Page 155 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 155

19. Millî Eğitim Şûrası  alanlara ilişkin sorular sorulması kararına yönelik gerekli çalışmalar yapılarak alan sınavı sistemi KPSS
 İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ VE ÖĞRETMEN İSTİHDAMI
            içerisine  entegre  edilmiştir.  Alan  sınavı  ile  kendi  branşlarına  özgü  yeterliklere  sahip  olan  öğretmen
 19. Millî Eğitim Şûrası, 2-6 Aralık 2014 tarihlerinde gerçekleştirilmiştir. Öğretmen adaylarının mesleğe
            adaylarının seçimine yönelik önemli bir adım atılmıştır. 19. Şûra’da, KPSS ve ÖABT testlerinde öğretmen
 seçiminde KPSS ve ÖABT testlerinde öğretmen yeterliklerini dikkate alan, öğretmenlik mesleğinin bilişsel
            yeterliklerini  dikkate  alan,  öğretmenlik  mesleğinin  bilişsel  boyutunun  yanı  sıra  duyuşsal  ve  psiko-
 boyutunun yanında duyuşsal ve psiko-motor özelliklerini de temel alan çoklu değerlendirme sistemlerini
            motor özelliklerini de temel alan çoklu değerlendirme sistemlerini içeren bir model oluşturulması kararı
 içeren  bir  model  oluşturulması,  yükseköğretim  kurumlarıyla  iş  birliği  yapılarak  mesleki  gelişim
            alınmıştır. Bu doğrultuda mülakat sistemi getirilerek adayların çoklu değerlendirme sistemi ile bütüncül
 programlarına yönelik modüler elektronik içeriklerin hazırlanıp öğretmenlere sunulması, öğretmenlerin
            olarak mesleğe seçimi sağlanmıştır.
 mesleki gelişim modüllerinden aldıkları eğitimlerin kredilendirilerek MEB’in kariyer geliştirme sistemine
 dâhil  edilmesi,  öğretmenlerin  kendi  alanlarında  ve/veya  eğitim  bilimleri  alanında  yüksek  lisans  ve   20. Millî Eğitim Şûrası’nda, emekli ve görevde olan öğretmenlere 3600 ek gösterge verilmesi kararı
 doktora  programlarına  katılımının  teşvik  edilmesi;  bu  teşvik  bağlamında  yüksek  lisans  ve  doktora   ivedilikle  hayata  geçirilmiş  ve  5.07.2022  tarihli  31887  sayılı  Resmî  Gazete’de  Torba  Yasa  ile  resmiyet
 öğrenimlerini tamamlayan öğretmenlerin ek ders ücretlerinin artırılması, öğretmenlik mesleğine ilişkin   kazanmıştır.  Bu düzenleme, 15.01.2023 tarihinde yürürlüğe konmuştur.
 farklı mevzuatları birleştiren ve öğretmenlik mesleğinin uzmanlık statüsünü geliştirecek bir ‘Öğretmenlik
               Tüm şûralarda dile getirilen kararlardan biri de Öğretmenlik Meslek Kanunu’nun (ÖMK) çıkarılması
 Meslek Kanunu’nun çıkarılması şûrada alınan kararlar arasında yer almaktadır.
            ve Millî Eğitim Akademisi’nin kurulmasıdır. Şûralarda alınan kararlar doğrultusunda Öğretmenlik Meslek
            Kanunu öğretmenlik mesleğinin özel ihtisas mesleği olduğunu güvence altına almak amacıyla 14.02.2022
 20. Millî Eğitim Şûrası
            tarihli Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.  Bu Kanun ile öğretmen atamaları, mesleki gelişimleri ve kariyer
 20.  Millî  Eğitim  Şûrası,  1-3  Aralık  2021  tarihlerinde  gerçekleştirilmiştir.  Şûrada  öne  çıkan  konular
            basamaklarına ilişkin düzenlemeler için yasal zemin hazırlanmıştır.  Öğretmenlik Meslek Kanunu (ÖMK),
 arasında; Öğretmenler ve diğer Millî Eğitim Bakanlığı personeli için Millî Eğitim Akademisi’nin kurulması
            öğretmenlik  mesleğinin  bir  uzmanlık  alanı  olarak  tanımlanması  ve  bu  alanda  profesyonelleşmenin
 amacıyla  yasal  altyapısının  oluşturularak  kamu  ve  özel  kurumlar  ile  tüm  sivil  paydaşlar  arasında  iş
            artırılması  açısından  büyük  bir  adım  olarak  değerlendirilebilir.  Bu  kanunla  öğretmenlerin  atama
 birliğinin  sağlanması,  Öğretmenlik  Meslek  Kanunu’nun  çıkarılması,  kariyer  sürecindeki  ilerlemelerde
            süreçleri, mesleki gelişimleri ve kariyer basamakları konusunda net ve sistematik bir yapı oluşturularak
 öğretmenlerin  özlük  haklarında  anlamlı  ve  belirgin  artışların  sağlanması,  emekli  ve  görevde  olan
            mesleğin  itibarının  artırılması  hedeflenmektedir.  Kanun,  öğretmenlerin  mesleki  gelişimlerinin  sürekli
 öğretmenler için 3600 ek gösterge verilmesi yer almaktadır. 2022-2024 yılları arasında yapılan şûralar
            desteklenmesini  sağlamanın  yanı  sıra  kariyer  basamakları  ile  öğretmenlere  “uzman  öğretmenlik”  ve
 incelendiğinde  paydaş  görüşlerine  dayalı  olarak  alınan  kararların  hayata  geçirildiği  ve  bu  kararları
            “başöğretmenlik” gibi ünvanlar sunarak meslekte ilerleme fırsatları yaratmaktadır.
 gerçekleştirmek amacıyla devam eden çalışmaların da olduğu görülmektedir.
 152                                                                                                       153
               Öğretmenlik  Meslek  Kanunu  (ÖMK),  öğretmenlerin  kariyer  gelişim  süreçlerini  belirli  kriterlere
  17. Millî Eğitim Şûrası sonrasında özel eğitim branşındaki öğretmen açığının tamamlanması amacıyla
            dayandırarak liyakat esaslı bir yapının oluşturulmasına zemin hazırlamaktadır. Bu sayede, öğretmenlerin
 sınıf  öğretmenlerine  yönelik  hizmet  içi  eğitim  verilmesi  kararı  doğrultusunda  hizmet  içi  eğitim  ve
            mesleki  becerileri  ve  yetkinlikleri  sürekli  olarak  geliştirilecek  ve  eğitim  sisteminde  kalite  standartları
 üniversite iş birliği ile sertifika programı açılarak sınıf öğretmenlerinin özel eğitim branşına geçmelerine
            yükseltilecektir.  Öğretmenlik  Meslek  Kanunu,  mesleğin  saygınlığını  artıran  ve  öğretmenlerin  kişisel
 fırsat sağlanmış ve alandaki büyük açık yapılan bu uygulama ile büyük oranda kapatılmıştır.  Ayrıca, YÖK
            gelişimlerine yatırım yapan önemli bir yasal düzenleme olarak, eğitim sisteminin güçlendirilmesi adına
 ile gerekli çalışmalar yapılarak eğitim fakültelerinde özel eğitim alanına yönelik lisans programlarının
            atılmış  olumlu  bir  adım  olarak  değerlendirilmektedir.  Kanunun  içeriği,  yasal  belgelerle  ilgili  bölümde
 açılması sağlanmıştır. Böylece süreçteki açık kapatılmış ve gelecekte alan uzmanlarının derse girmesinin
            ayrıntılı olarak açıklanmaktadır.
 yolu açılmıştır.
             Kalkınma Planları ve Yönetici ile Öğretmen Yetiştirme Politikaları
 18. Millî Eğitim Şûrası’nda alınan kararlardan biri olan eğitim fakültesi son sınıf öğrencilerinin aday

