Page 157 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 157

Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı (2001-2005)   2002-2024 yılları arasında yayımlanan kalkınma planları değerlendirildiğinde Türkiye’nin kalkınma
 İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ VE ÖĞRETMEN İSTİHDAMI
            süreçleri boyunca öğretmen yetiştirme ve geliştirme politikaları, eğitimin kalitesini artırma ve toplumsal
 Sekizinci  Kalkınma  Planı,  2001-2005  yıllarını  kapsamakta  olup,  önceki  dönemdeki  eksikliklerin
            dönüşümü  sağlama  hedeflerinin  ön  planda  yer  aldığı  görülmektedir.  Kalkınma  planlarında  yer  alan
 giderilmesi  amacıyla  hazırlanmıştır.  Planda,  öğretmen  ihtiyacının  karşılanmasında  beklenen  düzeyde
            eğitim  politikalarıyla  özellikle  öğretmenlerin  niteliklerinin  artırılması  ve  eğitim  sistemindeki  mevcut
 gelişmenin sağlanamadığı vurgulanmış ve bu nedenle öğretmenlik mesleğinin çekici hale getirilmesi,
            sorunların çözümüne yönelik stratejiler geliştirilmesini amaçlamaktadır. Uzun vadeli stratejiler, eğitim
 nitelikli  öğretmen  yetiştirme  süreci  ve  öğretmenlerin  ülke  genelinde  dengeli  dağılımı  üzerinde
            sisteminin  her  kademesinde  öğretmenlerin  mesleki  yeterliliklerini  geliştirmeyi  ve  eğitim  kalitesini
 durulmuştur.  Öğretmen  ihtiyacının  karşılanması  için  sözleşmeli  statüde  eğitim  personeli  istihdamı
            artırmayı hedeflemiştir. Bu bağlamda öğretmen yetiştirme ve mesleki gelişim politikalarıyla Türkiye›nin
 çalışmalarının başlatılması öngörülmektedir. Eğitimin tüm kademelerinde öğretmen sayısının artırılması
            eğitim  sisteminin  kalitesini  artırmak  ve  sürdürülebilir  kalkınma  hedeflerine  ulaşmak  için  adımlar
 ve dengeli bir dağılımın sağlanması amacıyla norm kadro yönetmeliğinin yürürlüğe konulması, ayrıca
            atılmıştır. Özellikle Öğretmenlik Meslek Kanunu›nun çıkarılmasıyla öğretmenlerin kariyer basamakları
 öğretmenlerin  mesleki  gelişim  süreçlerinin  özlük  haklarına  yansıtılması  ve  sözleşmeli  öğretmen
            netleştirilmiş ve meslekte profesyonelleşmenin önünün açılması sağlanmıştır.
 istihdamının teşvik edilmesi üzerinde durulmuştur.

