Page 311 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 311
AFET VE KRİZ DÖNEMLERİNDE EĞİTİM ÇALIŞMALARI
asistanı «KANKA», öğrencilere içerik aramada ve hızlı çözümlere ulaşmada kolaylık sağlamaktadır. Pandemi Sonrası Dönem
Öğrenciler, öğrenme süreçlerini istedikleri yer ve zamanda devam ettirebilirler, bu da MEBİ’yi esnek
Pandemi sonrası Türkiye’nin eğitim vizyonu, öğrenme süreçlerinin dönüşümü ve sürdürülebilir bir
bir eğitim aracı haline getirmektedir (MEB, 2024a). Ayrıca UNESCO tarafından sunulan Öğretmenlere
eğitim sistemi oluşturma üzerine odaklanmaktadır. Bu bağlamda uzaktan eğitim deneyimi, geleneksel
Yönelik Bilgi ve İletişim Teknolojileri Yetkinlik Çerçevesi gibi kaynaklar, öğretmenlerin eğitimde teknoloji
öğretim yöntemlerinin ötesine geçen bir yaklaşımın benimsenmesine zemin hazırlamıştır. Eğitimde
kullanım becerilerini geliştirmelerine yardımcı olmaktadır (UNESCO, 2018). Bu çabalar, öğrencilerin
dijital teknolojilerin ve çevrimi içi kaynakların daha yaygın ve etkili kullanılması, öğrencilere özelleştirilmiş
dijital okuryazarlığını artırmayı ve teknolojik eşitsizlikleri azaltmayı amaçlamaktadır. Bununla birlikte
öğrenme deneyimleri sunmayı hedeflemektedir. Bu dönüşüm sürecinde, öğretmenlerin rolü büyük
öğrencilerin psikososyal ihtiyaçlarını göz önünde bulunduran bütüncül yaklaşımlar da geliştirilmektedir.
önem taşımaktadır. Öğretmenlere dijital pedagoji, çevrim içi öğretim teknikleri ve öğrenci merkezli
Pandemi Döneminde Türkiye’de Öğrencilerin Psikososyal Sağlığının Desteklenmesi
yaklaşımlar konusunda eğitim verilerek daha etkili ve özgün öğrenme deneyimleri oluşturmaları teşvik
edilmektedir (MEB, 2022). Ayrıca eğitim politikaları, öğrenme süreçlerini destekleyen ve güçlendiren
Millî Eğitim Bakanlığı, çocukların psikososyal sağlığını geliştirmek için çeşitli projeleri ve programları
yenilikçi uygulamaların geliştirilmesine yönelik stratejiler içermektedir. Bu kapsamda, Öğretmenlik
hâlihazırda yürütmekte, bu kapsamda öğrenci destek birimleri ve ailelere yönelik rehberlik hizmetleri
Meslek Kanunu ve 2023 Eğitim Vizyonu Belgesi gibi belgelerle öğretmenlerin kariyer gelişimi, çağdaş
sunmaktadır (UNICEF Türkiye, 2023). Bu projeler, ebeveynlerin çocuklarının psikososyal gelişimlerini
pedagojik yöntemler kullanımı ve yenilikçi uygulamaların yaygınlaştırılması hedeflenir. Bakanlık mesleki
desteklemelerine yardımcı olurken çocukların duygusal ve davranışsal sorunlarının azaltılmasında
gelişim seminerleri, öğretmen akademileri ve uzaktan eğitim modülleriyle öğretmenlerin pedagojik
etkili olduğu araştırmalarla gösterilmiştir (Kaya, 2021). Nitekim COVID-19 pandemisi de Türkiye›deki
becerilerini güçlendirmekte, FATİH Projesi çerçevesinde dijital beceri gelişimlerini desteklemektedir.
çocukların ve gençlerin yalnızca akademik başarılarını değil, aynı zamanda psikososyal sağlıklarını da
Ayrıca profesyonel öğrenme toplulukları aracılığıyla mesleki dayanışmayı teşvik ederken yurt dışı eğitim
olumsuz yönde etkilemiştir. Bu salgın döneminde okulların kapanması, sosyal aktivitelerin kısıtlanması
ve staj programlarıyla öğretmenlere uluslararası deneyim kazandırmaktadır. Bu yenilikçi uygulamalar
ve günlük rutinlerin değişmesi, çocuklarda kaygı, stres ve kafa karışıklığı gibi duygusal tepkilere
öğretmenlerin sürekli mesleki gelişimlerini desteklemek amacıyla çeşitli programlar ve kaynaklar
yol açmıştır (UNICEF, 2020; TÜİK, 2020). Bu durum; belirsizlik, sosyal izolasyon, uzaktan eğitimin
sunulmakta; böylece eğitimde kalite ve etkililiğin artırılması hedeflenmektedir.