 öğretmenlik uygulamasının öğretim yılı boyunca yapılması önerisi YÖK ile iş birliği yapılarak uygulamaya   Kalkınma planları toplumun refah düzeyini ve yaşam kalitesini yükseltmek amacıyla hazırlanan ve sosyal,
 geçirilmiştir.  Böylece  öğretmen  adaylarının  meslek  öncesi  gelişimlerine  katkı  sunulmuş  ve  mesleğe   siyasal ve ekonomik olarak tüm gelişim ve değişimleri kapsayan çalışmalardır.  Bu kapsamın içerisinde
 başladıklarında  oryantasyon  sürecinin  hızlı  olmasının  altyapısı  sağlanmıştır.  Şûra’da  dile  getirilen   toplumun eğitim düzeyini yükseltmek ve çağın ihtiyaç duyduğu insan gücünü yetiştirmek yer almaktadır.

 öğretmenlik meslek bilgisi ve genel kültür alanları yanında öğretmen adaylarına mezun oldukları özel   Bu amaçlar doğrultusunda 2002-2024 yılları arasında 8, 9, 10, 11 ve 12. kalkınma planları yayımlanmıştır.
            Kalkınma planlarında öğretmen yetiştirmeye yönelik yer alan hedeflere aşağıda değinilmektedir.
   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160