Page 324 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 324

KAYNAKÇA




        AFET VE KRİZ DÖNEMLERİNDE EĞİTİM ÇALIŞMALARI
               Bölüm Değerlendirmesi                                                                                       5902 Sayılı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında
                                                                                                                              Kanunu, 19/02/2011 tarih ve 27851 sayılı Resmî Gazete.

               Afet  ve  kriz  dönemlerinde  eğitim,  toplumsal  dayanıklılığı  güçlendirmek  ve  kriz  sonrası  iyileşme
                                                                                                                           Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı. (2017). Türkiye’de çocuklara yönelik koruyucu ve ön-
            süreçlerini  desteklemek  açısından  son  derece  önemlidir.  Bu  çalışma,  Türkiye  ve  dünya  genelinde         leyici politikaları değerlendirme çalıştayı raporu. Ankara: Aile ve Sosyal Politikalar Ba-

            uygulanan  kriz  yönetimi  politikaları  çerçevesinde  afet  süreçlerinde  eğitimin  sürdürülebilirliğine         kanlığı Yayınları.
            odaklanmaktadır.  Özellikle  COVID-19  pandemisi  ve  6  Şubat  Kahramanmaraş  depremleri  gibi  kritik
                                                                                                                           AFAD (2022) Tamp Türkiye Afet Müdahale Planı. Ankara, T.C. İçişleri Bakanlığı Afet ve
            kriz anlarında, eğitim sistemlerinin adaptasyon süreçleri, dijitalleşme ve uzaktan eğitim uygulamaları,           Acil Durum Yönetimi Başkanlığı.
            öğrencilerin  psikososyal  destek  gereksinimleri  ile  eğitimde  fırsat  eşitliğinin  sağlanması  gibi  konular
                                                                                                                           AFAD. (2023). 06 Şubat 2023 Pazarcık-Elbistan Kahramanmaraş (Mw: 7.7 – Mw: 7.6) Dep-
            kapsamlı bir şekilde incelenmiştir.
                                                                                                                              remleri Raporu. Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı.
               Salgın sürecinde dijital dönüşüm, eğitimde önemli bir araç haline gelmiş; uzaktan eğitim uygulamaları
                                                                                                                           Aral, N. (2023). Depremin çocuklara etkileri. Çocuk ve Gelişim Dergisi, 6(11), 93-105. htt-
            sayesinde  öğrencilerin  öğrenme  kayıplarını  en  aza  indirme  çabaları  sürdürülmüştür.  6  Şubat  2023        ps://doi.org/10.36731/cg.1299175
            tarihinde  meydana  gelen  Kahramanmaraş  depremleri,  özellikle  bölgedeki  eğitim  sistemine  yönelik
                                                                                                                           Atalay, A. (2023). Afet sonrası iç göç ve eğitimde zincirleme reaksiyonlar. Dokuz Eylül Üni-
            önemli  etkiler  yaratmıştır.  Deprem  sonrası  dönemde,  bazı  bölgelerde  yaşanan  fiziksel  ve  psikososyal
                                                                                                                              versitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 57, 1716-1734.
            kayıplar,  Millî  Eğitim  Bakanlığının  hızla  devreye  soktuğu  destek  programları  ve  yeniden  yapılanma
                                                                                                                           Atış, D. (2022). The use of learning management systems in education during Covid-19
            çalışmaları ile telafi edilmeye çalışılmıştır. Bu bağlamda eğitim sistemlerinin esneklik, sürdürülebilirlik
                                                                                                                              pandemic: A case study of teachers’ perspectives. Political Economy and Management of
            ve  kapsayıcılık  ilkelerine  uygun  şekilde  yapılandırılması  gerektiği  ortaya  çıkmaktadır.  Kriz  yönetimi
                                                                                                                              Education, 3(1), 20-43.
            çerçevesinde  geliştirilecek  politikaların  hem  fiziksel  altyapıyı  güçlendirmeye  hem  de  öğretmen  ve
                                                                                                                           Baz, F. Ç. (2017). FATİH projesi üzerine bir içerik analizi çalışması. Batman Üniversitesi
            öğrencilerin psikososyal ihtiyaçlarına yönelik kapsamlı destek programlarını içermesi, gelecekte benzer
                                                                                                                              Yaşam Bilimleri Dergisi, 7(2/1), 93-103.
            krizlerde eğitim hizmetlerinin sürdürülebilirliğini artıracak bir strateji olarak değerlendirilmektedir.
                                                                                                                           Bird, L. (2009). Promoting resilience: developing capacity within education systems affec-
               Sonuç olarak COVID-19 pandemisi, Türkiye’nin eğitim sistemi üzerinde derin ve kalıcı etkiler bırakmış;
                                                                                                                              ted by conflict. Think piece commissioned for the EFA Global Monitoring Report 2011:
            eğitim  politikalarının  yeniden  şekillenmesine  zemin  hazırlamıştır.  Uzaktan  eğitim  uygulamalarının,        The Hidden Crisis–Armed Conflict and Education.
    322
            Eğitim  Bilişim  Ağı  (EBA)  ve  TRT  iş  birliği  ile  geliştirilen  EBA  TV  aracılığıyla  geniş  kitlelere  ulaşılması,
                                                                                                                           Bozkurt, Ö. (1998). Kamu Yönetimi Sözlüğü. Ankara: Bizim Büro Basımevi.
            eğitimdeki  fırsat  eşitsizliklerinin  azaltılmasında  önemli  bir  adım  olmuştur.  Türkiye’nin  FATİH  Projesi,
            dijital dönüşüm konusunda hazırlık yapılmasına olanak tanıyarak uzaktan eğitimde hızlı bir adaptasyon          Bulu, D. (2023). Sınıf öğretmenlerinin afet bilinci algı düzeylerinin belirlenmesi [Yayınlan-

