Page 121 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 121
bilinçli, güvenli ve yönetilebilir ve ölçülebilir bir kullanımı, öğretim programlarında etkin bir > Bütünleştirici Eğitim İçin Özel Eğitim Hizmetlerinin Kalitesinin Artırılması Projesi (BEGEP)
kullanımdır (MEB, 2012). (2019-2023) Kaynaştırma/bütünleştirme uygulamalarında görev alan öğretmenlerin, okul
> Kız Çocuklarının Okullaşmasının Artırılması Projesi (2010–2012), ile hiçbir kız çocuğunun eğitimin yöneticilerinin ve diğer aktörlerin gelişimlerini destekleme yoluyla; yenilikçi, sürdürülebilir ve
bütünleştirici bir eğitim sistemine katkı sağlamıştır.
dışında kalmaması amaçlanmaktadır. Bu proje kız çocuklarının okullaşmasını ve böylece eğitime
EĞİTİME KATILIM VE EĞİTİMDE FIRSAT EŞİTLİĞİ
katılımı artırmayı hedeflemiştir. > Türk Ulusal Zeka Ölçeği Projesi (TÜZO), Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü ve
> Okul öncesi Eğitimin Güçlendirilmesi Projesi (2013–2010), sosyoekonomik standartları düşük olan TÜBİTAK iş birliği ile ilk defa 3-23 yaş arası bireylerin ana hedef kitleyi oluşturduğu bilgisayar
uyarlamalı test olarak psikolojik ölçme aracı geliştirmesi amacıyla eğitimde fırsat eşitliğinin
yerleşim yerlerindeki çocukların sosyokültürel ve zihinsel gelişimleri açısından önemli olan okul
EĞİTİMİN DEMOKRATİKLEŞMESİ,
sağlanması hedeflenmektedir.
öncesi eğitime erken kayıtlarını teşvik etmek ve okul öncesi eğitimin şartlarının iyileştirilmesini
hedeflemektedir. Bu proje ile ekonomik dezavantajı nedeniyle eğitime katılamayan öğrencilerin > Özel Eğitimde Mesleki Eğitimin Güçlendirilmesi Projesi, Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel
eğitime erişim olanaklarını artırmak ve ilkokula başlarken okul öncesi eğitim almamanın Müdürlüğü ile Birleşmiş Milletler Uluslararası Çocuklara Acil Yardım Fonu (UNICEF) iş birliğinde;
yaratacağı fırsat eşitsizliklerini ortadan kaldırmak hedeflenmiştir. ortaöğretim kademesinde mesleki eğitim veren özel eğitim okullarının kurumsal kapasitesinin
> Demokratik Vatandaşlık ve İnsan Hakları Eğitimi (DVİHE) Projesinin (2010–2013) amacı, DVİHE geliştirilmesi yoluyla özel eğitim hizmetlerinin kalitesinin artırılması amacıyla hazırlanan “Özel
Eğitimde Mesleki Eğitimin Güçlendirilmesi Projesi” yürütülmektedir. 27 Mart 2023 tarihinde
konusunda yönetmelikleri, müfredatı revize etmek ve yeni müfredat geliştirmek; okul öncesi
başlayan projenin 30 Nisan 2026 tarihinde tamamlanması öngörülmektedir.
ve ilköğretim okul topluluklarının (öğretmenler, öğrenciler, öğretim dışı personel, veliler ve
topluluk önderleri) DVİHE konusunda kapasitelerinin, farkındalıklarının arttırılmasını, eğitim 2002-2024 yılları arasında Millî Eğitim Bakanlığı tarafından geliştirilen bu projeler, eğitimin
materyallerinin geliştirilmesini ve okul öncesinden ortaöğretimin sonuna kadar demokratik okul demokratikleşmesi, eğitime katılım ve eğitimde fırsat eşitliği konularında önemli adımlar atılmasına
kültürünün benimsenmesini sağlamaktır. katkı sağlamıştır. Bu projeler fiziki altyapının güçlendirilmesi ve teknolojik dönüşümün sağlanması
> Özel Eğitimin Güçlendirilmesi Projesi (2013–2010), özel eğitimin kalitesini artırarak özel eğitime yoluyla toplumun tüm kesimlerinin eğitime katılımını artırmayı amaçlamıştır. Eğitimde dijitalleşme ile
ihtiyacı olan bireylerin toplumla bütünleşmesini, sosyal uyum düzeyinin artırılmasını ve aktif engelli ve özel gereksinimli bireylerin eğitime katılımının artırılması ve fırsat eşitliğinin sağlanmasında
vatandaş olmalarını sağlayarak sosyal riskin azaltılmasını amaçlamaktadır. Bu projede özel önemli gelişmeler yaşanmıştır.
118 gereksinimli bireylerin eğitime katılımlarını artırmak hedeflenmiştir. 119
> Ortaöğretim ve Mesleki Eğitimde Kaliteyi Geliştirme Projesi (2013) ile, ortaöğretim ve mesleki
eğitimde kaliteyi artırmak, eğitimde fırsat eşitliğini sağlamak ve öğrencilerin becerilerini
geliştirmek amaçlanmıştır.
> Özel Eğitimde Bütünleştirme (Kaynaştırma) Projesi (2015) ile, engelli öğrencilerin eğitime
katılımını desteklemek ve fırsat eşitliğini sağlamak ve eğitimde engelli birey katılımının sayısını
artırmak hedeflenmiştir.
> Eğitimde Yenilik ve Geliştirme (EYGEP) Projesi (2018) ile eğitimde kaliteyi artırmak ve eğitime
katılımı desteklemek amaçlanmıştır.
> Eğitimde Dönüşüm ve Dijitalleşme Projesi (2020) ile COVID-19 salgını sürecinde dijital eğitimi
desteklemek ve eğitimde fırsat eşitliğini sağlamak amaçlanmıştır.
> Kapsayıcı Eğitim ve Dezavantajlı Gruplara Destek Projesi (2021) ile dezavantajlı grupların eğitime
katılımını artırmak ve eğitimde fırsat eşitliğini sağlamak amaçlanmıştır.