Page 117 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 117

alan Amaç ve Hedefler kısmında eğitimin demokratikleşmesi, eğitime katılım ve eğitimde fırsat eşitliği   planlanan  programlar  için  ön  hazırlık  niteliği  taşıyan  danışma  organı  olarak  tanımlanmaktadır
 kavramlarıyla ilgili amaç ve hedefler ise şu şekilde listelenebilir:  (Kandemir,  2022).  Şûraların  Millî  Eğitim  Bakanlığı’nın  en  yüksek  danışma  kurulu  olduğu  söylenebilir.

            Şûralar  yasal  tanımı  gereği,  Türkiye’de  eğitim  sistemini  geliştirmek  ve  eğitimin  niteliğini  yükseltmek
   >  Amaç 1: Temel eğitimde fırsat eşitliği ve eğitime erişimin sağlandığı, öğretim süreçleri ve eğitim
            için eğitim ve öğretim ile ilgili konuları incelemekten ve öneri niteliğinde kararlar almaktan sorumludur
 ortamlarının etkin kullanıldığı bir ekosistem inşa ederek öğrencileri çağın gerektirdiği evrensel
 EĞİTİME KATILIM VE EĞİTİMDE FIRSAT EŞİTLİĞİ
            (ERG,  2010).  Şûralarda  eğitim  ve  öğretimle  ilgili  konularda  görüşmeler  yapılarak  tavsiye  niteliğinde
 yeterliliklere  sahip,  millî  ve  manevi  değerleri  benimsemiş  sağlıklı  ve  mutlu  bireyler  olarak
            kararlar alınmaktadır. Millî eğitimde yapılan düzenlemelerin genellikle şûralarda ele alındığı ve tartışıldığı
 yetiştirmek
            görülmektedir. Şûraların eğitim konusunun en üst düzeyde tartışıldığı ve ele alındığı bilimsel niteliğe
   >  Hedef  1.1:  Temel  eğitimde  fırsat  eşitliğini  sağlayarak  eğitime  erişimi  artırmaya  yönelik
 EĞİTİMİN DEMOKRATİKLEŞMESİ,
            sahip  olduğu  görülmektedir.  Şûralar,  08.09.1995  tarihli  ve  22398  sayılı  Resmî  Gazetede  yayımlanan
 iyileştirmeler hayata geçirilecektir.
            “Millî Eğitim Şûrası Yönetmeliği” ne (bu yönetmelik 08.07.2014 tarihli ve 29054 sayılı Resmî Gazetede
   >  Amaç 4: Farklılıkları dikkate alan bir özel eğitim ve rehberlik anlayışıyla öğrencilerin, eğitim ve   yayımlanan “Millî Eğitim Şûrası Yönetmeliğinin” 21. maddesi gereği yürürlükten kaldırılmıştır) göre dört

 yaşam  süreçlerindeki  potansiyellerini  en  üst  düzeye  çıkaracak  ve  özel  gereksinimli  bireylerin   yılda bir toplanması gerekmektedir. Ancak bu süre her zaman uygulanmamıştır. 1962’den 1970’e kadar
 toplumla  bütünleşmelerini  sağlayacak  bilgi  ve  beceriler  ile  ilgi  ve  yetenekleri  doğrultusunda   ve 1999’dan 2006’ya kadar şûra toplanmamıştır. (ERG, 2010).  2006’dan bu yana ise her dört yılda bir
 gelişimlerini destekleyecek fiziki, beşerî ve teknolojik imkânları artırmak.  toplanmıştır. Bu durum eğitimin paydaşlarıyla danışma sürecinin algısı ve istikrarı için olumlu bir gelişme

   >  Amaç  5:  Türkiye  Yüzyılı  inşasında  millî,  manevi  ve  kültürel  değerlerini  özümsemiş;  çağın   olarak değerlendirilebilir.

