Page 119 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 119

eğitim  olanaklarının  verilmesi,  eğitimde  fırsat  eşitliğinin  sağlanması  ve  eğitime  katılımı  artırmanın   20. Millî Eğitim Şûrası’nda, eğitimin demokratikleşmesi, fırsat eşitliği ve eğitime katılım konularında
 yeni  bir  yolu  olarak  değerlendirilmiştir.  19.  Şûra’da,  öğrenci  ve  veli  katılımını  güçlendirerek  eğitimin   önceki Millî Eğitim Şûralarından farklı olarak dijitalleşmeye daha fazla vurgu yapılmakta ve teknolojinin

 demokratikleşmesine  dair  vurgu  yapılmaktadır.  Bunun  yanında  4+4+4  eğitim  sistemiyle  öğrencilere   eğitimde fırsat eşitliği ve eğitime katılım ile kapsayıcılık sağlama yolundaki rolü ön plana çıkarılmaktadır.
 farklı  seçenekler  sunan  seçmeli  derslerin  artırılması  ve  çeşitlendirilmesi  üzerinde  de  yoğunlaştığı   Eğitim süreçlerinde daha fazla bireyselleşme ve katılımcı dijital çözümler sunması, fırsat eşitliğinin dijital
 EĞİTİME KATILIM VE EĞİTİMDE FIRSAT EŞİTLİĞİ
 görülmektedir.  Seçmeli  derslerin  artırılması,  öğrencilerin  eğitim  süreçlerinde  kendi  ilgilerine  ve   boyutta ele alması ve eğitime katılımın esnek modellerle desteklenmesi, 20. Millî Eğitim Şûrası’nın eğitime
 yeteneklerine göre seçim yapabilmelerini sağlamak, daha katılımcı ve demokratik bir eğitim anlayışını   daha demokratik, çağdaş ve kapsayıcı bir perspektiften yaklaştığının göstergeleri olarak gösterilebilir