             Stratejik Planlar ve Yönetici ile Öğretmen Yetiştirme Politikaları
 Dokuzuncu Kalkınma Planı (2007-2013)
               2010-2014, 2015-2019, 2020-2023 ve 2024-2028 yıllarına yönelik 4 adet stratejik plan yayımlanmıştır.
   Eğitim  programlarındaki  değişiklikler  doğrultusunda,  öğretmen  yeterliliklerini  geliştirmeye  ve
            Tüm stratejik planlar öğretmen yetiştirme süreci ve insan kaynakları istihdamı açısından incelenmiştir.
 gereken  yeterliliklerin  kazandırılabilmesi  için  hizmet  öncesi  ve  hizmet  içi  eğitimde  etkin  yöntemler
            Bu stratejik planlarda değinilen konulara aşağıda yer verilmiştir.
 uygulanmasına yönelik hedeflere yer verilmiştir.  Ayrıca, öğretmen açığı bulunan alanlardaki ihtiyacın
 karşılanması  amacıyla  üniversite  kontenjanlarının  artırılması,  öğretmenlerin  bölgelere  ve  yerleşim   2010-2014 Stratejik Planı
 yerlerine göre dengeli dağıtılmasıyla ilgili çalışmaların yapılması amaçlanmıştır. Genel olarak, eğitimde
               2010-2014  tarihli  Stratejik  Plan’da,  insan  kaynaklarının  öğretmen  yetiştirme  sorumluluğunun
 kalitenin artırılabilmesi için kaynakların daha etkin kullanılması ve öğretmen niteliklerinin geliştirilmesi
            üniversitelere devri ile MEB ve Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) ilişkileri bağlamında, eğitim fakülteleriyle
 gerektiği vurgulanmıştır.
            MEB  arasında,  müşterek  sorumluluk  temelindeki  ilişkilerin  istenilen  düzeye  ulaşamadığı  belirtilmiştir.
 Onuncu Kalkınma Planı (2014-2018)  Ayrıca,  öğretmen  arz  ve  talebi  arasında  olması  gereken  dengenin  arzu  edilen  düzeyin  altında  kaldığı
            ve  MEB  tarafından  tasarlanan  programlara  uygun  öğretmen  yeterlilikleri  ile  nitelikleri  konusunda
 154  Onuncu  Kalkınma  Planı’nda,  öğretmenlik  mesleğinin  daha  cazip  hale  getirilmesi  için  çeşitli   155
            yeterince iş birliğinin sağlanamadığı hususları vurgulanmıştır. Özellikle mesleki ve teknik eğitim alanında
 reformlar öngörülmüştür. Bu kapsamda, öğretmen yetiştiren fakülteler ile okullar arasındaki etkileşim
            açılan yeni alan ve modüller ile özel eğitim ve okul öncesi eğitimi alanındaki yeni politika ve stratejiler
 güçlendirilmiş  ve  öğretmen  yetiştirme  sistemi,  kariyer  gelişimi  ve  performansa  dayalı  bir  yapıya
            doğrultusunda,  öğretmen  yetiştirilmesinde  Yüksek  Öğretim  Kurulu  (YÖK)  ile  iş  birliğine  gidilmesi
 dönüştürülmesi  hedeflenmiştir.  Özellikle  dezavantajlı  bölgelerdeki  öğretmenlerin  daha  uzun  süreli
            gerektiği vurgulanmıştır. Millî Eğitim Bakanlığı’nın sözleşmeli öğretmen-personel istihdamının, eğitim
 çalışmalarının teşvik edilmesine ilişkin değerlendirmeleri yapılmıştır.
            arzını  esnekleştirmesi  ve  öğretmen  sıkıntısı  çekilen  yerlerin  ihtiyaçlarının  karşılanmasında  bir  çözüm
 On Birinci Kalkınma Planı (2019-2023)  olabileceği belirtilmiştir.

 On Birinci Kalkınma Planı hedeflerinde öğrenci ve öğretmenlerin mobil teknoloji araçlarını etkin bir   Millî Eğitim Bakanlığı, teknolojiyi kullanarak, her derece ve türdeki eğitim kurumlarında görev yapan
 şekilde  kullanabilecekleri  yenilikçi  öğrenme  tasarımlarına  ağırlık  verilmiştir.  Öğretmenlerin  mesleki   öğretmenleri yeni programların uygulanmasına hazırlamak için büyük çaba sarf etmekte ve yetiştirilen

 gelişimlerine yönelik motivasyon artırıcı adımlar atılması, Öğretmenlik Meslek Kanunu’nun çıkarılması   formatörler aracılığıyla hizmet içi eğitimi yaygınlaştırmıştır. Gelecek İçin Eğitim projesiyle, yetiştirilecek
 ve öğretmenlerin toplumsal statüsünün güçlendirilmesi hedeflenmiştir. Ayrıca, öğretmenlerin yan alan   uzman formatör öğretmenler aracılığıyla üç yıl içinde 50.000 öğretmenin bilgisayar okuryazarı hâline
 ve mesleki rehberlik becerilerinin geliştirilmesi, yabancı dil öğretmenlerine yönelik hizmet içi eğitimlerin   getirilmesi amaçlanmıştır.
 düzenlenmesi gibi uygulamalar da bu dönemde önceliklendirilen alanlar arasında yer almaktadır.
   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162