Page 306 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 306

AFET VE KRİZ DÖNEMLERİNDE EĞİTİM ÇALIŞMALARI
            pandemi olarak ilan edilmiştir. Söz konusu salgın, toplumları ekonomik, politik, sosyal ve psikolojik olarak   Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH) Projesi, Türkiye’deki eğitim kurumlarının teknolojik
            derinden etkilemiş; ülkelerin eğitim sistemlerinde de köklü ve zorunlu değişikliklere neden olmuştur.          altyapısını geliştirmeyi ve böylece eğitimde fırsat eşitliğini artırmayı amaçlayan bir girişimdir. Bu proje;

            Dünya  genelinde  COVID-19  salgınıyla  mücadelede  ülkeler;  virüsün  yayılmasını  kontrol  altına  almak     donanım ve yazılım altyapısının sağlanması, eğitim içeriğinin yönetimi, öğretmenlerin eğitimi, güvenli
            amacıyla uçuş yasakları, karantina önlemleri, sıkıyönetim uygulamaları, sürü bağışıklığı ve aşı çalışmaları    bilişim  teknolojilerinin  kullanımını  teşvik  etme  ve  bilgi  teknolojilerinin  müfredata  entegrasyonu
            gibi çeşitli tedbirler almış ve stratejiler geliştirmiştir (DSÖ, 2020; Dünya Bankası, 2022). Salgın sürecinde,   gibi  unsurları  içermektedir.  Proje;  öğrencilerin  akademik  başarılarını  değerlendirirken  ilgi  alanları,
            salgının etkisini en aza indirmek için eğitim kurumları hayati bir rol üstlenmiş ve salgında en çok etkilenen   faaliyetleri  ve  davranışları  dâhil  kişisel  verilerini  analiz  ederek  eğitim  süreçlerini  kapsamlı  bir  şekilde

            kurumlar  olarak  öne  çıkmıştır.  Bu  bağlamda  birçok  ülke,  eğitim  öğretim  faaliyetlerini  askıya  alarak   incelemeyi  mümkün  kılmaktadır.  Ders  notları,  projeler  ve  ödevler  öğrencilere  sunulmakta;  böylece
            salgının daha geniş alanlara yayılmasının önüne geçmeye çalışmıştır. UNESCO verileri; dünya çapında 192        öğrenciler bu materyallere bağımsız bir şekilde erişebilmekte ve bunları öğretmenleri ve akranlarıyla
            ülkede eğitim süreçlerine ara verildiğini, kapanmaların dünya çapında 63 milyon eğitimcinin ve dünyada         paylaşabilmektedirler. FATİH Projesi, Türkiye’deki teknoloji entegrasyonu projeleri arasında kapsamlı ve
            tüm  öğrencilerin  %91,3’üne  tekabül  eden  1,5  milyardan  fazla  öğrencinin  bu  durumdan  etkilendiğini    uzun soluklu bir girişim olarak öne çıkmaktadır (Baz, 2017; Ekici & Yılmaz, 2013; MEB, 2020a).

            göstermektedir (UNESCO, 2020). Okulların eğitim öğretime ara vermesi ve fiziksel etkileşimin çok sınırlı
                                                                                                                              Türkiye,  COVID-19  salgınıyla  başa  çıkmak  amacıyla  eğitim  sektöründe  bir  dizi  tedbir  uygulamıştır.
            hale gelmesi, sosyal ve duygusal yönden yaşanan izolasyon; öğrencileri ve eğitimcileri yeni bir gerçeklikle
                                                                                                                           MEB,  bu  tedbirleri  açıklarken  okullardaki  yüz  yüze  eğitime  ara  verilmesinin  yanı  sıra  haftalık  ders
            yüz yüze getirmiştir. Bu noktada; pandeminin getirdiği zorluklar, eğitim sistemlerini nasıl etkilediği ve
                                                                                                                           programlarının  yeniden  düzenlenerek  Eğitim  Bilişim  Ağı  (EBA)  ve  Türkiye  Radyo  Televizyon  Kurumu
            eğitimde yaşanan dönüşümün incelenmesi önem arz etmektedir.
                                                                                                                           (TRT) gibi platformlar aracılığıyla uzaktan eğitim desteği sunulacağını ifade etmiştir (MEB, 2020b). Bu
               UNICEF (2020) ve OECD (2020) ülkelerin eğitim kurumlarının, öğrencilerin COVID-19 salgınından daha          önlemler,  milyonlarca  öğrenci  ve  öğretmen  için  uzaktan  eğitim  sürecinin  başlamasına  yol  açmıştır.
            fazla etkilenmemeleri için ilkokul, ortaokul ve lise kademelerine yönelik sanal ortamda zenginleştirilmiş      Salgın nedeniyle Türkiye genelinde tüm eğitim seviyelerinde yüz yüze eğitime ara verme zorunluluğu
            materyaller  ile  öğretimi  desteklemelerini,  öğretmenlerin  ise  öğrencileri  günlük  veya  haftalık  uzaktan   ortaya çıkmıştır. Bu kesintileri en aza indirgeme amacıyla senkron ve asenkron yöntemlerle uzaktan

