Page 158 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 158
Öğretmen atamalarının norm kadro ve standart kadroya bağlı kalarak elektronik ortamda ile iş birliği içinde sürdürülebilirlik ilkesi çerçevesinde güncelleneceği, öğretmenlerin okulda tam
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ VE ÖĞRETMEN İSTİHDAMI
gerçekleştirilmesi, öğretmenlik kariyer basamaklarının uygulanıyor olması ve öğretmenlerin öğrenmeye istihdamının sağlanması için aylık karşılığı okutulacak dersler ile alan ve branş değişiklikleri konusunda
ve kendilerini geliştirmeye açık olmaları mevcut durumun güçlü yönleri olarak planda dile getirilmiştir. sürdürülebilir bir çerçeve oluşturulacağı belirtilen hedefler arasındadır. Ayrıca, öğretmen atamalarında
Ancak, özel eğitim alanında istihdam edilecek öğretmen sayısının mevcut ihtiyaca cevap vermemesi, çoklu değerlendirme sistemine geçilerek, aday öğretmenlik sürecinin öğretmenlerin mesleğe uyum ve
öğretmen yetiştirme ve istihdamında arz-talep dengesinin yeterince kurulamaması ve bazı bölgelerde hazırlıklarını sağlayacak şekilde düzenleneceği; genel ve özel alan yeterliliklerinin belirlenerek bunların
yaşanan hızlı öğretmen değişimi, ele alınması gereken yönler olarak belirtilmiştir. ölçülmesine ve geliştirilmesine yönelik değerlendirme sisteminin geliştirileceği ifade edilmiştir.
2015-2019 Stratejik Planı 2019-2023 Stratejik Planı
2015-2019 Stratejik Planı doğrultusunda, 2013 yılında temel eğitimden ortaöğretime geçiş sisteminin 2019-2023 Stratejik Planı’nda 7 amaç, 58 strateji, 116 performans göstergesi ve 396 eylem
değiştirilmesi kapsamında öğrenci, öğretmen okul ilişkisini güçlendirmek, eğitim sürecinde öğretmen bulunmaktadır. Bu kapsamda, öğretmen ve yönetici istihdamı ile insan kaynakları yönetimiyle ilgili
ve okulun rolünü daha etkin kılmak amacıyla, dönemsel olarak yapılan sınavlardan bir tanesinin merkezi olan unsurlar incelenmiştir. İnsan kaynaklarının, organizasyonel amaçlar doğrultusunda en verimli
olarak gerçekleştirilmesi planlanmıştır. Ayrıca, engelli bireylerin ya da üstün yetenekli bireylerin eğitim ve şekilde kullanılması, iç ve dış gelişmelere uygun olarak etkin bir şekilde planlanması, geliştirilmesi ve
öğretim süreçleri konusunda aile, öğretmen, yönetici ve maarif müfettişlerine eğitimler verilmiştir. değerlendirilmesinin kurumun verimliliği açısından büyük önem taşıdığı 2019-2023 Stratejik Planı’nda
vurgulanmıştır.
