Page 163 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 163

yapabilmeleri için gerekli ortamın sağlanması, öğretmenlik uygulamalarının sertifika sahibi öğretmenler   öğretmen yetiştirme programı, mesleki gelişim programları, pedagojik formasyon eğitimleri ile kariyer
 İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ VE ÖĞRETMEN İSTİHDAMI
 tarafından yürütülmesi gibi eylemlere yer verilmektedir.  basamağında yükselmelere dönük eğitimler düzenlemek ve benzeri nitelikte amaçları gerçekleştirmek

            için  Öğretmen  Akademilerinin  kurulması  gerekliliği  ifade  edilmiştir.  Bu  doğrultuda  MEB  tarafından
 Strateji belgesinin yayımlanmasından sonra belirtilen maddeler doğrultusunda MEB ve YÖK iş birliği
            Öğretmenlik  Meslek  Kanunu’nda  (2024)  Millî  Eğitim  Akademisi’nin  kurulmasına  yönelik  yasal  zemin
 yapılarak eğitim fakültelerinde uygulama derslerinin saati ve formasyon derslerinin çeşitliliği artırılmış,
            sağlanmıştır.
 uygulama  dersini  yürüten  öğretmenler  eğitime  alınarak  sertifikalandırılmışlardır.    Ayrıca  belgede  yer
 alan  amaçlar  hayata  geçirilmiş  ve  sertifikaya  sahip  öğretmenlere  uygulama  öğrencisi  gönderilmeye   Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Algıyı İyileştirmek ve Mesleğin Statüsünü Güçlendirmek
 başlanmıştır.
               Öğretmenlik  mesleğinin  statüsünü  güçlendirmek,  eğitim  sistemi  içerisinde  öğretmenlere  verilen
 Öğretmenlerin Kişisel ve Mesleki Gelişimini Sürekli Kılmak  önemi  vurgulamak  açısından  oldukça  önemlidir.  Bu  kapsamda,  öğretmenlerin  çalışma  koşullarının
            iyileştirilmesi  bir  diğer  öncelikli  hedef  olarak  belirlenmiştir.  Meslekte  yükselme  ve  ödüllendirme
 Öğretmenlerin  kişisel  ve  mesleki  gelişiminde  sürekliliği  sağlamak  amacıyla  belgede  çeşitli
            sistemlerinin  geliştirilmesi,  öğretmenlerin  motivasyonunu  artırmak  ve  kariyer  basamaklarını
 eylemlere yer verilmektedir. Bunlardan birisi Okul Temelli Mesleki Gelişim Modeli (OTMG)’dir. Bu model,
            netleştirmek atılacak adımlar arasında yer almaktadır. Ayrıca, bölgeler ve kurumlar arası farklılıkların
 öğretmenlerin kendi ihtiyaçları doğrultusunda talep ettikleri eğitimlerin mahalli olarak düzenlenmesini ve
            giderilmesi  amacıyla  çeşitli  iyileştirici  tedbirler  alınması  planlanmaktadır.  MEB  Öğretmenlik  Meslek
 öğretmenlerin kişisel gelişimlerine katkı sunulması amaçlanmaktadır. MEB, bu belgenin yayımlanmasının
            Kanunu  ile  mesleğinin  statüsünü  güçlendirmek  için  gerekli  adımı  atmış,  Kanun’da  öğretmene  karşı
 ardından  gerekli  güncellemeleri  yaparak  bu  modelin  işlevselliğini  sağlamış  ve  öğretmenlerin  mesleki
            şiddetin önlenmesine yönelik hukuki ve idari düzenlemelere yer vermiştir.
 gelişimlerine yönelik talep ettikleri hizmet içi eğitimler açılmıştır. Uygulama halen devam etmektedir.
 Aynı zamanda Mesleki Gelişim Toplulukları (MGT) yapılandırılarak ÖBA (Öğretmen Bilişim Ağı) üzerinden   Son  yıllarda,  Millî  Eğitim  Bakanlığı  öğretmen  istihdamı,  gelişimi  ve  kariyer  basamakları  ile  ilgili
 birbirlerinin uygulama örneklerini paylaşmalarına olanak sağlanmıştır.   önemli adımlar atmıştır. 2016 yılında başlatılan aday öğretmen yetiştirme programı, yeni öğretmenlerin

