Page 118 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 118

eğitim  olanaklarının  verilmesi,  eğitimde  fırsat  eşitliğinin  sağlanması  ve  eğitime  katılımı  artırmanın   20. Millî Eğitim Şûrası’nda, eğitimin demokratikleşmesi, fırsat eşitliği ve eğitime katılım konularında
            yeni  bir  yolu  olarak  değerlendirilmiştir.  19.  Şûra’da,  öğrenci  ve  veli  katılımını  güçlendirerek  eğitimin   önceki Millî Eğitim Şûralarından farklı olarak dijitalleşmeye daha fazla vurgu yapılmakta ve teknolojinin

            demokratikleşmesine  dair  vurgu  yapılmaktadır.  Bunun  yanında  4+4+4  eğitim  sistemiyle  öğrencilere       eğitimde fırsat eşitliği ve eğitime katılım ile kapsayıcılık sağlama yolundaki rolü ön plana çıkarılmaktadır.
            farklı  seçenekler  sunan  seçmeli  derslerin  artırılması  ve  çeşitlendirilmesi  üzerinde  de  yoğunlaştığı   Eğitim süreçlerinde daha fazla bireyselleşme ve katılımcı dijital çözümler sunması, fırsat eşitliğinin dijital
        EĞİTİME KATILIM VE EĞİTİMDE FIRSAT EŞİTLİĞİ
            görülmektedir.  Seçmeli  derslerin  artırılması,  öğrencilerin  eğitim  süreçlerinde  kendi  ilgilerine  ve    boyutta ele alması ve eğitime katılımın esnek modellerle desteklenmesi, 20. Millî Eğitim Şûrası’nın eğitime
            yeteneklerine göre seçim yapabilmelerini sağlamak, daha katılımcı ve demokratik bir eğitim anlayışını          daha demokratik, çağdaş ve kapsayıcı bir perspektiften yaklaştığının göstergeleri olarak gösterilebilir

