Page 474 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 474

yetkinliği gelişmiş, millî kültür ve demokrasinin bilincinde, iletişime ve paylaşıma açık, sanat duyarlılığı,   arasındaki ilişkiye vurgu yapılan Çerçeve’ nin, eğitim sistemimizi daha nitelikli ve uluslararası standart ve
            öz güveni, öz saygısı, hak, adalet ve sorumluluk bilinci yüksek, öğrenmeyi bir yaşam tarzı haline getiren,     kriterlerle uyumlu hale getirmesinin beklendiği ifade edilmiştir. Millî Eğitim Kalite Çerçevesi; ‘Millî Eğitim

            sağlıklı ve mutlu bireylerin yetişmesine ortam ve imkân sağlamaktır. Vizyonu ise hayata hazır, sağlıklı ve     Kalite Çerçevesi Genel Yapısı’, ‘Eğitim ve Öğretim Hizmetlerinin Niteliği’ ve ‘Eğitim Yönetiminde İzleme ve
            mutlu bireyler yetiştiren bir eğitim sisteminin oluşturulmasıdır. 2019-2023 Stratejik Planı’nda bireylere      Değerlendirme’ olmak üzere 3 ana bölüm ile 14 alan, 45 alt alan ve alt alan bileşenlerinden oluşmaktadır.
            kazandırılması hedeflenen temel değerlerimiz; erdemlilik, liyakat, insan hakları ve demokrasinin evrensel      Eğitim ile ilgili değerlendirmelerin yapılabilmesi, stratejilerin ve politikaların geliştirilebilmesi amacıyla bu
            değerleri, çevreye ve canlıların yaşam hakkına duyarlılık, analitik ve bilimsel bakış; girişimcilik, yaratıcılık   çerçevedeki her bir alt alan bileşeninin ölçüleceği ve sayısal değerlere dayalı bir endekse dönüştürüleceği
        ÜST POLİTİKA BELGELERİNDE EĞİTİM
            ve yenilikçilik; kültürel ve sanatsal duyarlılık ile sportif beceri, meslek etiği ve mesleki beceri; saygınlık,   belirtilmiştir. Çerçevedeki alan ve alt alanlar aşağıdaki Tablo 5’te aktarılmıştır (MEB, 2014).
            tarafsızlık, güvenilirlik ve adalet; katılımcılık, şeffaflık ve hesap verilebilirliktir (MEB, 2019).

             Millî Eğitim Bakanlığı 2024-2028 Stratejik Planı


               Millî  Eğitim  Bakanlığı  2024-2028  Stratejik  Planı’nda  7  amaç,  33  hedef,  130  performans  göstergesi
            ve  147  strateji  yer  almaktadır.  Stratejik  Plan’da;  amaçlar  altında  beş  yıllık  hedefler,  bu  hedeflerin
            ölçülmesine  ilişkin  performans  göstergeleri  ve  hedefleri  gerçekleştirmeye  yönelik  somut  adımların
            yer  aldığı  stratejiler  yer  almaktadır.  Stratejik  Plan’ın  misyonu;  nitelikli  eğitim  kadromuzla  uluslararası
            standartlardaki  programlar  çerçevesinde,  tüm  farklılıkları  dikkate  alarak  bireylerin  zihinsel,  bedensel,

            sosyal ve Türkçe dil gelişimini destekleyen, ülkemizin ihtiyaç duyduğu iş gücünü karşılayan, becerileri
            ölçen yeni bir eğitim sistemi ile millî, manevi ve kültürel değerlerine bağlı, sağlıklı nesiller yetiştirmektir.
            Vizyonu ise istiklalden istikbale, Türkiye Yüzyılı ’nı inşa edecek nesilleri yetiştirmektir. Bununla birlikte

            Millî  Eğitim  Bakanlığı  2024-2028  Stratejik  Planı,  ülkemizin  Türkiye  Yüzyılı  hedeflerine  ulaşması  için
            eğitimde erişim ve fırsat eşitliğinin güçlendirilmesi, öğretmenlerimizin mesleki ve kişisel gelişimlerine
            çok  boyutlu  destek  sağlanması,  beceri  ve  süreç  odaklı  ölçme  ve  değerlendirme  mekanizmasının
            geliştirilmesi,  öğretim  programlarının  çağın  ihtiyaçlarına  cevap  verecek  ve  geleneksel  kültürümüzü
    472                                                                                                                                                                                                                  473
            ihtiva edecek şekilde sürekli güncellenmesi, uluslararası ve yurt dışı eğitim iş birliklerinin sağlanması ve

            mesleki eğitimin güçlendirilmesi konularına odaklanmaktadır. Stratejik Plan’da bireylere kazandırılması
            hedeflenen temel değerler ise fırsat eşitliği, kültürel ve sanatsal duyarlılık; insan, toplum, bilim ve çevre
            duyarlılığı;  din,  ahlak  ve  değerlere  bağlılık,  hukuk  ve  adalet,  katılımcılık  ve  istişare  kültürü;  tarafsızlık,

            hesap verebilirlik ve şeffaflık, sorumluluk, vatanseverlik, liyakat olarak belirlenmiştir (MEB, 2024).

             Millî Eğitim Kalite Çerçevesi

               Ülkemizin  sürdürülebilir  ekonomik  ve  sosyal  gelişmesini  sağlayabilmesi,  küresel  rekabette  yerini
            alabilmesi ve eğitime harcanan ekonomik kaynakları daha etkin ve verimli kullanabilmesi için eğitim

            sisteminin  çıktı  kontrollü  ve  kalite  kriterlerine  dayalı  hale  getirilmesi  gerekliliği  doğrultusunda  2015
            yılında Millî Eğitim Kalite Çerçevesi oluşturulmuştur. Ayrıca eğitim ve öğretimin daha kaliteli bir şekilde
            sunulması için öğrenci kazanım ve öğretmen yeterliliklerinin üst düzeye çıkarılması, eğitim ortam ve

            süreçlerinin  iyileştirilmesi  gerektiği  belirtilmiştir.  Toplum,  ekonomi  ve  teknoloji  ile  eğitim  sistemleri
   469   470   471   472   473   474   475   476   477   478   479