            deneyimli öğretmenler rehberliğinde sınıf içi gözlem ve uygulama yapmalarını sağlamış ve öğretmen
 Yukarıda  belirtilen  amaç  doğrultusunda  belirlenen  bir  diğer  eylem,  eğitim  çalışanlarının  bilimsel
            adaylarının mesleki becerilerini geliştirmede önemli bir rol oynamıştır. Bununla birlikte, 2016 yılından
 etkinliklere  katılmaları  konusunda  teşvik  edilmesidir.  Bu  doğrultuda,  bilimsel  faaliyetlere  katılan
            itibaren  sözleşmeli  öğretmen  statüsü  de  yeniden  yapılandırılarak,  öğretmenlerin  zorunlu  hizmet
 öğretmenlere  gerekli  izinler  konusunda  destek  verilmiş  ve  yaptıkları  bu  çalışmalara  ait  belgeler
            bölgelerinde daha uzun süre çalışmaları teşvik edilmiştir.
 160  yöneticilik, ödül sistemi gibi çeşitli kariyer yükseltme basamaklarında puanlanarak katılım konusunda   161
 teşvik sağlanmıştır.  Bu süreçte yapılan performans değerlendirmeleri, öğretmenlerin mesleki gelişimlerine yönelik bir
            geri bildirim sistemi oluşturarak, hizmet içi eğitimlerin kalitesini ve katılım oranlarını artırmıştır. Ayrıca,
 Öğretmenlerin  uluslararası  eğitim  çalışmalarına  katılım  oranının  artırılması  için,  Ulusal  Ajans,  YTB,
            Millî Eğitim Bakanlığı’nın üniversiteler ve çeşitli sivil toplum kuruluşlarıyla iş birliği yaparak geliştirdiği
 TİKA,  Maarif  Vakfı,  TÜBİTAK  gibi  kurumlarla  iş  birliği  sağlanarak,  öğretmenlerin  eğitim  alanındaki
            hizmet içi eğitim programları, öğretmenlerin güncel bilgi ve becerilerini artırmak için önemli fırsatlar
 uluslararası gelişmelerle ilgili bilgi düzeyini ve farkındalığını artırıcı faaliyetler hayata geçirilmiştir.
            sunmaktadır.

 Öğretmenlerin  kişisel  ve  mesleki  gelişiminde  sürekliliği  sağlama  amacı  içerisinde  Öğretmen
               Öğretmen  Strateji  Belgesi,  Türkiye’nin  eğitim  sisteminde  köklü  reformların  gerçekleştirilmesi  ve
 Akademilerinin  kurulması  da  belgedeki  eylemler  arasında  yer  almaktadır.    Eğitim-öğretim  alanında,
            öğretmenlerin  mesleki  yeterliliklerinin  artırılması  için  önemli  bir  çerçeve  sunmaktadır.  Bu  belgeyle,
 bilimsel, teknolojik gelişmeleri incelemek, araştırmak, danışmanlık hizmeti sunmak; MEB personeli için
            öğretmenlik mesleği yalnızca bir iş değil, bir uzmanlık alanı olarak da ele alınmakta ve öğretmenlerin
 hayat  boyu  öğrenme  fırsatları  oluşturmak,  öğretmenlerin  hayat  boyu  öğrenme  fırsatlarını  artırmak
            mesleki  gelişim  süreçleri  yapılandırılmaktadır.  Millî  Eğitim  Bakanlığı,  bu  stratejilerin  uygulanmasını
 ve  çeşitlendirmek  için  mesleki  gelişim  faaliyetlerinde  örgün,  açık  ve  uzaktan  öğretim  yoluyla  hizmet
            yakından izlemekte ve geliştirilmesi için gerekli düzenlemeleri yapmayı sürdürmektedir.
 sunan  kurumlarla  iş  birliği  sağlamak,  gerektiğinde  Bakanlıkça  veya  öğretmenler  tarafından  bireysel
 olarak  hizmet  satın  alınabilecek  bir  mesleki  gelişim  sistemi  oluşturmak,  öğretmen  yetiştiren  eğitim

 kurumlarına  yönelik  standartların  belirlenmesi  konusunda  ilgili  kuruluşlarla  iş  birliği  yapmak;  aday
   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168