            desteklemek amacıyla önerilmiştir (TTKB, 2024).
                                                                                                                           4. Eğitimin  Demokratikleşmesi,  Eğitime  Katılım  ve  Eğitimde  Fırsat  Eşitliğini
     EĞİTİMİN DEMOKRATİKLEŞMESİ,
                                                                                                                             Artırılmasına Yönelik Geliştirilen Projeler
               Millî Eğitim Bakanlığı tarafından 2021 yılında yapılan 20. Millî Eğitim Şûrası “Temel Eğitimde Fırsat
                                     ̇
                                         ̇
            Eşitliği” teması ile gerçekleştıri̇lmıştır. 18. ve 19. Millî Eğitim Şûraları’nda, eğitimin demokratikleşmesine
                                           ̇
                                                                                                                              Türkiye’de  Millî  Eğitim  Bakanlığının  2002-2024  yılları  arasında  eğitimin  demokratikleşmesini
            yönelik  olarak  okul  yönetim  süreçlerine  öğrencilerin  ve  velilerin  daha  fazla  katılımının  sağlanması,
                                                                                                                           sağlamak, eğitime katılımı artırmak ve eğitimde fırsat eşitliğini geliştirmek için yaptığı yasal düzenlemeler
            seçmeli derslerin çeşitlendirilmesi ve öğrenci merkezli bir müfredat oluşturulması üzerinde durulduğu
                                                                                                                           dışında  farklı  çalışmaları  da  bulunmaktadır.  Eğitimin  demokratikleşmesi,  eğitime  katılım  ve  eğitimde
            görülmektedir. Özellikle öğrencilerin eğitim süreçlerinde daha katılımcı ve söz sahibi olabilecekleri eğitim
                                                                                                                           fırsat eşitliğinin önündeki sorunların gerçek kaynaklarına eğilerek yapılacak olan iyileştirmeler sorunu
            ortamının oluşturulması amaçlanmıştır. 20. Millî Eğitim Şûrası’nda ise eğitimin demokratikleşmesi için,
                                                                                                                           kalıcı  olarak  çözmeye  yardımcı  olacaktır.  Bu  nedenle  eğitimin  demokratikleşmesi,  eğitime  katılım  ve
            öğrencilerin ve velilerin teknolojik araçlar ve dijital eğitim platformlarını kullanarak karar alma süreçlerine
                                                                                                                           eğitimde  fırsat  eşitliği  kavramları  çok  boyutlu  sorunlarla  ilişkili  olduğu  için  çözümleri  de  çok  boyutlu
            daha etkin bir şekilde katılım sağlamaları gerektiği vurgulanmıştır. Ayrıca, öğrencilere kendi öğrenme
                                                                                                                           olmak durumundadır (Carter, 2018). Bu bağlamda Millî Eğitim Bakanlığı da 2002-2024 yılları arasında
            hızlarını  belirleme  özgürlüğü  tanıyan  dijital  araçların  eğitime  entegre  edilmesi  ile  bireysel  öğrenme
                                                                                                                           eğitimin  demokratikleşmesi,  eğitime  katılım  ve  eğitimde  fırsat  eşitliği  konularında  farklı  paydaşlarla,
            yollarını seçebilmesi gündeme getirilmiştir. Bu durum, eğitimin demokratikleşmesine dair daha yenilikçi
                                                                                                                           farklı  boyutlarda  birçok  proje  geliştirmiştir.  Bu  anlayışla  yasa,  yönetmelik  ve  kanunlar  çerçevesinde
            bir yaklaşım olarak değerlendirilmektedir.
                                                                                                                           eğitimin  demokratikleşmesini  sağlamak,  eğitime  tüm  kesimlerin  katılımı  artırmak  ve  eğitimde  fırsat
                                                                                                                           eşitliğini gerçekleştirmek amacıyla geliştirilen projeler aşağıda listelenmiştir:
               Eğitimde  fırsat  eşitliği,  20.  Millî  Eğitim  Şûrası’nda  dijital  olanaklara  daha  geniş  kapsamlı  bir  erişim
            yönüyle  ele  alınmaktadır.  Eğitimde  dijitalleşme,  öğrencilerin  sahip  olduğu  dijital  olanaklar  arasındaki     >  Haydi  Kızlar  Okula  Projesi  (2003),  UNICEF  iş  birliğiyle  yürütülen  bir  proje  olup  bu  projede  kız
    116     farklılıklarının en aza indirgenebilmesi için eğitimde fırsat eşitliğini sağlamak amacıyla kritik bir öge olarak      çocuklarının eğitime katılımını artırmak ve özellikle kırsal kesimlerdeki kız çocuklarının okullaşma   117
            değerlendirilmiş ve öğrencilere ücretsiz internet erişimi sağlanması, teknolojik cihazların temin edilmesi
                                                                                                                                  oranını yükseltmek amaçlanmıştır.
            gibi  önemli  konular  gündeme  getirilmiştir.  Bu,  özellikle  COVID-19  salgını  sürecinde  uzaktan  eğitimin
                                                                                                                                 >  Temel Eğitime Destek Projesi (2002–2007) ile Türkiye’de yoksulluktan en fazla etkilenen kırsal
            önemi ve dijital olanaklara erişim farklılıklarından kaynaklı eğitimde fırsat eşitsizlikleri ortaya çıkabilmesi
                                                                                                                                  alanlar ile kentlerin gecekondu bölgelerinde temel eğitimin dışında kalmış kız çocuklarını ve risk
            nedeniyle yeni bir öncelik olarak değerlendirilmiştir. Eğitime katılım konusunda 20. Millî Eğitim Şûrası’nın
                                                                                                                                  altındaki çocukları eğitime kazandırmak amaçlanmış; böylece bu proje ile ekonomik sebeplerle
            alternatif  eğitim  modelleri  geliştirdiği  ve  daha  esnek  olduğu  görülmektedir.  İlgili  Millî  Eğitim  Şûrası’nda
                                                                                                                                  oluşan fırsat eşitsizliklerini ortadan kaldırmak hedeflenmiştir.
            özellikle uzaktan eğitim olanaklarının artırılması, hayat boyu öğrenme fırsatlarının desteklenmesi ve esnek
                                                                                                                                 >
            müfredat uygulamaları önerilmektedir. Bu, eğitime katılımı daha kapsayıcı şekilde ele alan bir yaklaşım               Fırsatları  Artırma  ve  Teknolojiyi  İyileştirme  Hareketi  (FATİH)  Projesi  (2010)  kapsamında
            olarak değerlendirilebilir. Yine 18. ve 19. Millî Eğitim Şûra’larında engelli bireylerin eğitime katılımı konusunda   eğitimde  fırsat  eşitliğini  sağlamak  ve  bilgi  teknolojilerini  kullanarak  eğitim  kalitesini  artırmak
            okullardaki fiziksel erişilebilirliğin artırılması ve özel eğitim öğretmenlerinin sayısının artırılması gibi öneriler   amaçlanmıştır.  Eğitimde  ortaya  çıkan  teknolojik  yenilikler,  Türkiye’de  de  eğitimin  kalitesini
            dikkati çekmektedir. 20. Millî Eğitim Şûrası’nda ise, eğitime katılan engelli bireylerin sayısını arttırmak için      artırmak üzere tercih edilmektedir.  Bu durumla ilgili atılan adımlardan birisi de FATİH projesi

            teknolojik destek ve dijital araçların daha etkin kullanılması gerektiği ifade edilmektedir. Bu bağlamda, özel        olmuştur.  2011-2012  eğitim-öğretim  döneminde  pilot  uygulamayla  hayata  geçirilen  FATİH
            eğitim gereksinimli öğrencilerin teknoloji ve dijital araçlar, platformlar yoluyla eğitim süreçlerinde daha           projesinin öncelikli hedefi fırsat eşitliği oluşturmak olmuştur (Doğan ve Koçak,2020). Bu projenin
            bağımsız olabilmelerinin sağlanması hedeflenmiştir.                                                                   bileşenleri,  eğitsel  e-içerik,  öğretmenler  için  hizmet  içi  eğitim,  donamım  ve  yazılım  altyapısı,
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123