Öğretmenlere yönelik uzaktan eğitim faaliyetlerinin sayı ve niteliğinin artırılması, liderlik ve sınıf
yönetimi, yetkinlik, öğretme usulü, ölçme ve değerlendirme, materyal hazırlama, iletişim kurma, Millî Eğitim Bakanlığı’nın merkez ve taşra teşkilatında, 14 Kasım 2018 tarihi itibariyle toplam 1.022.476
teknolojiyi etkin ve verimli kullanma, yabancı dil, mesleki etik vb. başlıklarda, belirli dönemlerde ilgili personel bulunmaktadır. Öğretmen başına düşen öğrenci sayısının istenen seviyede olması, yöneticilerin
kurum ve kuruluşlarla iş birliğine gidilerek eğitim almalarının sağlanacağı vurgulanmıştır. Ayrıca, bilgi paylaşımına ve iş birliğine açıklığı, yöneticilerin katılımcılığı desteklemeleri kurumun ve insan
Kültürlerarası Değişim Programı (KÜDEP), Kardeş Okul Projesi, Erasmus+ gibi proje ve programlar ile kaynaklarının güçlü yönleri olarak ortaya çıkmaktadır. Ücretli öğretmen uygulaması, öğretmenlerin bazı
hareketliliğin artırılması ve öğretmenlerin uluslararası program ve projelere katılımlarının desteklenmesi bölgelerde daha uzun süreli çalışmalarını teşvik edici mekanizmaların kurulmamış olması, öğretmenler
öngörülmüştür. için motive edici bir kariyer sisteminin olmaması, sözleşmeli ve kadrolu öğretmen grupları arasındaki
özlük farkları ve eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesine yönelik sistemin yeterli olmaması ise üzerinde
156 2015-2019 Stratejik Planı’nda, 2014 yılı sonu itibarıyla Millî Eğitim Bakanlığı’nda eğitim ve öğretim 157
iyileştirmeler yapılması gereken alanlar olarak belirtilmiştir.
hizmetleri sınıfında 852.066, diğer hizmetler sınıflarında ise 77.853 olmak üzere toplamda 929.921
çalışanın görev yaptığı belirtilmiştir. Bakanlığa bağlı resmi örgün eğitim kurumlarında 789.244 öğretmen, Çağdaş normlara uygun, etkili ve verimli bir yönetim ile organizasyon yapısının hâkim kılınması
özel örgün eğitim kurumlarında ise 84.503 öğretmen görev yapmaktadır. Aralık 2014 tarihi itibariyle hedeflenmiştir. Bu bağlamda, dijital becerilerin geliştirilmesine yönelik içeriklerin üretilmesi ve öğretmen
merkezden düzenlenen 300 eğitim faaliyetine 28.416 öğretmen, mahallî olarak düzenlenen hizmet içi eğitimlerinin gerçekleştirilmesi ile yabancı dil eğitiminde öğretmen nitelik ve yeterliklerinin yükseltilmesi
eğitim faaliyetlerine ise 336.928 öğretmen katılmıştır. Millî Eğitim Bakanlığı’nın insan kaynaklarının amaçlanmaktadır.
sürekli mesleki gelişiminin sağlanması, yöneticilerin yeterliliklerinin geliştirilmesi ve atamalarda liyakatin
Öğretmenlikte mevcut kariyer sisteminin yetersiz olması ve okul yöneticiliği alanında kariyer
esas alınması, personel atama ve yer değiştirmelerinin ihtiyaçlar doğrultusunda gerçekleştirilmesi öne
sisteminin bulunmaması nedeniyle stratejik planda öğretmen ve okul yöneticilerinin gelişimlerini
çıkmıştır.
desteklemek amacıyla yeni bir mesleki gelişim anlayışı, sistemi ve modelinin oluşturulacağı belirtilmiştir.
Hizmet içi eğitim planlamalarının, öğretmenlik genel ve özel alan yeterlilikleri, çalışanların talepleri,
2024-2028 Stratejik Planı
birimlerin ihtiyaçları, denetim raporları ve birimlerce tespit edilen sorun alanları dikkate alınarak
yapılacağı; bölgeler arası öğretmen dağılımının ülke genelinde dengeli bir şekilde gerçekleşmesini Türkiye Yüzyılı inşasında, millî, manevi ve kültürel değerlerini özümsemiş, çağın gereklerine uygun
sağlamak amacıyla, ortalama görev süresinin düşük olduğu bölgelere yönelik özendirici tedbirler bilgi, beceri, tutum ve davranışlar ile demokratik anlayışa ve millî şuura sahip, şahsiyetli ve üretken
geliştirileceği, öğretmenlik alanları ile atama ve ders okutma esaslarının, yükseköğretim kurumları öğrenciler yetiştirmek amacıyla Çoklu Yabancı Dil Eğitim Modeli kapsamında yabancı dil öğretmenlerine