Page 156 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 156

Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı (2001-2005)                                                                  2002-2024 yılları arasında yayımlanan kalkınma planları değerlendirildiğinde Türkiye’nin kalkınma
        İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ VE ÖĞRETMEN İSTİHDAMI
                                                                                                                           süreçleri boyunca öğretmen yetiştirme ve geliştirme politikaları, eğitimin kalitesini artırma ve toplumsal
               Sekizinci  Kalkınma  Planı,  2001-2005  yıllarını  kapsamakta  olup,  önceki  dönemdeki  eksikliklerin
                                                                                                                           dönüşümü  sağlama  hedeflerinin  ön  planda  yer  aldığı  görülmektedir.  Kalkınma  planlarında  yer  alan
            giderilmesi  amacıyla  hazırlanmıştır.  Planda,  öğretmen  ihtiyacının  karşılanmasında  beklenen  düzeyde
                                                                                                                           eğitim  politikalarıyla  özellikle  öğretmenlerin  niteliklerinin  artırılması  ve  eğitim  sistemindeki  mevcut
            gelişmenin sağlanamadığı vurgulanmış ve bu nedenle öğretmenlik mesleğinin çekici hale getirilmesi,
                                                                                                                           sorunların çözümüne yönelik stratejiler geliştirilmesini amaçlamaktadır. Uzun vadeli stratejiler, eğitim
            nitelikli  öğretmen  yetiştirme  süreci  ve  öğretmenlerin  ülke  genelinde  dengeli  dağılımı  üzerinde
                                                                                                                           sisteminin  her  kademesinde  öğretmenlerin  mesleki  yeterliliklerini  geliştirmeyi  ve  eğitim  kalitesini
            durulmuştur.  Öğretmen  ihtiyacının  karşılanması  için  sözleşmeli  statüde  eğitim  personeli  istihdamı
                                                                                                                           artırmayı hedeflemiştir. Bu bağlamda öğretmen yetiştirme ve mesleki gelişim politikalarıyla Türkiye›nin
            çalışmalarının başlatılması öngörülmektedir. Eğitimin tüm kademelerinde öğretmen sayısının artırılması
                                                                                                                           eğitim  sisteminin  kalitesini  artırmak  ve  sürdürülebilir  kalkınma  hedeflerine  ulaşmak  için  adımlar
            ve dengeli bir dağılımın sağlanması amacıyla norm kadro yönetmeliğinin yürürlüğe konulması, ayrıca
                                                                                                                           atılmıştır. Özellikle Öğretmenlik Meslek Kanunu›nun çıkarılmasıyla öğretmenlerin kariyer basamakları
            öğretmenlerin  mesleki  gelişim  süreçlerinin  özlük  haklarına  yansıtılması  ve  sözleşmeli  öğretmen
                                                                                                                           netleştirilmiş ve meslekte profesyonelleşmenin önünün açılması sağlanmıştır.
            istihdamının teşvik edilmesi üzerinde durulmuştur.

