Page 311 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 311

AFET VE KRİZ DÖNEMLERİNDE EĞİTİM ÇALIŞMALARI
 asistanı  «KANKA»,  öğrencilere  içerik  aramada  ve  hızlı  çözümlere  ulaşmada  kolaylık  sağlamaktadır.   Pandemi Sonrası Dönem
 Öğrenciler,  öğrenme  süreçlerini  istedikleri  yer  ve  zamanda  devam  ettirebilirler,  bu  da  MEBİ’yi  esnek
               Pandemi sonrası Türkiye’nin eğitim vizyonu, öğrenme süreçlerinin dönüşümü ve sürdürülebilir bir
 bir  eğitim  aracı  haline  getirmektedir  (MEB,  2024a).  Ayrıca  UNESCO  tarafından  sunulan  Öğretmenlere
            eğitim sistemi oluşturma üzerine odaklanmaktadır. Bu bağlamda uzaktan eğitim deneyimi, geleneksel
 Yönelik Bilgi ve İletişim Teknolojileri Yetkinlik Çerçevesi gibi kaynaklar, öğretmenlerin eğitimde teknoloji
            öğretim  yöntemlerinin  ötesine  geçen  bir  yaklaşımın  benimsenmesine  zemin  hazırlamıştır.  Eğitimde
 kullanım  becerilerini  geliştirmelerine  yardımcı  olmaktadır  (UNESCO,  2018).  Bu  çabalar,  öğrencilerin
            dijital teknolojilerin ve çevrimi içi kaynakların daha yaygın ve etkili kullanılması, öğrencilere özelleştirilmiş
 dijital  okuryazarlığını  artırmayı  ve  teknolojik  eşitsizlikleri  azaltmayı  amaçlamaktadır.  Bununla  birlikte
            öğrenme  deneyimleri  sunmayı  hedeflemektedir.  Bu  dönüşüm  sürecinde,  öğretmenlerin  rolü  büyük
 öğrencilerin psikososyal ihtiyaçlarını göz önünde bulunduran bütüncül yaklaşımlar da geliştirilmektedir.
            önem  taşımaktadır.  Öğretmenlere  dijital  pedagoji,  çevrim  içi  öğretim  teknikleri  ve  öğrenci  merkezli
 Pandemi Döneminde Türkiye’de Öğrencilerin Psikososyal Sağlığının Desteklenmesi
            yaklaşımlar konusunda eğitim verilerek daha etkili ve özgün öğrenme deneyimleri oluşturmaları teşvik
            edilmektedir  (MEB,  2022).  Ayrıca  eğitim  politikaları,  öğrenme  süreçlerini  destekleyen  ve  güçlendiren
 Millî Eğitim Bakanlığı, çocukların psikososyal sağlığını geliştirmek için çeşitli projeleri ve programları
            yenilikçi  uygulamaların  geliştirilmesine  yönelik  stratejiler  içermektedir.  Bu  kapsamda,  Öğretmenlik
 hâlihazırda yürütmekte, bu kapsamda öğrenci destek birimleri ve ailelere yönelik rehberlik hizmetleri
            Meslek Kanunu ve 2023 Eğitim Vizyonu Belgesi gibi belgelerle öğretmenlerin kariyer gelişimi, çağdaş
 sunmaktadır  (UNICEF  Türkiye,  2023).  Bu  projeler,  ebeveynlerin  çocuklarının  psikososyal  gelişimlerini
            pedagojik yöntemler kullanımı ve yenilikçi uygulamaların yaygınlaştırılması hedeflenir. Bakanlık mesleki
 desteklemelerine  yardımcı  olurken  çocukların  duygusal  ve  davranışsal  sorunlarının  azaltılmasında
            gelişim  seminerleri,  öğretmen  akademileri  ve  uzaktan  eğitim  modülleriyle  öğretmenlerin  pedagojik
 etkili  olduğu  araştırmalarla  gösterilmiştir  (Kaya,  2021).  Nitekim  COVID-19  pandemisi  de  Türkiye›deki
            becerilerini  güçlendirmekte,  FATİH  Projesi  çerçevesinde  dijital  beceri  gelişimlerini  desteklemektedir.
 çocukların ve gençlerin yalnızca akademik başarılarını değil, aynı zamanda psikososyal sağlıklarını da
            Ayrıca profesyonel öğrenme toplulukları aracılığıyla mesleki dayanışmayı teşvik ederken yurt dışı eğitim
 olumsuz yönde etkilemiştir. Bu salgın döneminde okulların kapanması, sosyal aktivitelerin kısıtlanması
            ve staj programlarıyla öğretmenlere uluslararası deneyim kazandırmaktadır. Bu yenilikçi uygulamalar
 ve  günlük  rutinlerin  değişmesi,  çocuklarda  kaygı,  stres  ve  kafa  karışıklığı  gibi  duygusal  tepkilere
            öğretmenlerin  sürekli  mesleki  gelişimlerini  desteklemek  amacıyla  çeşitli  programlar  ve  kaynaklar
