Page 312 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 312

AFET VE KRİZ DÖNEMLERİNDE EĞİTİM ÇALIŞMALARI
            Bu dönüşümler, Türkiye hükümetinin eğitim politikalarının daha esnek, dinamik ve teknoloji tabanlı bir            03.03.2023 tarihi itibarıyla MEB’e bağlı olan 20.340 eğitim binasından yalnızca 8.162’si incelendiğinde,
            yapıya kavuşmasına katkıda bulunmuştur (UNESCO, 2021).                                                         söz konusu binalardan 72’sinin (428 derslik) yıkıldığı, 504’ünün (3.739 derslik) ağır hasar aldığı ve acil

                                                                                                                           olarak yıktırılması gerektiği, 331’inin (3.693 derslik) orta hasarlı olduğu, 2.533’ünün (30.961 derslik) ise
               Pandemi  sonrası  dönemde  Türkiye’nin  eğitim  vizyonu,  öğrenme  süreçlerinin  dönüşümü  ile
                                                                                                                           az hasarlı olduğu belirlenmiştir (Strateji ve Bütçe Başkanlığı, 2023). 25 Ocak 2024 itibarıyla MEB’e bağlı
            sürdürülebilir  bir  eğitim  sistemi  oluşturma  üzerine  yoğunlaşmaktadır.  Uzaktan  eğitim  tecrübesi,
                                                                                                                           olarak  eğitim  hizmeti  veren  bölgedeki  toplam  20.340  binanın  15.799’u  incelenmiştir.  Bu  binalardan
            geleneksel  öğretim  yöntemlerinin  ötesinde  bir  yaklaşım  benimsemeye  olanak  tanımıştır.  Dijital
                                                                                                                           60’ı yıkılmış, 1.591’i orta veya daha ağır hasar almış, 14.148’i ise az hasarlı ya da hasarsız olarak tespit
            teknolojilerin  ve  çevrim  içi  kaynakların  daha  etkin  bir  şekilde  kullanılması,  öğrencilere  özelleştirilmiş
                                                                                                                           edilmiştir.  Depremler  öncesinde  bölgedeki  toplam  119.200  dersliğin  yaklaşık  yüzde  10’unu  oluşturan
            öğrenme  deneyimleri  sunma  hedefini  taşımaktadır.  Öğretmenlerin  bu  dönüşümdeki  rolü  de  oldukça
                                                                                                                           12.119 derslik deprem sonrasında kullanılamaz hale gelmiş olup mevcut durumda 107.081 derslik eğitim
            kritik  olup  dijital  pedagojik  yaklaşımlar,  çevrim  içi  öğretim  teknikleri  ve  öğrenci  merkezli  yöntemler
                                                                                                                           faaliyetlerine uygun olarak kalmıştır. Deprem bölgesinde yapılması planlanan ve toplam proje maliyeti
            konusunda  eğitilmeleri  teşvik  edilmektedir.  Aynı  zamanda  Türkiye’nin  eğitim  vizyonu  yalnızca
                                                                                                                           62,6 milyar TL olan 22.039 dersliğin tamamlanmasıyla, bölgedeki derslik sayısının 129.120’ye ulaşması
            teknolojik  dönüşümle  sınırlı  kalmayıp  aynı  zamanda  öğrencilerin  sosyal  ve  duygusal  gelişimlerine
                                                                                                                           öngörülmektedir (Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı, 2024, s.42). apılan
            destek veren bir yaklaşım benimsemektedir. Pandemi süreci, öğrencilerin psikososyal ihtiyaçlarının ve
                                                                                                                           tüm bu çalışmalar neticesinde; 1.241 okul, 19.784 dersliğin tamamlanması ile deprem bölgesinde mevcut
            duygusal dengeyi sağlamaya yönelik becerilerin önemini vurgulamıştır. Bu nedenle eğitim politikaları,
                                                                                                                           derslik kapasitesinin, deprem öncesi kapasitenin üzerine çıkarak %10 artış sağlanmış olacaktır.
            çocukların  psikososyal  sağlığını  desteklemeye  ve  sosyal  becerilerini  geliştirmeye  yönelik  önlemler
            içermektedir. Sonuç itibarıyla Türkiye’nin eğitim vizyonu, pandeminin ortaya çıkardığı zorluklara cevap           Millî Eğitim Bakanlığına bağlı toplam 56.259 eğitim kurumu bulunmakta olup bu tesislerin yaklaşık
            olarak daha esnek, kapsayıcı ve sürdürülebilir bir eğitim sistemi geliştirmeyi amaçlamaktadır. Bu hedef        yüzde  21’i  depremin  etkilediği  11  ilde  konumlanmıştır.  Deprem  bölgesindeki  illerde  bulunan  öğrenci
            doğrultusunda eğitim politikalarının teknolojik dönüşüm, öğrenci merkezli yaklaşımlar, öğretmenlerin           ve  öğretmen  sayıları  değerlendirildiğinde,  Türkiye  genelindeki  tüm  öğrencilerin  yüzde  21,4’ünün  bu
            gelişimi ve psikososyal destek mekanizmaları gibi farklı bileşenleri bir araya getirmesi beklenmektedir        11  ilde  eğitim  aldığı,  öğretmenlerin  ise  yüzde  19,1’inin  bu  bölgede  görev  yaptığı  anlaşılmaktadır.  Bu