            süreci yaşanmasına katkıda bulunmuştur.                                                                           mamış yüksek lisans tezi], Bartın Üniversitesi.
                                                                                                                           Can, N., & Köroğlu, Y. (2020). Covid-19 döneminde yaygınlaşan uzaktan eğitimin değer-
               Bu süreçte öğretmenler, teknoloji okuryazarlığı yeterliklerini artırarak yenilikçi öğretim stratejilerine
                                                                                                                              lendirilmesi ve eğitim emekçileri açısından incelenmesi. Madde, Diyalektik ve Toplum,
            yönelmişlerdir.  Kahramanmaraş  depremleri  sonrası  eğitim  sisteminin  güçlendirilmesi  çabaları  da
                                                                                                                              3(4), 370-380.
            Türkiye’nin  eğitim  politikaları  gündeminde  önemli  bir  yer  tutmaktadır.  Buradan  hareketle  eğitimde
                                                                                                                           Dagdia, Z. C., & Silva, A. C. S. E. (2022). Effects of COVID-19 pandemic on education and
            esnek ve yenilikçi modellerin geliştirilmesinin, kriz ve afet dönemlerinde eğitimin kesintisiz sürmesi için
                                                                                                                              society. STEM Education, 2.
            kritik bir gereklilik haline geldiğini göstermiştir. Türkiye Cumhuriyeti, elde edilen tecrübe ve kazanımları
            uzun  vadeli  stratejilere  entegre  ederek  uluslararası  standartlara  ulaşmayı  hedeflemekte  ve  eğitimde   Davran, İ. (2020). Pandemi sürecinin toplum, kültür ve eğitime etkisi ile ilgili görüşlerin

            eşitsizlikleri  gidermek  için  daha  kapsayıcı  politikalar  geliştirmeye  özen  göstermektedir.  Bu  çabalar,   değerlendirilmesi. In 2nd International Conference on Interdisciplinary Educational Ref-
                                                                                                                              lections (pp. 46-67).
            gelecekte yaşanabilecek olası krizlere karşı eğitim sisteminin dayanıklılığını artıracaktır.
   319   320   321   322   323   324   325   326   327   328   329