getirebileceği dijital bağımlılık riski ve aile içi stres gibi etmenlerle birleşerek çocukların psikososyal
ihtiyaçlarını artırmıştır (INEE, 2018). Millî Eğitim Bakanlığı, bu süreçte çocukların ve gençlerin psikososyal
Türkiye’nin eğitim vizyonu, sadece teknolojik dönüşümü değil; aynı zamanda öğrencilerin sosyal
ihtiyaçlarına yanıt vermek için önemli adımlar atmış ve çeşitli destek mekanizmaları oluşturmuştur.
ve duygusal gelişimini destekleyen bir yaklaşımı da içermektedir. Pandemi, öğrencilerin psikososyal
Eğitim kurumlarında, çocukların duygusal ve psikolojik ihtiyaçlarını desteklemek için psikososyal destek
308 ihtiyaçlarının ve duygusal dengeye yönelik becerilerin ne kadar önemli olduğunu vurgulamıştır. Bu 309
mekanizmaları kurulmuş ve bu mekanizmalarla öğrencilerin duygusal dengelerini sağlamalarına, stresle
nedenle eğitim politikaları, çocukların psikososyal sağlığını desteklemeye ve onların sosyal becerilerini
baş etmelerine ve sağlıklı iletişim becerileri kazanmalarına yardımcı olunması amaçlanmıştır (Aile ve
güçlendirmeye yönelik önlemleri içermektedir (Han, Demirbilek ve Demirtaş, 2021). Pandemi sonrası
Sosyal Politikalar Bakanlığı, 2017). Böylece psikososyal destek, danışmanlık, duygusal eğitim ve çevrim
Türkiye’nin eğitim vizyonu, küresel ve yerel ölçekte değişen koşullara uyum sağlayabilen, sürdürülebilir
içi grup terapisi gibi yöntemlerle öğrencilere destek sağlanmıştır. Ayrıca duygusal zekâ eğitimleri ile
ve kapsayıcı bir eğitim sistemi oluşturma hedefini taşımaktadır. Bu amaç doğrultusunda eğitim
öğrencilerin kendi duygularını tanıma, anlama ve yönetme becerilerinin geliştirilmesi hedeflenmiştir. Bu
politikalarının; teknolojik dönüşüm, öğrenci odaklı yaklaşımlar, öğretmen gelişimi ve psikososyal destek
eğitimler; öğrencilerin empati kurma, sosyal ilişkilerde başarılı olma ve stresle başa çıkma yeteneklerini
mekanizmaları gibi çeşitli yönleri bir araya getireceği öngörülmektedir (TÜSİAD, 2021).
artırmaktadır (Özdemir, 2020; MEB, 2024b). Eğitim sisteminin psikososyal destek mekanizmaları,
çocukların bireysel ihtiyaçlarının yanı sıra öğrenme süreçlerine de katkıda bulunmuş, duygusal olarak COVID-19 pandemisi, Türkiye’deki eğitim politikalarının önemli değişimlere uğramasına neden
dengeli öğrencilerin daha verimli bir şekilde öğrenmelerine yardımcı olmuştur (Aile, Çalışma ve Sosyal olmuştur. Salgın sürecinde eğitimde meydana gelen kesintiler, uzaktan eğitim uygulamalarının hızla
Hizmetler Bakanlığı, 2020; BİLGİ, 2020). Görüldüğü üzere millî eğitim politikaları, çocukların psikososyal benimsenmesini sağlamıştır. Bu doğrultuda MEB, öğrencilere evlerinde eğitim materyalleri sağlamak
sağlığını destekleyerek akademik başarılarını ve yaşam kalitelerini artırmayı hedeflemekte ve eğitim ve uzaktan eğitim platformları oluşturmak gibi bir dizi önlem almıştır. Ek olarak öğretmenlere dijital
sisteminin daha kapsayıcı ve destekleyici hale gelmesine katkı sağlamaktadır (MEB, 2024b). eğitim araçları konusunda çeşitli eğitimler verilmiş, bu sayede hem öğrencilerin hem de öğretmenlerin
teknolojiye erişimlerinin artırılması amaçlanmıştır. Pandemi, eğitim materyallerinin dijitalleşmesinin
yanı sıra öğrenci değerlendirme süreçlerinde ve sınav sistemlerinde de önemli değişikliklere yol açmıştır.