Page 123 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 123

Bölüm Değerlendirmesi  katılım ve fırsat eşitliğine katkıda bulunmuştur. 18., 19. ve 20. Millî Eğitim Şûraları’nda özellikle dezavantajlı
            gruplar, engelli bireyler ve kız çocuklarının eğitime katılımını artırmaya yönelik somut öneriler getirilmiş,
 Eğitimin demokratikleşmesi, eğitime katılım ve eğitimde fırsat eşitliği, günümüz eğitim sistemlerinin   eğitimde dijitalleşmenin ve esnek müfredat uygulamalarının önemi vurgulanmıştır.
 temel  dayanakları  olarak  görülmektedir.  Bu  kavramlar,  bireylerin  eğitim  sistemine  eşit  şartlarda
 EĞİTİME KATILIM VE EĞİTİMDE FIRSAT EŞİTLİĞİ
 erişimini sağlamayı, demokratik unsurlar doğrultusunda eğitimi yeniden şekillendirmeyi ve toplumsal   Sonuç olarak 2002-2024 yılları arasında Türkiye’de eğitimin demokratikleşmesi, eğitime katılım ve
 adaleti  güçlendirmeyi  amaçlamaktadır.  Eğitimin  demokratikleşmesi,  eğitim  süreçlerinin  insan  hakları   eğitimde fırsat eşitliği kavramlarında önemli ilerlemeler kaydedilmiştir. Yapılan reformlar ve projelerle
 ve demokrasi değerlerine dayalı olarak yapılandırılmasını; eğitime katılım, bireylerin eğitim süreçlerine   eğitimin daha demokratik, katılımcı ve kapsayıcı hale gelmesi amaçlanmış, öğrenci merkezli bir anlayış
 aktif  ve  eşit  şekilde  dahil  olmasını;  eğitimde  fırsat  eşitliği  ise  herkesin  eşit  fırsatlarla  eğitim  almasını   benimsenmiştir. Dezavantajlı grupların eğitime katılımı artırılmış, engelli bireyler için erişilebilirlik ve dijital
 EĞİTİMİN DEMOKRATİKLEŞMESİ,
 sağlamaktadır. Bu kavramlarda yapılan çalışmalar ve iyileştirmeler, toplumsal kalkınmanın ve bireysel   eğitim olanakları genişletilmiştir. Eğitimde fırsat eşitliğinin sağlanması, Millî Eğitim Bakanlığı’nın stratejik
 özgürlüklerin  güvencesi  olarak  eğitimin  niteliğini,  kalitesini  ve  gücünü  artırmaktadır.  Bu  bölümde,   planları  ve  projeleri  ile  desteklenmiş  ve  özellikle  dezavantajlı  grupların  eğitime  erişimini  artırmaya
 2002-2024  yılları  arasında  Türkiye’de  eğitimin  demokratikleşmesi,  eğitime  katılım  ve  eğitimde  fırsat   yönelik  projeler  hayata  geçirilmiştir.  Bu  çerçevede,  eğitimin  demokratikleşmesi  sürecinde  hem  yasal
 eşitliği konuları detaylı bir şekilde incelenmeye çalışılmış olup Türkiye’nin Avrupa Birliği uyum süreci,   düzenlemeler hem de proje bazlı çalışmalar eğitimde eşitlik ve katılımı artırmada etkili olmuştur. Eğitimin

 Millî Eğitim Bakanlığı’nın stratejik planları, Millî Eğitim Şûraları ve çeşitli projeler özelinde bu kavramlarda   demokratikleşmesinin  ve  fırsat  eşitliğinin  sağlanmasının  sürdürülebilirliği  için  kapsayıcı  politikaların
 önemli dönüşümler yaşandığı tespit edilmiştir. Özellikle Millî Eğitim Bakanlığı’nın üst politika belgeleri   devam ettirilmesi ve dijitalleşme süreçlerinin desteklenmesi gerekmektedir.
 doğrultusunda  eğitim  sisteminin  önemli  bir  dönüşüm  yaşamış  olduğu  görülmektedir.  Millî  Eğitim
 Bakanlığının 2002-2024 yılları arasındaki üst politika belgelerinde eğitimin demokratikleşmesi, eğitime

 katılım  ve  fırsat  eşitliği  kavramları,  AB’ye  uyum  süreçlerinden  itibaren  zamanla  millî  reformlarla
 genişletilerek  öne  çıkmaktadır.  Bu  süreç,  katılımcı  demokrasi,  fırsat  eşitliği,  insan  hakları,  eşitlik,
 katılımcılık, kapsayıcılık ve değerler eğitimi gibi kavramlarla harmanlanarak müfredat değişiklikleri ile
 şekil almıştır.  Eğitimde kitleselleşme ve sonrasındaki evrenselleşme döneminden en çok yararlananların,

 toplumda sosyoekonomik olarak dezavantajlı grupların olduğu özellikle görülmektedir.  Üniversiteye giriş
 sınavlarında uygulanan katsayı uygulamasının kaldırılması, kılık kıyafet alanında uygulanan yasakların
 120                                                                                                       121
 sonlandırılması; seçmeli din, ahlak ve değer alanı derslerinin getirilmesi ile eğitim sisteminde kapsayıcılığı
 arttıran  düzenlemeler  eğitimin  demokratikleşmesi,  eğitime  katılım  ve  eğitimde  fırsat  eşitliğinin

 sağlanabilmesinin  önünü  açmıştır.  Bu  bağlamda,  2002-2024  dönemi,  eğitimin  demokratikleşmesi,
 eğitime katılım ve eğitimde fırsat eşitliğinin sağlanması bakımından oldukça etkili bir dönem olmuştur.


 Eğitimin  demokratikleşmesi  amacıyla  atılan  adımlar,  eğitim  sürecine  daha  fazla  katılım  ve  fırsat
 eşitliği  sağlayacak  şekilde  planlanmıştır.  Bu  amaçla  çıkarılan  yönetmelikler,  yönerge  ve  genelgeler;
 geliştirilen  projelerle  birlikte  fırsat  eşitliğinin  sağlanması  için  önemli  adımlar  atılmıştır.  Özellikle  2004
 yılında çıkarılan “MEB Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Yönergesi” ve 2005 İlköğretim Programı ile

 eğitim sisteminin daha demokratik bir yapıya dönüşmesi hedeflenmiştir. Bu reformlar öğrenci merkezli
 bir anlayışın benimsenmesini ve katılımcı yönetim süreçlerinin geliştirilmesini desteklemiştir. Millî Eğitim
 Şûraları da bu süreçte önemli bir rol oynamış ve alınan kararlarla eğitimin demokratikleşmesi, eğitime
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128