Page 154 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 154
19. Millî Eğitim Şûrası alanlara ilişkin sorular sorulması kararına yönelik gerekli çalışmalar yapılarak alan sınavı sistemi KPSS
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ VE ÖĞRETMEN İSTİHDAMI
içerisine entegre edilmiştir. Alan sınavı ile kendi branşlarına özgü yeterliklere sahip olan öğretmen
19. Millî Eğitim Şûrası, 2-6 Aralık 2014 tarihlerinde gerçekleştirilmiştir. Öğretmen adaylarının mesleğe
adaylarının seçimine yönelik önemli bir adım atılmıştır. 19. Şûra’da, KPSS ve ÖABT testlerinde öğretmen
seçiminde KPSS ve ÖABT testlerinde öğretmen yeterliklerini dikkate alan, öğretmenlik mesleğinin bilişsel
yeterliklerini dikkate alan, öğretmenlik mesleğinin bilişsel boyutunun yanı sıra duyuşsal ve psiko-
boyutunun yanında duyuşsal ve psiko-motor özelliklerini de temel alan çoklu değerlendirme sistemlerini
motor özelliklerini de temel alan çoklu değerlendirme sistemlerini içeren bir model oluşturulması kararı
içeren bir model oluşturulması, yükseköğretim kurumlarıyla iş birliği yapılarak mesleki gelişim
alınmıştır. Bu doğrultuda mülakat sistemi getirilerek adayların çoklu değerlendirme sistemi ile bütüncül
programlarına yönelik modüler elektronik içeriklerin hazırlanıp öğretmenlere sunulması, öğretmenlerin
olarak mesleğe seçimi sağlanmıştır.
mesleki gelişim modüllerinden aldıkları eğitimlerin kredilendirilerek MEB’in kariyer geliştirme sistemine
dâhil edilmesi, öğretmenlerin kendi alanlarında ve/veya eğitim bilimleri alanında yüksek lisans ve 20. Millî Eğitim Şûrası’nda, emekli ve görevde olan öğretmenlere 3600 ek gösterge verilmesi kararı
doktora programlarına katılımının teşvik edilmesi; bu teşvik bağlamında yüksek lisans ve doktora ivedilikle hayata geçirilmiş ve 5.07.2022 tarihli 31887 sayılı Resmî Gazete’de Torba Yasa ile resmiyet
öğrenimlerini tamamlayan öğretmenlerin ek ders ücretlerinin artırılması, öğretmenlik mesleğine ilişkin kazanmıştır. Bu düzenleme, 15.01.2023 tarihinde yürürlüğe konmuştur.
farklı mevzuatları birleştiren ve öğretmenlik mesleğinin uzmanlık statüsünü geliştirecek bir ‘Öğretmenlik
Tüm şûralarda dile getirilen kararlardan biri de Öğretmenlik Meslek Kanunu’nun (ÖMK) çıkarılması
Meslek Kanunu’nun çıkarılması şûrada alınan kararlar arasında yer almaktadır.
ve Millî Eğitim Akademisi’nin kurulmasıdır. Şûralarda alınan kararlar doğrultusunda Öğretmenlik Meslek
Kanunu öğretmenlik mesleğinin özel ihtisas mesleği olduğunu güvence altına almak amacıyla 14.02.2022
20. Millî Eğitim Şûrası
tarihli Resmî Gazete’de yayımlanmıştır. Bu Kanun ile öğretmen atamaları, mesleki gelişimleri ve kariyer
20. Millî Eğitim Şûrası, 1-3 Aralık 2021 tarihlerinde gerçekleştirilmiştir. Şûrada öne çıkan konular
basamaklarına ilişkin düzenlemeler için yasal zemin hazırlanmıştır. Öğretmenlik Meslek Kanunu (ÖMK),
arasında; Öğretmenler ve diğer Millî Eğitim Bakanlığı personeli için Millî Eğitim Akademisi’nin kurulması
öğretmenlik mesleğinin bir uzmanlık alanı olarak tanımlanması ve bu alanda profesyonelleşmenin
amacıyla yasal altyapısının oluşturularak kamu ve özel kurumlar ile tüm sivil paydaşlar arasında iş
artırılması açısından büyük bir adım olarak değerlendirilebilir. Bu kanunla öğretmenlerin atama
birliğinin sağlanması, Öğretmenlik Meslek Kanunu’nun çıkarılması, kariyer sürecindeki ilerlemelerde
süreçleri, mesleki gelişimleri ve kariyer basamakları konusunda net ve sistematik bir yapı oluşturularak
öğretmenlerin özlük haklarında anlamlı ve belirgin artışların sağlanması, emekli ve görevde olan
mesleğin itibarının artırılması hedeflenmektedir. Kanun, öğretmenlerin mesleki gelişimlerinin sürekli
öğretmenler için 3600 ek gösterge verilmesi yer almaktadır. 2022-2024 yılları arasında yapılan şûralar
desteklenmesini sağlamanın yanı sıra kariyer basamakları ile öğretmenlere “uzman öğretmenlik” ve
incelendiğinde paydaş görüşlerine dayalı olarak alınan kararların hayata geçirildiği ve bu kararları
“başöğretmenlik” gibi ünvanlar sunarak meslekte ilerleme fırsatları yaratmaktadır.
