Page 163 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 163
yapabilmeleri için gerekli ortamın sağlanması, öğretmenlik uygulamalarının sertifika sahibi öğretmenler öğretmen yetiştirme programı, mesleki gelişim programları, pedagojik formasyon eğitimleri ile kariyer
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ VE ÖĞRETMEN İSTİHDAMI
tarafından yürütülmesi gibi eylemlere yer verilmektedir. basamağında yükselmelere dönük eğitimler düzenlemek ve benzeri nitelikte amaçları gerçekleştirmek
için Öğretmen Akademilerinin kurulması gerekliliği ifade edilmiştir. Bu doğrultuda MEB tarafından
Strateji belgesinin yayımlanmasından sonra belirtilen maddeler doğrultusunda MEB ve YÖK iş birliği
Öğretmenlik Meslek Kanunu’nda (2024) Millî Eğitim Akademisi’nin kurulmasına yönelik yasal zemin
yapılarak eğitim fakültelerinde uygulama derslerinin saati ve formasyon derslerinin çeşitliliği artırılmış,
sağlanmıştır.
uygulama dersini yürüten öğretmenler eğitime alınarak sertifikalandırılmışlardır. Ayrıca belgede yer
alan amaçlar hayata geçirilmiş ve sertifikaya sahip öğretmenlere uygulama öğrencisi gönderilmeye Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Algıyı İyileştirmek ve Mesleğin Statüsünü Güçlendirmek
başlanmıştır.
Öğretmenlik mesleğinin statüsünü güçlendirmek, eğitim sistemi içerisinde öğretmenlere verilen
Öğretmenlerin Kişisel ve Mesleki Gelişimini Sürekli Kılmak önemi vurgulamak açısından oldukça önemlidir. Bu kapsamda, öğretmenlerin çalışma koşullarının
iyileştirilmesi bir diğer öncelikli hedef olarak belirlenmiştir. Meslekte yükselme ve ödüllendirme
Öğretmenlerin kişisel ve mesleki gelişiminde sürekliliği sağlamak amacıyla belgede çeşitli
sistemlerinin geliştirilmesi, öğretmenlerin motivasyonunu artırmak ve kariyer basamaklarını
eylemlere yer verilmektedir. Bunlardan birisi Okul Temelli Mesleki Gelişim Modeli (OTMG)’dir. Bu model,
netleştirmek atılacak adımlar arasında yer almaktadır. Ayrıca, bölgeler ve kurumlar arası farklılıkların
öğretmenlerin kendi ihtiyaçları doğrultusunda talep ettikleri eğitimlerin mahalli olarak düzenlenmesini ve
giderilmesi amacıyla çeşitli iyileştirici tedbirler alınması planlanmaktadır. MEB Öğretmenlik Meslek
öğretmenlerin kişisel gelişimlerine katkı sunulması amaçlanmaktadır. MEB, bu belgenin yayımlanmasının
Kanunu ile mesleğinin statüsünü güçlendirmek için gerekli adımı atmış, Kanun’da öğretmene karşı
ardından gerekli güncellemeleri yaparak bu modelin işlevselliğini sağlamış ve öğretmenlerin mesleki
şiddetin önlenmesine yönelik hukuki ve idari düzenlemelere yer vermiştir.
gelişimlerine yönelik talep ettikleri hizmet içi eğitimler açılmıştır. Uygulama halen devam etmektedir.
Aynı zamanda Mesleki Gelişim Toplulukları (MGT) yapılandırılarak ÖBA (Öğretmen Bilişim Ağı) üzerinden Son yıllarda, Millî Eğitim Bakanlığı öğretmen istihdamı, gelişimi ve kariyer basamakları ile ilgili
birbirlerinin uygulama örneklerini paylaşmalarına olanak sağlanmıştır. önemli adımlar atmıştır. 2016 yılında başlatılan aday öğretmen yetiştirme programı, yeni öğretmenlerin
deneyimli öğretmenler rehberliğinde sınıf içi gözlem ve uygulama yapmalarını sağlamış ve öğretmen
Yukarıda belirtilen amaç doğrultusunda belirlenen bir diğer eylem, eğitim çalışanlarının bilimsel
adaylarının mesleki becerilerini geliştirmede önemli bir rol oynamıştır. Bununla birlikte, 2016 yılından
etkinliklere katılmaları konusunda teşvik edilmesidir. Bu doğrultuda, bilimsel faaliyetlere katılan
itibaren sözleşmeli öğretmen statüsü de yeniden yapılandırılarak, öğretmenlerin zorunlu hizmet
öğretmenlere gerekli izinler konusunda destek verilmiş ve yaptıkları bu çalışmalara ait belgeler
bölgelerinde daha uzun süre çalışmaları teşvik edilmiştir.
160 yöneticilik, ödül sistemi gibi çeşitli kariyer yükseltme basamaklarında puanlanarak katılım konusunda 161
teşvik sağlanmıştır. Bu süreçte yapılan performans değerlendirmeleri, öğretmenlerin mesleki gelişimlerine yönelik bir
geri bildirim sistemi oluşturarak, hizmet içi eğitimlerin kalitesini ve katılım oranlarını artırmıştır. Ayrıca,
Öğretmenlerin uluslararası eğitim çalışmalarına katılım oranının artırılması için, Ulusal Ajans, YTB,
Millî Eğitim Bakanlığı’nın üniversiteler ve çeşitli sivil toplum kuruluşlarıyla iş birliği yaparak geliştirdiği
TİKA, Maarif Vakfı, TÜBİTAK gibi kurumlarla iş birliği sağlanarak, öğretmenlerin eğitim alanındaki
hizmet içi eğitim programları, öğretmenlerin güncel bilgi ve becerilerini artırmak için önemli fırsatlar
uluslararası gelişmelerle ilgili bilgi düzeyini ve farkındalığını artırıcı faaliyetler hayata geçirilmiştir.
sunmaktadır.
Öğretmenlerin kişisel ve mesleki gelişiminde sürekliliği sağlama amacı içerisinde Öğretmen
Öğretmen Strateji Belgesi, Türkiye’nin eğitim sisteminde köklü reformların gerçekleştirilmesi ve
Akademilerinin kurulması da belgedeki eylemler arasında yer almaktadır. Eğitim-öğretim alanında,
öğretmenlerin mesleki yeterliliklerinin artırılması için önemli bir çerçeve sunmaktadır. Bu belgeyle,
bilimsel, teknolojik gelişmeleri incelemek, araştırmak, danışmanlık hizmeti sunmak; MEB personeli için
öğretmenlik mesleği yalnızca bir iş değil, bir uzmanlık alanı olarak da ele alınmakta ve öğretmenlerin
hayat boyu öğrenme fırsatları oluşturmak, öğretmenlerin hayat boyu öğrenme fırsatlarını artırmak
mesleki gelişim süreçleri yapılandırılmaktadır. Millî Eğitim Bakanlığı, bu stratejilerin uygulanmasını
ve çeşitlendirmek için mesleki gelişim faaliyetlerinde örgün, açık ve uzaktan öğretim yoluyla hizmet
yakından izlemekte ve geliştirilmesi için gerekli düzenlemeleri yapmayı sürdürmektedir.
sunan kurumlarla iş birliği sağlamak, gerektiğinde Bakanlıkça veya öğretmenler tarafından bireysel
olarak hizmet satın alınabilecek bir mesleki gelişim sistemi oluşturmak, öğretmen yetiştiren eğitim
kurumlarına yönelik standartların belirlenmesi konusunda ilgili kuruluşlarla iş birliği yapmak; aday