                                                                                                                           Stratejik Planlar ve Yönetici ile Öğretmen Yetiştirme Politikaları
             Dokuzuncu Kalkınma Planı (2007-2013)
                                                                                                                              2010-2014, 2015-2019, 2020-2023 ve 2024-2028 yıllarına yönelik 4 adet stratejik plan yayımlanmıştır.
                 Eğitim  programlarındaki  değişiklikler  doğrultusunda,  öğretmen  yeterliliklerini  geliştirmeye  ve
                                                                                                                           Tüm stratejik planlar öğretmen yetiştirme süreci ve insan kaynakları istihdamı açısından incelenmiştir.
            gereken  yeterliliklerin  kazandırılabilmesi  için  hizmet  öncesi  ve  hizmet  içi  eğitimde  etkin  yöntemler
                                                                                                                           Bu stratejik planlarda değinilen konulara aşağıda yer verilmiştir.
            uygulanmasına yönelik hedeflere yer verilmiştir.  Ayrıca, öğretmen açığı bulunan alanlardaki ihtiyacın
            karşılanması  amacıyla  üniversite  kontenjanlarının  artırılması,  öğretmenlerin  bölgelere  ve  yerleşim     2010-2014 Stratejik Planı
            yerlerine göre dengeli dağıtılmasıyla ilgili çalışmaların yapılması amaçlanmıştır. Genel olarak, eğitimde
                                                                                                                              2010-2014  tarihli  Stratejik  Plan’da,  insan  kaynaklarının  öğretmen  yetiştirme  sorumluluğunun
            kalitenin artırılabilmesi için kaynakların daha etkin kullanılması ve öğretmen niteliklerinin geliştirilmesi
                                                                                                                           üniversitelere devri ile MEB ve Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) ilişkileri bağlamında, eğitim fakülteleriyle
            gerektiği vurgulanmıştır.
                                                                                                                           MEB  arasında,  müşterek  sorumluluk  temelindeki  ilişkilerin  istenilen  düzeye  ulaşamadığı  belirtilmiştir.
             Onuncu Kalkınma Planı (2014-2018)                                                                             Ayrıca,  öğretmen  arz  ve  talebi  arasında  olması  gereken  dengenin  arzu  edilen  düzeyin  altında  kaldığı
                                                                                                                           ve  MEB  tarafından  tasarlanan  programlara  uygun  öğretmen  yeterlilikleri  ile  nitelikleri  konusunda
    154        Onuncu  Kalkınma  Planı’nda,  öğretmenlik  mesleğinin  daha  cazip  hale  getirilmesi  için  çeşitli                                                                                                      155
                                                                                                                           yeterince iş birliğinin sağlanamadığı hususları vurgulanmıştır. Özellikle mesleki ve teknik eğitim alanında
            reformlar öngörülmüştür. Bu kapsamda, öğretmen yetiştiren fakülteler ile okullar arasındaki etkileşim
                                                                                                                           açılan yeni alan ve modüller ile özel eğitim ve okul öncesi eğitimi alanındaki yeni politika ve stratejiler
            güçlendirilmiş  ve  öğretmen  yetiştirme  sistemi,  kariyer  gelişimi  ve  performansa  dayalı  bir  yapıya
                                                                                                                           doğrultusunda,  öğretmen  yetiştirilmesinde  Yüksek  Öğretim  Kurulu  (YÖK)  ile  iş  birliğine  gidilmesi
            dönüştürülmesi  hedeflenmiştir.  Özellikle  dezavantajlı  bölgelerdeki  öğretmenlerin  daha  uzun  süreli
                                                                                                                           gerektiği vurgulanmıştır. Millî Eğitim Bakanlığı’nın sözleşmeli öğretmen-personel istihdamının, eğitim
            çalışmalarının teşvik edilmesine ilişkin değerlendirmeleri yapılmıştır.
                                                                                                                           arzını  esnekleştirmesi  ve  öğretmen  sıkıntısı  çekilen  yerlerin  ihtiyaçlarının  karşılanmasında  bir  çözüm
             On Birinci Kalkınma Planı (2019-2023)                                                                         olabileceği belirtilmiştir.

               On Birinci Kalkınma Planı hedeflerinde öğrenci ve öğretmenlerin mobil teknoloji araçlarını etkin bir           Millî Eğitim Bakanlığı, teknolojiyi kullanarak, her derece ve türdeki eğitim kurumlarında görev yapan
            şekilde  kullanabilecekleri  yenilikçi  öğrenme  tasarımlarına  ağırlık  verilmiştir.  Öğretmenlerin  mesleki   öğretmenleri yeni programların uygulanmasına hazırlamak için büyük çaba sarf etmekte ve yetiştirilen

            gelişimlerine yönelik motivasyon artırıcı adımlar atılması, Öğretmenlik Meslek Kanunu’nun çıkarılması          formatörler aracılığıyla hizmet içi eğitimi yaygınlaştırmıştır. Gelecek İçin Eğitim projesiyle, yetiştirilecek
            ve öğretmenlerin toplumsal statüsünün güçlendirilmesi hedeflenmiştir. Ayrıca, öğretmenlerin yan alan           uzman formatör öğretmenler aracılığıyla üç yıl içinde 50.000 öğretmenin bilgisayar okuryazarı hâline
            ve mesleki rehberlik becerilerinin geliştirilmesi, yabancı dil öğretmenlerine yönelik hizmet içi eğitimlerin   getirilmesi amaçlanmıştır.
            düzenlenmesi gibi uygulamalar da bu dönemde önceliklendirilen alanlar arasında yer almaktadır.
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161