Page 160 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 160
yabancı dil eğitim materyallerinin kullanımı ile ilgili eğitimler verilmesi, yabancı dil eğitiminin Öğretmen Yetiştirme Sistemi’nin yeniden yapılandırılması kapsamında, öğretmenlerin mesleki
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ VE ÖĞRETMEN İSTİHDAMI
kalitesinin uluslararası standartlara uygun bir şekilde bilimsel veriler ışığında geliştirilmesi ve yabancı gelişimini destekleyen, yeni yaklaşımları da içeren mesleki uygulamalar ile bütünleşik bir model
dil eğitimine yönelik politikaların güncel yaklaşımlarla uyumlu bir şekilde ele alınıp değerlendirilmesi geliştirilmesi hedeflenmektedir. Bu doğrultuda, Öğretmenlik Kariyer Sistemi’nin uygulama sürecine
hedeflenmektedir. ilişkin geri bildirimler doğrultusunda yeniden yapılandırılması ve pedagojik formasyona yönelik
eğitimlerin, adayların uygulama becerilerini önceleyecek biçimde yeniden ele alınarak iyileştirilmesi
Teknolojinin eğitim sistemine daha fazla uyarlanması amacıyla, dijital içeriklerin kullanımının
planlanmaktadır.
artırılacağı ve dijital öğretmenlerin dijital becerilerinin geliştirilmesi için dijital öğretmen yeterlilikleri
doğrultusunda uzaktan ve/veya yüz yüze eğitim faaliyetlerinin düzenleneceği Ayrıca, öğretmenlere en 2010-2024 yılları arasında yayımlanan stratejik planlar incelendiğinde, Millî Eğitim Bakanlığının
son özel eğitim stratejileri, teknikleri ve en iyi uygulamalar hakkında hizmet içi eğitimler ve seminerler süreçte güçlü ve geliştirilebilir yönlerinin analizinin yapılarak her dönem kurumsal olarak kendini
verileceği belirtilmektedir. yenilemeye, geliştirmeye yönelik uygulamaların hayata geçirildiği görülmektedir. İnsan kaynakları
bağlamında ele alındığında ise stratejik planlarda özellikle sürekli mesleki gelişimin sağlanarak öğretmen
Türkiye Yüzyılı vizyonu doğrultusunda, fiziksel ve teknolojik altyapısı güçlü, nitelikli personel ile
ve yönetici yeterliklerinin artırılması, istihdamın dengeli bir biçimde gerçekleştirilmesi, öğretmen
eğitime erişimi artıran ve eğitimde kaliteyi yükselten, etkin ve hesap verebilen bir kurumsal yapıyı
adaylarının çoklu değerlendirilme sistemi ile seçilmesi gibi önemli konuların ele alınarak eğitimin
geliştirmeyi amaçlayan vizyon belgesi ile öğretmen yetiştirme ve geliştirme sürecinin mesleğe kabulden
niteliğinin artırılmasının hedeflendiği görülmektedir. Uygulamalar incelendiğinde de bu hedeflerin hayata
önceki eğitimden başlayarak, mesleki gelişimi de kapsayacak şekilde ve ihtiyaçlar doğrultusunda yeniden
geçirildiği görülmektedir. Öğretmenlik Meslek Kanunu’nun çıkarılmasıyla öğretmen adaylarının seçimi
yapılandırılacağı ifade edilmektedir. Bu çerçevede, öğretmenlik mesleğinin niteliğinin ve toplumsal
ve mesleğe hazırlanması noktasında Millî Eğitim Akademisi’nin yasal zeminin hazırlanması, Öğretmenlik
statüsünün güçlendirileceği belirtilmektedir. Ayrıca personel niteliklerinin artırılacağı vurgusu da son
Kariyer Sistemi’nin hayata geçirilmesiyle meslek içindeki öğretmenlerin kapasitelerinin artırılması ve
stratejik planda mevcuttur.
