Page 153 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 153

Giriş       Millî Eğitim Şûraları ve Yönetici ile Öğretmen Yetiştirme Politikaları
 İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ VE ÖĞRETMEN İSTİHDAMI
               2002-2024 yılları arasında dört kez Millî Eğitim Şûrası gerçekleştirilmiştir. Şûralarda eğitim sistemi bir
 Bir  ülkenin  kalkınma  sürecindeki  en  kritik  faktörlerden  biri,  yetişmiş  insan  gücü  oluşturmaktadır.
            bütün olarak ele alınırken yönetici ve öğretmen yetiştirme süreçleri de gündeme alınmıştır. Bu şûralarda
 Yetişmiş insan gücü; ekonomik büyümeyi, sosyal gelişmeyi ve sürdürülebilir kalkınmayı sağlayan temel
            alınan kararlardan öne çıkanlarına aşağıda yer verilmiştir.
 unsurlardan  birini  oluşturmaktadır.  Yetişmiş  insan  gücünün  oluşturulmasında  öğretmenlerin  önemli
 bir yere sahip olduğu söylenebilir. Öğretmenlerin niteliği, eğitim sisteminin kalitesi ile doğrudan ilişkilidir
             17. Millî Eğitim Şûrası
 ve  yetişmiş  insan  gücünün  oluşturulmasında  anahtar  rol  oynamaktadır  (Hanushek,  2011).  Öğretmen
               17.  Millî  Eğitim  Şûrası,  13-17  Kasım  2006  tarihlerinde  gerçekleştirilmiştir.  Şûrada  insan  kaynakları
 yetiştirme ve istihdamı, ülkelerin ekonomik ve sosyal kalkınma hedeflerine ulaşmasında önemli bir itici
            yönetimi  ve  öğretmen  yetiştirme  ile  ilgili  gündem  maddeleri  de  yer  almaktadır.  Bu  gündem
 güç olarak görülebilir. Öğretmenlerin niteliklerinin artırılması, hem öğrencilerin daha iyi eğitim almasını
            maddelerinden başlıcaları; özel eğitim alanında niteliği artırmak amacıyla öğretmen eğitimlerine ağırlık
 sağlamakta  hem  de  toplumun  genel  eğitim  düzeyini  yükselterek  kalkınmayı  hızlandırmaktadır.   Bu
            verilmesi,  özel  eğitim  branşındaki  öğretmen  açığının  tamamlanması  amacıyla  sınıf  öğretmenlerine
 nedenle, öğretmenlerin mesleki gelişimi ve niteliği, uzun vadeli kalkınma hedeflerine ulaşmada büyük
            yönelik hizmet içi eğitim verilmesi, hizmet içi eğitim faaliyetlerinin mesleğin tüm yeterlik alanlarını ve
 önem  taşımaktadır  (Darling-Hammond,  2017).  Öğretmenlerin  çağın  gerektirdiği  becerilere  sahip
            çalışanlarını kapsayacak şekilde düzenlenmesi ve 3797 sayılı Kanun’un 55’ inci maddesinde ön görülen
 olmaları, sadece eğitim sisteminin başarısı için değil, aynı zamanda ülkenin genel kalkınma süreci için
            “Milli  Eğitim  Akademisi”ne  işlerlik  kazandırılması,  eğitim  fakültelerinin  niteliğinin  artırılması  olarak
 de bir gereklilik olarak ifade edilebilir. OECD’nin TALIS (2019) raporunda, öğretmenlerin sürekli mesleki
            sıralanabilir.
 gelişimlerine yatırım yapmanın eğitimin niteliğini olumlu yönde etkilediği belirtilmektedir.
             18. Millî Eğitim Şûrası
 Araştırmalar,  bir  ülkenin  gelişmişliğinin  yalnızca  eğitime  ayrılan  kaynaklarla  değil,  öğretmenlerin
 kalitesiyle  de  yakından  ilişkili  olduğunu  ortaya  koymaktadır  (Hanushek,  2011).  OECD’nin  (2005)   18.  Millî  Eğitim  Şûrası  1-5  Kasım  2010  tarihlerinde  gerçekleştirilmiştir.  Öğretmen  yetiştirmeye
 yayımladığı  raporda  öğretmen  kalitesinin  öğrenci  çıktılarını  etkileyen  en  önemli  faktörlerden  biri   yönelik  olarak  alınan  başlıca  bazı  kararlar;  eğitim  fakültesi  son  sınıf  öğrencilerinin  aday  öğretmenlik

