Page 317 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 317

AFET VE KRİZ DÖNEMLERİNDE EĞİTİM ÇALIŞMALARI
 taşımaktadır. Özellikle depremler, çocuklarda duygusal ve davranışsal sorunlara neden olabilecek kalıcı   Depremden  etkilenen  ve  göç  alan  illerdeki  okulların  fiziki  koşullarını  iyileştirmek  ve  öğrencilerin
 izler bırakmakta ve güvenli ortamın kaybedilmesi, yas süreci, taşınma ve yeni yaşam koşullarına uyum   eğitim ortamlarını zenginleştirmek amacıyla MEB ve UNICEF iş birliğiyle “Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı

 sağlama gibi zorluklar çocuklar için ciddi sorunlar teşkil etmektedir (Aral, 2023; Yılmazer & Yavuz, 2024).   Resmî Okulların Güçlendirilmesi Projesi” geliştirilmiştir. Bu proje kapsamında, okulların hafif onarımları
 Takip ve izleme sisteminin çocukların bu zorluklarla başa çıkmasına yardımcı olabilecek bir mekanizma   ve donatım malzemelerinin temini için UNICEF, depremden zarar gören illerdeki okullara 56 milyon 655
 oluşturması, afet sonrası iyileşme sürecinin hızlanmasına katkı sağlayacaktır.  bin TL’lik nakit desteği sağlamıştır.


 Cumhuriyet tarihinin en büyük can ve mal kaybına yol açan felaketlerinden biri olan bu depremler   Travmalar;  çocukların  ve  gençlerin  alışık  oldukları  düzenin  bozulmasına,  güven  duygularının
 sonrasında  Kahramanmaraş,  Malatya,  Elâzığ,  Diyarbakır,  Şanlıurfa,  Gaziantep,  Kilis,  Hatay,  Adana,   sarsılmasına,  geleceğe  dair  kaygılarının  artmasına  ve  yeterlilik  hissinin  azalmasına  yol  açabilir.  (Öz,
 Osmaniye  ve  Adıyaman  illerinde  meydana  gelen  tahribatı  gidermek  amacıyla  MEB  tarafından  çeşitli   2020; Shonkoff vd., 2009). Erken yaşta kayıp, fiziksel travmaya tanık olma veya ölümleri görme gibi
 çalışmalar  yürütülmüştür.  Bu  kapsamda  gerçekleştirilen  çalışmalar;  “arama  kurtarma”,  “bakım  ve   olaylar, duygusal bağlanmalarını kesintiye uğratabilir. Bu tür travmaların doğru şekilde ele alınmaması,

 onarım”,  “okulların  eğitim  öğretime  hazırlanması”,  “psikososyal  destek”,  “üretim”,  “taşımalı  eğitim”,   ilerleyen dönemde psikolojik ve sosyal sorunlara zemin hazırlayabilir (Terr, 2003). Bu gerekçeyle deprem
 “barınma ve beslenme”, “tablet ve kırtasiye dağıtımı”, “LGS ve YKS hazırlık kursları”, “halk eğitimi kursları”,   sonrasında, afetin erken evresinde karşılaşılabilecek zorluklara yönelik olarak ruh sağlığı hizmeti sunan
 “öğretmenlere yönelik hizmet içi eğitimler”, “MEB AKUB ekiplerinin faaliyetleri” ve “deprem bölgesindeki   profesyonel  gruplar  arasında  bilgi,  belge  ve  eğitim  ihtiyacı  doğmuştur.  Psikososyal  destek  ve  sağlık

 öğrencilere  yönelik  geleneksel  oyunlar  ile  bilim  şenlikleri”  gibi  çeşitli  başlıklar  altında  toplanmaktadır   hizmeti sunan tüm ilgili kurumlar, afetin etkilerini hafifletmek ve iyileşme sürecini başlatmak amacıyla
 (MEB, 2024c; Sensin & Gokmenoglu, 2024).  hızlı  bir  şekilde  müdahalede  bulunmuştur.  Türkiye  Afet  Müdahale  Planı’nda  psikososyal  hizmetlerin
            büyük  bir  kısmının  Aile  ve  Sosyal  Hizmetler  Bakanlığı  tarafından  sağlanması  öngörülmüş  olmasına
 Depremden etkilenen bölgelerde eğitim faaliyetlerinin kesintisiz bir şekilde sürdürülmesi amacıyla
            rağmen (AFAD, 2022) MEB de hem öğretmenlere hem de öğrencilere yönelik çeşitli psikososyal destek
 Millî  Eğitim  Bakanlığı  gerek  merkez  teşkilata  bağlı  genel  müdürlükleri  gerekse  yerelde  İl  Millî  Eğitim
            programları sunmuştur. Bunun yanı sıra öğretmenlerin bu alanda daha etkili olabilmesi amacıyla pek
 Müdürlükleri  nezdinde  bazı  çalışmalar  yürütmüştür.  Örneğin  İnşaat  ve  Emlak  Genel  Müdürlüğü,
            çok hizmet içi eğitim programı başlatılmış ve bu yolla afetin yarattığı olumsuz etkilerin en kısa sürede
 depremden  etkilenen  bölgelerdeki  öğretmenlerin  barınma  ihtiyaçlarını  belirlemek  amacıyla  mevcut
            giderilmesi  için  adımlar  atılmıştır.  Öğretmen  Yetiştirme  ve  Geliştirme  Genel  Müdürlüğü  tarafından
 ve  yeni  atanan  öğretmenlerle  birebir  görüşmeler  yaparak  ilçe  düzeyinde  konteyner  ihtiyacını  tespit
            öğretmenlere sağlanan hizmet içi eğitimler Tablo 4’te sunulmaktadır.
 etmiştir. Planlama, öğretmenlerin aileleriyle birlikte konaklayabilmeleri için yapılmış ve belirlenen 11.076
 314  konteynerin  AFAD  tarafından  sevki  gerçekleştirilmiştir  (T.C.  MEB  Strateji  Geliştirme  Başkanlığı,  2024).   315
 İllere göre yapılan konteyner çalışmaları Tablo 3’te görülebilir.


 Tablo 3. Öğretmenlerin konaklaması için kurulan konteynerlere ilişkin veriler

 İl  Konteyner sayısı
 Hatay  6343

 Adıyaman  1278
 Kahramanmaraş  1500
 Malatya  893

 Şanlıurfa  51
 Gaziantep  411
 Osmaniye  400
 Kilis  200
 Kaynak: MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı, 2024
   312   313   314   315   316   317   318   319   320   321   322