ekonomik olarak iyileştirilmelerin yapılması stratejik planlarlar doğrultusunda hayata geçirilen önemli
uygulamalardır. 2024-2028 Stratejik Planı’nda da güncel durum değerlendirilerek Türkiye Yüzyılı
Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri’nin ulusal ve uluslararası standartlar ile ihtiyaçlar
vizyonu doğrultusunda eğitimin niteliğini artırıcı hedeflere yer verilmektedir.
doğrultusunda güncelleneceği; bu çerçevede Öğretmen Dijital Yeterlik Çerçevesi oluşturulacağı ve
dijital hizmet içi eğitim faaliyetlerinin desteklenmesi için dijital eğitim platformlarının içerik yönünden
Öğretmen Strateji Belgesi ve Yönetici ile Öğretmen Yetiştirme Politikaları
zenginleştirileceği de stratejik planda belirtilmektedir.
158 159
Öğretmen Strateji belgesi, Millî Eğitim Bakanlığı tarafından gerçekleştirilen Ulusal Öğretmen Stratejisi
Öğretmenlerin meslek öncesi eğitimlerinin bütünleyici bir parçası olarak, öğretmenlik mesleğine Çalıştayı›nda ortaya konulan görüşler doğrultusunda hazırlanmıştır. Çeşitli kamu kurumlarından
ilişkin bilgi, beceri, tutum ve değerlerin geliştirilmesi ile pedagojik yetkinliklerin desteklenmesi amacıyla bürokratlar, akademisyenler, milletvekilleri ve sivil toplum kuruluşlarının temsilcilerinin katılımıyla
“Millî Eğitim Akademisi”nin kurulacağı ve “Öğretmen Strateji Belgesi”nin Türkiye Yüzyılı vizyonu şekillendirilen belgede, öğretmen yetiştirme, geliştirme ve istihdam süreçlerine ilişkin altı temel bileşen
doğrultusunda güncelleneceği de stratejik planda yer almaktadır. belirlenmiş ve bu bileşenlere yönelik hedef ve eylemler sıralanmıştır.
Personel niteliğini artırmak amacıyla Millî Eğitim Bakanlığı’nın uzaktan eğitim platformlarının yanı Yüksek Nitelikli İyi Yetişmiş ve Mesleğe Uygun Bireylerin Öğretmen Olarak İstihdamını Sağ-
lamak
sıra Cumhurbaşkanlığı Uzaktan Eğitim Kapısı (UEK) üzerinden sunulan eğitimlere katılımın artırılmasının
sağlanacağı, eğitim yöneticiliğinin profesyonel meslek olarak düzenlenmesi çalışmalarının yapılacağı da Belgede belirtilen bu amaç doğrultusunda, öğretmen yetiştirme programlarının iyileştirilmesi
planda yer alan amaçlar arasındadır. hedeflenmektedir. Bu bağlamda üniversite mezunları arasından öğretmenlik mesleğine en
uygun bireylerin seçilmesinin eğitim kalitesinin artırılması açısından kritik bir öneme sahip olduğu
Öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin mesleki gelişimlerini sürekli desteklemek, üniversitelerle ve
vurgulanmaktadır. Öğretmen yetiştirmeye yönelik iyileştirilme yapılabilmesi için programlarda
STK’larla yüz yüze, örgün ve/veya uzaktan eğitim iş birlikleri hayata geçirilerek eğitimler düzenlenmesi ve
uygulamaya daha çok yer verilmesi, bu programlarda üniversiteler açısından standartlaşmanın
öğretmenlerin mesleki gelişim programlarının, güncel ihtiyaçlar temelinde bölgenin, okulun ve öğretmenin
getirilmesi, eğitim fakültelerindeki akademisyenlerin okul ortamlarında gözlem ve araştırma
gereksinimlerine uygun şekilde belirlenerek okullarda uygulanmasının sağlanması kararı alınmıştır.