 olduğu belirtilmektedir. Bu bağlamda Türkiye’deki öğretmen yetiştirme ve istihdam politikaları, uzun   uygulamasının  öğretim  yılı  boyunca  yapılmasının  sağlanması,  Öğretmen  Yetiştirme  Türk  Millî
 vadeli  stratejiler  doğrultusunda  öğretmenlerin  niteliklerini  artırmayı  hedeflemektedir  (MEB,  2021).   Komitesi’nin  yeniden  yapılandırılarak  Öğretmen  Yetiştirme  Türk  Millî  Komitesine  YÖK  ve  MEB’den
 Öğretmen  yetiştirme  ve  istihdam  politikalarının  etkili  bir  şekilde  uygulanmasının,  öğretmenlerin   bağımsız karar alabilen bir kurul olarak işlerlik kazandırılması, öğretmen alımında uygulanan sınavlarda,
 150  niteliklerinin artırılmasına ve dolayısıyla eğitim kalitesinin yükseltilmesine doğrudan katkıda bulunacağı   adaylara öğretmenlik meslek bilgisi ve genel kültür alanlarının yanı sıra mezun oldukları özel alanlara   151

 düşünülmektedir.  ilişkin soruların da sorulması, öğretmenlerin hizmet içi eğitim faaliyetleri ile kongre, seminer, konferans
            vb. bilimsel etkinlikler sonucunda  almış  oldukları  belgelerin kariyer  basamaklarının belirlenmesinde,
 Eğitimin niteliğinin artırılması için öğretmen yeterliklerinin güncellenmesi ve geliştirilmesi, istihdamın
            öğretmen yeterlikleri ile performans değerlendirme ve ücretlendirmede esas alınmasına ilişkin gerekli
 dengeli bir biçimde gerçekleştirilmesi üst politika metinlerinde de ele alınmaktadır. Kalkınma planları,
            düzenlemelerin yapılması olarak sıralanabilir.
 strateji  belgeleri,  Millî  Eğitim  şûraları  gibi  üst  politika  metinlerinde  öğretmen  istihdamı  ve  öğretmen
 yetiştirme sürecine ilişkin hedefler yer almakta; 2002-2024 yılları arasındaki süreç incelendiğinde bu üst   Ayrıca 18. Millî Eğitim Şûrası’nda okul yöneticilerinin atamasında, lisansüstü eğitimin esas alınması,
 politika belgelerinde ve yasal belgelerde konuyla ilgili hedeflerin istikrarlı bir biçimde hayata geçirildiği ve   mevcut  yönetici  ve  öğretmenlerin  kişisel  gelişimleri  açısından  üniversiteler  ile  Millî  Eğitim  Bakanlığı
 sürekli bir gelişimin sağlandığı görülmektedir.   arasında gerekli koordinasyonun sağlanarak uzaktan veya örgün eğitim yoluyla yüksek lisans ve doktora
            eğitimi almalarının desteklenmesi, bu bağlamda verilecek izinlerin yasal bir düzenlemeyle güvence altına
 1.  Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Sürecini Etkileyen Politika Belgeleri
            alınması, bu öğretmenlerin maaşlarında belirli oranda artış sağlanması, yüksek lisans derecesine sahip
            olanlara  uzman  öğretmenlik,  doktora  derecesine  sahip  olanlara  başöğretmenlik  ünvanı  verilmesine
 Bu bölümde öğretmen yetiştirme politikaları 2002-2024 yılları arasında yayımlanan şûra kararları,
            yönelik kararlar alınmıştır. Millî Eğitim Bakanlığı Hizmetiçi Eğitim Dairesi Başkanlığı’nın görev, yetki ve
 stratejik planlar, kalkınma planları ve öğretmen strateji belgesi çerçevesinde ele alınmaktadır.
            sorumlulukları ile eğitim hizmeti sunduğu hedef kitlenin büyüklüğünün dikkate alınarak yapı ve statü
            itibarıyla daha güçlü bir konuma getirilmesi de alınan kararlar arasında yer almaktadır.
   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158