 yol  açmıştır  (UNICEF,  2020;  TÜİK,  2020).  Bu  durum;  belirsizlik,  sosyal  izolasyon,  uzaktan  eğitimin
            sunulmakta; böylece eğitimde kalite ve etkililiğin artırılması hedeflenmektedir.
 getirebileceği  dijital  bağımlılık  riski  ve  aile  içi  stres  gibi  etmenlerle  birleşerek  çocukların  psikososyal
 ihtiyaçlarını artırmıştır (INEE, 2018). Millî Eğitim Bakanlığı, bu süreçte çocukların ve gençlerin psikososyal
               Türkiye’nin  eğitim  vizyonu,  sadece  teknolojik  dönüşümü  değil;  aynı  zamanda  öğrencilerin  sosyal
 ihtiyaçlarına  yanıt  vermek  için  önemli  adımlar  atmış  ve  çeşitli  destek  mekanizmaları  oluşturmuştur.
            ve  duygusal  gelişimini  destekleyen  bir  yaklaşımı  da  içermektedir.  Pandemi,  öğrencilerin  psikososyal
 Eğitim kurumlarında, çocukların duygusal ve psikolojik ihtiyaçlarını desteklemek için psikososyal destek
 308        ihtiyaçlarının  ve  duygusal  dengeye  yönelik  becerilerin  ne  kadar  önemli  olduğunu  vurgulamıştır.  Bu   309
 mekanizmaları kurulmuş ve bu mekanizmalarla öğrencilerin duygusal dengelerini sağlamalarına, stresle
            nedenle eğitim politikaları, çocukların psikososyal sağlığını desteklemeye ve onların sosyal becerilerini
 baş  etmelerine  ve  sağlıklı  iletişim  becerileri  kazanmalarına  yardımcı  olunması  amaçlanmıştır  (Aile  ve
            güçlendirmeye  yönelik  önlemleri  içermektedir  (Han,  Demirbilek  ve  Demirtaş,  2021).  Pandemi  sonrası
 Sosyal Politikalar Bakanlığı, 2017). Böylece psikososyal destek, danışmanlık, duygusal eğitim ve çevrim
            Türkiye’nin eğitim vizyonu, küresel ve yerel ölçekte değişen koşullara uyum sağlayabilen, sürdürülebilir
 içi  grup  terapisi  gibi  yöntemlerle  öğrencilere  destek  sağlanmıştır.  Ayrıca  duygusal  zekâ  eğitimleri  ile
            ve  kapsayıcı  bir  eğitim  sistemi  oluşturma  hedefini  taşımaktadır.  Bu  amaç  doğrultusunda  eğitim
 öğrencilerin kendi duygularını tanıma, anlama ve yönetme becerilerinin geliştirilmesi hedeflenmiştir. Bu
            politikalarının; teknolojik dönüşüm, öğrenci odaklı yaklaşımlar, öğretmen gelişimi ve psikososyal destek
 eğitimler; öğrencilerin empati kurma, sosyal ilişkilerde başarılı olma ve stresle başa çıkma yeteneklerini
            mekanizmaları gibi çeşitli yönleri bir araya getireceği öngörülmektedir (TÜSİAD, 2021).
 artırmaktadır  (Özdemir,  2020;  MEB,  2024b).  Eğitim  sisteminin  psikososyal  destek  mekanizmaları,
 çocukların bireysel ihtiyaçlarının yanı sıra öğrenme süreçlerine de katkıda bulunmuş, duygusal olarak   COVID-19  pandemisi,  Türkiye’deki  eğitim  politikalarının  önemli  değişimlere  uğramasına  neden
 dengeli öğrencilerin daha verimli bir şekilde öğrenmelerine yardımcı olmuştur (Aile, Çalışma ve Sosyal   olmuştur.  Salgın  sürecinde  eğitimde  meydana  gelen  kesintiler,  uzaktan  eğitim  uygulamalarının  hızla

 Hizmetler Bakanlığı, 2020; BİLGİ, 2020). Görüldüğü üzere millî eğitim politikaları, çocukların psikososyal   benimsenmesini sağlamıştır. Bu doğrultuda MEB, öğrencilere evlerinde eğitim materyalleri sağlamak
 sağlığını  destekleyerek  akademik  başarılarını  ve  yaşam  kalitelerini  artırmayı  hedeflemekte  ve  eğitim   ve uzaktan eğitim platformları oluşturmak gibi bir dizi önlem almıştır. Ek olarak öğretmenlere dijital
 sisteminin daha kapsayıcı ve destekleyici hale gelmesine katkı sağlamaktadır (MEB, 2024b).  eğitim araçları konusunda çeşitli eğitimler verilmiş, bu sayede hem öğrencilerin hem de öğretmenlerin
            teknolojiye  erişimlerinin  artırılması  amaçlanmıştır.  Pandemi,  eğitim  materyallerinin  dijitalleşmesinin

            yanı sıra öğrenci değerlendirme süreçlerinde ve sınav sistemlerinde de önemli değişikliklere yol açmıştır.
   306   307   308   309   310   311   312   313   314   315   316