            (Kılıç, 2021; MEB, 2021; Yıldırım & Gürbüz, 2020).                                                             oranlar,  depremden  etkilenen  illerin  Türkiye’nin  eğitim  altyapısında  önemli  bir  paya  sahip  olduğunu
                                                                                                                           göstermektedir. Eğitim kurumları, öğrenci ve öğretmen sayıları üzerinden değerlendirildiğinde deprem
            6 Şubat 2023 Kahramanmaraş Depremi Sonrasında Eğitim
                                                                                                                           bölgesinde  meydana  gelen  hasarların  ülke  çapında  eğitim  hizmetlerini  ve  eğitimde  fırsat  eşitliğini

               Türkiye’nin afetlerle ilgili geçmişten günümüze yapılan araştırmaları ve istatistikleri incelendiğinde,     sağlama çabalarının önemini bir kez daha vurgulamıştır. Deprem bölgesinde bulunan eğitim kurumlarına
    310                                                                                                                                                                                                                  311
            özellikle  depremler  olmak  üzere  hem  doğal  hem  de  teknolojik  kökenli  afetlere  sıkça  maruz  kaldığı   dair veriler aşağıda Tablo 2’de detaylandırılmıştır.
            anlaşılmaktadır (Özmen, 2023). Son yıllarda ülke; deprem, orman yangınları ve sel gibi çeşitli afet olayları
            yaşamıştır. Bu afetler arasında en çarpıcı olanlar 6 Şubat 2023’te saat 04:17’de Pazarcık (Kahramanmaraş)
            ve aynı gün saat 13:24’te Elbistan’da (Kahramanmaraş) meydana gelen depremlerdir (AFAD, 2023). Bu

            depremler, Doğu Anadolu Fay Hattı üzerindeki 11 ilde 50 binden fazla kişinin yaşamını yitirmesine, yarım
            milyondan  fazla  binanın  yıkılmasına  veya  ağır  hasar  almasına  yol  açmıştır.  Sonuç  olarak  afet,  büyük
            maddi kayıpların yanı sıra bölgedeki sosyal ve ekonomik yapıyı da ciddi şekilde etkilemiştir. Geniş bir

            alanda etkili olmasına rağmen depremin yıkıcı ve akut sonuçlarının esas olarak 11 şehirde yoğunlaştığı
            görülmektedir. Bu şehirlerden dördü (Adana, Gaziantep, Hatay ve Şanlıurfa) iki milyondan fazla, diğer
            ikisi  (Diyarbakır  ve  Kahramanmaraş)  ise  bir  milyondan  fazla  nüfusa  sahiptir.  Depremin  doğrudan
            etkilerinin  hissedildiği  bölgelerdeki  toplam  14.013.196  kişilik  nüfus,  ülke  genel  nüfusunun  %16,43’üne
            denk gelmektedir (Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı, 2024). Bu durum,

            depremden etkilenen bölgelerin yüksek nüfus yoğunluğunun, afetin ulusal düzeyde sosyo-ekonomik ve
            demografik etkilerini daha da derinleştirdiğini ortaya koymaktadır.
   307   308   309   310   311   312   313   314   315   316   317