gerçekleştirmek amacıyla devam eden çalışmaların da olduğu görülmektedir.
152 153
Öğretmenlik Meslek Kanunu (ÖMK), öğretmenlerin kariyer gelişim süreçlerini belirli kriterlere
17. Millî Eğitim Şûrası sonrasında özel eğitim branşındaki öğretmen açığının tamamlanması amacıyla
dayandırarak liyakat esaslı bir yapının oluşturulmasına zemin hazırlamaktadır. Bu sayede, öğretmenlerin
sınıf öğretmenlerine yönelik hizmet içi eğitim verilmesi kararı doğrultusunda hizmet içi eğitim ve
mesleki becerileri ve yetkinlikleri sürekli olarak geliştirilecek ve eğitim sisteminde kalite standartları
üniversite iş birliği ile sertifika programı açılarak sınıf öğretmenlerinin özel eğitim branşına geçmelerine
yükseltilecektir. Öğretmenlik Meslek Kanunu, mesleğin saygınlığını artıran ve öğretmenlerin kişisel
fırsat sağlanmış ve alandaki büyük açık yapılan bu uygulama ile büyük oranda kapatılmıştır. Ayrıca, YÖK
gelişimlerine yatırım yapan önemli bir yasal düzenleme olarak, eğitim sisteminin güçlendirilmesi adına
ile gerekli çalışmalar yapılarak eğitim fakültelerinde özel eğitim alanına yönelik lisans programlarının
atılmış olumlu bir adım olarak değerlendirilmektedir. Kanunun içeriği, yasal belgelerle ilgili bölümde
açılması sağlanmıştır. Böylece süreçteki açık kapatılmış ve gelecekte alan uzmanlarının derse girmesinin
ayrıntılı olarak açıklanmaktadır.
yolu açılmıştır.
Kalkınma Planları ve Yönetici ile Öğretmen Yetiştirme Politikaları
18. Millî Eğitim Şûrası’nda alınan kararlardan biri olan eğitim fakültesi son sınıf öğrencilerinin aday
öğretmenlik uygulamasının öğretim yılı boyunca yapılması önerisi YÖK ile iş birliği yapılarak uygulamaya Kalkınma planları toplumun refah düzeyini ve yaşam kalitesini yükseltmek amacıyla hazırlanan ve sosyal,
geçirilmiştir. Böylece öğretmen adaylarının meslek öncesi gelişimlerine katkı sunulmuş ve mesleğe siyasal ve ekonomik olarak tüm gelişim ve değişimleri kapsayan çalışmalardır. Bu kapsamın içerisinde
başladıklarında oryantasyon sürecinin hızlı olmasının altyapısı sağlanmıştır. Şûra’da dile getirilen toplumun eğitim düzeyini yükseltmek ve çağın ihtiyaç duyduğu insan gücünü yetiştirmek yer almaktadır.
öğretmenlik meslek bilgisi ve genel kültür alanları yanında öğretmen adaylarına mezun oldukları özel Bu amaçlar doğrultusunda 2002-2024 yılları arasında 8, 9, 10, 11 ve 12. kalkınma planları yayımlanmıştır.
Kalkınma planlarında öğretmen yetiştirmeye yönelik yer alan hedeflere aşağıda değinilmektedir.