 gereklerine uygun bilgi, beceri, tutum ve davranışlar ile demokratik anlayışa ve millî şuura sahip   Eğitimin  demokratikleşmesi,  eğitime  katılım  ve  eğitimde  fırsat  eşitliği  bakımından  Millî  Eğitim
 şahsiyetli ve üretken öğrenciler yetiştirmek ifadeleri yer almaktadır.  Bakanlığı  tarafından  2006  yılında  gerçekleştirilen  17.  Millî  Eğitim  Şûrası’nda  tüm  grupların  eğitime
            erişiminin sağlanması, katılımcı yönetim, şeffaflık, fırsat eşitliği ve hesap verilebilirlik konularında kararlar
 2002-2024 yılları arasında Millî Eğitim Bakanlığı üst politika belgesi olan stratejik planlarda da eğitimin
            olduğu  görülmektedir  (17.  MEB  Şûrası,  2006).  2010  yılında  gerçekleştirilen  18.  Millî  Eğitim  Şûrasında
 demokratikleşmesi, eğitime katılım ve eğitimde fırsat eşitliği kavramlarına yönelik hedef ve amaçlar yer
            da  eğitimin  demokratikleşmesi,  eğitimde  fırsat  eşitliği  ve  eğitime  katılım  başlıklarına  yönelik  önemli
 almaktadır.  Bu kapsamda özellikle eğitimde erişimin ve fırsat eşitliğinin güçlendirilmesi hedeflenmiştir.
            öneriler olduğu görülmektedir (18. MEB Şûrası, 2010). Bu öneriler, eğitimin toplumun tüm kesimlerine
 Ortaöğretim  Genel  Müdürlüğünce  YKS’ye  hazırlanan  öğrencilere  yönelik  yardımcı  kaynaklar   ulaşmasının  sağlanmasını,  eğitimde  adil  ve  eşit  fırsatların  yaratılmasını  ve  eğitim  sürecine  katılımın
 114  hazırlanmaktadır.  2022-2023  ve  2023-2024  eğitim  öğretim  yıllarında  ortaöğretim  kurumlarında   artırılmasını hedeflemektedir (TTKB, 2024). Bu amaçla, 18. Millî Eğitim Şûrası’nda alınan kararlarda okul   115

 öğrenim  gören  öğrencilere  bu  yardımcı  kaynaklar  basılı  olarak  dağıtılmıştır.  3  Adım  Soru  Bankası   öncesi  eğitimin  yaygınlaştırılması,  taşımalı  eğitim,  kız  çocuklarının  eğitime  katılımı,  okul  yönetiminde
 yardımcı kaynağı ile YKS’ye hazırlanan öğrenciler sınav derslerine yönelik hazırlıklarını zengin ve farklı   katılımcılık  ve  dijital  eğitime  erişimin  artırılması  gibi  önerilerin  öne  çıktığı  görülmektedir.  2014  yılında
 soru tipleri desteklemektedirler. 3 Adım Denemeler yardımcı kaynağı sayesinde öğrenciler gerçeğe yakın   gerçekleştirilen 19. Millî Eğitim Şûrası’nın da 18. Millî Eğitim Şûrası’nın üzerine inşa edilmiş olduğu fakat
 denemelerle kendilerini test ederek, eksiklerini görme ve yol haritalarını yeniden şekillendirebilmektedir.   birtakım yeni önceliklerle farklılaştığı görülmektedir. 19. Millî Eğitim Şûrası’nda fırsat eşitliğine yönelik

 Dört  Dörtlük  Konu  Pekiştirme  Testleri  sayesinde  öğrenciler  hem  sınava  hazırlık  sürecini  başka   vurgunun,  dezavantajlı  grupların  ve  engelli  bireylerin  eğitime  katılımlarının  daha  fazla  desteklenmesi
 kaynaklara ihtiyaç duymadan sürdürebilmekte hem de okul derslerini bu yardımcı kaynaklar sayesinde   üzerine  yoğunlaşmış  olduğu  görülmektedir  (19.  MEB  Şûrası,  2014).  Eğitimin  demokratikleşmesi
 pekiştirebilmektedirler.  konusunda, daha katılımcı bir müfredat anlayışı ve öğrenci merkezli seçenekler sunulması hedeflenirken;

            eğitime katılım ve eğitimde fırsat eşitliği konularında teknolojinin ve dijitalleşmenin katkısının artırılması,
 3. Eğitimin  Demokratikleşmesi,  Eğitime  Katılım  ve  Eğitimde  Fırsat  Eşitliğinin  Millî
            engelli bireyler için okul binalarının erişilebilirliği gibi daha somut erişim önlemlerinin alınması gibi güncel
 Eğitim Şûralarındaki Yeri ve Gelişimi (2002-2024)
            yaklaşımlar benimsenmiştir. Bu, eğitimde daha kapsayıcı ve modern bir yapının oluşturulması açısından
 Millî eğitiminin önemli politika belirleyicileri arasında yer alan şûralar; bilim ve bürokrasi dünyasından   önemli bir adımı ifade etmektedir. 19. Millî Eğitim Şûrası’nda eğitime katılım konusuna daha geniş bir

 önemli kişilerin katılmasıyla devletin eğitim politikalarını toplumun ve çağın ihtiyaçlarına göre planlayarak   açıdan bakılmıştır. Dijitalleşmenin ve teknolojiye erişimin artırılması ile eğitime katılımın desteklenmesi
 kurguladığı,  farklı  paydaşların  bir  araya  gelerek  eğitim  sistemine  yön  verdiği,  gelecekte  hazırlanması   gerektiği  ifade  edilmiştir  (TTKB,  2019).  Teknolojik  altyapının  güçlendirilerek  tüm  öğrencilere  dijital
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122