönetim yaklaşımlarından farklı olarak özel bir yönetimsel bakış açısına ihtiyaç duyar
 seyri incelenecektir. Konuya ilişkin 2002-2024 yılları arasında yaşanan önemli kırılma noktalarına dikkat
            (Bozkurt, 1998). Millî Eğitim Bakanlığı [MEB], çeşitli kriz dönemlerinde sergilediği başarılı uygulamalarla
 çekilerek eğitim sisteminin bu süreçlerden nasıl etkilendiğine dair bilgiler sunulacaktır. Bu kapsamda, afet
            kriz  yönetimi  literatüründe  öne  çıkan  bir  örnek  oluşturmaktadır.  Özellikle  deprem  ve  salgın  gibi  acil
 ve kriz dönemlerinde eğitimin sürdürülebilirliği ve niteliğinin artırılmasına yönelik ulusal ve uluslararası
            durumlarda eğitim-öğretim süreçlerinin kesintiye uğramasını önlemek amacıyla hızlıca uzaktan eğitim
 politikalar ile uygulamaların detaylı bir analizi gerçekleştirilmiştir.
            uygulamalarını devreye alması, öğrencilere tablet ve internet erişimi sağlaması, öğretmen ve öğrencilere

 Afet ve kriz dönemleri; insanların yaşamlarını aniden etkileyen ekonomik, siyasal, sosyal ve kültürel   psikososyal destek hizmetleri sunması, MEB’in kriz yönetimi becerisinin örneklerindendir. Bu çerçevede
 alanlarda mevcut düzeni bozan ve olumsuz sonuçlar doğuran olaylar zinciri olarak tanımlanabilir (AFAD,   Bakanlığın  kriz  anlarında  eğitimi  sürdürülebilir  kılma  çabaları,  kriz  yönetimi  literatüründeki  hazırlıklı
 2014, s. 107). Bu tür olayların doğru anlaşılabilmesi için kavramsal çalışmalar büyük önem taşımaktadır.   olma, hızlı müdahale ve iyileşme ilkeleriyle uyum göstermektedir.
 Afet tanımının net bir şekilde ortaya konması, afet yönetimi ve müdahale stratejilerinin geliştirilmesinde
               Eğitim sistemleri; afet ve kriz dönemlerinde sürdürülebilirliğin sağlanması, toplumsal dayanıklılığın
 kritik bir rol oynamaktadır. 7269 Sayılı Kanun ve ilgili yönetmeliklerde afet; insanları ve yerleşim alanlarını
            artırılması ve kriz sonrası yeniden yapılanma süreçlerinin başarısı için kritik bir rol oynamaktadır. Bu
 doğrudan veya dolaylı olarak etkileyen; fiziksel, ekonomik, sosyal ve çevresel kayıplara yol açan, normal
            zorlu  süreçlere  eğitim  sistemlerinin  nasıl  uyum  sağladığı  ve  öğrencilerin  akademik  ile  psikososyal
 yaşamı kesintiye uğratan doğal, teknolojik veya insan kaynaklı olayların sonuçları olarak tanımlanmıştır
            gelişimlerinin nasıl desteklendiği, afet ve kriz yönetiminin önemli bir parçası haline gelmiştir. Son yıllarda
 (Tercan, 2011). Bir olayın afet olarak değerlendirilebilmesi için sadece gerçekleşmesi yeterli olmayıp aynı
            yaşanan  salgın,  doğal  afetler  ve  diğer  krizler,  eğitim  politikalarının  bu  tür  süreçlere  hazırlanmasının
 zamanda  ciddi  fiziksel,  sosyal  ve  ekonomik  kayıplara  yol  açması  gerekmektedir  (Ergünay,  1999).  Bu
 302        gerekliliğini  bir  kez  daha  gözler  önüne  sermiştir.  Bu  bağlamda,  afet  ve  kriz  dönemlerinde  eğitim   303
 kayıpların  büyüklüğü,  olayın  meydana  geldiği  bölgenin  yapısal  dayanıklılığı,  halkın  afet  konusundaki
            çalışmaları hem küresel hem de yerel düzeyde uygulamaların incelenmesi ve gelecekteki olası krizlere
 tecrübesi ve hazırlıklı olma düzeyi gibi çeşitli faktörlere bağlı olarak değişiklik göstermektedir. Dolayısıyla
            karşı geliştirilebilecek stratejilerin değerlendirilmesi açısından büyük önem taşımaktadır.
 afet kavramı temelde insan odaklı bir yaklaşımla ele alınmaktadır (Tercan, 2018).

            1.  Afet ve Kriz Dönemlerinde Eğitim Politikaları
 Kriz  kavramı,  Türk  Dil  Kurumu  (TDK)  Sözlüğü’ne  (2024)  göre  “bir  ülkede  veya  ülkeler  arasında,
 toplumun  ya  da  bir  kuruluşun  yaşamında  görülen  zor  dönem,  bunalım  veya  buhran”  olarak   Bu  bölümde;  Türkiye’de  afet  ve  kriz  dönemlerindeki  eğitim  politikaları  ve  yaşanan  gelişmeler,

 tanımlanmaktadır. Bu tanım, afetlerin toplumsal yansımaları ve kriz yönetimi bağlamında kavramsal bir   COVID-19 salgını ve 6 Şubat Kahramanmaraş depremleri odağında ele alınmaktadır. Bu süreçler; eğitim
 temel sunmaktadır. Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı (AFAD), 19 Şubat 2011 tarihli ve 27851 sayılı   sisteminin  esnekliğini,  adaptasyon  kabiliyetini  ve  kriz  anlarındaki  müdahale  stratejilerini  anlamak
 Resmî Gazete’de yayınlanan Afet ve Acil Durum Yönetim Merkezleri Yönetmeliği’nde de afet kavramını,   açısından  kritik  öneme  sahiptir.  Özellikle  bu  olayların  eğitim  süreçlerine  etkisi  ve  alınan  önlemler,

 toplumun tamamı veya belli bir kesimi için fiziksel, ekonomik ve sosyal kayıplar doğuran, normal hayatı ve   eğitimde fırsat eşitliği, dijital erişim ve pedagojik yaklaşımlar açısından değerlendirilmektedir.
 insan faaliyetlerini durduran veya kesintiye uğratan doğal, teknolojik ya da insan kaynaklı olaylar olarak
            COVID-19 Salgınında Eğitim
 tanımlamıştır. Ayrıca kriz, bir kurum veya kuruluşun temel hedeflerini tehdit eden ve varlığını olumsuz
 etkileyen olaylar olarak ifade edilebilir. Bu tür durumlar, beklenmedik ve acil müdahale gerektiren olaylar   Aralık  2019’da  Çin’in  Wuhan  şehrinde  tespit  edilen  COVID-19  virüsü,  kısa  bir  sürede  hızla  dünya
 olarak karşımıza çıkmaktadır (Can, 2002, s.418). Genel olarak bakıldığında kriz; önceden öngörülemeyen,   geneline  yayılmıştır.  Dünya  Sağlık  Örgütü  (WHO)  tarafından  11  Mart  2020’de  bu  hastalık  küresel  bir
   300   301   302   303   304   305   306   307   308   309   310