 desteklemek amacıyla önerilmiştir (TTKB, 2024).
            4. Eğitimin  Demokratikleşmesi,  Eğitime  Katılım  ve  Eğitimde  Fırsat  Eşitliğini
 EĞİTİMİN DEMOKRATİKLEŞMESİ,
               Artırılmasına Yönelik Geliştirilen Projeler
 Millî Eğitim Bakanlığı tarafından 2021 yılında yapılan 20. Millî Eğitim Şûrası “Temel Eğitimde Fırsat
 ̇
 ̇
 Eşitliği” teması ile gerçekleştıri̇lmıştır. 18. ve 19. Millî Eğitim Şûraları’nda, eğitimin demokratikleşmesine
 ̇
               Türkiye’de  Millî  Eğitim  Bakanlığının  2002-2024  yılları  arasında  eğitimin  demokratikleşmesini
 yönelik  olarak  okul  yönetim  süreçlerine  öğrencilerin  ve  velilerin  daha  fazla  katılımının  sağlanması,
            sağlamak, eğitime katılımı artırmak ve eğitimde fırsat eşitliğini geliştirmek için yaptığı yasal düzenlemeler
 seçmeli derslerin çeşitlendirilmesi ve öğrenci merkezli bir müfredat oluşturulması üzerinde durulduğu
            dışında  farklı  çalışmaları  da  bulunmaktadır.  Eğitimin  demokratikleşmesi,  eğitime  katılım  ve  eğitimde
 görülmektedir. Özellikle öğrencilerin eğitim süreçlerinde daha katılımcı ve söz sahibi olabilecekleri eğitim
            fırsat eşitliğinin önündeki sorunların gerçek kaynaklarına eğilerek yapılacak olan iyileştirmeler sorunu
 ortamının oluşturulması amaçlanmıştır. 20. Millî Eğitim Şûrası’nda ise eğitimin demokratikleşmesi için,
            kalıcı  olarak  çözmeye  yardımcı  olacaktır.  Bu  nedenle  eğitimin  demokratikleşmesi,  eğitime  katılım  ve
 öğrencilerin ve velilerin teknolojik araçlar ve dijital eğitim platformlarını kullanarak karar alma süreçlerine
            eğitimde  fırsat  eşitliği  kavramları  çok  boyutlu  sorunlarla  ilişkili  olduğu  için  çözümleri  de  çok  boyutlu
 daha etkin bir şekilde katılım sağlamaları gerektiği vurgulanmıştır. Ayrıca, öğrencilere kendi öğrenme
            olmak durumundadır (Carter, 2018). Bu bağlamda Millî Eğitim Bakanlığı da 2002-2024 yılları arasında
 hızlarını  belirleme  özgürlüğü  tanıyan  dijital  araçların  eğitime  entegre  edilmesi  ile  bireysel  öğrenme
            eğitimin  demokratikleşmesi,  eğitime  katılım  ve  eğitimde  fırsat  eşitliği  konularında  farklı  paydaşlarla,
 yollarını seçebilmesi gündeme getirilmiştir. Bu durum, eğitimin demokratikleşmesine dair daha yenilikçi
            farklı  boyutlarda  birçok  proje  geliştirmiştir.  Bu  anlayışla  yasa,  yönetmelik  ve  kanunlar  çerçevesinde
 bir yaklaşım olarak değerlendirilmektedir.
            eğitimin  demokratikleşmesini  sağlamak,  eğitime  tüm  kesimlerin  katılımı  artırmak  ve  eğitimde  fırsat
            eşitliğini gerçekleştirmek amacıyla geliştirilen projeler aşağıda listelenmiştir:
 Eğitimde  fırsat  eşitliği,  20.  Millî  Eğitim  Şûrası’nda  dijital  olanaklara  daha  geniş  kapsamlı  bir  erişim
 yönüyle  ele  alınmaktadır.  Eğitimde  dijitalleşme,  öğrencilerin  sahip  olduğu  dijital  olanaklar  arasındaki     >  Haydi  Kızlar  Okula  Projesi  (2003),  UNICEF  iş  birliğiyle  yürütülen  bir  proje  olup  bu  projede  kız
 116  farklılıklarının en aza indirgenebilmesi için eğitimde fırsat eşitliğini sağlamak amacıyla kritik bir öge olarak   çocuklarının eğitime katılımını artırmak ve özellikle kırsal kesimlerdeki kız çocuklarının okullaşma   117
 değerlendirilmiş ve öğrencilere ücretsiz internet erişimi sağlanması, teknolojik cihazların temin edilmesi
                   oranını yükseltmek amaçlanmıştır.
 gibi  önemli  konular  gündeme  getirilmiştir.  Bu,  özellikle  COVID-19  salgını  sürecinde  uzaktan  eğitimin
                   >  Temel Eğitime Destek Projesi (2002–2007) ile Türkiye’de yoksulluktan en fazla etkilenen kırsal
 önemi ve dijital olanaklara erişim farklılıklarından kaynaklı eğitimde fırsat eşitsizlikleri ortaya çıkabilmesi
                   alanlar ile kentlerin gecekondu bölgelerinde temel eğitimin dışında kalmış kız çocuklarını ve risk
 nedeniyle yeni bir öncelik olarak değerlendirilmiştir. Eğitime katılım konusunda 20. Millî Eğitim Şûrası’nın
                   altındaki çocukları eğitime kazandırmak amaçlanmış; böylece bu proje ile ekonomik sebeplerle
 alternatif  eğitim  modelleri  geliştirdiği  ve  daha  esnek  olduğu  görülmektedir.  İlgili  Millî  Eğitim  Şûrası’nda
                   oluşan fırsat eşitsizliklerini ortadan kaldırmak hedeflenmiştir.
 özellikle uzaktan eğitim olanaklarının artırılması, hayat boyu öğrenme fırsatlarının desteklenmesi ve esnek
                   >
 müfredat uygulamaları önerilmektedir. Bu, eğitime katılımı daha kapsayıcı şekilde ele alan bir yaklaşım   Fırsatları  Artırma  ve  Teknolojiyi  İyileştirme  Hareketi  (FATİH)  Projesi  (2010)  kapsamında
 olarak değerlendirilebilir. Yine 18. ve 19. Millî Eğitim Şûra’larında engelli bireylerin eğitime katılımı konusunda   eğitimde  fırsat  eşitliğini  sağlamak  ve  bilgi  teknolojilerini  kullanarak  eğitim  kalitesini  artırmak
 okullardaki fiziksel erişilebilirliğin artırılması ve özel eğitim öğretmenlerinin sayısının artırılması gibi öneriler   amaçlanmıştır.  Eğitimde  ortaya  çıkan  teknolojik  yenilikler,  Türkiye’de  de  eğitimin  kalitesini
 dikkati çekmektedir. 20. Millî Eğitim Şûrası’nda ise, eğitime katılan engelli bireylerin sayısını arttırmak için   artırmak üzere tercih edilmektedir.  Bu durumla ilgili atılan adımlardan birisi de FATİH projesi

 teknolojik destek ve dijital araçların daha etkin kullanılması gerektiği ifade edilmektedir. Bu bağlamda, özel   olmuştur.  2011-2012  eğitim-öğretim  döneminde  pilot  uygulamayla  hayata  geçirilen  FATİH
 eğitim gereksinimli öğrencilerin teknoloji ve dijital araçlar, platformlar yoluyla eğitim süreçlerinde daha   projesinin öncelikli hedefi fırsat eşitliği oluşturmak olmuştur (Doğan ve Koçak,2020). Bu projenin
 bağımsız olabilmelerinin sağlanması hedeflenmiştir.  bileşenleri,  eğitsel  e-içerik,  öğretmenler  için  hizmet  içi  eğitim,  donamım  ve  yazılım  altyapısı,
   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124