            eğitim  ile  eğitime  devam  etmelerini  önermiştir.  Bu  sayede  öğrencilerin  öğrenme  kayıplarının  en  aza   eğitim uygulanmıştır. Bu süreç, çeşitli iletişim ve bilgi araçlarının yoğun kullanımını içermiştir. MEB, canlı
            indirilmesinin yanı sıra virüsün bulaşıcı etkisinin de kontrol altına alınması amaçlanmıştır. Küresel çapta    derslerin yanı sıra Eğitim Bilişim Ağı (EBA) ve Türkiye Radyo Televizyon Kurumu (TRT) üzerinden uzaktan
            yaşanan salgının eğitim açısından getirdiği zorlukları en aza indirmek, eğitim süreçlerini iyileştirmek ve     eğitim olanağı sunmuştur. EBA TV, farklı öğrenim seviyeleri için geniş bir ders yelpazesi sunarak 18 milyon

            yaşanan sorunlara çözüm önerileri getirebilmek için bu konuda birçok çalışma ve araştırma yapılmıştır.         öğrenciye ulaşmayı hedeflemiştir. Bu kapsamda, 1600’den fazla ders ve 20.000’den fazla etkileşimli içerik
    304                                                                                                                                                                                                                  305
            Yapılan çalışmalar; çevrim içi ve uzaktan öğrenmenin öğrencilere eğitime erişilebilirlik, bireysel hızlarına   hazırlanmış ve öğrencilere sunulmuştur (Balaman & Tiryaki, 2021; MEB, 2020c). Bu bağlamda ülkemizde,
            göre  ilerleme  ve  esneklik  sağladığını  ve  özellikle  salgın  gibi  kriz  dönemlerinde  eğitimin  devamlılığını   salgının etkisiyle eğitimde teknoloji kullanımının arttığı bir dönemde, eğitim sistemi hızla uzaktan eğitim
            sürdürülebilir  kıldığını  göstermektedir  (Davran,  2020;  Özen,  2019;  Karoğlu,  Bal  ve  Şimşir  2020).  Bu   yöntemlerine uyum sağlamış ve öğrencilere sürdürülebilir bir eğitim sunma çabası içerisine girmiştir.
            avantajlara  karşın  bazı  araştırmalarda  internet  ve  teknolojik  alt  yapının  geliştirilmesi,  sanal  öğretim   Tablo 1’de salgın dönemine ilişkin sayısal verilere yer verilmektedir.

            materyallerinin artırılması, öğretmenlerin dijital becerilerinin geliştirilmesi gibi uzaktan eğitim süreçlerini
            planlarken  göz  önünde  bulundurulması  gereken  bazı  önemli  hususlar  dikkat  çekmektedir  (Dagdia  &
            Silva, 2022; Yıldırım & Demirer, 2021; Gören vd., 2020; Ülger, 2021, Yılmaz, 2020).


               Türkiye,  dünya  genelindeki  benzer  ülkeler  gibi  COVID-19  salgınının  eğitim  alanındaki  etkileriyle
            başa çıkmak zorunda kalmıştır. Bu salgın, eğitim sistemini derinden etkilerken aynı zamanda eğitimde
            köklü değişikliklerin kapısını aralamıştır. Salgın döneminde, gündelik yaşamın pek çok alanında dijital

            dönüşümün  hızla  ilerlediği  gözlemlenmiştir.  Bu  dönemde,  eğitimde  de  güncel  eğitim  teknolojilerinin
            kullanımı  hız  kazanmıştır.  Türkiye’nin,  FATİH  projesi  deneyimine  sahip  olması  teknolojik  değişim
            ve  dönüşüme  daha  hazırlıklı  giriş  yapmasına  ve  hızlı  adapte  olmasına  olanak  sağlamıştır.  Fırsatları
   301   302   303   304   305   306   307   308   309   310   311